Το νέο μοντέλο της Vogue είναι φτιαγμένο από….τεχνητή νοημοσύνη!
«Η χρήση AI μοντέλων είναι ακόμα ένα χτύπημα που θα επηρεάσει δυσανάλογα τα plus size μοντέλα».

Ένα εντυπωσιακό νέο «σούπερμοντελ» εμφανίστηκε στο έντυπο τεύχος Αυγούστου του Vogue, σε μια διαφήμιση της Guess για τη θερινή τους συλλογή. Μοναδικά, το άψογο ξανθό μοντέλο δεν είναι πραγματικό, όπως αποκαλύπτει μια μικρή σημείωση ότι δημιουργήθηκε με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI).
Αν και το Vogue διευκρινίζει ότι η συμμετοχή του AI μοντέλου ήταν μια διαφημιστική απόφαση και όχι μέρος του editorial, σηματοδοτεί μια σημαντική πρώτη για το περιοδικό και έχει προκαλέσει ευρεία διαμάχη.
Η εξέλιξη αυτή θέτει σοβαρά ερωτήματα για τα πραγματικά μοντέλα, που εδώ και καιρό αγωνίζονται για μεγαλύτερη ποικιλία, ενώ οι καταναλωτές, ιδιαίτερα οι νέοι, ήδη παλεύουν με μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς. Η εταιρεία πίσω από τη αμφιλεγόμενη διαφήμιση της Guess, Seraphinne Vallora, ιδρύθηκε από τις Valentina Gonzalez και Andreea Petrescu. Είπαν στο BBC ότι ο συνιδρυτής της Guess, Paul Marciano, τις προσέγγισε μέσω Instagram για να δημιουργήσουν ένα AI μοντέλο για τη θερινή καμπάνια του brand.
Η Valentina Gonzalez εξήγησε: «Δημιουργήσαμε 10 σχέδια μοντέλων και εκείνος επέλεξε μια μελαχρινή γυναίκα και μια ξανθιά που αναπτύξαμε περαιτέρω».
Η Petrescu περιέγραψε τη διαδικασία δημιουργίας εικόνων με AI ως πολύπλοκη, με τους πέντε υπαλλήλους τους να χρειάζονται έως και ένα μήνα για να ολοκληρώσουν το προϊόν, χρεώνοντας πελάτες όπως η Guess έως και χαμηλά εξαψήφια ποσά.
Ωστόσο, το plus size μοντέλο Felicity Hayward, με πάνω από δέκα χρόνια εμπειρίας, επέκρινε τη χρήση AI μοντέλων, λέγοντας ότι «φαίνεται τεμπέλικο και φτηνό» και εξέφρασε την ανησυχία της ότι μπορεί να «υπονομεύσει χρόνια αγώνα για περισσότερη ποικιλία στη βιομηχανία».
Η Hayward πιστεύει ότι η μόδα, που έκανε πρόοδο στην ενσωμάτωση διαφορετικότητας τη δεκαετία του 2010, έχει υποχωρήσει, οδηγώντας σε λιγότερα ραντεβού για πιο διαφορετικά μοντέλα. Προειδοποίησε: «Η χρήση AI μοντέλων είναι ακόμα ένα χτύπημα που θα επηρεάσει δυσανάλογα τα plus size μοντέλα».
Η Gonzalez και η Petrescu επιμένουν ότι δεν προωθούν στενά πρότυπα ομορφιάς, με την Petrescu να δηλώνει: «Δεν δημιουργούμε ανέφικτα πρότυπα – το AI μοντέλο για τη Guess φαίνεται αρκετά ρεαλιστικό». Υποστήριξαν ότι «τελικά, όλες οι διαφημίσεις είναι φτιαγμένες για να φαίνονται τέλειες και συνήθως έχουν σούπερμοντελ, οπότε αυτό που κάνουμε δεν διαφέρει».
Παρότι παραδέχονται ότι το Instagram της εταιρείας τους δείχνει έλλειψη ποικιλίας, η Gonzalez εξήγησε στο BBC ότι οι προσπάθειες να δημοσιεύσουν AI εικόνες γυναικών με διαφορετικούς τόνους δέρματος δεν είχαν ανταπόκριση, λέγοντας: «Οι άνθρωποι δεν ανταποκρίνονται σε αυτές – δεν έχουμε αλληλεπίδραση ή likes».
Επίσης τόνισαν ότι η τεχνολογία δεν είναι ακόμη αρκετά προχωρημένη για να δημιουργήσει plus size AI γυναίκες.
Αυτό αντανακλά μια καμπάνια της Dove το 2024 που ανέδειξε μεροληψία της AI, καθώς οι γεννήτριες εικόνων δημιουργούσαν συνεχώς λεπτές, λευκές, ξανθιές γυναίκες όταν ζητήθηκε «η πιο όμορφη γυναίκα στον κόσμο».
boycott Vogue NOW! they’re pushing out models for AI, devaluing hard work and art of real people. pic.twitter.com/7Iu6WTEsmj
— sasha 🫧 (@CANDYN3CKLCE) July 24, 2025
Η Vanessa Longley, διευθύντρια της φιλανθρωπικής οργάνωσης για διαταραχές πρόσληψης τροφής Beat, βρήκε τη διαφήμιση «ανησυχητική», λέγοντας στο BBC: «Εάν οι άνθρωποι εκτίθενται σε εικόνες μη ρεαλιστικών σωμάτων, μπορεί να επηρεάσει τις σκέψεις τους για το δικό τους σώμα, και η κακή εικόνα σώματος αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης διατροφικών διαταραχών».
Η έλλειψη διαφανούς σήμανσης για το AI περιεχόμενο στο Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί επίσης ανησυχία, παρά το μικρό αποδοτικό σήμα στην διαφήμιση της Guess. Η Sinead Bovell, πρώην μοντέλο και πλέον τεχνολογική επιχειρηματίας, είπε στο BBC ότι η μη ξεκάθαρη σήμανση του AI περιεχομένου είναι «εξαιρετικά προβληματική» καθώς «η AI ήδη επηρεάζει τα πρότυπα ομορφιάς».
Η Sara Ziff, πρώην μοντέλο και ιδρύτρια της Model Alliance, θεωρεί την καμπάνια της Guess «λιγότερο καινοτομία και περισσότερο απελπισία και ανάγκη μείωσης κόστους», προωθώντας «σημαντικές προστασίες για τους εργαζόμενους» στον κλάδο.
Η Seraphinne Vallora, ωστόσο, αρνείται ότι αντικαθιστά τα μοντέλα, με την Petrescu να εξηγεί: «Προσφέρουμε στις εταιρείες μια άλλη επιλογή στο πώς προωθούν ένα προϊόν».
Παρότι στην ιστοσελίδα τους υποστηρίζουν ότι η διαδικασία είναι οικονομική «εξαλείφοντας την ανάγκη για ακριβές σκηνικά… και την πρόσληψη μοντέλων», εμπλέκουν πραγματικά μοντέλα και φωτογράφους στη δημιουργία των AI εικόνων τους. Η απόφαση του Vogue να φιλοξενήσει τη διαφήμιση έχει δεχθεί κριτική στα κοινωνικά δίκτυα, με την Bovell να σημειώνει ότι το περιοδικό έχει επιδραστική θέση και έτσι «με κάποιο τρόπο τη θεωρεί αποδεκτή».
Κοιτώντας το μέλλον, η Bovell προβλέπει περισσότερα AI μοντέλα αλλά όχι την πλήρη κυριαρχία τους, βλέποντας έναν κόσμο όπου τα άτομα θα δημιουργούν προσωπικά AI avatars για να δοκιμάζουν ρούχα και πιθανή «απόσυρση της κοινωνίας» αν τα AI μοντέλα γίνουν υπερβολικά ανέφικτα.
Πηγή: Digwatch.com
Σχετικά Άρθρα
25/07/2025 - 18:56
24/07/2025 - 20:15
Δείτε επίσης