Του Σάββα Χιονίδη από την Κυριακάτικη Kontranews
Στροφή στα εναλλακτικά καύσιμα κάνουν ιδιώτες και επιχειρήσεις προκειμένου να μειώσουν τα λειτουργικά κόστη και την κατανάλωση καυσίμου και ενέργειας, ενώ τα κράτη ενσωματώνουν στο Εθνικό τους Δίκαιο οδηγίες για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και μέτρα ενθαρρυντικά για τη χρήση πιο «πράσινων» καυσίμων.
Η υγραεριοκίνηση, η αεριοκίνηση και η ηλεκτροκίνηση αποτελούν τους επικρατέστερους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης ελαφρών και βαρέων οχημάτων. Αν και κοινός παρονομαστής και στις τρεις αυτές επιλογές είναι οι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων σε σχέση με το πετρέλαιο και τη βενζίνη, παρουσιάζουν αρκετές διαφορές στα επίπεδα απόδοσης και εξοικονόμησης.
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κινούνται με ενέργεια που αποθηκεύουν σε επαναφορτιζόμενες συστοιχίες συσσωρευτών. Συνήθως πρόκειται για ελαφριά φορτηγά, ποδήλατα, δίκυκλα, ανυψωτικά, βοηθητικά οχήματα κλπ. Έχουν υψηλότερο συντελεστή ενεργειακής απόδοσης από όλα τα αυτοκίνητα με μηχανές εσωτερικής καύσης.
Το φυσικό αέριο (CNG/LNG) αποτελεί την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή πρωτογενούς ενέργειας διεθνώς και αποτελεί τη «γέφυρα» διαχρονικής μετάβασης από τις συμβατικές στις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας.
Είναι σαφώς κρίσιμη και προς τη σωστή κατεύθυνση η επιλογή της Κυβέρνησης και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας να ενισχυθεί κατά το μέγιστο δυνατό η μετάβαση της αυτοκίνησης σε νέες μορφές «πράσινων» καυσίμων, φιλικότερων προς το περιβάλλον.
Η μετάβαση αυτή, όμως, πρέπει να γίνει ισόρροπα, καθώς η ενίσχυση χρήσης, ειδικότερα, του φυσικού αερίου παρουσιάζει όλα εκείνα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για την επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου για την αμεσότερη αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Πλεονεκτήματα όπως α) η εξοικονόμηση από 60% έως και 75% σε σχέση με άλλα καύσιμα, β) οι μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων PM, γ) η παρεχόμενη περισσότερη ενέργεια από τα άλλα καύσιμα, δ) τo γεγονός ότι το φυσικό αέριο δεν μπορεί να νοθευτεί, ε) δεν περιέχει θείο, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που θεωρούνται ιδιαίτερα καρκινογόνες ουσίες, ενώ με τη χρήση του φυσικού αερίου εκλύονται -25% CO2, -35% μικροσωματίδια, -75% αρωματικοί υδρογονάνθρακες και -53% οξείδια του αζώτου (ΝΟx) σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη.
Τα οφέλη μπορούν να είναι άμεσα ορατά τόσο για τους χρήστες (αποτελεί μια ιδιαίτερα οικονομική πηγή ενέργειας), όσο και για την κοινωνία στο σύνολό της (ειδικότερα για τοπικές κοινωνίες εντός αστικών περιοχών) επιβαρύνοντας κατά πολύ λιγότερο την ανθρώπινη υγεία έναντι της ατελούς καύσης των συμβατικών καυσίμων.
Προτείνεται, λοιπόν, η άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών για την επιδότηση προμήθειας νέων ή τη μετατροπή συμβατικών σε διπλής καύσης οχημάτων (με φυσικό αέριο), καθώς η ευρεία χρήση του συγκεκριμένου καυσίμου μπορεί να: α) αποτελέσει οικονομική ενίσχυση των μικρών και μεσαίων εισοδημάτων, β) βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα στις μεταφορές, γ) βελτιώσει σε σημαντικά ποσοστά το περιβάλλον και δ) οδηγήσει με περισσότερη ασφάλεια και οικονομία στην εποχή των «πράσινων» καυσίμων.
Σημειώνεται, τέλος, ότι κρισιμότερος παράγων για τα ανωτέρω είναι το γεγονός ότι τα υπό χρήση οχήματα στην Ελλάδα έχουν μέση ηλικία άνω των 15 ετών, παράγοντας εκπομπές πολύ μεγαλύτερες των εργοστασιακών τους προδιαγραφών.
Πιστεύω, λοιπόν, ότι η χρήση του φυσικού αερίου θα μας βοηθήσει να μπούμε δυναμικότερα και αποτελεσματικότερα στην απαιτούμενη μετάβαση μηδενικού άνθρακα.
* Βουλευτής Πιερίας ΝΔ