Η εφαρμογή του νέου ΚΟΚ βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης – Νέες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας

Μετά την ψήφιση, με ευρεία πλειοψηφία, του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη, υπό την προεδρία του Αντιπρόεδρου της Κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, με τους συναρμόδιους Υπουργούς. Σκοπός ήταν ο καλύτερος συντονισμός όσον αφορά τις πρωτοβουλίες που αφορούν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Η εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας αποτελεί βασική προτεραιότητα για την Κυβέρνηση. Παράλληλα, θα προωθηθούν μια σειρά από πρόσθετες σχετικές πρωτοβουλίες.

Ο αρμόδιος Υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης υπογράμμισε ότι «η ψήφιση του KOK δεν είναι το τέλος της διαδρομής. Είναι ένα βήμα, μια καινούργια αρχή για να μειωθεί ο μεγάλος φόρος αίματος στην ελληνική άσφαλτο». Στη συνέχεια, οι συναρμόδιοι Υπουργοί παρουσίασαν τις δράσεις που θα προχωρήσουν από πλευράς τους το αμέσως επόμενο διάστημα και αφορούν στο συγκεκριμένο θέμα:

Το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχει ήδη ξεκινήσει και θα εντείνει ακόμη περισσότερο την πραγματοποίηση ελέγχων αλκοτέστ, στoυς οποίους ελέγχονται όλοι ανεξαιρέτως οι οδηγοί που διέρχονται από το εκάστοτε σημείο ελέγχου. Από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει ήδη η επιτυχία του μέτρου για τον εντοπισμό οδηγών υπό την επήρεια αλκοόλ, καθώς και τη βεβαίωση των παραβάσεων. Επιπλέον, κατά τη θερινή περίοδο θα ενισχυθούν οι έλεγχοι στις νησιωτικές περιοχές, που βάση των στατιστικών, αντιμετωπίζουν σοβαρό θέμα όσον αφορά τα τροχαία ατυχήματα. Για τον σκοπό αυτό, ειδικά κλιμάκια αποτελούμενα από έμπειρα στελέχη της Τροχαίας θα μεταβούν στα νησιά.

Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης «τρέχει» ήδη διαγωνισμό, που αφορά στην υλοποίηση πληροφορικού συστήματος στο οποίο θα είναι διασυνδεδεμένες όλες οι κάμερες ελέγχων και μέσω του οποίου θα γίνεται ψηφιακή επίδοση των κλήσεων. Ο δεύτερος διαγωνισμός θα αφορά στην τοποθέτηση 2.500 καμερών έως το 2026, σε σημεία όλης της χώρας που η Ελληνική Αστυνομία υπέδειξε. Μέσω των καμερών αυτών θα καταγράφονται μια σειρά από παραβάσεις, όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπέρβαση ορίου ταχύτητας, μη χρήση κράνους ή ζώνης, χρήση κινητού τηλεφώνου. Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή τον Ψηφιακό Χάρτη Τροχαίων Συγκρούσεων, σε πρώτη φάση για την Αττική. Επιπλέον, ο νέος ΚΟΚ είναι ήδη διαθέσιμος στον ψηφιακό βοηθό AI του gov.gr. Επίσης, στο πλαίσιο της προσπάθειας για ασφαλείς μετακινήσεις, η ΑΑΔΕ ξεκινά ψηφιακούς ελέγχους για οχήματα που κυκλοφορούν ανασφάλιστα ή δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρεί έργα σε μια σειρά από αυτοκινητοδρόμους, που αποδεδειγμένα συμβάλλουν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Με βάση τα επίσημα στοιχεία, τα τροχαία ατυχήματα είναι περιορισμένα στους υφιστάμενους, σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους. Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Μεταφορών προχωρεί αμέσως σε βελτιωτικά έργα στον σημερινό Βόρειο Οδικό Άξονας Κρήτης και ιδιαίτερα σε σημεία, όπου έχει διαπιστωθεί ότι τελούνται συχνά ατυχήματα. Παράλληλα, η Ολυμπία Οδός θα προχωρήσει στην εγκατάσταση Χώρου Εκδηλώσεων Προαγωγής της Οδικής Ασφάλειας στον ΣΕΑ Μεγάρων. Υπενθυμίζεται ακόμα ότι το Σάββατο 5 Ιουλίου ξεκινά η δοκιμαστική λειτουργία για 24ωρο μετρό, 24ωρο τραμ και 24ωρες συγκεκριμένες γραμμές λεωφορείου στην Αθήνα. Επιπλέον, στο τέλος του 2025 θα παραδοθεί ο οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος, ο Ε65 μέχρι τον Μάιο του 2026, το flyover της Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 2027, ενώ ο ΒΟΑΚ για το σκέλος Χανιά-Ηράκλειο, εντός του 2025. Παράλληλα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σκοπεύει σε επόμενο χρόνο να αξιολογήσει κι άλλες πτυχές που αφορούν στην οδική ασφάλεια, όπως το υφιστάμενο πλαίσιο για την εκπαίδευση και πιστοποίηση οδηγών.

