Η διασύνδεση των Κυκλάδων μειώνει το κόστος κατά 80 εκατ. ευρώ τον χρόνο!
Εξοικονόμηση 2,7 δις ευρώ σε 20 χρόνια!
Ως «εμβληματικό έργο στρατηγικής σημασίας, που εξασφαλίζει την αξιόπιστη και επαρκή ενέργεια των νησιών με ηλεκτρική ενέργεια» χαρακτήρισε την ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων με την ηπειρωτική Ελλάδα, ο πρωθυπουργός, κατά την ομιλία του στην τελετή εγκαινίων στη Σύρο. Η νέα αυτή σύνδεση, μειώνει κατά 80 εκατ. ευρώ τον χρόνο το κόστος ηλεκτροδότησης των Κυκλάδων, μία εξοικονόμηση που σε βάθος 20ετίας, αναμένεται να φτάσει τα 2,7 δις ευρώ!
Το έργο, που εγκαινίασε εχθές ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, που επισπεύστηκε τη Σύρο και την Τήνο, ξεκίνησε 25 χρόνια πριν, όταν η ΔΕΗ, έκανε ην πρώτη απόπειρα να δώσει τέλος στην ηλεκτρική απομόνωση των Κυκλάδων. Συγκεκριμένα τότε επιχειρήθηκε να διασυνδεθούν η Άνδρος και η Τήνος με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω Καρύστου, όμως προσφυγές των κατοίκων και άλλα συμφέροντα έβαζαν εμπόδια.
Κατά την ομιλία του, ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι «με το έργο αυτό προκύπτουν πολλαπλά οφέλη και επιτυγχάνονται πολλοί στόχοι, όπως η εξοικονόμηση κόστους για την παραγωγή ενέργειας, ένα καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δίνουμε αναπτυξιακή προοπτική». Επίσης, τόνισε ότι «βασικός κορμός του έργου είναι το καλώδιο υψηλής τάσης, μήκους 105 χιλιομέτρων, που συνδέει πλέον τη Σύρο στο ηπειρωτικό σύστημα, μέσω του υποσταθμού που κατασκευάστηκε στο Λαύριο. Ακολούθως, με αντίστοιχες καλωδιακές συνδέσεις, η Σύρος συνδέεται με την Τήνο, καθώς και με την Πάρο, που τροφοδοτεί μια σειρά από άλλα γειτονικά νησιά. Έτσι, η Σύρος, η Τήνος και η Πάρος, αλλά και η Αντίπαρος, η Νάξος, το Κουφονήσι, η Σχοινούσα, η Ηρακλειά, η Ίος, η Σίκινος και η Φολέγανδρος, συνδέονται πλέον με το ηπειρωτικό σύστημα. Με την ένταξη και της Μυκόνου, το αμέσως επόμενο διάστημα, ολοκληρώνεται η παρούσα φάση του έργου».
Ολοκλήρωση σε 3 φάσεις
Αυτή ήταν η πρώτη φάση του έργου, ενώ είναι προγραμματισμένες άλλες τρεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ενέργειας, συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 245 εκατ. ευρώ, με συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με τη χρηματοδοτική στήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Το όφελος θα φανεί στους λογαριασμούς
Όπως εξήγησε ο πρωθυπουργός, «το συνολικό όφελος από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα προσεγγίσει τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ η αντίστοιχη επιβάρυνση από τη χρέωση χρήσης του νέου συστήματος, θα είναι πάρα πολύ μικρή κι έτσι, οι καταναλωτές όλης της χώρας θα δουν σύντομα σημαντικές μειώσεις στους λογαριασμούς τους».
Ασφάλεια εφοδιασμού, μείωση κόστους και περιορισμός της ρύπανσης του περιβάλλοντος
Οι βασικοί στόχοι της διασύνδεσης των νησιών, είναι η ασφάλεια εφοδιασμού, η μείωση του κόστους και ο περιορισμός της ρύπανσης του περιβάλλοντος επισημαίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με αφορμή τα εγκαίνια της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ενώ τονίζει ακόμη ότι στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, για την περίοδο 2019-2028, θα περιληφθούν και νησιά των Δυτικών και Νότιων Κυκλάδων.
Επίσης τονίζεται ότι «οι μελέτες για τη διασύνδεση νησιών του Αιγαίου, έχουν εκπονηθεί από τη ΔΕΗ ήδη από τη δεκαετία του ’70. Στη συνέχεια τα σχέδια αυτά παρέμεναν ασκήσεις επί χάρτου, παρόλο που μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ οι καταναλωτές επιβαρύνονται κάθε χρόνο με ένα ποσό 500-800 εκατ. ευρώ (ανάλογα με τις τιμές του πετρελαίου) για την τροφοδοσία με ντίζελ ή μαζούτ των πετρελαϊκών σταθμών στα νησιά. Αυτό πλέον θα σταματήσει, ελαφρύνοντας τους λογαριασμούς των καταναλωτών σε όλη τη χώρα».
Η πρώτη φάση της διασύνδεσης περιλαμβάνει τη Σύρο, την Πάρο και σύντομα τη Μύκονο. Το δεύτερο στάδιο αφορά την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού της Νάξου και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Ανδρου-Τήνου και Ανδρου-Λιβαδιού (Εύβοια), ενώ η τρίτη φάση που συνίσταται στην πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου, σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του ΑΔΜΗΕ επισπεύδεται κατά δύο χρόνια και θα ολοκληρωθεί το 2020 αντί για το 2022.















