Περισσότεροι φόροι και εισφορές 3,3 δις το 2017

 

Αντικείμενο της σημερινής μας ανάλυσης πρόκειται να αποτελέσει η εξέλιξη και η διάρθρωση των εσόδων του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού (ΓΚΠ) και της Γενικής Κυβέρνησης. Πριν προβούμε στην ανάλυση των στατιστικών δεδομένων, θα πρέπει να διευκρινίσουμε ένα ζήτημα ουσιαστικής σημασίας, που άμεσα σχετίζεται με το σκέλος των κρατικών εσόδων. Το επίπεδο των συνολικών κρατικών εσόδων υπολογίζεται από δύο επίσημους φορείς, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) και την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Η ουσιώδης διαπίστωση έγκειται στο γεγονός, ότι, στο σκέλος των εσόδων της γενικής κυβέρνησης παρατηρούνται μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων του ΓΛΚ και της ΕΛΣΤΑΤ. Για παράδειγμα, με βάση τα οριστικά στοιχεία του 2015, το ΓΛΚ υπολογίζει τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης σε 79,1 δις ευρώ (€), ενώ η ΕΛΣΤΑΤ προσδιορίζει το επίπεδό τους στα 84,1 δις €. Αντιλαμβάνεστε ότι η διαφορά των 5 δις € (84,1-79,0=5,0) είναι πολύ σημαντική. Πάμπολλες φορές από τη θέση αυτή έχουμε, υποστηρίξει ότι το Υπουργείο Οικονομικών οφείλει με ανακοίνωσή του, να διευκρινίσει ποιο είναι το πραγματικό επίπεδο των εσόδων και των δαπανών της γενικής κυβέρνησης.

bamboukas

Παρατηρήσεις: Πηγή των στοιχείων είναι το Υπουργείο Οικονομικών και πιο συγκεκριμένα η Εισηγητική Έκθεση του ΓΚΠ. Τα έσοδα του 2016 βασίζονται σε εκτιμήσεις και του 2017 σε προβλέψεις. ΦΠΑ είναι ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας. ΠΟΕ είναι οι Φόροι Παρελθόντων Ετών. ΠΔΕ είναι ο Προϋπολογισμός Δημοσίων Επενδύσεων. 

Λαμβάνοντας υπόψη ότι κάθε χρόνο ο ΓΚΠ δημοσιεύεται από το Υπουργείο Οικονομικών και ειδικότερα από το ΓΛΚ, αναπόφευκτο είναι τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στον πίνακα του κειμένου να προέρχονται από το ΓΛΚ. Προσωπικά θεωρώ ότι τα στοιχεία του ΓΛΚ ως προς το σκέλος των δαπανών και των εσόδων της γενικής κυβέρνησης, είναι πιο αντιπροσωπευτικά και πιο κοντά στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του πίνακα, το σύνολο των εσόδων της γενικής κυβέρνησης προκύπτει από το άθροισμα των επιμέρους εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, των κοινωνικοασφαλιστικών οργανισμών, των ΟΤΑ (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης) και των 18 ΔΕΚΟ (Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμοί) που μετά το 2009 συνυπολογίζονται ως αναπόσπαστο τμήμα της κεντρικής διοίκησης.

Το κεφαλαιώδες συμπέρασμα που εξάγεται από τα στοιχεία του πίνακα, είναι ότι την περίοδο 2016-2017 το σύνολο των κρατικών εσόδων από 80,2 προβλέπεται να αυξηθεί σε 83,5 δις €. Δηλαδή, κατά τη διάρκεια του 2017 προσδοκά η κυβέρνηση στην περισυλλογή 3,3 δις € (83,5-80,2=3,3) περισσότερων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Από μεθοδολογικής άποψης οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης αποτελούν άμεσο φόρο, καθότι συνιστούν μέρος του συνολικού ακαθάριστου εισοδήματος. Η αύξηση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης κατά 3,3 δις € εντός του 2017, προβλέπεται ότι θα προέλθει κυρίως από την περαιτέρω άνοδο των έμμεσων φόρων κατά 1,4 δις € και των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1,3 δις €. Η προβλεπόμενη  επιβολή 3,3 δις ευρώ περισσότερων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις το 2017, χαρακτηρίζεται εξοντωτική και απάνθρωπη. Την περίοδο 2016-2017 το ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) από 174,9 προβλέπεται ότι θα αυξηθεί σε 180,8 δις €. Ερώτημα: Είναι δυνατόν την περίοδο 2016-2017 η αύξηση των κρατικών εσόδων να είναι σχεδόν όση και η άνοδος του ΑΕΠ; Αναμφίβολα το 2017 θα είναι μια πολύ δύσκολη δημοσιονομική χρονιά, τόσο στο σκέλος των κρατικών εσόδων, όσο και στο σκέλος των δημοσιονομικών δαπανών.

 

 

 

 

 

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή