Σύμφωνα με όσα διαπιστώνει η 15η ετήσια έρευνα «Περί Ικανοποίησης Ξενοδοχείων και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής 2019», «η Αθήνα εξακολουθεί να αποτελεί μια γοητευτική πόλη με πολλές αναξιοποίητες δυνατότητες».
Τα αποτελέσματα της έρευνας, που παρουσιάστηκαν χθες σε ειδική εκδήλωση, κατά την 49η ετήσια τακτική γενική συνέλευση της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής-Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) προέκυψαν από την άποψη περίπου 1.500 επισκεπτών ενοίκων ξενοδοχείων μελών της Ένωσης, που ήρθαν στην Αθήνα τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 2019.
Εκείνοι, δέχτηκαν να απαντήσουν σε σειρά ερωτήσεων που σκιαγραφούν το προφίλ τους, την υποδομή της πόλης, τις προσφερόμενες υπηρεσίες, την πολιτιστική ζωή, αλλά και τη συνολική εμπειρία τους, η οποία και βαθμολογήθηκε από τους ίδιους με 8,1 στα 10.
Οι επισκέπτες που είπαν πως θα ξαναέρχονταν, ήταν σε ποσοστό 87% ενώ εκείνοι που θα σύστηναν την Αθήνα ήταν σε ποσοστό 96% και δηλώνουν ευχαριστημένοι από τη σχέση τιμής-ποιότητας.
Ωστόσο, για ακόμη μια χρονιά επισημαίνουν προβλήματα τα οποία πρέπει να επιλυθούν, όπως η καθαριότητα της πόλης, για την οποία έδωσαν βαθμό 5,6 στα 10.
Την ίδια στιγμή, πολλά χρήσιμα συμπεράσματα προκύπτουν επίσης από τη διερεύνηση της απόδοσης των αθηναϊκών ξενοδοχείων, που καταδεικνύουν μεν έντονη εποχικότητα, την εντυπωσιακή πτώση του επαγγελματικού τουρισμού δε, γεγονός που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την έλλειψη κατάλληλης συνεδριακής υποδομής για μεγάλα διεθνή συνέδρια.
Ακόμη, παρατηρείται στασιμότητα στην πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας, παρά την αύξηση των αφίξεων επισκεπτών στο αεροδρόμιο, όπως τονίζεται στην έρευνα. Περισσότεροι από 1 εκατ. τουρίστες είναι άγνωστο πού κατευθύνονται φτάνοντας στην πόλη. Τα συμπεράσματα της έρευνας για την Αθήνα ·
Για αναψυχή, οι ΗΠΑ αποτελούν μακράν τη βασική αγορά της Αθήνας, ενώ έπεται η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και η Ιταλία. Οι Αμερικανοί, δαπανούν τα περισσότερα.
Οι κύριοι λόγοι ικανοποίησης προέρχονται από την πολύ υψηλή αξιολόγηση του πολιτισμού, της συμπεριφοράς των ντόπιων και τη διασκέδαση / αναψυχή καθώς και των υποδομών των ξενοδοχείων, των εστιατορίων, των café / bars και των καταστημάτων. Από την άποψη της εμπειρίας, οι τουρίστες έκαναν χρήση του λεωφορείου hop on hop off και μιας από τις πολλές μορφές περιήγησης / ξενάγησης που προσφέρονται.
Η Ακρόπολη αποτελεί ένα αξιοθέατο “must see” και το 2018, για πρώτη φορά καταγράφηκαν περισσότεροι από 3 εκατομμύρια επισκέπτες, ενώ το Μουσείο της Ακρόπολης προσέλκυσε σχεδόν 1,8 εκατομμύρια επισκέπτες.
Λιγότερο γνωστός στους τουρίστες είναι ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας, καθώς μόνο το 24% (31% το 2018) γνωρίζει ότι η συγκεκριμένη εκδήλωση λαμβάνει χώρα το Νοέμβριο. Επιπλέον, περίπου το 61% έχει επισκεφθεί ή γνωρίζει την Αίγινα, την Ύδρα και τον Πόρο, ενώ μόλις το 20% γνωρίζει ή έχει επισκεφθεί τα νησιά Αγκίστρι, Σπέτσες, Κύθηρα, Σαλαμίνα και Αντικύθηρα. Περίπου το 80% πιστεύει ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα για να δουν και να κάνουν στην Αθήνα και ως εκ τούτου το 87% δήλωσε ότι θα επιστρέψει στην Αθήνα, ενώ το 96% θα προτείνει την Αθήνα σε άλλους. Ωστόσο, αυτοί οι ίδιοι τουρίστες ανέφεραν επίσης ότι η δημόσια καθαριότητα είναι ανεπαρκής με βαθμολογία μόλις 5,6, μακράν το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 5 ετών.
Επιπρόσθετα, τα επίπεδα ικανοποίησης σχετικά με το πράσινο της πόλης, την ηχορύπανση, την κατάσταση των πλατειών και των πεζοδρομίων και την ατμοσφαιρική ρύπανση ήταν πολύ χαμηλά και πρέπει σαφώς να βελτιωθούν για να διατηρηθεί η ελκυστικότητα της πόλης. Επιπλέον, με εξαίρεση την τοπική γαστρονομία, οι τουρίστες δεν αισθάνονται ότι έχουν συναντήσει πραγματικά τους ντόπιους και έχουν έρθει σε επαφή με τον τρόπο ζωής του τόπου. Σε σχέση με αυτό, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι κάτοικοι απομακρύνονται από το κέντρο της πόλης επιλέγοντας άλλους δήμους της Αττικής.
Ως εκ τούτου, είναι πολύ σημαντικό ο προορισμός της Αθήνας να αναπτύξει και να εφαρμόσει μια στρατηγική προορισμού, λαμβάνοντας υπόψη το κοινό ενδιαφέρον των επισκεπτών, των κατοίκων και των επιχειρήσεων.
ΑΠΟΔΟΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ
Μετά τη σημαντική αύξηση της ζήτησης, αυξήθηκε και η προσφορά με τη μορφή βραχυχρόνιας μίσθωσης, μονάδων ενοικιαζόμενων δωματίων και ξενοδοχείων. Παρόλο που ο συνολικός αριθμός ξενοδοχείων και δωματίων στην Αττική αυξήθηκε κατά 1% και 3% αντίστοιχα την περίοδο 2015 – 2019, περαιτέρω ανάλυση αποκαλύπτει ότι ο αριθμός των δωματίων 4 και 5 αστέρων στην Αττική αυξήθηκε κατά 24% και 3% , ενώ οι άλλες κατηγορίες μειώθηκαν.