Μέχρι τον Μάρτιο του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όσο γίνεται περισσότερα έργα που χρηματοδοτούνται από το τρέχον πρόγραμμα ΕΣΠΑ το οποίο λήγει στο τέλος του χρόνου.
Αυτό ανέφερε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Βέρνερ Χόγιερ.
Με τον τρόπο αυτό θα υπάρχουν περισσότερα (μη δεσμευμένα) χρήματα προκειμένου να μπουν μπροστά νέα έργα.
Tο ΕΣΠΑ προβλέπει 21 δισεκατομμύρια ευρώ για έργα υποδομών ενώ από το νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ) θα διατεθούν μόνο 4,5 δις ευρώ.
Τα έργα αιχμής που θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τον Μάρτιο του 2017 είναι οι αυτοκινητόδρομοι, οι επεκτάσεις του Μετρό και τα σιδηροδρομικά.
Όπως διευκρινίστηκε την Τρίτη, μόνο για το Μετρό της Θεσσαλονίκης, όπου οι εργασίες έχουν σταματήσει από τον Δεκέμβριο του 2014 (η λύση για το μέλλον του έργου αναμένεται μέσα στο Νοέμβριο) υπάρχει παράταση της χρηματοδότησης έως τον Μάρτιο του 2020.
«Δεν μπορούμε να ρισκάρουμε να χάσουμε χρήματα. Αν τα έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί θα μας τα ζητήσουν πίσω ή θα πάνε σε έργα -γέφυρες» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Χρήστος Σπίρτζης.
Αναφορικά με το Μετρό, ο υπουργός Υποδομών, τόνισε ότι οι σκέψεις είναι η γραμμή 4 – από το Άλσος Βεϊκου έως τη Λυκόβρυση- συνολικού προϋπολογισμού 3,35 δισεκατομμύρια να βγει από το νέο ΕΣΠΑ και η χρηματοδότηση της να γίνει από το λεγόμενο πακέτο Γιούνκερ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου-Γουδί, ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, από το Υποδομών λένε ότι είναι έτοιμοι να το δημοπρατήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2016.
Νέο μοντέλο χρηματοδότησης
Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών, η κατασκευή του έργου να γίνει από ιδιώτες και η λειτουργία να ανατεθεί στη ΣΤΑΣΥ.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στα έργα μετρό ανέβασε το ποσοστό της συμμετοχής της στο 75%.
Φθηνότερα διόδια
Παρουσιάζοντας τα σχέδια του Υποδομών, ο Χρήστος Σπάρτης, ανέφερε ότι στόχος είναι η εφαρμογή του αναλογικού συστήματος είσπραξης διοδίων που θα ισχύει στους δημόσιους και ιδιωτικούς αυτοκινητοδρόμους: παραχωρήσεις, Αττική Οδός και Εγνατία.
Για την Εγνατία, από το Υποδομών, λένε ότι δεν είναι μέσα στις 9 ιδιωτικοποιήσεις του τρίτου μνημονίου.
«Έτσι θα έχουμε περισσότερα έσοδα για να αποπληρώσουμε το δάνειο της Εγνατίας και να μειωθούν τα διόδια», τόνισε ο υπουργός.
Επιπλέον, όπως έγινε γνωστό, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα δώσει δάνειο 20 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να ολοκληρωθούν οι αρχαιολογικές εργασίες. Το δάνειο θα αποπληρώνεται από τα έσοδα του Δημοσίου. Οι νέοι του διαγωνισμού θα βγουν σε διαβούλευση στα μέσα του Νοεμβρίου.
Τα υπόλοιπα έργα
Τα υπόλοιπα έργα που μπαίνουν στον νέο σχεδιασμό (δεν υπάρχει ακόμη εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα) είναι η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής της Εγνατίας: Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη- Ορμένιο κόστους 5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Στη συζήτηση με την ηγεσία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων τέθηκε και το θέμα της επέκτασης του προαστιακού από το Λαύριο έως τη Ραφήνα (και αυτό μέσω ΣΔΙΤ).
Το πρόβλημα εδώ είναι η σύνδεση με το λιμάνι λόγω του πυκνού αστικού ιστού της Ραφήνας.
Ο υπουργός Υποδομών, ανέφερε ακόμη ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από ξένες τράπεζες για τα έργα στην Ελλάδα. Όπως είπε, για το θέμα αυτό θα υπάρξει συνάντηση στις 12 Νοέμβριοι με εκπροσώπους της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Για την Ολυμπία Οδό συζητήθηκε να αρχίσουν να ισχύουν και εδώ όσα αποφασίστηκαν το καλοκαίρι για την Ιόνια και τον αυτοκινητόδρομο Ε65: ελεύθερη πρόσβαση των μόνιμων κατοίκων αν δεν υπάρχει εναλλακτική διαδρομή, ελεύθερη διέλευση των ΑμεΑ κ.α
«Είναι εκπληκτικό το πόσα έργα θα ολοκληρωθούν σε λίγο στην Ελλάδα», επισήμανε μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Βέρνερ Χόγιερ.
«Αυτό που είναι σημαντικό τώρα είναι να θέσουμε μια λίστα με προτεραιότητες, όπως μας υπέδειξε και ο υπουργός».