Όσκαρ 2021: “Άρωμα” Ελλάδας στα βραβεία – Το «Μανκ» ηγείται της κούρσας των υποψηφιοτήτων

Της Γεωργίας Μοσχονά από την Κυριακάτικη Kontranews

Η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών ανακοίνωσε τις τελικές υποψηφιότητες για τα Βραβεία Όσκαρ 2021 με την τελετή απονομής της υψηλότερης διάκρισης στη βιομηχανία του κινηματογράφου, να διεξάγεται στις 25 Απριλίου του 2021.

Οι υποψήφιοι για χρυσό αγαλματίδιο

Της κούρσας των Όσκαρ ηγείται το «Μανκ» του Ντέιβιντ Φίντσερ με δέκα υποψηφιότητες (στις κατηγορίες Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας, Α’ Ανδρικού Ρόλου, Β’ Γυναικείου Ρόλου, Μουσικής, Κοστουμιών, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, Ήχου, Μακιγιάζ και Κομμώσεις), και αρκετές ταινίες να μοιράζονται από έξι.

Ειδικότερα, οι ταινίες «Nomadland» της Κλόι Τζάο, «Ήχος από Μέταλλο» του Ντάριους Μάρντερ, «Minari» του Λι Άιζακ Τσουνγκ, «Ο Πατέρας» του Φλόριαν Ζέλερ, «Η Δίκη των 7 του Σικάγου» του Άαρον Σόρκιν και «Judas and the Black Messiah» του Σάκα Κινγκ είναι υποψήφιες σε έξι κατηγορίες.

Ακολουθούν με πέντε υποψηφιότητες το «Ma Rainey’s Black Bottom» του Τζορτζ Σι Γουλφ και το «Promising Young Woman» της Έμεραλντ Φένελ, η οποία μαζί με την Κλόι Τζάο είναι υποψήφιες για το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας. Το βραβείο σκηνοθεσίας διεκδικούν επίσης ο Λι Άιζακ Τσουνγκ για το «Minari», ο Ντέιβιντ Φίντσερ για το «Μανκ» και ο Τόμας Βίντερμπεργκ για το «Another Round», που θεωρείται φαβορί για το βραβείο της Διεθνούς Ταινίας.

Η διαφορετικότητα αποτυπώνεται στις υποψηφιότητες για τα βραβεία ερμηνείας, με την Βαϊόλα Ντέιβις -πρώτη μαύρη ηθοποιός με τις περισσότερες υποψηφιότητες στην ιστορία των Όσκαρ- και τον εκλιπόντα Τσάντγουικ Μπόουζμαν, τον Ριζ Άχμεντ και την ήδη βραβευμένη με Χρυσή Σφαίρα για τον ρόλο της Μπίλι Χολιντέι, Άντρα Ντέι.

Το ελληνικό άρωμα των Όσκαρ

Ελληνικό ενδιαφέρον θα έχει η φετινή τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, καθώς στις υποψηφιότητες που ανακοίνωσε η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου βρίσκονται και δύο ταλαντούχοι και βραβευμένοι Έλληνες.

oscar

Γιώργος Λαμπρινός

Ο πολυβραβευμένος Έλληνας μοντέρ Γιώργος Λαμπρινός είναι πρώτη φορά υποψήφιος για Όσκαρ. Κέρδισε αυτύήν την υποψηφιότητα για το μοντάζ της ταινίας «Ο Πατέρας» του Φλόριαν Ζέλερ. Έχει αποσπάσει περισσότερες από 10 υποψηφιότητες για το μοντάζ της συγκεκριμένης ταινίας αλλά και νίκες, μεταξύ αυτών, στα βραβεία της Ένωσης Κριτικών του Λος Άντζελες και το Βραβείο για το Καλύτερο Μοντάζ στα British Independent Film Awards (ΒIFAs).

Ο Λαμπρινός κέρδισε Βραβείο Σεζάρ από τη Γαλλική Ακαδημία Κινηματογράφου για το «Μετά το Χωρισμό» του Ξαβιέ Λεγκράν το 2019 και το Βραβείο Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για το «Xenia» του Πάνου Χ, Κούτρα.

Κατοικεί στο Παρίσι και είναι πολύ έμπειρος μοντέρ. Έχει υπογράψει, μεταξύ άλλων, το μοντάζ στο «Κεφάλαιο» του Κώστα Γαβρά, αλλά και στις δύο βραβευμένες ταινίες της Ευαγγελίας Κρανιώτη («Erotica, Exotica, Etc.» και «Obscuro Barroco») και έχει συμμετάσχει στο Φεστιβάλ Καννών.

Ο Γιώργος Λαμπρινός είναι γιος του σκηνοθέτη Φώτου Λαμπρινού, ο οποίος υπήρξε αριστούχος του Iνστιτούτου Kινηματογραφίας της Mόσχας (1965-1970) στο εργαστήρι του Mιχαήλ Pομμ.

Φαίδων Παπαμιχαήλ

Ο διακεκριμένος διευθυντής φωτογραφίας Φαίδων Παπαμιχαήλ είναι υποψήφιος για τη διεύθυνση φωτογραφίας της «Δίκης των 7 του Σικάγου» του Ααρον Σόρκιν. Πρόκειται για τη δεύτερη υποψηφιότητα στα Όσκαρ για τον Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, μετά με τη «Nebraska» του Αλεξάντερ Πέιν που ήταν υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας το 2014.

Όταν ήταν έξι ετών, η οικογένειά του μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς ο πατέρας του, γνωστός καλλιτέχνης και σκηνογράφος, έλαβε θέση εργασίας ως σχεδιαστής παραγωγής για τον Τζον Κασσαβέτη. Από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με τον κινηματογράφο.

Σπούδασε φωτογραφία και τέχνη στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου και έλαβε το πτυχίο Bachelor Καλών Τεχνών το 1982. Η πρώτη του δουλειά ως κινηματογραφιστής ήταν στην ταινία Dance of the Damned το 1988. Αργότερα, έκανε το ντεμπούτο του ως σκηνοθέτης στην ταινία του Showtime Sketch Artist το 1992 και δύο χρόνια αργότερα σκηνοθέτησε τη ταινία Dark Side of Genius.

Για πρώτη φορά δύο γυναίκες υποψήφιες για Καλύτερη Σκηνοθεσία

Χρειάστηκε να περάσουν 93 ολόκληρα χρόνια μέχρι να υπάρχουν περισσότερα από ένα γυναικεία ονόματα στη λίστα με τους υποψηφίους για το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Για πρώτη φορά φέτος, οι γυναίκες υποψήφιες είναι δύο: η Κλόι Ζάο και η Έμεραλντ Φένελ.

γυναικες

Η Κλόι Ζάο για το «Nomadland», που είναι και φαβορί για το Όσκαρ, και η Έμεραλντ Φένελ για το «Promising Young Woman» έρχονται να ανατρέψουν μια μακρά, αρνητική παράδοση που θέλει τους άνδρες νικητές σε αυτή την κατηγορία.

Μέχρι και τα Όσκαρ του 2021 έχουν προταθεί πέντε μόλις γυναίκες για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας (Λίνα Βερτμίλερ το 1976 για το «Seven Beauties», Τζέιν Κάμπιον το 1993 για το «The Piano», Σοφία Κόπολα το 2003 για το «Χαμένοι στη Μετάφραση», Κάθριν Μπίγκελοου το 2009 για το «The Hurt Locker» και η Γκρέτα Γκέργουιγκ το 2017 για το «Lady Bird».

Η Κάθριν Μπίγκελοου είναι η μόνη γυναίκα που έχει κερδίσει το Όσκαρ Σκηνοθεσίας το 2009 για την ταινία «The Hurt Locker» που αφορούσε τον πόλεμο του Ιράκ.

Από την πλευρά της η Κλόι Ζάο είναι και η πρώτη γυναίκα με τις περισσότερες υποψηφιότητες σε μια και μόνη απονομή, συνολικά τέσσερις, ως παραγωγός στην Καλύτερη Ταινία, ως σκηνοθέτης, μοντέρ και σεναριογράφος.

Η ταινία Promising Young Woman της Emerald Fennell έχει 5 υποψηφιότητες -3 από τις οποίες αφορούν τη σκηνοθέτη, σεναριογράφο και παραγωγό.

 

 

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή