Συνέντευξη στη ΣΟΦΙΑ ΛΙΑΚΟΥ για την Κυριακάτικη Κοntranews
Την πεποίθησή της ότι η τουριστική κίνηση θα είναι πολύ καλύτερη από την περυσινή εκφράζει η Υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη και τονίζει ότι «η Ελλάδα ανεβαίνει συνεχώς ως προορισμός επιλογής τουριστών τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Η.Π.Α όπου έχουμε κυριολεκτικά «έκρηξη» του σχετικού ενδιαφέροντος». Επισημαίνει ότι εφέτος μπορεί η χώρα μας να κάνει το μεγάλο άλμα και σημειώνει πως δεν πρόκειται για προϊόν υπέρμετρης αισιοδοξίας αλλά ρεαλιστικής εκτίμησης, καθώς η Ελλάδα κερδίζει θέσεις στην κατάταξη του παγκόσμιου τουρισμού. Σχετικά με τη στάση της Βρετανικής κυβέρνησης απαντά πως «εμείς με συνέπεια ενημερώνουμε τους Βρετανούς εταίρους μας για τη σαφή και αποτυπωμένη βελτίωση των υγειονομικών μας μεγεθών».
Η απόφαση της Βρετανικής κυβέρνησης να παρατείνει τα απαγορευτικά μέτρα για τους Άγγλους, πόσο θα επηρεάσει τον ελληνικό τουρισμό;
Αποτελεί γεγονός ότι η βρετανική κυβέρνηση έχει υπάρξει εξαιρετικά επιφυλακτική ως προς το να επιτρέψει το ταξίδι των πολιτών της προς άλλες χώρες, χωρίς καραντίνα στην επιστροφή. Και δεν είναι μόνο η περίπτωση της Ελλάδας. Βλέπετε ότι και οι ελάχιστες χώρες που ήταν στην βρετανική «πράσινη» λίστα, όπως η Πορτογαλία, μπαίνουν ξανά στην «πορτοκαλί». Εμείς, συνέχεια και με συνέπεια, ενημερώνουμε τους Βρετανούς εταίρους μας για την σαφή και αποτυπωμένη βελτίωση των υγειονομικών μεγεθών στην Ελλάδα (κρούσματα, εμβολιασμοί, τεστ ανά 100.000 κατοίκους). Αυτές βέβαια οι αποφάσεις ανήκουν στην βρετανική κυβέρνηση, που κρίνει και με βάση τη δική της επιδημιολογική κατάσταση. Ανεξαρτήτως όμως αυτού, ο ελληνικός τουρισμός και το Υπουργείο έχουν προβεί στις απαραίτητες ενέργειες ενίσχυσης της άφιξης επισκεπτών από τις παραδοσιακές μας αγορές, αλλά και σε άνοιγμα σε νέες, ώστε να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο όλες τις δυνατότητες που προσφέρονται κατά τη φετινή απαιτητική σεζόν. Πέραν των τακτικών ταξιδιών του υπουργού Χάρη Θεοχάρη σε χώρες του εξωτερικού, η καμπάνια του ΕΟΤ θα διαρκέσει περισσότερο καιρό, με προγράμματα συνδιαφήμισης σε αγορές που στοχεύουμε.
Πιστεύετε ότι με τα διάφορα προγράμματα επιδοτούμενου κοινωνικού τουρισμού θα λυθεί το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι περισσότερες τουριστικές ξενοδοχειακές μονάδες;
Πέρυσι ο εσωτερικός τουρισμός έπαιξε κομβικό ρόλο στην στήριξη του ελληνικού τουρισμού. Φέτος, έχει ακόμα πιο σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει, ειδικά μετά τις αλλαγές που καταφέραμε να φέρουμε στο την επιστροφή της εταιρείας United μετά από 11 χρόνια στην Ελλάδα. Προστίθενται νέες πόλεις αναχώρησης από την Αμερική διευκολύνοντας έτσι Ελληνοαμερικανούς και Αμερικανούς πολίτες να ταξιδέψουν. Συνολικά και σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2019, η Air France θα αυξήσει την χωρητικότητά της στην Ελλάδα κατά σχεδόν 80%. Αυτά δεν έγιναν τυχαία. Η Ελλάδα υπήρξε ιδιαίτερα ασφαλής προορισμός για το 2020 και αυτό ήταν η καλύτερη διαφήμισή μας για το 2021. Η χώρα μας βραβεύτηκε από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού με το βραβείο καλύτερης διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης στον τουρισμό. Ήταν ο Έλληνας πρωθυπουργός που εισηγήθηκε το ψηφιακό πιστοποιητικό για την διευκόλυνση των μετακινήσεων. Ήταν ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που εισηγήθηκε το ψηφιακό πιστοποιητικό για την διευκόλυνση των μετακινήσεων και η Ελλάδα μέσα στις πρώτες 7 χώρες που εφάρμοσαν το ευρωπαϊκό Ψηφιακό Πιστοποιητικό Covid-19, μία απλή, ασφαλή και τεχνολογικά εξελιγμένη λύση που διευκολύνει το ταξίδι χωρίς καμία έκπτωση στην προστασία της υγείας. Το πρόγραμμα εμβολιασμού προχωράει στο σύνολο της χώρας και ιδιαίτερα στα νησιά μας, όπου ήδη σε πολλά έχει ολοκληρωθεί, και σε άλλα μέχρι το τέλος του μήνα ολοκληρώνεται η εμβολιαστική διαδικασία. Με λίγα λόγια, με σχέδιο και επιμονή, η Ελλάδα κερδίζει θέσεις στην κατάταξη του παγκόσμιου τουρισμού, και είναι σε θέση να αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες της φετινής χρονιάς κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Δεν είναι λοιπόν προϊόν υπέρμετρης αισιοδοξίας, αλλά ρεαλιστικής εκτίμησης των δεδομένων ότι φέτος η χώρα μας μπορεί να κάνει στον τουρισμό το μεγάλο άλμα υπέρβασης της κρίσης, εγκαινιάζοντας έτσι με τον καλύτερο τρόπο τη νέα, μετά-Covid εποχή για τη χώρα και τους πολίτες. κάνει το μεγάλο άλμα και σημειώνει πως δεν πρόκειται για προϊόν υπέρμετρης αισιοδοξίας αλλά ρεαλιστικής εκτίμησης, καθώς η Ελλάδα κερδίζει θέσεις στην κατάταξη του παγκόσμιου τουρισμού. Σχετικά με τη στάση της Βρετανικής κυβέρνησης απαντά πως «εμείς με συνέπεια ενημερώνουμε τους Βρετανούς εταίρους μας για τη σαφή και αποτυπωμένη βελτίωση των υγειονομικών μας μεγεθών». πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους», που προσφέρει στους δικαιούχους του κάλυψη των δαπανών διαμονής τους σε ενταγμένα στο πρόγραμμα καταλύματα και τουριστικά γραφεία. Έτσι, τα voucher της προηγούμενης χρονιάς που δεν χρησιμοποιήθηκαν μπορούν να χρησιμοποιηθούν φέτος, οι καλύψεις αυξάνονται από το 60% στο 80, και έως το 100 % ανά περίπτωση, με 100% επιχορήγηση για τα άτομα με αναπηρία, και παράλληλα προσφέρεται η δυνατότητα χρήσης τους για διανυκτέρευση 2 ή 3 ημερών, αντί των υποχρεωτικά 4 που ίσχυε μέχρι τώρα. Επίσης, δρομολογούμε την αύξηση του αριθμού των παρόχων -ήδη υποβλήθηκαν αιτήσεις ένταξης από επιπλέον 792 καταλύματα και 60 γραφεία- και συνεχίζουμε με τη διεύρυνση και των δικαιούχων, με διάθεση επιπλέον 100.000 voucher. Με αυτές τις αλλαγές, και με τις ενισχυμένες δυνατότητες μετακίνησης που υπάρχουν φέτος, το πρόγραμμα μπορεί να συμβάλει, και θα συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση του εγχώριου τουρισμού, και στην παροχή της δυνατότητας διακοπών υψηλής ποιότητας και χαμηλού κόστους σε πάρα πολλούς συμπολίτες μας.
Από τα 7,5 δισ. ευρώ που θα εισρεύσουν στη χώρα μας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, τι μερίδιο θα έχει ο τουρισμός;
Οι συνολικές μας προτάσεις χρηματοδότησης προς το Ταμείο Ανάκαμψης, ξεπερνούν τα 300 εκατομμύρια ευρώ και απλώνονται σε ένα ευρύ, αλλά παράλληλα στοχευμένο, φάσμα τουριστικών δραστηριοτήτων. Έτσι, σε επίπεδο υποδομών δίνεται έμφαση στους τουριστικούς λιμένες, στους DMMO’s, αλλά και σε ειδικές μορφές τουρισμού, όπως ο ορεινός, ο ιαματικός, ο αγροτουρισμός και ο γαστρονομικός, ο προσβάσιμος και ο καταδυτικός. Πρόκειται για μορφές εναλλακτικού τουρισμού που μπορούν να αναπτυχθούν κατά τρόπο βιώσιμο, και να προσφέρουν εξαιρετική υπεραξία στο τουριστικό προϊόν της χώρας, καθιστώντας την Ελλάδα κόμβο εναλλακτικού τουρισμού. Παράλληλα όμως, δίνουμε και ιδιαίτερη σημασία στο σκέλος της εκπαίδευσης, με πρόταση ύψους 46 εκατομμυρίων ευρώ για τη μετεκπαίδευση και αναβάθμιση δεξιοτήτων 20.000 εργαζομένων στον τουρισμό και ανέργων, στηρίζοντας έτσι έμπρακτα το ανθρώπινό μας δυναμικό με τα εφόδια τα οποία θα είναι απαραίτητα στη νέα εποχή για τον παγκόσμιο τουρισμό, που χαράζει με το τέλος της πανδημικής κρίσης.
Από το Υπουργείο Τουρισμού έχουν διατυπωθεί αισιόδοξες προβλέψεις για τη φετινή σεζόν. Εξακολουθεί να υφίσταται αυτή η αισιοδοξία και γιατί;
Οι εκτιμήσεις που έχουμε διατυπώσει και βάσει των οποίων κινούμαστε, δεν είναι ούτε υπερβολικά αισιόδοξες ούτε απαισιόδοξες. Είναι απλά ρεαλιστικές, βασισμένες στα πραγματικά δεδομένα που έχουμε, και τα οποία μιλούν από μόνα τους. Σε όλες τις έρευνες καταγράφεται αυξημένη επιθυμία των τουριστών να έρθουν στην Ελλάδα το 2021. Η Ελλάδα ανεβαίνει συνεχώς ως προορισμός επιλογής τουριστών τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έχουμε κυριολεκτικά «έκρηξη» του σχετικού ενδιαφέροντος. Αυτό αποτυπώνεται στις ολοένα και περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που συνεχώς προσθέτουν απευθείας πτήσεις για τα ελληνικά αεροδρόμια. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Τransavia στη Γαλλία, που αυξάνει τη χωρητικότητα των πτήσεών της προς την Ελλάδα με συνολικό αριθμό τους 1.100.000, αυξάνοντας τις προσφερόμενες θέσεις κατά 40% από το 2019. Έχουμε νέα απευθείας πτήση από την Αμερική, και μάλιστα