Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στο επίκεντρο σφοδρής αντιπαράθεσης, καθώς αποκαλύπτεται μια εκτεταμένη πρακτική εξαγωγών καινούργιων αυτοκινήτων που δηλώνονται ψευδώς ως μεταχειρισμένα.
Σύμφωνα με νέα έκθεση, περίπου το 90% των μεταχειρισμένων οχημάτων που εξήγαγε η Κίνα το 2024 ήταν στην πραγματικότητα ολοκαίνουργια, με μηδενικά χιλιόμετρα στο κοντέρ. Η τακτική αυτή αποσκοπεί στην ενίσχυση των εγχώριων πωλήσεων, στην αποσυμφόρηση αποθεμάτων και στην αποφυγή εμπορικών περιορισμών.
Οι εξαγωγές αφορούν κυρίως αγορές όπως η Ρωσία, η Κεντρική Ασία και η Μέση Ανατολή, όπου η πώληση νέων αυτοκινήτων συνοδεύεται από περιορισμούς ή γραφειοκρατικά εμπόδια.
Έφτασε στην Ελλάδα το πλοίο των 7.000 αυτοκινήτων
Προκειμένου να τα παρακάμψουν, κινέζοι εξαγωγείς αγοράζουν νέα αυτοκίνητα, τα καταχωρούν στην Κίνα και τα επανεξάγουν δηλωμένα ως μεταχειρισμένα.
Έτσι, οι κατασκευαστές εγγράφουν άμεσα τις πωλήσεις τους, ενώ οι εξαγωγικές εταιρείες επωφελούνται από την υψηλή αξία των οχημάτων, ενισχύοντας παράλληλα τεχνητά τα τοπικά στατιστικά του ΑΕΠ.
Η πρακτική αυτή έχει λάβει τέτοια διάσταση ώστε τοπικές κυβερνήσεις, όπως αυτή του Σενζέν, δημιούργησαν υποδομές αποθήκευσης αποκλειστικά για “μεταχειρισμένα” μηδενικών χιλιομέτρων.
Το 2024, το Σενζέν ανακοίνωσε πρόγραμμα αποθήκευσης 400.000 τέτοιων οχημάτων ετησίως. Παράλληλα, σε αρκετές περιφέρειες έχουν αρθεί οι ποσοτικοί περιορισμοί στις εγγραφές μεταχειρισμένων, ενθαρρύνοντας περαιτέρω την τακτική.
Ωστόσο, η συναίνεση εντός της χώρας αρχίζει να διαλύεται
Τον Μάιο του 2025, ο Wei Jianjun, επικεφαλής του κινεζικού ομίλου Great Wall Motors, κατήγγειλε δημοσίως την πρακτική, κάνοντας λόγο για επικίνδυνη στρέβλωση της αγοράς.
Ο Zhu Haurong, άλλος κορυφαίος παράγοντας του κλάδου, προειδοποίησε ότι αυτή η μέθοδος υπονομεύει τη διαφάνεια και θέτει σε κίνδυνο την αξιοπιστία της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το Reuters, που έφερε στο φως την έκταση αυτής της πρακτικής, αναφέρει ότι πρόκειται για μια στρατηγική που εξυπηρετεί πολλαπλούς σκοπούς: καλύπτει τις απώλειες από τον ανελέητο πόλεμο τιμών των τελευταίων ετών, διογκώνει τεχνητά τα στοιχεία πωλήσεων και συμβάλλει στους οικονομικούς στόχους των τοπικών κυβερνήσεων.
Αυτό όμως έχει ως αποτελέσαμε, ότι η γραμμή ισορροπίας μεταξύ πραγματικής εμπορικής επιτυχίας και λογιστικής απάτης γίνεται όλο και πιο θολή.
Το ζήτημα έχει πλέον πάρει πολιτική διάσταση.
Η κρατική εφημερίδα People’s Daily παρενέβη δημόσια, χαρακτηρίζοντας την πρακτική προβληματική και καλώντας σε τήρηση διαφάνειας.
Η στάση αυτή ερμηνεύεται ως απόπειρα του Κομμουνιστικού Κόμματος να αποστασιοποιηθεί και να επαναφέρει τον έλεγχο, χωρίς όμως να συγκρουστεί άμεσα με τις τοπικές διοικήσεις που αξιοποιούν την πρακτική για λόγους ανάπτυξης.
Αναλυτές υποστηρίζουν ότι η τακτική αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί μακροπρόθεσμα. Η αγορά δεν θα ανεχτεί διαρκώς διογκωμένα στοιχεία, ενώ το ρίσκο απώλειας αξιοπιστίας σε διεθνές επίπεδο αυξάνεται.
Εάν οι αριθμοί δεν αντικατοπτρίζουν πραγματικές πωλήσεις, τότε οι επενδυτές, οι εταίροι και οι καταναλωτές θα απομακρυνθούν. Επιπλέον, ο κίνδυνος εμπορικών κυρώσεων από χώρες που βλέπουν την πρακτική ως μορφή αθέμιτου ανταγωνισμού είναι υπαρκτός.
Το μέλλον θα δείξει αν το Πεκίνο θα διαλέξει τη σταθερότητα του κλάδου ή την βραχυπρόθεσμη ενίσχυση στατιστικών. Προς το παρόν, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία πατάει σε δύο βάρκες: μεταξύ επιτυχίας και εμπορικής αμφισβήτησης.
πηγη topgeargreece.gr