Διευρύνονται τα χρηματοδοτικά κενά στον κρατικό προϋπολογισμό
Την ΤετΑρτη 24 Δεκεμβρίου του 2015, το υπουργείο Οικονομικών έδωσε στην δημοσιότητα τα αναλυτικά στοιχεία εκτέλεσης του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού (ΓΚΠ) του ενδεκάμηνου Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2014/2015. Στη σημερινή μας ανάλυση θα διερευνήσουμε την εξέλιξη δύο κομβικής σημασίας δημοσιονομικών μεγεθών. Τα “κρατικά έσοδα” και τις “δαπάνες τόκων και χρεολυσίων” για την εξυπηρέτηση του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης. Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2014/2015, τα συνολικά έσοδα του ΓΚΠ (προ επιστροφών φόρων) από 48,6 ελαττώθηκαν σε 47,3 δις ευρώ (€), που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης -2,7%. Στα πλαίσια του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2015-2018, ο ποσοτικός στόχος είναι τα συνολικά έσοδα του ΓΚΠ την περίοδο 2014-2015 από 54,7 να αυξηθούν σε 58,5 δις €. Αυτό σημαίνει ότι η επίτευξη του στόχου αυτού, προϋποθέτει τον Δεκέμβριο τα κρατικά έσοδα να φτάσουν στο εκπληκτικό ποσό των 11,2 δις (58,5-47,3=11,2), ώστε το 2015 τα συνολικά έσοδα του ΓΚΠ να διαμορφωθούν σε 58,5 δις €.
Η υστέρηση των δημοσιονομικών εσόδων είναι εμφανής και ανησυχητική. Αν στο σύνολο του έτους το ποσοστό υστέρησης των εσόδων κυμανθεί γύρω στο -2,5%, τότε την περίοδο 2014-2015 τα συνολικά έσοδα του ΓΚΠ από 54,7 θα πέσουν σε 53,2 δις €, με οικτρό επακόλουθο κατά τη διάρκεια του 2015 το δημοσιονομικό κενό στο σκέλος των εσόδων να εκτιμάται σε 5,3 δις € (58,5-53,2=5,3). Η συγκεκριμένη απόκλιση στο σκέλος των εσόδων αξιολογείται πολύ μεγάλη, γεγονός που συνεπάγεται την πλήρη απαξίωση του ΜΠΔΣ 2015-2018. Η αποτυχία της ασκούμενης μνημονιακής οικονομικής πολιτικής πιστοποιείται και από την ακόλουθη στατιστική παρατήρηση. Στο ΜΠΔΣ 2015-2018 και πιο συγκεκριμένα στον πίνακα 1.1 (σελ. 10), αναφέρεται ότι ο αναπτυξιακός ρυθμός της Ελλάδας το 2015 θα ήταν 2,9% και το 2016 προβλέπεται να φτάσει το 3,7%. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με το κουαρτέτο αναθεώρησαν προς το δυσμενέστερο τους στόχους του ΜΠΔΣ, καθότι ο αναπτυξιακός ρυθμός της ελληνικής οικονομίας το 2015 εκτιμάται πλέον σε -0,3% και προβλέπεται σε -0,7% το 2016. Η παρατεταμένη κρίση που πλήττει την εθνική μας οικονομία και η έλλειψη αναπτυξιακού ελπιδοφόρου οράματος, συντελούν στην δραματική μείωση των δημοσίων εσόδων και την δημιουργία διογκούμενων δημοσιονομικών κενών. Κενά τα οποία όμως χρηματοδοτούνται μέσω των συναπτόμενων μνημονιακών συμβάσεων, καθιστώντας έτσι τη χώρα υποτελή στους ξένους πιστωτές και τις ελληνικές κυβερνήσεις φερέφωνα των προστάτιδων δυνάμεων.
Το δεύτερο δημοσιονομικό μέγεθος το οποίο παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον, είναι οι δαπάνες τοκοχρεολυσίων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους και πιο συγκεκριμένα του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης. Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2014/2015, οι δαπάνες τοκοχρεολυσίων μεσομακροπρόθεσμου δανεισμού από 29 αυξήθηκαν σε 30,9 δις €. Το υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι την περίοδο 2014-2015, οι δαπάνες σε τόκους και χρεολύσια για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους από 30,3 θα ανέλθουν σε 32,9 δις €. Η ανοδική πορεία των δαπανών εξυπηρέτησης του δημοσίου χρέους είναι όντως εντυπωσιακή. Η αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα των αριθμών εκθέτει στα μάτια των πολιτών την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Πώς είναι δυνατόν η σημερινή και οι προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις, να υποστηρίζουν ότι με τα μνημόνια έχει επιμηκυνθεί η μέση φυσική διάρκεια του χρέους και παράλληλα έχει μειωθεί το μέσο επίπεδο των επιτοκίων βάσει του οποίου δανείζεται η χώρα μας από το κουαρτέτο (πιστωτές) και ταυτόχρονα τα στατιστικά στοιχεία να καταδεικνύουν την ανοδική πορεία των τοκοχρεολυσίων για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους; Τα Δημόσια Οικονομικά της χώρας έχουν περιέλθει σε δραματικό αδιέξοδο. Το υφιστάμενο κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο έχει κατανοήσει το τεράστιο εύρος του υφιστάμενου δημοσιονομικού αδιεξόδου και κυρίως έχει διερευνήσει σε βάθος τα αίτια που τα πελώρια δημοσιονομικά κενά ανατροφοδοτούνται από την παρατεινόμενη κρίση της εθνικής μας οικονομίας;
Σχετικά Άρθρα
06/08/2025 - 16:23
28/07/2025 - 19:14
Δείτε επίσης