Εκλογές και για τις δημοσκοπήσεις

Αυτονοήτως, στις μεθαυριανές Ευρωεκλογές θα κριθούν τα κόμματα. Εξάλλου, τόσο ο Αλέξης Τσίπρας όσο και ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχουν κάνει τα πάντα για να προσδώσουν στην ευρωκάλπη χαρακτηριστικά εθνικών εκλογών και, όπως φαίνεται από την πόλωση που επικρατεί στο πολιτικό σκηνικό και στην κοινωνία, το έχουν μάλλον πετύχει. Εν πολλοίς, τουλάχιστον.

Ωστόσο, στην κάλπη της 26ης Μαΐου θα κριθεί και κάτι άλλο: η αξιοπιστία των δημοσκοπήσεων. Οι Ευρωεκλογές είναι η πρώτη «κεντρική» εκλογική αναμέτρηση έπειτα από 4 ολόκληρα χρόνια και, ως εκ τούτου, ο χρόνος ήταν αρκετός (ή, τουλάχιστον, θα έπρεπε να είναι) προκειμένου να εξορθολογίσουν οι δημοσκόποι τις μεθόδους της. Άλλωστε, εκείνοι ήταν μετά το δημοψήφισμα και τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015 που παραδέχθηκαν ότι οι μέθοδοί τους έχουν πρόβλημα και πως πρέπει να τα γράψουν όλα ξανά από την αρχή.

Είχαν, λοιπόν, χρόνο για να προβούν στις απαραίτητες έρευνες και διορθώσεις. Είχαν τέσσερα χρόνια προκειμένου να «μάθουν» από την αρχή να εντοπίζουν τα υπόγεια ρεύματα που επικρατούν στην κοινωνία, αλλά και να αποτυπώνουν την τάση, τους συσχετισμούς και την κατεύθυνση που παίρνουν κάθε φορά τα πράγματα.

Οι μεθαυριανές εκλογές, λοιπόν, θα δείξουν αν οι δημοσκόποι ανέπτυξαν πλέον αξιόπιστες μεθόδους για να αντιληφθούν τί ακριβώς συμβαίνει στην κοινωνία.

Βεβαίως, εύκολο εγχείρημα δεν το λες. Αυτό, όμως,  που μπορεί να υποστηριχθεί με βεβαιότητα είναι πως εκ πρώτης όψεως, φαίνεται σαν κάποιοι να μην το προσπάθησαν ποτέ σοβαρά. Και να μην κατάφεραν να αντισταθούν στον πειρασμό των πολιτικών παιχνιδιών. Για παράδειγμα, το προηγούμενο διάστημα είδαμε δημοσκοπικές εταιρείες να ρωτούν τους πολίτες του «δείγματός» τους αν τους… ενόχλησε η 13η σύνταξη και αν τη θεωρούν προεκλογική. Όπως επίσης και αν δυσαρεστήθηκαν που αυτή ήταν «κουτσουρεμένη» -δηλαδή φορολογημένη, όπως γίνεται με όλες τις μόνιμες συνταξιοδοτικές παροχές…

Ωστόσο, οι ίδιες εταιρείες δεν μπήκαν στον κόπο να ρωτήσουν τους πολίτες αν τους ενόχλησε το «επταήμερο» του Κυριάκου Μητσοτάκη ή αν ο πρόεδρος της ΝΔ εννοούσε «επταήμερη λειτουργία» ή «επταήμερη εργασία». Οι ίδιες εταιρείες δεν έκαναν τον κόπο να δουν αν «κόστισε» στη ΝΔ η επανάληψη στερεοτύπων προηγούμενων δεκαετιών, για τον «ψυκτικό από το Περιστέρι» ή τη… νοικοκυρά που «έχει αναλάβει τις βασικές δουλειές του σπιτιού».

Ταυτοχρόνως, είδαμε δημοσκοπικές εταιρείες να «τολμούν» να δημοσιεύουν ποσοστά και προτιμήσεις υποψηφίων ευρωβουλευτών, όταν οι ίδιες παραδέχονταν ότι περίπου το 30% των ψηφοφόρων δεχόταν να απαντήσει περί την ονοματολογία για τους υποψήφιους.

Τώρα, που η προεκλογική περίοδος κλείνει, είναι κοινή διαπίστωση πως είδαμε πολλά από τις δημοσκοπήσεις. Είδαμε τις κλασικές θηριώδεις διαφορές στην αρχή και τις «διορθώσεις» όσο πλησιάζει η κάλπη. Είδαμε επιλεκτικές ερωτήσεις και εξίσου επιλεκτικές αποσιωπήσεις. Είδαμε παιχνίδια εντυπώσεων και σκοπιμοτήτων. Μεθαύριο θα κριθεί αν, εκτός από όλα αυτά, πέτυχαν να μας δείξουν, έστω και κατά προσέγγιση, που πάει το πράγμα στην κοινωνία.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕΛΙΓΓΩΝΗΣ

Προηγούμενο άρθρο

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή