Dubai chocolate: Το viral γλύκισμα που έγινε παγκόσμιο φαινόμενο και, γιατί δεν το βρίσκει κανείς στα ράφια

Πολυτελές, κρεμώδες και… άφαντο. Το λεγόμενο “Dubai chocolate” δεν είναι απλώς ακόμη μια τάση του TikTok – είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Από τα social media μέχρι τα ράφια των σουπερμάρκετ, η σοκολάτα με την καταγωγή από το Ντουμπάι έχει πυροδοτήσει μια φρενίτιδα που θυμίζει τις μεγάλες στιγμές του Nutella ή των cronuts. Όπου κι αν στραφεί κανείς, η απάντηση είναι ίδια: «Συγγνώμη, έχει εξαντληθεί».

Αυτό το viral επιδόρπιο γεννήθηκε από την έμπνευση της Σάρα Χαμούντα, μιας Βρετανοαιγύπτιας μηχανικού με βάση το Ντουμπάι, η οποία, κατά την εγκυμοσύνη της, αναζήτησε έναν τρόπο να συνδυάσει τις λιγούρες της με τη δημιουργικότητά της. Το αποτέλεσμα ήταν μια σοκολάτα γεμιστή με κρέμα φιστικιού Αιγίνης, ταχίνι και τραγανά κομμάτια από κναφέ – το παραδοσιακό γλυκό της Μέσης Ανατολής με φύλλο, μαλακό τυρί και σιρόπι. Το 2021, η πρώτη μπουκιά είχε μόλις γεννηθεί. Το κοινό, όμως, άργησε να την ανακαλύψει.

Όπως αναφέρει η ίδια, τα πρώτα δείγματα έμειναν απούλητα, ώσπου άρχισε να στέλνει τα προϊόντα της σε influencers. Ένα από τα βίντεο που έμελλε να αλλάξουν τα πάντα ήταν αυτό της Μαρία Βεχέρα, η οποία δοκίμασε τη σοκολάτα μπροστά στην κάμερα, ενθουσιάστηκε και ανέβασε το βίντεο στο TikTok. Τα views ξεπέρασαν τα 122 εκατομμύρια και οι παραγγελίες κατέρρευσαν τους servers: πάνω από 30.000 μέσα σε λίγες μέρες, όπως ανέφερε η ίδια η Χαμούντα στους New York Times.

Παρά το γεγονός ότι η σοκολάτα πωλείται αποκλειστικά μέσω της εφαρμογής Deliveroo και μόνο σε Εμιράτα όπως το Ντουμπάι και το Άμπου Ντάμπι, η φήμη της ξεπέρασε τα σύνορα της Μέσης Ανατολής. Εταιρείες όπως η Lindt, η Lidl και η Waitrose έσπευσαν να κυκλοφορήσουν δικές τους εκδοχές, με ουρές να σχηματίζονται έξω από καταστήματα, περιορισμούς στον αριθμό αγορών ανά πελάτη, και τους καταναλωτές να… κάνουν περιπολίες στα ράφια.

Η Lidl λάνσαρε το δικό της «Dubai-style» σοκολατένιο γλύκισμα στα τέλη Μαρτίου με τιμή 4,99 λίρες – και εξαφανίστηκε μέσα σε ώρες. Η Lindt, πιο ακριβή, στα 10 λίρες, είχε ανάλογη πορεία. Η Maison Samadi λανσάρει την έκδοσή της στις 15,75 λίρες, ενώ ακόμα και η Home Bargains προμηθεύεται μικρές μπουκιές Dubites. Η Aldi ετοιμάζει παγωτό εμπνευσμένο από το ίδιο γλύκισμα. Το φαινόμενο, όπως όλα δείχνουν, δεν είναι παροδικό.

Γιατί έγινε viral;

Η απάντηση, σύμφωνα με τον CEO της Tastewise, Άλον Τσεν, είναι ο συνδυασμός τάσεων. «Η έκρηξη του ενδιαφέροντος για μεσογειακά και μεσανατολικά αρώματα, η λατρεία για το φιστίκι και η εμμονή του TikTok με οτιδήποτε πλούσιο και “τραγανό-κρεμώδες”, συνέβαλαν καθοριστικά», λέει. Η κατηγορία των γεμιστών σοκολατών έχει παραδοσιακά φανατικούς – από τις Bueno και Ferrero Rocher μέχρι τις luxury εκδοχές boutique παραγωγών. Το Dubai chocolate, όμως, έχει κάτι παραπάνω: μυστήριο, σπανιότητα και την αύρα του πολυτελούς, έστω και αν δεν είναι τεχνικά «σοκολάτα» αλλά… ζαχαρωτό σε σχήμα σοκολάτας.

Σύμφωνα με τη Σαρλότ Ντουτρ-Ρουσέλ, πρώην buyer σοκολάτας του Fortnum & Mason, «δεν πρόκειται για σοκολάτα υψηλής γαστρονομίας, αλλά για ένα προϊόν μαζικής απόλαυσης – γλυκό, λιπαρό, και έντονα φωτογενές». Ωστόσο, η αισθητική του, η εντυπωσιακή του παρουσίαση και η αναφορά στο εξωτικό Ντουμπάι του προσδίδουν έναν αέρα που το καθιστά «αντικείμενο πόθου».

Η ίδια η Χαμούντα παραμένει φειδωλή στην παραγωγή, θέλοντας να διατηρήσει την ποιότητα και την αυθεντικότητα του προϊόντος, παρά την εμπορική πίεση. «Δεν μπορούμε ακόμα να κάνουμε μαζική παραγωγή», λέει, «επειδή το κναφέ είναι πολύ ευαίσθητο. Η διατήρηση της τραγανότητας είναι τεχνικά απαιτητική – αλλιώς χάνεται η ταυτότητα του γλυκίσματος».

Το μέλλον της σοκολάτας από το Ντουμπάι

Παρότι οι μιμητές είναι πλέον αμέτρητοι, από γνωστά brands μέχρι χειροποίητες δημιουργίες στο Etsy, η ίδια η Fix Dessert Chocolatier – η εταιρεία της Χαμούντα – σχεδιάζει την επέκταση πέρα από τα ΗΑΕ, αρχής γενομένης από το Ηνωμένο Βασίλειο. Η τάση, εξηγεί ο Τσεν, έχει όλα τα χαρακτηριστικά μακροβιότητας: απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και κοινωνικές τάξεις, βρίσκεται στα ράφια τόσο της Lidl όσο και της Waitrose, ενώ σύντομα, όπως προβλέπει, θα κυκλοφορήσουν εκδοχές με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη ή με πιο «υγιεινό» προφίλ, ώστε να προσεγγίσουν ακόμη ευρύτερα ακροατήρια.

Η ίδια η Χαμούντα παραμένει ταπεινή: «Δεν φανταζόμουν ποτέ ότι μια λιγούρα εγκυμοσύνης θα γινόταν παγκόσμιο φαινόμενο. Όταν όμως βλέπεις τους “γίγαντες” της σοκολατοποιίας να αντιγράφουν το προϊόν σου, τότε καταλαβαίνεις ότι έκανες κάτι σωστά».

Είτε πρόκειται για μια φευγαλέα εμμονή είτε για το νέο Ferrero, το βέβαιο είναι πως το Dubai chocolate πέτυχε κάτι σπάνιο: να ενώσει τις αισθήσεις με την αισθητική, και να κάνει μια γευστική ανάμνηση από την αραβική χερσόνησο το απόλυτο αντικείμενο επιθυμίας στις προθήκες της Δύσης.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή