Ενα από τα πιο συγκλονιστικά αεροπορικά δυστυχήματα των τελευταίων δεκαετιών στην Ινδία εξακολουθεί να προκαλεί ερωτήματα, καθώς η προκαταρκτική έκθεση των αρχών αποκάλυψε πως η ροή καυσίμου προς τους κινητήρες του αεροσκάφους σταμάτησε δευτερόλεπτα μετά την απογείωση.
Η πτήση AI171 της Air India, με προορισμό το Λονδίνο, συνετρίβη στις 12 Ιουνίου στην πόλη Αχμενταμπάντ, σκοτώνοντας 260 ανθρώπους – 241 επιβάτες και μέλη του πληρώματος, καθώς και 19 άτομα στο έδαφος.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση του Ινδικού Γραφείου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), τα δύο switch καυσίμου στην καμπίνα των πιλότων μετακινήθηκαν διαδοχικά στη θέση “cut-off”, δηλαδή διακοπής ροής καυσίμου, λίγα μόλις δευτερόλεπτα μετά την απογείωση. Το γεγονός αυτό προκάλεσε την άμεση απώλεια ισχύος των δύο κινητήρων του Boeing 787-8 Dreamliner.
Αν και οι διακόπτες μετακινήθηκαν ξανά στην κανονική τους θέση λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, και ο ένας κινητήρας προσπάθησε να επανεκκινήσει, το αεροσκάφος είχε ήδη αρχίσει να χάνει ύψος και κατέπεσε εκτός περιμέτρου του αεροδρομίου, σε κατοικημένη περιοχή.
Η έκθεση, που βασίστηκε σε δεδομένα από τα καταγραφικά πτήσης και φωνής (μαύρα κουτιά), αποκαλύπτει μια δραματική στιχομυθία στο πιλοτήριο. Ένας από τους πιλότους ακούγεται να ρωτά: «Γιατί τους έκλεισες;», αναφερόμενος στους διακόπτες καυσίμου, με τον άλλον να απαντά ότι δεν το έκανε. Η ταυτότητα των ομιλούντων δεν είναι σαφής, ούτε ποιος εξέπεμψε το «mayday» προς τον πύργο ελέγχου, λίγο πριν τη συντριβή.
Το πλήρωμα αποτελούνταν από τον έμπειρο κυβερνήτη Sumeet Sabharwal, 56 ετών, με περισσότερες από 15.600 ώρες πτήσης, και τον 32χρονο συγκυβερνήτη Clive Kunder, με 3.400 ώρες πτήσης. Καμία τεχνική βλάβη ή ένδειξη για κατάσταση έκτακτης ανάγκης δεν εντοπίστηκε πριν την ενέργεια με τους διακόπτες. Οι εν λόγω μηχανισμοί διαθέτουν ασφαλιστικά μέτρα και κλείδωμα ώστε να αποτρέπεται η τυχαία ενεργοποίησή τους.
Αμερικανοί ειδικοί στην αεροπορική ασφάλεια, που σχολίασαν την έκθεση, εξέφρασαν απορία για το πώς μετακινήθηκαν οι διακόπτες εν πτήσει. Ο John Cox σημείωσε πως «δεν γίνεται να τους χτυπήσει κάποιος κατά λάθος». Ο John Nance εκτίμησε πως η διαφορά ενός δευτερολέπτου μεταξύ των δύο κινήσεων υποδεικνύει σκόπιμη ενέργεια από κάποιον. Παράλληλα, ο Anthony Brickhouse διερωτήθηκε: «Αν τους έκλεισε πιλότος, γιατί το έκανε;».
Το αεροσκάφος κατέπεσε με σφοδρότητα σε πολυσύχναστη συνοικία, καταστρέφοντας πέντε κτίρια και καταλήγοντας με τεράστια έκρηξη σε αίθουσα εστίασης ιατρικής σχολής, σκοτώνοντας 19 ανθρώπους στο έδαφος.
Μοναδικός επιζών του δυστυχήματος ήταν ο 40χρονος Βρετανός Vishwash Kumar Ramesh. Μιλώντας από το νοσοκομείο λίγες μέρες μετά το συμβάν, περιέγραψε σκηνές φρίκης: «Το αεροπλάνο έμοιαζε κολλημένο στον αέρα. Τα φώτα τρεμόπαιζαν και μετά ακούστηκε μια δυνατή πρόσκρουση. Εκτοξεύτηκα μέσα στα συντρίμμια, ξεκούμπωσα τη ζώνη και βγήκα σέρνοντας από μια τρύπα στο σκάφος. Είδα ανθρώπους να πεθαίνουν γύρω μου. Δεν ξέρω πώς επιβίωσα».
Η κλίση του αεροσκάφους την ώρα της συντριβής
Η Air India επιβεβαίωσε την ύπαρξη της έκθεσης και δήλωσε ότι συνεργάζεται πλήρως με τις αρχές, ενώ η Boeing ανακοίνωσε ότι συνεχίζει να στηρίζει την έρευνα. Η έκθεση δεν προχωρά σε προτάσεις κυρώσεων για την κατασκευάστρια του αεροσκάφους ή την εταιρεία κατασκευής κινητήρων, General Electric.
Η έρευνα αναμένεται να διαρκέσει αρκετούς μήνες, καθώς απαιτείται πλήρης τεχνική και επιχειρησιακή ανάλυση. Η προκαταρκτική έκθεση δόθηκε στη δημοσιότητα εντός 30 ημερών από τη συντριβή, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία της Ινδίας.