Νέα πιθανή επιβολή δασμών στα εισαγόμενα εμπορικά αεροσκάφη, στους κινητήρες και στα εξαρτήματα θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την αεροπορική ασφάλεια και την εφοδιαστική αλυσίδα ή να προκαλέσουν απρόβλεπτες συνέπειες, προειδοποίησαν την Τρίτη (3/6) η Ένωση Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (AIA), που εκπροσωπεί εταιρείες όπως οι Boeing, Airbus, RTX, GE Aerospace και αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
Ο κλάδος ήδη αντιμετωπίζει δασμούς 10% σχεδόν σε όλα τα εισαγόμενα αεροσκάφη και εξαρτήματα, μετά την ανακοίνωση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ τον Απρίλιο για εκτεταμένους τελωνειακούς φόρους στους εμπορικούς εταίρους.
Τον περασμένο μήνα, το Υπουργείο Εμπορίου ξεκίνησε έρευνα γνωστή ως Τμήμα 232, εξετάζοντας τους πιθανούς κινδύνους για την εθνική ασφάλεια που προκύπτουν από τις εισαγωγές, και η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για ακόμη υψηλότερους δασμούς σε αεροσκάφη, κινητήρες και εξαρτήματα.
Η Ένωση Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (AIA), που εκπροσωπεί εταιρείες όπως οι Boeing, Airbus, RTX, GE Aerospace και εκατοντάδες άλλες, ζήτησε από το Υπουργείο Εμπορίου να παρατείνει κατά 90 ημέρες την περίοδο δημόσιας διαβούλευσης για το Τμήμα 232 και να μην επιβάλει νέους δασμούς για τουλάχιστον 180 ημέρες.
Η ένωση ζήτησε περαιτέρω διαβουλεύσεις με τη βιομηχανία πριν από οποιαδήποτε πιθανή επιβολή δασμών, «ώστε να διασφαλιστεί ότι αντανακλούν με ακρίβεια τις ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια και δεν θέτουν σε κίνδυνο την εφοδιαστική αλυσίδα και την ασφάλεια των πτήσεων».
Η AIA τόνισε ότι μία φωτιά που ξέσπασε τον Φεβρουάριο σε έναν προμηθευτή συνδετήρων για την αεροδιαστημική βιομηχανία στην Πενσυλβάνια επηρέασε την παραγωγή και ανέδειξε τις δυσκολίες στην αντικατάσταση προμηθευτών.
«Μπορεί να χρειαστούν έως και 10 χρόνια για να δημιουργηθεί ένας νέος εγχώριος προμηθευτής και να πιστοποιηθεί στο αυστηρό επίπεδο ασφαλείας που απαιτείται», έγραψαν οι εκπρόσωποι της ένωσης.
Η Airlines for America, ο οργανισμός που εκπροσωπεί μεγάλους μεταφορείς όπως οι American Airlines, United Airlines και Delta Air Lines, προειδοποίησε ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων και των ναύλων αεροπορικών μεταφορών.
«Το αυξημένο κόστος στον τομέα της εμπορικής αεροπορίας θα αποδυναμώσει την οικονομική και εθνική ασφάλεια και θα έχει υλική και παραλυτική επίδραση στην ικανότητα της βιομηχανίας να αναπτυχθεί, να ανταγωνιστεί, να καινοτομήσει και να επενδύσει», τόνισαν οι αεροπορικές εταιρείες στα σχόλιά τους προς το Υπουργείο Εμπορίου.
Σύμφωνα με τις εταιρείες, οι δασμοί θα μπορούσαν να διαλύσουν την αλυσίδα εφοδιασμού της αεροπορίας, η οποία βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης, να ενθαρρύνουν την είσοδο πλαστών εξαρτημάτων στην αγορά και να προκαλέσουν ένα φαινόμενο ντόμινο με προκλήσεις και απρόβλεπτες συνέπειες.
Οι αεροπορικές εταιρείες και οι κατασκευαστές άσκησαν πιέσεις στην κυβέρνηση Τραμπ για την αποκατάσταση του καθεστώτος χωρίς δασμούς στο πλαίσιο της Συμφωνίας για τα Πολιτικά Αεροσκάφη του 1979, σύμφωνα με την οποία ο αμερικανικός τομέας κατέγραφε ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα 75 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με αυτή τη συμφωνία, τα εξαρτήματα πρέπει να πιστοποιούνται από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) για να εξαιρούνται από τους δασμούς.
Μετάφραση: Μικαέλα Λαμπρινίδου
Πηγές: REUTERS, news.ro