Τετάρτη, 30 Απριλίου 2025

Την “Τζούλια”, ένα ακόμα έργο κέντημα καταθέτει ο Τάσος Ιορδανίδης στο θέατρο “Αλφα”. Εξαιρετικές ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς, σε μια παράσταση που σίγουρα θα παιχτεί αρκετές σεζόν.

Του

Σταύρου Ξηντάρα

Το θεατρικό έργο του Τάσου Ιορδανίδη «Θέλω να σου κρατάω το χέρι»,   παίζεται επί τρία χρόνια στο θέατρο Άλφα και σπάει ταμεία. Φέτος, στην ίδια θεατρική στέγη, ο Τάσος Ιορδανίδης μας συστήνει ένα ξεχωριστό έργο του το «Φάκντ – απ», ενώ μας χάρισε κάθε Δευτέρα και Τρίτη ένα ολοκαίνουργιο έργο που έγραψε και πάλι ο ίδιος, το σκηνοθέτησε  και κερδίζει το θερμό χειροκρότημα του κοινού. Τουλάχιστον το 80% των θεατών   φωνάζουν  μπράβο στο φινάλε,  με όλη της δύναμη της ψυχής τους. Δεν είναι καθόλου τυχαίο, αφού ο Τάσος Ιορδανίδης, εκτός από ένας  εξαιρετικός ηθοποιός και σκηνοθέτης, είναι ήδη,  με τα μέχρι τώρα δείγματα γραφής που μας έχει δώσει, μια πολύ δυνατή συγγραφική πένα.  Ο λόγος για την «Τζούλια», ένα νέο θεατρικό έργο βασισμένο στην «Δεσποινίδα Τζούλια» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ.

Πρόκειται για ένα έργο κέντημα. Ο Τάσος Ιορδανίδης δεν προδίδει ούτε ένα δευτερόλεπτο το όραμα του Στρίντμπεργκ που έγραψε την «Δεσποινίδα Τζούλια».  Παίρνοντας τον καμβά του στόρι του μεγάλου συγγραφέα, ο Ιορδανίδης  έγραψε ένα δυνατό θεατρικό, όπου τη συγκίνηση διαδέχεται το γέλιο, και όλα αυτά σε απόλυτα λεπτές ισορροπίες.

Οι ηθοποιοί απόλυτα δεμένοι πάνω στη σκηνή ζωγραφίζουν υποκριτικά. Ο Κυριάκος Σαλής μεταμορφώνεται εύκολα από θύμα σε θύτη,  από ένα λαικό ευγενικό παιδί, σε δυνάστη της Τζούλιας. Η  Δήμητρα Βήττα εκφραστική και άμεση, και η Μαρία Καρτσαφλέκη αυθεντική, με τη σκηνή που χορεύει ζεϊμπέκικο να ξεχωρίζει .

Άφησα τελευταία την πρωταγωνίστρια της παράστασης , την Ευσταθία Τσαπαρέλη, η οποία κρατά φυσικά τον εμβληματικό ρόλο της Τζούλιας. Πραγματικά είναι μια αποκάλυψη. Οργώνει τη σκηνή , μας ταρακουνά με κάθε της βλέμμα, με κάθε της ατάκα. Ένα όμορφο κορίτσι με καλογυμνασμένο κορμί, που δεν έμεινε στο να φροντίζει τους κοιλιακούς της, αλλά καταθέτει μια στιβαρή και ταυτόχρονα συναισθηματική  ερμηνεία.

Η σκηνή του βάλς που χορεύει η Ευσταθία Τσαπαρέλη με τον Κυριάκο Σαλή, είναι σίγουρα μια μόνο από τις κορυφαίες στιγμές της παράστασης, που δημιουργεί ρίγη συγκίνησης. Υπάρχουν βέβαια κι άλλες πολλές δυνατές σκηνές στο έργο του Τάσου Ιορδανίδη, ένα έργο γεμάτο, σασπένς και ανατροπές.

 

Κάπως έτσι ξεκινά η παράσταση….

Σ’ ένα ιστορικό θέατρο της Πατησίων, Μάρτιος 2024.

Σε λίγες μέρες έχει πρεμιέρα ο «Άμλετ».

Το θέατρο έχει μετατραπεί σε εργοτάξιο. Γίνονται ηλεκτρολογικές και κατασκευαστικές σκηνογραφικές εργασίες.

Σκόνη και μπερδεμένα καλώδια παντού. Η σκηνογράφος,ο ηλεκτρολόγος και η υπεύθυνη του θεάτρου, ανάμεσά τους.

Μετά από λίγο καταφθάνει η θιασάρχις, σκηνοθέτις και πρωταγωνίστρια (στο ρόλο του Άμλετ) της παράστασης. Απόψε θα έπρεπε να βρίσκεται στην τιμητική βραδιά για τον πατέρα της.

Κι όμως, θα είναι στο θέατρο. Στο θέατρο που της ανήκει. Που ανήκει, τέλος πάντων, εδώ και χρόνια στην οικογένεια της.

Θα είναι στο θέατρο γιατί μια βραδιά σαν κι αυτή πριν από κάποια χρόνια…

 

Η πάλη των κοινωνικών τάξεων – οι ομοιότητες και οι διαφορές τους-, το αδηφάγο πρόσωπο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η έννοια της φιλίας, η τοξικότητα των ανθρώπινων εξαρτητικών σχέσεων, ο κοινωνικός ρατσισμός, η χρήση ουσιών, η προδοσία, ο έρωτας στη διάσταση του πόθου, η δυσκολία του ανθρώπου να αγαπήσει, η βαθιά του ανάγκη να αγαπηθεί, το ανικανοποίητο του είδους μας.Μήπως τελικά υπάρχει και αυτό που λέμε κάρμα; Μήπως τελικά τίποτα δεν είναι τυχαίο;Όλα αυτά τα θέματα τίθενται κάτω από τη σκιά του υποβόσκοντος κεντρικού θέματος. Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα…

«Δύο ήταν τα στοιχήματα που θέσαμε σαν ομάδα όταν ξεκινήσαμε το εγχείρημα.-Να αποκωδικοποιήσουμε τα ζητήματα που έθεσε ο Στρίντμπεργκ στην εποχή του και να τα μεταγράψουμε- να τα μεταφέρουμε στη σύγχρονη πραγματικότητα, προσπαθώντας να καταθέσουμε εύστοχες αναγωγές και για τους ψυχισμούς των χαρακτήρων και για το περιβάλλον στο οποίο κινούνται και δρουν.», εξηγεί ο Τάσος Ιορδανίδης και προσθέτει:

« Ο Στρίντμπεργκ στην εισαγωγή του έργου κατέθεσε το νατουραλιστικό μανιφέστο του. Μπήκαμε στη διαδικασία να φανταστούμε πως θα ήθελε να μεταφραστούν και να κατατεθούν οι αρχές αυτού του μανιφέστου σε ένα σύγχρονο ανέβασμα. Τολμήσαμε, με θάρρος και θράσος, να προσπαθήσουμε να “γκρεμίσουμε” τον τέταρτο τοίχο που υπάρχει ανάμεσα στους θεατές και τους ερμηνευτές. Για αυτό και η δράση από την κουζίνα των υπηρετών του μεταφέρεται σε ένα θέατρο. Στο εδώ και τώρα. Με την εξέλιξη των γεγονότων να πραγματοποιείται σε πραγματικό χρόνο. Με το συγκεκριμένο κώδικα υποκριτικής. Με αυτό το δραματουργικό λόγο. Στόχος, η δημιουργία της αίσθησης ή και της ψευδαίσθησης, ότι όλα αυτά που διαδραματίζονται, μπορεί και να μην ανήκουν στο πλαίσιο μιας θεατρικής παράστασης.

Εμείς χαρήκαμε πολύ και αισθανθήκαμε δημιουργικοί κατά τη διάρκεια της διαδικασίας των δοκιμών. Ελπίζουμε κι εσείς που θα μας τιμήσετε με την παρουσία σας στο θέατρο Άλφα-Ληναίος-Φωτίου, να μη μετανιώσετε για την επιλογή σας.»

 

INFO

«Τζούλια» βασισμένο στο έργο του Α. Στρίντμπεργκ «Δεσποινίς Τζούλια»

Συντελεστές

Κείμενο – Σκηνοθεσία – Φωτισμοί – Διαμόρφωση σκηνικού χώρου: Τάσος Ιορδανίδης

Κοστούμια – styling: Σίσσυ Σουβαλτζόγλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μιχάλης Γεωργακόπουλος

Φωτογραφίες: Κατερίνα Τσατσάνη

Trailer: Γιώργος Αποστολόπουλος

Γραφίστας: Δημήτρης Παναγιωτακόπουλος

Μακιγιάζ και μαλλιά φωτογράφησης Ευσταθίας: Μαίρη Ρόκου

Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

Παίζουν: Ευσταθία Τσαπαρέλη, Κυριάκος Σαλής, Δήμητρα Βήττα, Μαρία Καρτσαφλέκη

Πληροφορίες

Θέατρο Άλφα – Ληναίος – Φωτίου: 28ης Οκτωβρίου 37, Αθήνα 104 32, τηλ: 210-5201828

Πρεμιέρα: Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Διάρκεια: 95 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ μειωμένο (φοιτητές, άνω των 65), 8 ευρώ (ανέργων).

Εισιτήρια στο ταμείο του θεάτρου και στο www.more.com/theater/tzoulia

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή