Συνεχίζονται η αντιδράσεις για την τροπολογία που κατέθεσε αιφνιδιαστικά η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως για τη ζωντανή αναμετάδοσή του μαθήματος της σχολικής τάξης μέσω διαδικτύου, η οποία αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία και άκρως επικίνδυνη ακροβασία που διαρρηγνύει την παιδαγωγική σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.
Για το νέο αυτό καθεστώς κάτω από το οποίο θα ανοίξουν σύντομα τα σχολεία μίλησε και ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Τσούχλος, στην Αναστασία Γιάμαλη και την εκπομπή “Kontra24” ζητώντας από την υπουργό παιδείας, κα Νίκη Κεραμέως έστω και την ύστατη στιγμή “να μην προσπαθήσει να επιβάλλει όλο αυτό το τηλεοπτικό σόου, όλο αυτό το bullying που θα μεταδίδεται στο διαδίκτυο” και θα οδηγήσει στην υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, τονίζοντας ότι ειδάλλως, η εκπαιδευτική κοινότητα πρόκειται να απορρίψει κάτι τέτοιο στην πράξη.
«Οι κάμερες δεν έχουν καμία θέση μέσα στις σχολικές αίθουσες. Δεν πρόκειται για “καινοτομία”, αλλά για ένα βαθιά αντιπαιδαγωγικό μέτρο που δεν εφαρμόζεται σε κανένα σχολείο στον κόσμο» τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ επαναλαμβάνοντας το αίτημα για άμεση απόσυρση της τροπολογίας «big brother στην τάξη».
Για «απαράδεκτη και αιφνιδιαστική τροπολογία στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, με την οποία προσπαθεί να στήσει, εν μέσω πανδημίας, Οργουελιανό περιβάλλον στα σχολεία μας, καταπατώντας κάθε ελληνική και διεθνή νομοθεσία περί προστασίας της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών» κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της (10/5/20) η ΟΛΜΕ.
«Εν μία νυκτί, χωρίς διάλογο και χωρίς να περάσει από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων ή την επιτροπή ελέγχου συνταγματικότητας, αλλάζει την ελληνική νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, καταπατώντας τα ατομικά δικαιώματα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών», τονίζει η ΟΛΜΕ, σημειώνοντας ότι: «Ευτυχώς για το πολίτευμα της χώρας μας, η κ. Κεραμέως δεν μπορεί να αλλάξει ούτε το Σύνταγμα, ούτε τις Διεθνείς Συνθήκες Δικαιωμάτων, ούτε τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες για την προστασία προσωπικών δεδομένων προφανώς δεν είναι υποχρεωτικές για την κ. Κεραμέως, παρότι, όπως αναφέραμε παραπάνω, λίγους μήνες νωρίτερα επικαλείτο δήθεν υποχρεωτικές ευρωπαϊκές οδηγίες, χωρίς όμως να τις παρουσιάσει. Επικαλέστηκε μάλιστα από το βήμα της Βουλής διαβούλευση που έγινε με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Όταν όμως ζητήθηκε από κόμματα της αντιπολίτευσης να καταθέσει την γνωμοδότηση της ΑΠΔΠΧ, δεν το έκανε και λίγο αργότερα αποχώρησε από τη Βουλή για να βγει στα κανάλια και να καλλιεργήσει την επικοινωνιακή της φούσκα».
«Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία;»
Η ΟΛΜΕ θέτει ορισμένα καίρια ερωτήματα:
Εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα αποτελεί και η ολοκληρωτική της άγνοια της σχολικής πραγματικότητας, της διαμόρφωσης της ατμόσφαιρας της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Η διδακτική πράξη δεν είναι μια στατική διαδικασία κατά την οποία ο διδάσκων, ακίνητος σε ένα σημείο, μονολογεί και καταγράφεται από μία κάμερα κινητού τηλεφώνου. Είναι μία ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, ένα διαρκές διδακτικό μαθησιακό γίγνεσθαι, μία συμμετοχική και συλλογική πορεία προς τη μάθηση.
Η προσπάθεια που έγινε τα τελευταία χρόνια για ακύρωση της μετωπικής διδασκαλίας ακυρώνεται εμφατικά με την εμβληματική επανατοποθέτηση της στο κέντρο της διδακτικής διεργασίας.
- Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία όταν όλοι γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται, σχολιάζονται και πιθανόν καταγράφονται – ενδεχομένως ακόμη και για δόλιους σκοπούς- από οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο με μαθητές και καθηγητές;
- Πώς θα προστατευθούν από μία πιθανή διαπόμπευση – και με μαγνητοσκόπηση μάλιστα – μαθητές και καθηγητές;
- Πώς θα προστατευθούν τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών μας αλλά και των εκπαιδευτικών; Όταν απαιτείται έγγραφη βεβαίωση του γονέα ή κηδεμόνα για την ανάρτηση φωτογραφιών που απεικονίζουν τον μαθητή από σχολικές δράσεις σε ιστοσελίδα του σχολείου πως είναι διασφαλισμένη νομικά η μετάδοση του μαθήματος σε απευθείας σύνδεση;
- Η καταγραφή ήχου και εικόνας των μαθητών και των εκπαιδευτικών συνιστά επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η προβολή οποιουδήποτε ισχυρισμού ότι η υποχρέωση της Πολιτείας να προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα αναιρείται από την δήθεν προστασία του δικαιώματος ισότιμης συμμετοχής στην εκπαίδευση είναι μια επίκληση υποκριτική καθώς η κυβέρνηση που το επικαλείται έστειλε καθηγητές για να διδάξουν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα τον Φεβρουάριο ενώ όσο λειτουργούσε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απέκλεισε εν γνώσει της μαθητές χαμηλότερων οικονομικών στρωμάτων. Η δε επίκληση της δημόσιας υγείας δεν μπορεί να αφορά τμήμα και όχι το σύνολο των μαθητών.
- Οι εκπαιδευτικοί, σεβόμενοι τη Δημοκρατία, το Σύνταγμα και τις Διεθνείς Συμβάσεις για τα Ατομικά Δικαιώματα θα προασπιστούν την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα των ίδιων και των μαθητών τους και σε καμία περίπτωση δε θα επιτρέψουν τον ευτελισμό της παιδαγωγικής ελευθερίας και την μετατροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ριάλιτι.
- Η αντισυνταγματική και έτσι κι αλλιώς ανεφάρμοστη, ελλείψει υποδομών, απόφαση της υπουργού δεν θα εφαρμοστεί από κανένα/καμία εκπαιδευτικό.
Η ΟΛΜΕ καλεί τους εκπαιδευτικούς να μην υλοποιήσουν την απόφαση, που θεσμοθετήθηκε με την ψήφιση της τροπολογίας, σε περίπτωση που τους ζητηθεί να πράξουν κάτι τέτοιο και δηλώνει ότι, σε συνεργασία με τις άλλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και την ΑΔΕΔΥ, θα προβεί σε όλες εκείνες τις ενδεδειγμένες κινήσεις, προς πάσα κατεύθυνση, προκειμένου να προασπιστεί την δημόσια εκπαίδευση και να ανατρέψει το απαράδεκτο αυτό νομοθέτημα.
Για καταστροφή της ιερής ιδιωτικότητας της διδασκαλίας προειδοποιεί και η ΟΙΕΛΕ
Και Oμοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) εναντιώνεται στην απόφαση Κεραμέως. Όπως τονίζει:
«Η ρύθμιση αποτελεί μνημείο κακής νομοθέτησης. Κατατέθηκε δίχως διαβούλευση και συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία έχει ήδη εκφράσει τις έντονες διαφωνίες της και φυσικά, χωρίς διάλογο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Τίποτα από τα παραπάνω δε θα είχε συμβεί εάν η κυβέρνηση δεν είχε προχωρήσει στο βεβιασμένο και αχρείαστο άνοιγμα των σχολείων που για μια ολιγοήμερη διδασκαλία, τινάζει στον αέρα ολόκληρη την εκπαιδευτική διαδικασία, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που στήθηκε χάρη στη σκληρή εργασία και το μεράκι των εκπαιδευτικών».