Τέσσερις προτάσεις για την οικονομία κοινοποίησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και βιομηχανιών (ΣΕΒ), Θεόδωρος Φέσσας, με επιστολή του προς τους πολιτικούς αρχηγούς τονίζοντας πως είναι απαραίτητες αν ο στόχος είναι η επανεκκίνηση της οικονομίας, η αντιστροφή της αποδιάρθρωσης της παραγωγικής βάσης και η αντιμετώπιση της ανεργίας.
Οι προτάσεις του ΣΕΒ:
Προώθηση μιας νέας εθνικής επενδυτικής στρατηγικής με έμφαση στις οικονομικά αποδοτικές επενδύσεις
Ανάκαμψη της βιομηχανίας και της μεταποίησης ως προϋπόθεση για τη μείωση της ανεργίας και την ταχύτερη ανάπτυξη της οικονομίας
Επέκταση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, της εισφοροδιαφυγής και των καθυστερήσεων στη Δικαιοσύνη
Αποτελεσματική εφαρμογή και παρακολούθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων από 2 φορείς ειδικού σκοπού.
Ο Θεόδωρος Φέσσας τόνισε πως, «για τον ΣΕΒ, οι προτεινόμενες παρεμβάσεις αποτελούν την μόνη ικανή και αναγκαία συνθήκη προκειμένου η Ελλάδα να κινηθεί προς ένα νέο αναπτυξιακό υπόδειγμα με δυναμική και διατηρήσιμη ανάπτυξη, πολλές και καλές νέες θέσεις εργασίας, εξαγωγικό προσανατολισμό και εδραίωση της χώρας μας ως ενός ελκυστικού προορισμού άμεσων ξένων επενδύσεων».
Ο ΣΕΒ προτείνει μια νέα, σύγχρονη εθνική επενδυτική στρατηγική, η οποία θα εντάξει σε έναν ενιαίο εθνικό σχεδιασμό τους περιορισμένους δημόσιους (εθνικούς και κοινοτικούς) πόρους και το σύνολο των πολλών και επικαλυπτόμενων χρηματοδοτικών εργαλείων, με τις επενδυτικές προτεραιότητες του ιδιωτικού τομέα και με έμφαση στην οικονομική απόδοση των επενδύσεων.
Εστίαση σε παραγωγικές επενδύσεις με κριτήρια:
-την μακροχρόνια οικονομική απόδοση και όχι την απορρόφηση ώστε οι περιορισμένοι δημόσιοι πόροι να πιάνουν τόπο
– την εξωστρέφεια και την καινοτομία ώστε να δημιουργηθούν διεθνώς ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες
– την αξιοποίηση νέων χρηματοπιστωτικών εργαλείων και κινήτρων απόδοσης ώστε να μειωθούν σημαντικά οι αναποτελεσματικές άμεσες επιδοτήσεις.
Ταχύτερη παραγωγική και οικονομική μεγέθυνση με οικοσυστήματα από ΜμΕ γύρω από οργανωμένες (μεγαλύτερες) και εξωστρεφείς επιχειρήσεις, ώστε να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας και σταθερές επιχειρηματικές συνέργειες. Ευθυγράμμιση των πόρων (δημόσιων και ιδιωτικών) στο πλαίσιο παραγωγικών δικτύων ως κρίσιμη προϋπόθεση για την επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων.
Εδραίωση σταθερού και απλού φορολογικού πλαισίου ώστε το κόστος να μην σκοτώνει την ανταγωνιστικότητα, ενώ τα κίνητρα να επιβραβεύουν την επιχειρηματική απόδοση.
Απλοποίηση και επιτάχυνση των αδειοδοτικών διαδικασιών και διαδικασιών εγκατάστασης ενεργοποιώντας πλήρως το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο (Ν4262/14 και Ν4014/11), μειώνοντας τη γραφειοκρατία στις εγκρίσεις και συμβάλλοντας στη δημιουργία πλαισίου εμπιστοσύνης και συνυπευθυνότητας μεταξύ της δημόσιας διοίκησης και της βιομηχανίας.
2. Ανάκαμψη της βιομηχανίας και της μεταποίησης ως προϋπόθεση για τη μείωση της ανεργίας και την ταχύτερη ανάπτυξη της οικονομίας
Η βιομηχανία και η μεταποίηση παραμένουν βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας (~10,5% του ΑΕΠ). Η μείωση της ανεργίας έχει ως προϋπόθεση την ταχύτερη ανάκαμψη της βιομηχανίας μέσα από σύγχρονες και αποτελεσματικές αναπτυξιακές πολιτικές και παρεμβάσεις όπως:
Νέα εθνική στρατηγική για τη βιομηχανία και μεταποίηση -με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα- που να αναδεικνύει το ρόλο της παραγωγής στη μείωση της ανεργίας.
Χαρτοφυλάκιο Βιομηχανίας με οριζόντιες αρμοδιότητες. Δυστυχώς, οι υφιστάμενες δομές (με προεξάρχουσα τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας) δεν έχουν πλέον την ουσιαστική δυνατότητα εκπόνησης και υλοποίησης των ανωτέρω πολιτικών, ούτε είναι σε θέση να λειτουργήσουν συντονιστικά λόγω της διαχρονικής διοικητικής υποβάθμισης τους. Σήμερα, ο δευτερογενής τομέας είναι ο μόνος χωρίς αυτοτελή διοικητική δομή (σε επίπεδο Υπουργού ή Υπουργού Αναπληρωτή).
Ανοικτή και ανταγωνιστική λειτουργία. Οι αγορές ενέργειας, εργασίας, υπηρεσιών, μεταφορών, εφοδιαστικής, κτλ που σχετίζονται με την παραγωγή είναι ανοικτές και ανταγωνιστικές ώστε να επιτρέπουν στη βιομηχανία και τη μεταποίηση να είναι ανταγωνιστική στο διεθνές περιβάλλον
3. Επέκταση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, της εισφοροδιαφυγής και των καθυστερήσεων στη Δικαιοσύνη
Καθολική εφαρμογή ηλεκτρονικών πληρωμών και τιμολόγησης
Ηλεκτρονική διασύνδεση ΑΦΜ και ΑΜΚΑ .
Αποτελεσματικότερη παρακολούθηση του εφοδιασμού μέσω συστημάτων ιχνηλασιμότητας.
Ηλεκτρονικές προμήθειες σε ολόκληρο το δημόσιο τομέα με αξιοσημείωτη μείωση δαπανών αλλά και αυξημένη διαφάνεια.
Ψηφιοποίηση της δικαστικής ύλης (E-Justice) με στόχο την επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης.
4. Αποτελεσματική εφαρμογή και παρακολούθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων από φορείς ειδικού σκοπού
Σύσταση ενός αυτοτελούς, δημόσιου χαρακτήρα, ευέλικτου φορέα ειδικού σκοπού (Reform Agency).
Σύσταση ενός ανεξάρτητου Παρατηρητηρίου των Μεταρρυθμίσεων (παρακολούθησης της υλοποίησης, αποτίμησης των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων αυτής και διατύπωσης προτάσεων μεταρρυθμιστικών πολιτικών άμεσης υλοποίησης).