Θα ηταν ένα σύντομο ανεκδοτο σε οποιαδήποτε άλλη χωρα του πλανήτη: “υπουργός ερευνάται για σωρρεία δικογραφιών αλλά ουδέποτε θα λογοδοτήσει”. Κι όμως , στη χώρα που ο νόμος περι ευθυνης υπουργών είναι ουσιαστικά ένας νόμος “αμνήστευσης” για πολιτικά πρόσωπα, κινδυνεύσαμε να μην μάθουμε ποτέ αν ο Γιαννος Παπαντωνίου, ένας απο τους υπουργούς που σηματοδότησαν την εποχή Σημίτη στην ελλάδα, είναι ένα προσωπο που στοχοποιήθηκε δίκαια ή άδικα απο τη δικαιοςύνη. Αδικο για τους έλληνες φοροιλογόυμενους, άδικο και για τον ίδιο ίςως. Ο κ.Παπαντωνίου βγάζει το ψωμί του τα τελευταία χρόνια ως καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Λαχώρης του Πακιστάν , ενω τα προς το ζειν του εξασφάλισε προφανώς και η πώληση μιας πολυτελούς εξοχικής κατοικίας που διατηρούσε στη Σύρο. Το σπίτι βρισκόταν δίπλα σε αυτο που διατηρεί εκεί ο διοικητής της τραπεζας Ελλάδος, Γιαννης Στουρναρας , με τον οποίο κάποτε διατηρούσε φιλίες, πλην τα τελευταία χρόνια της γειτονείας, φήμες λένε, πως δεν αντάλλασσαν ούτε βλέμμα. Αλλωστε ο πάλαι ποτέ κραταιός υπουργός οικονομικών που υπέγραψε την είσοδο της χώρας στην ΟΝΕ, έγινε ένας υπουργός Αμυνας που σήμερα αποδεικνύεται “πρωταθλητής” σε δικογραφίες εξοπλιστικών προγραμμάτων που εκκρεμούν σε βάρος του. Ηδη έχουν διαβιβαστεί στη βουλή απο το 2011 και μετά που ξεκίνησε η ουσιαστική διερευνηση αυτών των υποθέσεων , 5 δικογραφίες με τις οποίες ζητείται απο τις εισαγγελικές αρχες να διερευνηθούν τυχον ποινικές ευθύνες του για αντίστοιχα εξοπλιστικά προγράμματα ενω εκκρεμούν αυτή τη στιγμή άλλες δυο στα χερια της Δικαιοςύνης. Τι θα βγεί απο όλα αυτα; Πιθανόν τίποτα αφού με βαση τον νομο περι ευθυνης υπουργών, όλα ειναι παραγεγραμμένα και συνεπώς η Βουλή είναι απλώς ενα νεκροταφείο ποινικών ευθυνών για τον πρώην υπουργό. Νεκτοταφείο όπως την ειχαν καταντήσει ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για να έρθει ΄τωρα η κυβέρνηση και να αποφασίσει να ανοίξει όλους τους φακέλους.
5 ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΕΣ
Κατά τη διάρκεια της θητείας του στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, από τον Οκτώβριο του 2001 έως και τον Μάρτιο του 2004, ο Γιάννος Παπαντωνίου είχε υπογράψει συμβάσεις εξοπλιστικών προγραμμάτων συνολικού ύψους 6,22 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οι περισςότερες βρισκονται υπο διερεύνηση ή έχουν καταλήξει σε ακροατηρια (χωρις τον ίδιο βέβαια μεταξυ των κατηγορουμένων) και στην πλειονότητα αυτών εμπλέκεται και ο επιχειρηματίας Θωμάς λιακουνάκος, προνομιακός προμηθευτής εξοπλιστικών εκείνης της εποχής.
Στη βουλή έχουν διαβιβαστει για τον κ.Παπαντωνίου, οι εξης δικογραφίες και αναζητείται η ποινική του ευθύνη:
1. [ΑΒΜ ΕΔ 2015/158]
– Στις 20 Μαρτίου 2003, στο πλαίσιο του Προγράμματος Νέου Άρματος Σύγχρονης Τεχνολογίας(ΝΑΣΤ) του Ελληνικού Στρατού, υπογράφηκε, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον Γενικό Γραμματέα της τότε Γενικής Γραμματείας Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων (ΓΓΟΣΑΕ) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των νόμιμων εκπροσώπων της γερμανικής εταιρίας Krauss Maffei Wegmann (KMW), η υπ’ αριθμ. 016A/03 σύμβαση, με αντικείμενο, την προμήθεια 170 Κύριων Αρμάτων Μάχης (Main.Battle Tanks: ΜΒΤ), Leopard 2HEL, 12 θωρακισμένων αρμάτων περισυλλογής (Armoured Recovery Vehicles: ARV) Leopard 2HEL Buffel, οκτώ θωρακισμένων γεφυροφόρων αρμάτων (Armoured Vehicles Launched Bridge: AVLB) Leopard 1 Leguan, εξομοιωτών και εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και ανταλλακτικών, εργαλείων, βιβλιογραφίας και εξοπλισμού υποστήριξης που τα συνοδεύουν, για τη λειτουργία και τη συντήρησή τους, με δικαίωμα προαίρεσης (option) για την προμήθεια επιπρόσθετων υλικών και υπηρεσιών. Το κόστος της προμήθειας αυτής ανήλθε σε ένα δισεκατομμύριο εξακόσια πενήντα εννέα εκατομμύρια (1.659.000.000) ευρώ. Παράλληλα, την ίδια ημέρα, υπογράφηκε μεταξύ του ΥΠΕΘΑ/ΓΓΟΣΑΕ και της εταιρίας KMW η υπ’ αριθμ.:13/2003 Σύμβαση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων που απορρέουν από την – προμήθεια του άρματος μάχης Leopard 2HEL, σύμφωνα με τη–Σύμβαση 016Α/03, κατά το άρθρ. 3.1 της οποίας –η εταιρία KMW ανέλαβε την ανέκκλητη υποχρέωση να υλοποιήσει, η ίδια ή να προσκαλέσει άλλα – αποδεκτά μέρη να υλοποιήσουν Αντισταθμιστικά Ωφελήματα συνολικής πιστωτικής αξίας ίσης με το 250% του συμβατικού τιμήματος της κύριας προμήθειας. Πιο συγκεκριμένα, την 20-3-2003 υπεγράφη μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας/Γενική Γραμματεία Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων, και της εταιρίας Krauss Maffei Wegmann GmbH n’ Co KG η υπ’ αριθ. 13/2003 Σύμβαση Α.Ω., σε εκτέλεση της Κύριας Σύμβασης υπ’ αριθ. 16Α/2003 που αφορούσε στην προμήθεια του Νέου Άρματος Μάχης τύπου Leopard 2HEL. Ως ημερομηνία ενεργοποίησης της Σύμβασης καθορίστηκε η 2-6-2003. Η Σύμβαση Α.Ω. περιλαμβάνει δύο λίστες, τη λίστα «Α» (Προγράμματα 1-16) και τη λίστα «Β» (Προγράμματα 17-22). Επιπλέον περιλαμβάνει πρόσθετα Προγράμματα (23-28), τα οποία δόθηκαν ως δωρεάν παροχή στο ΓΕΣ (χωρίς ονομαστική και πιστωτική αξία), με το αρχικό κόστος αυτών να εκτιμάται ότι θα ανήρχετο στα 12.000.000 ευρώ.
– Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για Α) τέλεση απιστίας σχετική με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων ευρώ (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ, τελεσθείσας από κοινού και κατ΄ εξακολούθηση κατά το χρονικό διάστημα 2001- 2004, και Β) Νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες τελεσθείσας κατ’ επάγγελμα και κατ’ εξακολούθηση, με φερόμενο χρόνο τέλεσης από το 1999 κ.ε. ( ήτοι για παράβαση των άρθρων 1,13, στοιχ. α’, 14,26 παρ. 1, 27, 45, 46 παρ. 1 α’, 98, 256 περ. γ’ υποπερ. ββ’, 263 Α Π.Κ. σε συνδ. με άρθρα1 παρ. 1 εδ. β’ Ν. 1608/1950 και άρθρα 1, 6, 8, 9, 16, 19, 21, 29, 36 παρ. 1. και 6, 43, 44, 45, 46, 47, 60, 61, 62, 65 π.δ. 284/1989 άρθρων 1 α’ ii, β’, 2 παρ. 1 εδ. β’ – α’ Ν. 2331/1995, ως ίσχυαν πριν από την τροποποίηση τους με το Ν. 3424/2005 έως την κατάργησή τους με το Ν. 3691/ 2008, άρθρα 2 παρ. 1,2 παρ. 2 α’, γ’ και δ’, 3 περ. κ, ως η τελευταία περίπτωση προστέθηκε με το άρθρο 8 παρ.2 του Ν. 4042/13-2-2012 και η περ. ιθ’ αναριθμήθηκε σε κ’, 45 παρ. 1 γ’-α’, ε’, 2,4, Ν. 3691/2008 και άρθρα 1, 2 Ν. 4022/2011).
2. [ΕΔ 2014/42]
– Υπογραφή ΦΕΕ στις 31 Ιουλίου 2003, 27 Αυγούστου 2003 και 28 Αυγούστου 2003, καθώς και τις εγκρίσεις του σχεδίου της ΣΑΩ 22/2003 στις 27 Αυγούστου 2003 και της 1ης τροποποίησης αυτής, στις 9 Δεκεμβρίου 2003 (Σύναψη Σύμβασης Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΣΑΩ) 22/2003 ως προϋπόθεση σύναψης της κύριας σύμβασης 35Α/03 που προέβλεπε την προμήθεια δώδεκα (12) επιθετικών ελικοπτέρων τύπου AH-64 D APACHE έναντι συμβατικού τιμήματος πεντακοσίων ενενήντα τριών εκατομμυρίων πεντακοσίων σαράντα έξι χιλιάδων οκτακοσίων ογδόντα δύο δολαρίων ΗΠΑ ($593.546.882) με ημερομηνία ενεργοποίησης της 1η Οκτωβρίου 2003).
– Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετικής με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόv πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ.
3. [ΕΔ 2014/105]
– Σύναψη Σύμβασης 09/03 με αντικείμενο την υλοποίηση αντισταθμιστικών ωφελημάτων που απορρέουν από τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής έξι φρεγατών τύπου “s” του Πολεμικού Ναυτικού. (Προσυπογραφή της Εισήγησης στο ΦΕΕ Φ.604.8/Οκτ. 01 υπέρ της αποδοχής των προτάσεων της εταιρίας THALES NEDERLAND B.V. περί μείωσης της της κάλυψης ποσοστού προγραμμάτων υποκατασκευής 11 αγοράς από 50% σε 40′,1/ι, της πιστωτικής αξίας της ΣΑΩ 09/03).
– Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετική με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ.
4. [ΕΔ 2016/118]
– Σύναψη και υλοποίηση της Σύμβασης 010Β/03 -με ημερομηνία ενεργοποίησης την 21-3-2003 και συνολικό συμβατικό τίμημα το ποσό των 381.578.580 ευρώ, εκ των οποίων ποσό 123.810.380 ευρώ θα καταβαλλόταν στα ΕΝΑΕ και ποσό 257.768.200 ευρώ στον κύριο υποκατασκευαστή, δυνάμει της Σύμβασης Α.3694 που υπογράφηκε αυθημερόν μεταξύ των ΕΝΑΕ και της TNNL- μεταξύ του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Ελληνικών Ναυπηγείων, με αντικείμενο τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής έξι (6) φρεγατών τύπου “S” του πολεμικού ναυτικού. Υπογραφή υπ’ αριθμ. Φ. 604.2/550881/Σ.185/06-02-03/ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕ/ΔΙΚΕ Απόφαση Κατακύρωσης του προγράμματος στην ΕΝΑΕ ως κύρια ανάδοχο και την TNNL ως υποκατασκευαστή.
– Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας κατά του Δημοσίου (άρθρο 256β’ ΠΚ) κατά το έτος 2003 ως εκ της υπογραφής αυτού της υπ’ αριθ. Φ 604.2/550881/Σ.185/06-02-03/ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΕ/ΔΙΚΕ Απόφασης κατακύρωσης του προγράμματος στην ΕΝΑΕ ως κύριο ανάδοχο και την TNNL, ως υποκατασκευαστή.
5. [ΑΔ 2013/125]
– Υπογραφή των ΦΕΕ υπ’ αριθμ. Φ.095.100/55862/Σ.11381/ΓΓΟΣΑΕ/ΓΔΑΕ/ΔΙΚΕ από 31-7-2003 και Φ.095.1/556466/ΣΛ233/ΥΠΕΘΑ/ΓΓΟΣΑΕ από 29-8-2003. Οι παραπάνω αξιόποινες πράξεις αφορούν την προμήθεια εξοπλιστικών συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου από τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, για τον Ελληνικό Στρατό και την, για το λόγο αυτό, σύναψη της υπ’ αριθμ. 027Α/2001 σύμβασης προμήθειας δεκαοκτώ (18] παρεμβολέων και έντεκα (11]. συστημάτων ακρόασης, μεταξύ της εταιρίας SONAK ΑΕ και του ΥΠΕΘΑ, συνολικής αξίας 71.979.490,90 ευρώ, η οποία δεν εκτελέστηκε και δεν παραδόθηκαν ποτέ τα ανωτέρω εξοπλιστικά συστήματα στο Δημόσιο (ΥΠΕΘΑ), εξαιτίας του ότι εκείνα τα συστήματα που η προμηθεύτρια εταιρία προσκόμισε για τις δοκιμές πεδίου, η διενέργεια των οποίων είχε κρίθηκε αναγκαία για τη σύναψη της σύμβασης και για την παράδοση και παραλαβή αυτών, αξιολογήθηκαν κατώτερα των προσφερόμενων και (συμφωνημένων) ως προς τα χαρακτηριστικά και ως προς τις δυνατότητες και επιπλέον παρουσίασαν και βλάβες. Τα γεγονότα αυτά γνώριζαν και τα μέλη της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού και τα μέλη της Επιτροπής Διαπραγματεύσεων, που αποφάνθηκαν θετικά υπέρ της κατάρτισης και υπογραφής της επίμαχης συμβάσεως.
– Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετικής με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων ευρώ (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας και υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ, πράξη η οποία προβλέπεται και τιμωρείται από τις διατάξεις των αρ. 1, 2, 13 στοιχ. α, 14, 26 παρ. 1, 27, 256 περ. γ’ υποπερίπτωση ββ’ ΠΚ (263Α ΠΚ) σε συνδυασμό με το άρθρο 1 παρ. 1. εδάφιο α’ και β΄ του Ν. 1608/1950.
6. [ΕΔ 2013/255]
– Σύναψη Σύμβασης 21/2003 με αντικείμενο την υλοποίηση Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων που απορρέουν από την προμήθεια είκοσι (20)μεταφορικών ελικοπτέρων NH 90. Στις 29 Αυγούστου 2003, με το υπ’ αριθμ. Φ.095.1/556466/Σ.1233/ΥΠΕΘΑ/ΓΓΟΣΑΕ, υπογράφεται το υποβληθέν Σχέδιο Σύμβασης Α,Ω. και εξουσιοδοτήθηκε ο Γενικός γραμματέας του ΥΠΕΘΑ/ΓΓΟΣΑΕ για την υπογραφή του. Την ίδια ημέρα υπογράφηκε η Σύμβαση ΑΩ 21/2003, η οποία ενεργοποιήθηκε κατά την ημερομηνία ενεργοποίησης της Κύριας Σύμβασης και η διάρκεια της ήταν τα 10 έτη. Η τιμή της Σύμβασης Κύριας Προμήθειας τη στιγμή της υπογραφής ήταν 657.523.069 €. Η εν λόγω ΣΑΩ τροποποιήθηκε την 11 Δεκεμβρίου 2010 με την πρώτη τροποποίηση και την 1 Οκτωβρίου 2013 με τη δεύτερη τροποποίηση.
– Ως εκ τούτου συντρέχουν ενδείξεις για τέλεση απιστίας σχετικής με την υπηρεσία, το αντικείμενο της οποίας έχει συνολική αξία μεγαλύτερη των εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, στρεφόμενης κατά του Δημοσίου, εκ της οποίας η ζημία που προξενήθηκε ή οπωσδήποτε απειλήθηκε στο Δημόσιο είναι ιδιαίτερα μεγάλης αξίας, η οποία υπερβαίνει το ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ.
ΤΟ ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΒΕΤΟΙ
Ηδη ο Γιαννος Παπαντωνίου και η συζυγος του Σταυρούλα Κουράκου, έχουν καταδικαστεί γιατι δεν δήλωσαν στο πόθενς έσχες ποσό περιπου 1,2 εκατιομμυριου ευρώ που βρεθηκε στη λίστα Λαγκάρντ . Για το έτος 2009 η μη δηλωση θα του στοιχίσει το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 117.600 ευρώ μετά την οριστική και αμετάκλητη καταδίκη τους σε φυλάκιση 4 ετών . ΈχεΙ επικυρωθεί από τον Άρειο Πάγο ποινή 2 ετών με τριετή αναστολή για ανακριβή δήλωση πόθεν έσχες του 2008. Στο λογαριασμό της HSBC υπήρξαν δύο εμβάσματα με ισόποσες δόσεις, περί τα 500.000 ευρώ το καθένα, προς τον λογαριασμό της συζύγου Παπαντωνίου από λογαριασμό του κουμπάρου του, επιχειματία Γ.Κανδαλέπα. Ο τελευταίος όταν του ζητήθηκε από τους ανακριτές να συναινέσει στο άνοιγμα λογαριασμού που διαθέτει μαζί με τη σύζυγό του αρνήθηκε, σε αντίθεση με τη σύζυγο του Γιάννου Παπαντωνίου, που δέχθηκε να συναινέσει στο άνοιγμα του λογαριασμού της.Οι αρχές υπεβαλλαν αίτημα τον Μάρτιο του 2014 στις ελβετικές αρχες για άνοιγμα του λογαριασμού Κανδαλέπα, αλλά έκτοτε, ακριβώς 3 χρονια μετα, ουδεμία απάντηση πήραν για να μάθουν οι αρχές τη διαδρομή του χρήματος.
Ο ΘΩΜΑΣ ΛΙΑΚΟΥΝΑΚΟΣ
Οι περισσότερες δικογραφίες εξοπλιστικών προγραμμάτων που αφορούν τον κ.Παπαντωνίου εχουν «πρωταγωνιστή» τον επιχειρηματία Θωμά Λιακουνάκο. Ο τελευταίος προφυλάκιστηκε τον Οκτώβρη του 2015 για την υποθεση των ιπτάμενων ραντάρ και αποφυλακίστηκε 6 μηνες μετά μετά με βραχιολάκι. Προ καιρού υπεβαλλε αίτημα να βγάλει το βραχιολάκι και ο εισαγγελέας έκανε δεκτό το αιτημα επιβάλλοντας εγγύηση 1 εκατομμυρίου. Ομως το δικαστικό συμβούλιο απερριψε τελικά την αιτηση και ο επιχειρηματίας παραμενει στο σπίτι του με βραχιολάκι. Εμπλέκεται ακόμα στις υποθέσεις των Απατσι, Λέοπαρντ, Ελικοπτέρων ΝΗ90 και των συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου.