ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ γιγαντιαίου σκανδάλου προσλαμβάνει η κρατική χρηματοδότηση της Aegean, χωρίς το δημόσιο να διασφαλίσει τα συμφέροντά του.
Η αντιπολίτευση εξαπέλυσε σκληρή επίθεση κατά της κυβέρνησης τόσο για τη χαριστική χρηματοδότηση σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο που εμφάνιζε τα τελευταία χρόνια υπερκέρδη, τα οποία διένεμε στους μετόχους του, όσο και για τις απολύσεις στις οποίες προχώρησε η διοίκηση της εταιρείας εν μέσω πανδημίας.
Το σκάνδαλο με την κρατική χρηματοδότηση των 120.000.000 ευρώ σε μια εταιρεία που συνιστά ιδιωτικό μονοπώλιο κατήγγειλε στη Βουλή ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ αναμένονται και μια σειρά πρωτοβουλιών του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης προς την κατεύθυνση αναζήτησης, τόσο πολιτικών, όσο και ποινικών ευθυνών.
Απολύσεις εν μέσω πανδημίας
Σύμφωνα με στοιχεία που διαθέτει ο Ανδρέας Νεφελούδης, η εταιρεία απέλυσε 45 εργαζόμενους αορίστου χρόνου τον Οκτώβριο, ενώ έλαβαν χώρα και «8 «οικειοθελείς αποχωρήσεις» την ίδια περίοδο, καθώς επίσης έληξαν χωρίς να ανανεωθούν 85 συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Το Νοέμβριο, το γαϊτανάκι των απολύσεων συνεχίστηκε αμείωτο με 30 απολύσεις και 2 «οικειοθελείς αποχωρήσεις». Τι κι αν η Aegean έχει λάβει εγγυήσεις ύψους 80% των δανειακών της υποχρεώσεων, ενώ για το σύνολο του κλάδου των αεροπορικών μεταφορών το πρόγραμμα ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ισχύει κατ’ εξαίρεση μέχρι την 31.12.20 αντί του Οκτωβρίου του ’20 που ισχύει για όλους τους άλλους κλάδους (το ίδιο συμβαίνει και για την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών); Τι κι αν, με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, οι μέτοχοι της Aegean δεν έχουν βάλει ούτε ευρώ από την τσέπη τους για να στηρίξουν την εταιρεία τους(αντίθετα έχουν λάβει ρευστό από το κράτος και δάνεια από τις τράπεζες με την εγγύηση του δημοσίου); Τι κι αν ανακοινώθηκε η απόφαση της κυβέρνησης να ενισχύσει με 120 εκατ. ευρώ κρατικής χρηματοδότησης την αεροπορική εταιρεία (χωρίς βέβαια η κρατική ενίσχυση να συνοδευτεί από απόκτηση μετοχών από το Δημόσιο και όχι μόνο δικαιωμάτων);
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Εργασίας και μέλος του τμήματος Εργατικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Ανδρέας Νεφελούδης, η Αegean τον Οκτώβριο πραγματοποίησε 45 απολύσεις μόνιμου (αορίστου χρόνου) προσωπικού, προχώρησε σε 8 οικειοθελείς αποχωρήσεις ενώ ταυτοχρόνως, έληξαν χωρίς να ανανεωθούν 85 συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Το Νοέμβριο το γαϊτανάκι των απολύσεων συνεχίστηκε αμείωτο με 30 απολύσεις και 2 οικειοθελείς αποχωρήσεις.
Όπως σημειώνει μάλιστα ο Ανδ. Νεφελούδης «οι απολύσεις των 45 εργαζομένων δημιουργούν πρόβλημα νομιμότητας σε σχέση με το νόμο για τις ομαδικές απολύσεις, ο οποίος για τις εταιρείες άνω των 150 εργαζομένων επιτρέπει μηνιαία απόλυση του 5% των εργαζομένων και σε κάθε περίπτωση κάτω των 30 ατόμων, ενώ τον Νοέμβριο η εταιρεία πιο “προσεκτική” σταμάτησε στον αριθμό 30».
Υπερκέρδη τα προηγούμενα χρόνια
Όλα αυτά, όταν από το 2005 μέχρι και το 2019 τα κέρδη της Aegean έφτασαν τα 522,9 εκατομμύρια ευρώ! Και ενώ η εταιρεία από το 2015 μέχρι το 2019 διένειμε μερίσματα στους μετόχους που ανήλθαν στα 210,7 εκατομμύρια ευρώ! «Με λίγα λόγια η Aegean ακολουθεί τη δοκιμασμένη συνταγή: Άγρια “νεοφιλελεύθερη” στην περίοδο της ανάπτυξης και… “φουλ” κρατικοδίαιτη στην κρίση», σχολιάζει το στέλεχος της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ενώ, «ο τροχονόμος των απολύσεων Βρούτσης, για μια φορά ακόμα επιβεβαιώνει τον χαρακτηρισμό του, με την απουσία του Υπουργείου του από τον έλεγχο αυτής της εταιρείας» και «ο υπουργός Μεταφορών Καραμανλής δήλωσε ότι η ενίσχυση στις αεροπορικές εταιρείες και ειδικότερα στην Aegean δίδεται εκτός των άλλων και για να προστατευτούν οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων… Σημειώνεται ότι, καμία από τις άλλες αεροπορικές εταιρείες δεν έχουν προβεί σε απολύσεις ή σε μειώσεις προσωπικού ή σε μειώσεις μισθών, εκτός από τον όμιλο της AIRFRANCE (KLM) που άρχισε αυτές τις μέρες να υλοποιεί ένα πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου με επιπρόσθετη πληρωμή δύο επιπλέον μηνών στην νόμιμη αποζημίωση, με αλλαγές κανονισμών εργασίας και με μονομερή μεταβολή του 8ωρου σε 4ωρη εργασία (βλαπτική μεταβολή). Ο κ. Νεφελούδης, σχολιάζοντας τις δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου πως το ποσό που δίνεται είναι «πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών», σπεύδει να τονίσει πως λέει «την μισή αλήθεια» εξηγώντας πως «οι χρηματοδοτήσεις των άλλων κρατών στις δικές τους αεροπορικές εταιρείες, συνοδεύονται από το αυτονόητο, δηλαδή την συμμετοχή, αυτών των κρατών στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών».
Aπαράδεκτες
Απαράδεκτες χαρακτήρισε τις απολύσεις των εργαζομένων στην Aegean, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Προσωπικού Αερομεταφορών Χρήστος Καραγιάννης, με δήλωσή του στην KontraNews. Επισημαίνοντας μάλιστα, ότι η συγκεκριμένη εταιρία έχει λάβει τεράστια κρατικά ποσά ενίσχυσης της περίοδο της πανδημίας.
Kόντρα στη Βουλή
Με νομικές εμπλοκές απειλείται η κυβέρνηση από την αντιπολίτευση εφόσον επιμείνει στην συμφωνία με την Aegean. «Θα τη βρείτε μπροστά σας. Διότι άμεση ενίσχυση χωρίς να παίρνει το δημόσιο συμμετοχή και χωρίς να εξασφαλίζεται, ελέγχεται πολλαπλώς. Όχι μόνο πολιτικά», είπε χαρακτηριστικά ο Νίκος Παππάς χθες στη Βουλή. Η κριτική της αξιωματικής αντιπολίτευσης εστιάζεται στο ότι δίνονται 120 εκατ. ευρώ στην Aegean χωρίς το Δημόσιο να παίρνει μετοχές ή θέσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο, ενώ την ίδια ώρα η εταιρεία κάνει απολύσεις. Υπενθυμίζεται ότι Aegean έχει λάβει και 150 εκατ. από το εγγυοδοτικό πρόγραμμα του Covid-19. «Τα λεφτά του Έλληνα φορολογούμενου πρέπει να δείξετε ότι τα σέβεστε. 120 εκατ. ευρώ είναι το 40% των μετοχών της Aegean και εσείς παίρνετε μηδέν», υπογράμμισε ο Ν. Παππάς προσθέτοντας πως «το ιδιωτικό μονοπώλιο μας στοιχίζει χωρίς να λαμβάνουμε ανταλλάγματα». Ο τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε στοιχεία για τις πολιτικές ενίσχυσης των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη αναφέροντας ότι «η Lufthansa παίρνει βοήθεια, αλλά δίνει το 20% του μετοχικού της κεφαλαίου στο γερμανικό δημόσιο, το οποίο πήρε και μετατρέψιμα ομόλογα και άλλα δικαιώματα. Παρόμοια ανταλλάγματα έδωσαν και οι Αυστριακές Αερογραμμές, οι Brussels Airlines, οι Φινλανδικές Αερογραμμές». Για επαναφορά της αντιπολίτευσης στο επίπεδο του 2015 έκανε λόγο ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής. «Ο ΣΥΡΙΖΑ επιστρέφει στον ανισόρροπο ακτιβισμό του 2012-2015. Κατηγορείτε τους πάντες για τα πάντα και έχετε μία τεράστια αλλεργία με τα πραγματικά γεγονότα», ανέφερε. Ο υπουργός υποστήριξε ότι το Δημόσιο θα δώσει 120 εκατ. και αργότερα θα έχει το δικαίωμα να κρίνει αν θα αγοράσει τις μετοχές «γιατί άμα πάρει τώρα τις μετοχές παίρνει μεγάλο ρίσκο»» και ότι οι ιδιώτες θα βάλουν 60 εκατ. Ακόμη είπε ότι έχουν λάβει κρατική ενίσχυση και άλλες αεροπορικές εταιρείες. Οι ιδιώτες επενδυτές, αντέδρασε ο Ν. Παππάς, «πήραν πριν από λίγο καιρό ένα εγγυημένο δάνειο 150 εκατ. ευρώ και θα βάλουν τα 60 εκατ. ευρώ στον κουβά της ενίσχυσης».