Ο προϋπολογισμός της συμφοράς

Του Βασίλειου Βιλιάρδου από την Κυριακάτικη Kontranews

Όταν μία χώρα με δίδυμα ελλείμματα άνω του 10% και με δημόσιο χρέος της τάξης του 130% του ΑΕΠ, αλλά με αμελητέο κόκ­κινο ιδιωτικό, με υγιείς τράπεζες, με μισθούς και με συντάξεις περί το 40% υψηλότερους, με πολύ καλύτερο παραγωγικό ιστό κ.ο.κ. οδηγείται στο ΔΝΤ, όπως η Ελλάδα το 2010, πώς είναι δυνατόν με τα ίδια περίπου δίδυμα ελλείμματα, με διπλά­σιο δημόσιο χρέος και με κόκκινο ιδιωτικό άνω του 140% του ΑΕΠ να θεωρείται βιώσιμη; Πόσο μάλλον υπό τις σημερινές συνθήκες της πανδημίας και της παγκόσμιας ύφεσης; Επειδή απλά εξυπη­ρετείται το χρέος, λόγω της επιμήκυνσης των ληξι­πρόθεσμων 95 δισ. ευρώ το 2018 με αντάλλαγ­μα την παράδοση του ονόματος της Μακεδονίας;

Εάν αναλύσει τώρα κανείς τον προϋπολογισμό του 2010, έχοντας διαπιστώσει από τον απολογισμό του 2018 πως η Ελλάδα ζει με δανεικά τα τελευταία δέκα χρόνια, ενώ οι κυβερνήσεις της δεν είναι ικα­νές να καταρτίσουν ούτε έναν σωστό Ισολογισμό του κράτους, οφείλει να επικεντρωθεί στις παρακάτω βασικές διαπιστώσεις – γνωρίζοντας πως ο Ισολο­γισμός δείχνει πού βρίσκεται μία χώρα, ενώ ο προ­ϋπολογισμός που θέλει να πάει, όπου όμως εάν δεν ξέρει που βρίσκεται δεν πρόκειται να πάει πουθενά:

(α) Το θηριώδες έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνη­σης ύψους περί τα 16,1 δισ. ευρώ, μαζί με τα χρεο­λύσια του 2020 ύψους 6,6 δισ. ευρώ, άρα συνολι­κά 22,7 δισ. ευρώ, εξυπηρετήθηκαν ή θα εξυπηρε­τηθούν με δανεισμό. Εν τούτοις, ο δανεισμός μας με την έκδοση ομολόγων ήταν χαμηλότερος, στα 12 δισ. ευρώ, συν τα 2 δισ. ευρώ του προγράμμα­τος SURE – οπότε θα πρέπει να βρέθηκε από κάπου αλλού το επί πλέον ποσόν. Σύμφωνα με τον υπουρ­γό Οικονομικών, το επί πλέον ποσόν προήλθε από τα έντοκα γραμμάτια – γεγονός που σημαίνει πως το κράτος απορροφάει τη ρευστότητα, εις βάρος της πραγματικής οικονομίας.

(β) Όσον αφορά στο 2021, αναφέρεται πως για το ταμειακό έλλειμμα του προϋπολογισμού ύψους 14,84 δισ. ευρώ, μαζί με τα υπόλοιπα κόστη, θα απαιτηθεί καθαρός δανεισμός 16,36 δισ. ευρώ συν 5,37 δισ. ευρώ για τα χρεολύσια –ενώ η χρημα­τοδότηση τους θα προέλθει από μακροπρόθεσμο δανεισμό 13,7 δισ. ευρώ και από την ανάλωση δια­θεσίμων 9,036 δισ. ευρώ. Ποια είναι όμως αυτά τα διαθέσιμα και πώς είναι σίγουρη η κυβέρνηση ότι οι αγορές θα μας δανείσουν ένα τόσο μεγάλο ποσόν; Ένα ποσόν που θα είναι ασφαλώς υψηλό­τερο, εάν δεν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για το ρυθμό ανάπτυξης;

(γ) Η τρίτη διαπίστωση αφορά στην πρόβλεψη εξόφλησης βραχυπρόθεσμου χρέους ύψους 725 δισ. ευρώ το 2021, όταν για το 2020 ήταν συνολικά 1,2 τρισ. ευρώ – με μία συνεχή αύξηση από το 2014 που εμφανίσθηκαν για πρώτη φορά τα repos, από 88,5 δισ. ευρώ τότε στα 1,22 τρισ. ευρώ σήμερα! Πώς όμως θα μειωθούν; Πόσο και πώς μας κοστί­ζει αυτή η ανακύκλωση;

Τα repos που ανακυκλώνονται το 2020 είναι 33 δισ. ευρώ από 24,5 δισ. ευρώ το 2018 –ενώ πρόκειται κυρίως για τα αποθεματικά οργανισμών του δημοσίου που έχουν υποχρεωθεί να τα κατα­θέτουν στην ΤτΕ από το ΣΥΡΙΖΑ και συμπεριλαμ­βάνονται στο μαξιλάρι. Με δεδομένο όμως το ότι χρησιμοποιούνται, ενώ τα 15,7 δισ. ευρώ ανήκουν στον ESM και δεν μπορούμε να τα αγγίξουμε, πώς ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι έχουμε «μαξιλάρι»;

Από την άλλη πλευρά, απορεί κανείς γιατί συνε­χίζεται ο μύθος περί της καλής πορείας της οικονο­μίας μας, λόγω των χαμηλών επιτοκίων δανεισμού μας. Αφήνοντας το θέμα των πραγματικών επιτοκί­ων (πραγματικά = ονομαστικά + αποπληθωρισμός) που, εάν ισχύουν οι αναφορές του προϋπολογισμού σε αποπληθωρισμό μόλις -1,1% το 2020, υπερβαί­νουν το +2,2% για το δημόσιο με κριτήριο το τελευ­ταίο επιτόκιο που πληρώθηκε, στις περισσότερες άλλες χώρες είναι αρνητικά – ενώ εάν η ΕΚΤ δεν αγό­ραζε τα ελληνικά ομόλογα, επιτρέποντας στις ελλη­νικές τράπεζες να κάνουν το ίδιο αφού τα αποδέχε­ται ως εγγύηση, θα είχαν εκτοξευθεί ξανά στα ύψη.

Τέλος, στο δανεισμό μας διαδραμάτισε σημα­ντικό ρόλο η ψήφιση του νέου πτωχευτικού εκτρώ­ματος, η επιτάχυνση των δικαστηρίων του νόμου Κατσέλη και η βελτίωση των ηλεκτρονικών πλει­στηριασμών – αφού αυτά εκθειάζονται στην 8η αξι­ολόγηση της ενισχυμένης εποπτείας, όπως αποκα­λείται πλέον η Τρόικα, ενώ συνέβαλαν στην ανα­βάθμιση της χώρας μας από τη Moody’s. Τυπικά βέβαια, αφού μας τοποθέτησε εκεί που μας είχε ήδη η S&P, αλλά χαμηλότερα από την Fitch.

Τι αναφέρει τώρα η Τρόικα στην 8η αξιολόγη­ση; Πως το δημόσιο χρέος μας το 2040 θα είναι στην καλύτερη των περιπτώσεων εκεί που ήταν όταν οδη­γηθήκαμε στο ΔΝΤ και στα μνημόνια – στο 120% του ΑΕΠ μας. Αυτό θα κληροδοτήσουμε στα παιδιά και στα εγγόνια μας – ενώ μέχρι τότε θα έχει ξεπου­ληθεί η δημόσια περιουσία μας και θα έχει κατασχε­θεί/πλειστηριαστεί η ιδιωτική. Με απλά λόγια, θα έχει αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς της Ελλάδας.

Ο προϋπολογισμός της συμφοράς

*Βουλευτής επικρατείας Ελληνική Λύση

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή