Οι κρατικές δαπάνες μειώνονται, τα χαράτσια αυξάνουν και παραδόξως τα Δημόσια Οικονομικά χειροτερεύουν ΜΕΡΟΣ Β’

Το σημερινΟ άρθρο αποτελεί συνέχεια του χθεσινού, εστιάζοντας στην εξέλιξη των Δημοσίων Οικονομικών της χώρας βάσει των στοιχείων εκτέλεσης του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2014/2015 και την εξέλιξη των κύριων δημοσιονομικών δεικτών της γενικής κυβέρνησης της περιόδου Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2014/2015. Τρεις είναι οι βασικές παρατηρήσεις που θα κάνουμε στη σημερινή μας ανάλυση: 1) Το ενδεκάμηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2015, τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης ανήλθαν σε 66 δις ευρώ (€). Το 2014 τα συνολικά έσοδα της γενικής κυβέρνησης ήταν 76,1 δις €. Παράλληλα, στα πλαίσια της ασκούμενης μνημονιακής πολιτικής, η κυβέρνηση και το κουαρτέτο προσδοκούσαν το 2015 σε σύνολο κρατικών εσόδων 81 δις €. Άρα, η επίτευξη του ποσοτικού στόχου για κρατικά έσοδα 81 δις το 2015, προϋποθέτει την άνοδο των εσόδων της γενικής κυβέρνησης τον Δεκέμβριο του 2015 στο εκπληκτικό ποσό των 15 δις € (81-66=15). Ο στόχος για συλλογή κρατικών εσόδων 15 δις € σε ένα μόνο μήνα κυριολεκτικά είναι εξωπραγματικός. Το 2015 αξιολογείται μια αποτυχημένη δημοσιονομική χρονιά στην πλευρά των κρατικών εσόδων. Ακόμα και στην περίπτωση, που τα δημόσια έσοδα αυξηθούν κατά 11,1 δις € τον Δεκέμβριο, ώστε το σύνολο των εσόδων της γενικής κυβέρνησης το 2015 να διαμορφωθεί σε 77,1 δις €, δηλαδή όσο ήταν το 2014, συνάγεται ότι οι αποκλίσεις έναντι του αρχικού στόχου των 81 δις καθρεφτίζουν την αποτυχία της ασκούμενης φορολογικής πολιτικής. 2) Ως γνωστόν, τα “χρεολύσια βραχυπρόθεσμου δανεισμού” χρηματοδοτούνται από την πλευρά του Υπουργείου Οικονομικών, με τις εκδόσεις εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου κυρίως τρίμηνης και εξάμηνης διάρκειας. Την περίοδο 2014-2015, οι δαπάνες χρεολυσίων βραχυπρόθεσμου δανεισμού από 129 εκτιμάται ότι εκτινάχτηκαν σε 741 δις €. Το ιλιγγιώδες ποσό των 741 δις € θεωρείται δανεισμός του ελληνικού κράτους, που όμως δεν αθροίζεται στο επίσημο χρέος της κεντρικής κυβέρνησης των 326 δις €, γιατί το χρέος αυτό ανακυκλώνεται εντός του εγχώριου τραπεζικού συστήματος με συνεχείς επανεκδόσεις εντόκων γραμματίων. Ουσιαστικά τα 741 δις € είναι χρέος της χώρας έναντι των τραπεζών και προοδευτικά στο μέλλον θα πρέπει να εξοφληθεί. Το ερώτημα που εγείρεται και αρκετές φορές το έχουμε θέσει από τη στήλη αυτή είναι: Μα είναι δυνατόν να υπάρχει βραχυπρόθεσμο χρέος της τάξης των 741 δις €, το χρέος αυτό συνεχώς να αυξάνει και να μην καταγράφεται στα επίσημα στοιχεία που απεικονίζουν το συνολικό δημόσιο χρέος της Ελλάδας; Το Υπουργείο Οικονομικών με αναλυτικό δελτίο τύπου οφείλει να εξηγήσει στον ελληνικό λαό, γιατί το σύνολο των πιστωτικών εσόδων από 73,5 δις το 2013 εκτοξεύτηκε σε 762 δις € το 2015. 3) Από την προσεκτική μελέτη των δημοσιονομικών στοιχείων, προκύπτει ότι ένα μέρος των κρατικών δαπανών χρηματοδοτείται με πιστωτικά έσοδα. Πιστωτικά έσοδα που αντικατοπτρίζονται σε περιοδικές εκδόσεις εντόκων γραμματίων. Αν όμως τα εκάστοτε κυβερνητικά οικονομικά επιτελεία, υιοθετούν την πρακτική της χρηματοδότησης τρεχουσών κρατικών δαπανών με πιστωτικά έσοδα, συμπεραίνεται ότι οι επίσημες δημόσιες δαπάνες, το έλλειμμα και άρα το χρέος της γενικής κυβέρνησης τεχνηέντως υποεκτιμώνται.

Η αποκρυπτογράφηση των προαναφερθέντων σκοτεινών σημείων που συσχετίζονται με την ξέφρενη ανοδική πορεία των πιστωτικών εσόδων, θα μπορούσε να γίνει από μια αδέσμευτη επιτροπή τεχνοκρατών, η οποία θα διερευνούσε όλες τις κρατικές δαπάνες ανά κωδικό και τη συσχέτισή τους με τα πιστωτικά έσοδα. Σε γενικές γραμμές, η ανάλυση της χθεσινής και της σημερινής επιφυλλίδας, εγείρει σοβαρά ερωτήματα ως προς την τύχη του τρίτου μνημονίου. Επιτακτική ανάγκη για το καλό της πατρίδας είναι η έξοδος της ελληνικής οικονομίας από το τέλμα της ύφεσης. Αναμένουμε το δεύτερο εξάμηνο του 2016, η πρόβλεψη του  πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα περί εισόδου της οικονομίας στη φάση της ανάκαμψης, να επιβεβαιωθεί από την εξέλιξη των στοιχείων. Ίδωμεν!

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή