Την οριοθέτηση ΑΟΖ ανάμεσα σε Ελλάδα και Ιταλία υπογράφουν το μεσημέρι ο έλληνας ΥΠΕΞ Νίκος Δένδιας και ο ιταλός ομολόγος του Λουίτζι Ντι Μάιο. Είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη για την Ελλάδα, σε σχέση με τις κινήσεις της Τουρκίας στη Μεσόγειο.
Αυτή η σημαντική εξέλιξη έγινε πριν από λίγη ώρα γνωστή. Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές ο έλληνας υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας και ο ιταλός υπουργός Εξωτερικών Λουίτζι Ντι Μάιο θα υπογράψουν Συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, στις 13:20.
Οι συνομιλίες μεταξύ των δύο ανδρών θα εστιασθούν σε θέματα διμερούς, ευρωπαϊκού και περιφερειακού ενδιαφέροντος, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών.
Σημειώνεται ότι η οριοθέτηση ΑΟΖ με τη Ρώμη αλλάζει τα δεδομένα και όσον αφορά στην οριοθέτηση ΑΟΖ και με τα Τίρανα. Υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία έκανε κίνηση πριν από μερικές ημέρες, ώστε να μπορεί να στέλνει πλοία της, που έχει στη Λιβύη στον Αυλώνα για επισκευές.
Το θέμα δεν ανέκυψε τώρα, καθώς και οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν προσπαθήσει να το κλείσουν, αλλά, τη δεδομένη στιγμή και με την Άγκυρα να πιέζει αφόρητα από στην άλλη άκρη της Μεσογείου σε διπλωματικό επίπεδο, η συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας στέλνει αποφασιστικό μήνυμα στην τουρκική πλευρά.
Τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη για την Ελλάδα
Η Ελλάδα έχει στόχο εδώ και καιρό, όπως έχει φανεί και από τις επαφές μηνών του Νίκου Δένδια, τη σύναψη συμφωνίας με την Ιταλία αλλά και με την Αίγυπτο για τη χάραξη ΑΟΖ. Με στόχο να αποδυναμώσει τις θέσεις της Τουρκίας, όπως προκύπτουν από το παράνομο σύμφωνο που έχει υπογράψει με τη Λιβύη κι αποτελεί την κατά την Άγκυρα δικαιολογητική βάση των ενεργειών της στην περιοχή μεταξύ Καστελόριζου και Κρήτης.
Μέχρι να φτάσουμε στην υπογραφή της συμφωνίας έπρεπε να λυθούν προβλήματα που είχαν να κάνουν με ιταλικές επιφυλάξεις για τον περιορισμό των δικαιωμάτων αλιείας στο Ιόνιο Πέλαγος.
Αυτό σημαίνει ότι για να επιτευχθεί η συμφωνία, έπρεπε να ικανοποιηθεί η τελευταία εκκρεμότητα. Το κύριο αίτημα της ιταλικής πλευράς ήταν το να μπορούν να αλιεύουν οι Ιταλοί ψαράδες εντός της ελληνικής ΑΟΖ δηλαδή μεταξύ 6 και 12 ναυτικών μιλίων από τις ελληνικές ακτές, κάτι που φαίνεται πως διευθετήθηκε.
Όπως αναφέρθηκε, αυτή η συμφωνία είναι η επέκταση της συμφωνίας του 1977 για την υφαλοκρηπίδα και ανοίγει τον δρόμο για την απεμπλοκή των προβλημάτων που είχαν προκύψει από την πλευρά της Αλβανίας.
Σε ό,τι αφορά στο έτερο σημαντικό θέμα που θα συζητηθεί, αυτό είναι ο τουρισμός. Μιλώντας τη Δευτέρα (08/06) από το αεροδρόμιο Μακεδονία ο Νίκος Χαρδαλιάς επανέλαβε ότι «το άνοιγμα των πτήσεων θα γίνει με κανόνες». Η Ιταλία είχε ενοχληθεί από τη λίστα του υπ. Τουρισμού, που είχε τοποθετήσει την όμορη χώρα στις «επικίνδυνες» λόγω των πολλών κρουσμάτων κορονοϊού, ωστόσο, όπως τόνισαν τόσο ο κ. Χαρδαλιάς όσο κι ο κ. Θεοχάρης, η λίστα αυτή συνεχώς θα αναθεωρείται και θα ανανεώνεται ανάλογα με την εξέλιξη της επιδημίας.