Το Υπουργείο Εσωτερικών θα πραγματοποιήσει το επόμενο διάστημα σύσκεψη με την Ένωση Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) και την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), στην οποία οι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης θα ενημερωθούν για τις προβλέψεις του νέου ΚΟΚ και τα πεδία που θα κληθούν οι ίδιοι να συμβάλουν στην εφαρμογή του.

Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υλοποιεί ήδη μια σειρά από εκπαιδευτικές δράσεις, σε συνεργασία με ινστιτούτα οδικής ασφάλειας, την ΕΛΑΣ και το ΕΚΑΒ και άλλους φορείς. Ενώ ειδικά στα νηπιαγωγεία και σε κάποιες από τις τάξεις των Δημοτικών, η οδική ασφάλεια διδάσκεται στα εργαστήρια δεξιοτήτων.Ενώ υπάρχουν σχετικές ενότητες σε μαθήματα υπόλοιπων τάξεων. Συγχρόνως, έχει ενταχθεί σε πολλά προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων. Επιπλέον, διενεργούνται μαθητικοί διαγωνισμοί εδώ και χρόνια. Φέτος εντάχθηκε και στις ενότητες των δράσεων ενεργού πολίτη για τα σχολεία. Όσον αφορά τις μελλοντικές δράσεις, το Υπουργείο Παιδείας έχει πρόθεση να εξετάσει τρόπους με τους οποίους η διδασκαλία της οδικής ασφάλειας θα ενισχυθεί και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ιδιαίτερα στα Λύκεια. Στο ίδιο πλαίσιο, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα αποστείλει κατά την έναρξη του νέου σχολικού έτους οδηγό προς τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, στον οποίο θα υπάρχουν προτάσεις για την ένταξη της οδικής ασφάλειας στη διδασκαλία τους.

Το Υπουργείο Υγείας υλοποιεί ήδη μια σειρά από μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας, όπως ο εκσυγχρονισμός του στόλου του ΕΚΑΒ και το νέο σύστημα ιχνηλάτησης των ασθενών στο τμήμα επειγόντων, που εφαρμόζεται πιλοτικά σε 15 δημόσια νοσοκομεία της χώρας. Οι πρωτοβουλίες αυτές έχουν θετική αντανάκλαση και στην αντιμετώπιση των συνεπειών των τροχαίων ατυχημάτων. Παράλληλα, το Υπουργείο Υγείας εξέφρασε την πρόθεσή του να συμβάλει στη διεξαγωγή ενημερωτικής καμπάνιας για την οδική ασφάλεια.

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης προώθησε την αυστηροποίηση σχετικών διατάξεων του Ποινικού Κώδικα, οι οποίες λειτουργούν συνδυαστικά με τον νέο ΚΟΚ. Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 290Α προβλέφθηκαν πρόσθετες περιπτώσεις που παραβάσεις οδηγών αντιμετωπίζονται ως κακούργημα, αν προκαλούν βαριά σωματική βλάβη ή και θάνατο (παραβίαση πινακίδας STOP, χρήση κινητού, οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης κ.α.). Υπενθυμίζεται, ότι, με πρόσφατο νόμο, καλύπτονται και άρα αντιμετωπίζονται ήδη ως κακουργήματα περιπτώσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, η υπερβολική ταχύτητα και η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Επίσης, η εγκατάλειψη τραυματία αναβαθμίζεται πλέον σε κακούργημα.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη, ο Υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος και ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης Παναγιώτης Στάθης.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή