Μέτρα για τη βελτίωση των διαδικασιών και των ρυθμών είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τις φορολογικές υπηρεσίες προτίθεται να θέσει σε εφαρμογή, εντός του τρέχοντος έτους, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Στόχος της ΑΑΔΕ είναι να επιτευχθεί εντός του 2025 η είσπραξη οφειλών, συνολικού ύψους άνω των 6,3 δισ. ευρώ, από παλαιά και νέα ληξιπρόθεσμα χρέη. Τα μέτρα θα περιλαμβάνουν την επανεξέταση του 60% των υποθέσεων χιλιάδων φορολογουμένων με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο άνω του 1.500.000 ευρώ και συνολικού ύψους άνω των 3 δισ. ευρώ, οι οποίες χαρακτηρίστηκαν «ανεπίδεκτες είσπραξης» πριν από 9-12 έτη, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν ακόμη δυνατότητες είσπραξης.
Επιπλέον, στην ίδια δέσμη μέτρων εντάσσονται κι ορισμένες άλλες δράσεις, όπως ο έλεγχος και η επαναξιολόγηση τουλάχιστον του 70% των υποθέσεων των μεγάλων οφειλετών της τελευταίας πενταετίας έως το τέλος του 2025, η επεξεργασία αιτήσεων αναδιάρθρωσης οφειλών Εξωδικαστικού Μηχανισμού του ν. 4738/2020, σε ποσοστό τουλάχιστον 90%, η επιβολή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης σε περισσότερους οφειλέτες αρρύθμιστων ληξιπρόθεσμων χρεών, η είσπραξη τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ από μεγαλοοφειλέτες και ο χαρακτηρισμός ως ανεπίδεκτων είσπραξης με προοπτική διαγραφής ληξιπρόθεσμων οφειλών, συνολικού ύψους 10 δισ. ευρώ.
«Ανεπίδεκτα»
Όσον αφορά ειδικότερα τα «ανεπίδεκτα είσπραξης» χρέη, θα επανεξεταστούν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση, συνολικού ύψους 1,8 δισ. ευρώ περίπου, που χαρακτηρίστηκαν «ανεπίδεκτες είσπραξης» κατά τα έτη 2013, 2014, 2015 και 2016, με στόχο να διαπιστωθεί εάν τελικά υπάρχει δυνατότητα είσπραξης ενός τμήματος ή και ολοκλήρου του ποσού αυτού.
Για τις οφειλές αυτές έχει συμπληρωθεί πρόσφατα ή αναμένεται να συμπληρωθεί σύντομα δεκαετία από τον χαρακτηρισμό τους ως «ανεπίδεκτων είσπραξης» και ως εκ τούτου έχουν ήδη παύσει ή θα παύσουν σύντομα να ισχύουν ορισμένες από τις έννομες συνέπειες που συνεπάγεται αυτός ο χαρακτηρισμός και οι οποίες είναι: α) αναστολή της παραγραφής της οφειλής, β) μη χορήγηση στον οφειλέτη και σε όλα τα συνυπόχρεα πρόσωπα, αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας για οποιαδήποτε αιτία, γ) μη χορήγηση στον οφειλέτη και σε όλα τα συνυπόχρεα πρόσωπα, άλλου, προβλεπόμενου από τον νόμο πιστοποιητικού για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων, εκτός αν πρόκειται για εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, το προϊόν των οποίων θα διατεθεί για τον ίδιο σκοπό, δ) δέσμευση του συνόλου των τραπεζικών και επενδυτικών λογαριασμών και του περιεχόμενου των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα των παραπάνω προσώπων.
Εν αγνοία της ΑΑΔΕ
Δηλαδή, λόγω της ήδη συντελεσθείσας ή της επικείμενης άρσης των παραπάνω συνεπειών, για τις οφειλές αυτές:
- έχει αρχίσει ξανά ή σύντομα θα αρχίσει ξανά να «μετρά» ο χρόνος παραγραφής,
- οι οφειλέτες δικαιούνται πλέον ή σύντομα θα δικαιούνται να λαμβάνουν αποδεικτικά φορολογικής ενημερότητας ή άλλα απαιτούμενα πιστοποιητικά για μεταβιβάσεις τυχόν νέων περιουσιακών στοιχείων που απέκτησαν εν αγνοία της ΑΑΔΕ,
- οι οφειλέτες μπορούν ήδη πλέον ή σύντομα θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στους τραπεζικούς και επενδυτικούς τους λογαριασμούς, καθώς και στο περιεχόμενο των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα.
Οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ θα εξετάσουν, λοιπόν, στις συγκεκριμένες υποθέσεις, εάν υπάρχουν ή αποκτήθηκαν, από τους οφειλέτες των εν λόγω «ανεπίδεκτων είσπραξης» ποσών ή από τα συνυπόχρεα πρόσωπα, περιουσιακά στοιχεία που καθιστούν, τελικά, δυνατή τη μερική ή ολική εξόφληση των οφειλών τους. Σε κάθε περίπτωση κατά την οποία η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι καταφατική, τα ποσά των οφειλών θα χαρακτηριστούν ξανά ως «εισπράξιμα» και θα ληφθούν άμεσα κατά των οφειλετών και των συνυπόχρεων προσώπων όλα τα προβλεπόμενα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, όπως είναι οι κατασχέσεις και οι πλειστηριασμοί των περιουσιακών στοιχείων που θα διαπιστωθεί ότι είχαν ήδη ή απέκτησαν εκ των υστέρων. Παράλληλα θα ληφθούν και διασφαλιστικά μέτρα των συμφερόντων του Δημοσίου με επαναδέσμευση των τραπεζικών και επενδυτικών τους λογαριασμών και του περιεχομένου των θυρίδων τους στις τράπεζες. Ο επαναχαρακτηρισμός των οφειλών αυτών ως «εισπράξιμων» θα αποφασιστεί από τον Διοικητή της ΑΑΔΕ, κατόπιν θετικής εισήγησης της Ειδικής Μονάδας Είσπραξης (ΕΜΕΙΣ).
Από την άλλη πλευρά, η ΑΑΔΕ έχει αποφασίσει, ως το τέλος του τρέχοντος έτους, να προσθέσει στα ήδη χαρακτηρισμένα ως «ανεπίδεκτα είσπραξης» ληξιπρόθεσμα χρέη προς τις φορολογικές υπηρεσίες άλλα 10 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9,8 δισ. ευρώ αφορούν μεγάλα ποσά οφειλών άνω του 1.500.000 ευρώ ανά περίπτωση και μόλις 200 εκατ. ευρώ είναι μικροοφειλές. Ήδη, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που έχει δημοσιοποιήσει η ΑΑΔΕ, από το ποσό των 109,697 δισ. ευρώ που είναι το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τις φορολογικές αρχές, οφειλές ύψους 26,3 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε ποσοστό 23,9% του συνόλου, έχουν χαρακτηριστεί «ανεπίδεκτες είσπραξης». Με την προσθήκη άλλων 10 δισ. ευρώ, το συνολικό ύψος των «ανεπίδεκτων είσπραξης» οφειλών θα ανέλθει στα επίπεδα των 36,3 δισ. ευρώ και θα καλύπτει το 33% των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Επαναξιολόγηση
Στον σχεδιασμό της ΑΑΔΕ για το 2025 εντάσσεται, επίσης, ο έλεγχος και η επαναξιολόγηση τουλάχιστον του 70% των υποθέσεων των μεγάλων οφειλετών της τελευταίας πενταετίας, καθώς και η είσπραξη τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ από μεγαλοοφειλέτες. Για την υλοποίηση των δράσεων αυτών θα ασκηθούν ασφυκτικές πιέσεις σε χιλιάδες οφειλέτες ληξιπρόθεσμων χρεών άνω των 150.000 ευρώ προς τις φορολογικές αρχές για την εξόφληση ή την τακτοποίηση των οφειλών τους, υπό την απειλή της δημοσιοποίησης των στοιχείων τους στο διαδίκτυο στο τέλος Ιουνίου, με την ανάρτηση σχετικής λίστας. Ακόμη, η προσοχή της ΑΑΔΕ στρέφεται και προς την κατεύθυνση της άμεσης επεξεργασίας των αιτήσεων αναδιάρθρωσης οφειλών Εξωδικαστικού Μηχανισμού του ν. 4738/2020, σε ποσοστό τουλάχιστον 90%, καθώς και στην επιβολή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης (κατασχέσεων σε καταθέσεις, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχείων) σε τουλάχιστον 70.000 οφειλέτες αρρύθμιστων ληξιπρόθεσμων χρεών έως το τέλος του τρέχοντος έτους.
πηγή Ναυτεμπορική