Αγιορείτικα με την ευκαιρία επίσκεψης Πούτιν

ΚANEIΣ δεν μπορεί να αντείπει στην τοποθέτηση του Βλαντίμηρ Πούτιν όταν βρέθηκε στο Αγιονόρος, ότι “ο κάθε άνθρωπος που μπαίνει σ’ αυτήν την γη της προσευχής φέρει ιδιαίτερα αισθήματα”, για να ακούσει απο πλευράς Προκόπη Παυλόπουλο το “ιδίως τους χαλεπούς καιρούς, εδώ είναι ο κατάλληλης τόπος για έναν ηγέτη προκειμένου να εμπνευσθεί τους δείκτες πορείας που πρέπει να ακολουθεί, όταν λαμβάνει σημαντικές αποφάσεις”. Και για να μιλήσει – πάλιν ο Ρώσος ηγέτης – υπέρ της “αμοιβαίας συμπάθειας που ενώνει τους δυο λαούς και τους βοηθάει να ξεπεράσουν τις δυσκολίες”. Όλα αυτά, ακούγοντας όχι μόνον το Χριστός Ανέστη, αλλά και το πολυσήμαντο Τη Υπερμάχω….

Ούτε μπορεί να μην χαιρετίσει με θετικά αισθήματα την διάθεση του ποσού 30 εκατ. δολαρίων για εργασίες αποκατάστασης της Μονής Παντελεήμονος – “το Ρώσικο μοναστήρι”, χρυσοποίκιλτο και ιδρυμένο το 1765, επι βάθρων  κτισμάτων 11ου αιώνα, αν και εν πολλοίς Ουκρανοί είναι οι εγκαταβιούντες  σ’ αυτό – με τον ίδιο τον Ρώσο Πρωθυπουργό Ντμίτρη Μεντβέντιεφ να δηλώνει ότι θα εποπτεύει αυτοπροσώπως την πορεία των εργασιών.

Όμως η Ρωσική οικονομική ακμή σε συνδυασμό με την “επαναφορά” της πίστης μετά απο 7 δεκαετίες επισήμου αθεϊσμού στην Ρωσία, με τον ισχυρό προσκυνηματικό τουρισμό προς το Όρος αλλά και με το νέο, διαφαινόμενο κύμα μοναχισμού, δεν είναι χωρίς προβλήματα. Ρωσικό ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί για την σκήτη του Αγίου Ανδρέου, γνωστή και ως Σεράγι, που υπάγεται στην πολυσυζητημένη Μονή Βατοπαιδίου (η ταραχώδης προϊστορία της οποίας, προ ετών, ανάγεται απο ορισμένους σε προσπάθεια να “αποκρουσθεί” η Ρωσική επιρροή: πάντως ο Πρόεδρος Πούτιν είχε διεξοδική συνομιλία με τον Ηγούμενο της Βατοπαιδίου Εφραίμ). αλλά για την Μονή Ιβήρων, η οποία κανονικά “ανήκει” στη Γεωργιανή επιρροή. Ας σημειωθεί ότι η πάντα οξυμμένη αίσθηση των Αγιορειτών για το πού κείται και προς τα πού κινείται η εξουσία, προξένησε με την επίσκεψη Πούτιν ορισμένα προβλήματα: επιφυλάσσοντας στον Ρώσο ηγέτη μεταχείριση αυτοκρατορική, “απώθησαν” τον Ελληνα Πρόεδρο ελαφρώς στο περιθώριο.

Η πάντα λεπτή ισορροπία μεταξύ της επεκτεινόμενης Ρωσικής ακτινοβολίας στην Ορθοδοξία – σε σχετικά σύντομο χρόνο θα έχουμε ακούσματα και απο την επικράτεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων … – και των ιστορικών δικαίων του Οικουμενικού Πατριαρχείου απαιτεί προσοχή.

Στην τωρινή επίσκεψη Πούτιν αλλά και του Πατριάρχη Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Κυρίλλου, στο Όρος  απο πλευράς Οικ. Πατριαρχείου παραβρέθηκε ο Μητροπολίτης Μιλήτου Απόστολος εκπροσωπών τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαιο, “Κανονικό Επίσκοπο της Αθωνικής Μοναστικής Πολιτείας”. Στο καλωσόρισμά του προς τον Πρόεδρο Πούτιν και τον Ρώσο Πατριάρχη, ο Απόστολος φρόντισε να τονίσει “το αδιαίρετον του Αγιορείτικου μοναχισμού”…

Πάντως τον καιρό της προηγούμενης Επίσκεψης του Ρώσου Πατριάρχη στην Αθήνα (το 2013), ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων που έχει την ευθύνη των Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, είχε φροντίσει να διακηρύξει ότι η “Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δεν διατηρεί επεκτατικά σχέδια στο Αγιον Ορος”.

Και μάλιστα διαβεβαίωνε ότι επιδιώκεται “η εγκαθίδρυση μηχανισμού διαβουλεύσεων, που θα απέτρεπε τις συγκρούσεις με το Φανάρι”.

Αυτά ολα μπορεί να ακούγονται κάπως μακρινά και απόκοσμα στην λαϊκό αναγνώστη. Δεν στερούνται όμως νοήματος – ούτε εντάσεως.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή