Η απόφαση της Αθήνας να «στήσει» πλωτό φράχτη στο Αιγαίο για να εμποδίσει πρόσφυγες και μετανάστες να προσεγγίσουν τη χώρα, έχει δημιουργήσει ένα νέο πεδίο αντιπαράθεσης μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης ενώ έχει προκαλέσει δριμεία κριτική τόσο από τη Διεθνή Αμνηστεία, όσο και από τα γερμανικά ΜΜΕ που κάνουν λόγο για παράλογη ιδέα.
Η φύλαξη των συνόρων απαιτεί πολλές ενέργειες, τονίζει εκ μέρους της κυβέρνησης ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Νότης Μηταράκης, τονίζοντας ότι ο πλωτός φράχτης, ο διαγωνισμός για τον οποίο ολοκληρώθηκε, «στέλνει μήνυμα ότι δεν είμαστε ξέφραγο αμπέλι και παίρνουμε κάθε μέτρο για την προστασία των συνόρων».
«Οι τεχνολογίες αυτές έχουν εφαρμοστεί» πρόσθεσε ο Νότης Μηταράκης, μιλώντας στο ΘΕΜΑ 104,6, κάνοντας λόγο για ένα «θετικό μέτρο που βοηθά στην επιτήρηση σημείων που είναι κοντά στα τουρκικά παράλια». Όπως επισήμανε εκτός από τον πλωτό φράχτη στα μέτρα προστασίας των συνόρων περιλαμβάνεται «ο πολύς κόσμος στο Λιμενικό και η “ηλεκτρονική” κουρτίνα για να παρακολουθούμε τους διαύλους».
Σύμφωνα με τον υπουργό Μετανάστευσης συνολικά το 2019 μπήκαν στην Ελλάδα 72.000 πρόσφυγες και μετανάστες έναντι 42.000 το 2018 «με περίπου 45.000 να είναι οι αφίξεις το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους».
«Χρειαζόμαστε τη βοήθεια της ΕΕ για να ανοίξουν πολλοί περισσότεροι δρόμοι επιστροφής παρανόμως εισερχομένων στην Ελλάδας στις χώρες προέλευσης όχι μέσω Τουρκίας» πρόσθεσε ο κ. Μηταράκης.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι «η υπηρεσία ασύλου έχει καταφέρει μέσα στο 2020 να ανταποκριθεί στους νέους χρόνους των διαδικασιών» προσθέτοντας ότι από τη Δευτέρα «έχω ζητήσει να δημιουργηθούν 5 γραφεία εκτός των δομών».
«Έχουμε δώσει έμφαση στις επιστροφές, πάμε καλύτερα τον Ιανουάριο από τον Ιανουάριο του 2019. Έχουμε ήδη επιστρέψει συνολικά 4 βάρκες που έχουν πάει πίσω στην Τουρκία» είπε ακόμη υπογραμμίζοντας ότι «τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε λογική επιστροφών και λογική αρνητικών αποφάσεων (σ.σ. για τη χορήγηση ασύλου)».Ανέφερε, δε πως ακόμα είμαστε σε πολύ χαμηλά επίπεδα, αλλά χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια να αλλάξει η νοοτροπία της υπηρεσίας και όλα αυτά θα ξεκαθαριστούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2020.
Τη μεγάλη αύξηση των ροών, όπως είπε ο υπουργός, τη δημιούργησε η ένταση στην ανατολική Μεσόγειο, πράγμα που ανάγκασε την κυβέρνηση να πάρει περισσότερα μέτρα από ότι αρχικά αναμενόταν και αυτός είναι και ο λόγος επανίδρυσης του υπουργείου με σκοπό τη διαχείριση του προβλήματος σημειώνοντας πως« η δικιά μας υποχρέωση είναι αφενός να μειώσουμε τις ροές και αφετέρου να μειώσουμε τις επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες».
«Πυρά» από τον ΣΥΡΙΖΑ
Πάντως, το σχέδιο της κυβέρνησης για την τοποθέτηση πλωτού φράχτη στο Αιγαίο έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Σε κοινή δήλωση των τομεαρχών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γιώργου Ψυχογιού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριου Σαντορινιού Εθνικής Άμυνας, Θοδωρή Δρίτσα, επισημαίνεται ότι «η Κυβέρνηση περνά σε φάση υλοποίησης του αποτρόπαιου σχεδίου της για ενεργή αποτροπή. Ο διαγωνισμός για την αγορά πλωτού φράγματος για να «ανασχεθεί», δήθεν, η είσοδος των προσφύγων στη χώρα από τη θάλασσα, είναι μια πράξη ντροπής που προσβάλει τον ανθρωπισμό και το αίσθημα αλληλεγγύης του λαού μας και παραβιάζει τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς κανόνες. Πρόκειται για μια πολιτική-κόλαφο για τα ανθρώπινα δικαιώματα που έχει ήδη καταδικαστεί από ανθρωπιστικές οργανώσεις, φορείς, πολιτικά κόμματα, ευρωβουλευτές, ακόμα και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή -σύμφωνα με δημοσιεύματα. Πέραν του γεγονότος, που και ένα παιδί του Δημοτικού γνωρίζει, ότι στη θάλασσα δεν μπορεί να υπάρξει τείχος, όπως ίσως ο κ. Στεφανής να έχει στο μυαλό του, βρισκόμαστε μπροστά σε μια παράλογη, ανεφάρμοστη και επικίνδυνη πρωτοβουλία».
Παράλληλα, προσθέτουν ότι «στις θαλάσσιες περιοχές στις οποίες σχεδιάζεται η παρέμβαση, οι οποίες είναι υψηλής κίνησης σκαφών όλων των ειδών (από δεξαμενόπλοια έως αλιευτικά) τίθενται, εκτός των άλλων, και σοβαρά ζητήματα ασφάλειας της ναυσιπλοΐας. Είναι προφανές πως μια τέτοια κίνηση δημιουργεί κινδύνους ναυτικών ατυχημάτων με απρόβλεπτες συνέπειες για κάθε είδους πλοία και για τους επιβαίνοντες σε αυτά. Επιπλέον, ένα τέτοιο φράγμα δεν μπορεί να σταθεροποιηθεί σε μια συγκεκριμένη οριογραμμή. Κατά συνέπεια, σε περιστατικά έρευνας και διάσωσης, τα οποία θα λαμβάνουν χώρα εντός των χωρικών υδάτων της χώρας μας, θα δυσχεραίνεται με την παρουσία του φράγματος η εκάστοτε επιχείρηση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές αλλά και ανοίγοντας ζητήματα εθνικής κυριαρχίας της χώρας που είναι υπεύθυνη για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης βάσει των κυριαρχικών δικαιωμάτων της στην περιοχή.
Πρόσφατα, η Κυβέρνηση, με μια άνευ προηγουμένου τροπολογία, δέσμευσε όλα τα επιχειρησιακά μέσα του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ υπό τον Εθνικό Συντονιστή για το Μεταναστευτικό, αποψιλώνοντας το Σώμα και δυσχεραίνοντας το έργο των στελεχών του Λιμενικού. Σήμερα, με τη, χωρίς νόημα ενέργεια της προμήθειας πλωτού φράγματος, θέτει το Λιμενικό υπόλογο για την λειτουργία αυτού του θνησιγενούς σχεδίου, ενώ το μόνο που θα έπρεπε να κάνει είναι να αφήσει το ΛΣ- ΕΛΑΚΤ να κάνει τη δουλειά του, έτσι όπως ξέρει. Γιατί το Σώμα, από τις μεγάλες ροές του 2015 μέχρι σήμερα, έχει επιδείξει μεγάλη επιχειρησιακή ικανότητα και αυταπάρνηση στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, στις οποίες πάντα επιχειρούσε με ευαισθησία και ανθρωπισμό, συζώντας χιλιάδες ζωές, με τα δικά του μέσα και ανθρώπους, χωρίς πλωτά φράγματα. Οι φωτογραφικές προκηρύξεις πανάκριβων φραγμάτων που ολοκληρώνονται εντός πέντε ημερών, περισσότερο θυμίζουν δώρο σε κάποιους κατασκευαστές φραγμάτων και λιγότερο ουσιαστική παρέμβαση. Πως αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί ότι για 2,5 χιλιόμετρα φράγματος, θα ξοδευτεί μισό εκατομμύριο.
Κάθε μέρα που περνάει αποδεικνύουν ότι δεν έχουν καταλάβει τίποτα και προβαίνουν σε επικίνδυνους και απάνθρωπους ακροβατισμούς στο προσφυγικό. Ενδιαφέρονται μόνο για την ικανοποίηση της ακροδεξιάς τους πτέρυγας, υλοποιούν τη γραμμή της Ελληνικής Λύσης χωρίς να νοιάζονται για τους ανθρώπους, τις κοινωνίες αλλά και την εικόνα της χώρας. Ελπίζουμε να μην το επιδιώκουν. Οι πολιτικές των Όρμπαν και Σαλβίνι που θέλει να εφαρμόσει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη θα μας βρουν απέναντι κοινοβουλευτικά και κινηματικά».
Ανησυχία από τη Διεθνή Αμνηστεία
Ο Διευθυντής Έρευνας της Διεθνούς Αμνηστίας για την Ευρώπη, Massimo Moratti εκφράζει έντονη ανησυχία με αφορμή την κυβερνητική πρόταση κατασκευής ενός συστήματος πλωτών φραγμάτων 2,7 χιλιομέτρων, στα ανοικτά των ακτών της Λέσβου, ώστε να αποτρέψει τις νέες αφίξεις αιτούντων/ουσών άσυλο.
Ο κ. Moratti δήλωσε ότι: «Αυτή η πρόταση σηματοδοτεί μια ανησυχητική κλιμάκωση στις τρέχουσες προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να καταστήσει όσο πιο δύσκολο γίνεται, στους αιτούντες/ούσες άσυλο και τους πρόσφυγες, να φτάσουν στις ακτές της, και θα οδηγήσει σε μεγαλύτερους κινδύνους εκείνους/ες που αναζητούν απεγνωσμένα ασφάλεια.
Το σχέδιο εγείρει σοβαρά ζητήματα, για τη δυνατότητα των διασωστών να συνεχίσουν να παρέχουν βοήθεια σωτήρια για τη ζωή, στους ανθρώπους που επιχειρούν το επικίνδυνο θαλάσσιο πέρασμα προς τη Λέσβο. Η κυβέρνηση πρέπει να αποσαφηνίσει επειγόντως τις λειτουργικές λεπτομέρειες και τις αναγκαίες εγγυήσεις, που θα διασφαλίζουν ότι αυτό το σύστημα δεν θα κοστίσει περαιτέρω ζωές».
Ιστορικό
Το πλωτό σύστημα φραγμάτων περιγράφεται ως ένα από τα μέτρα που θα υιοθετηθούν, σε μια ευρύτερη προσπάθεια φύλαξης των θαλάσσιων συνόρων και αποτροπής των αφίξεων.
Το 2019, έφτασαν στην Ελλάδα περίπου 60.000 άτομα από τη θάλασσα, σχεδόν διπλασιάζοντας τον αριθμό των θαλάσσιων αφίξεων σε σχέση με το 2018. Μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου, ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ) κατέγραψε 66 θανάτους στη θαλάσσια διαδρομή της ανατολικής Μεσογείου.