Νέα στοιχεία αναφορικά με τις κινήσεις από το Ανακριτικό της Πυροσβεστικής, τις πρώτες ώρες μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, έρχονται στο φως της δημοσιότητας.
Ρεπορτάζ στο κεντρικό δελτίο του ΑΝΤ1 φέρνει στο προσκήνιο ερωτήματα που χρίζουν απαντήσεων, όπως γιατί καθυστέρησε η κινητοποίηση των πυροσβεστικών δυνάμεων τη νύχτα του δυστυχήματος, ποιος έδωσε εντολή να φύγει το Ανακριτικό Κλιμάκιο της Πυροσβεστικής από τον τόπο της τραγωδίας χωρίς να κάνει την αυτοψία και εάν θα μπορούσαν να είχαν σωθεί ανθρώπινες ζωές, σε περίπτωση που η παρέμβαση της Υπηρεσίας ήταν έγκαιρη και επαρκής.
Η έκθεση του πρώην διευθυντή του κλιμακίου της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής, που ανέλυσε τα GPS όλων των οχημάτων που πήγαν εκείνες τις ημέρες στον τόπο της τραγωδίας και παραδόθηκε την Τετάρτη (21/5) στον εφέτη Σωτήρης Μπακαΐμης, περιλαμβάνει κρίσιμα στοιχεία.
Σύμφωνα με τις συντεταγμένες, τα πρώτα οχήματα του Ανακριτικού της Πυροσβεστικής ξεκινούν από τη Λάρισα για τον τόπο της τραγωδίας δυόμισι περίπου ώρες μετά τη σύγκρουση, μένουν εκεί ακριβώς 36′, αποχωρούν και ύστερα επιστρέφουν ξανά τα ξημερώματα. Ήταν οι πρώτες ώρες της τραγωδίας.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται, το κλιμάκιο φεύγει από τα γραφεία της Λάρισας στις 01:52, από 2:16 έως 2:51 εντοπίζεται να ακινητοποιείται στον τόπο της τραγωδίας και στις 2:52 φεύγει από τον τόπο της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών, για να επιστρέψει ξανά τα ξημερώματα στις 05:24.
Το Ανακριτικό της Πυροσβεστικής φεύγει από την Αθήνα με εντολή του αρχηγού του σώματος, δυο ημέρες μετά την τραγωδία στις 11:12, φτάνει στον τόπο του δυστυχήματος στις 15:36, παραμένει μόλις 20 λεπτά -μέχρι τις 16:10- και αποχωρεί για το ξενοδοχείο στη Λάρισα, ενώ δεν επιστρέφει ποτέ στο πεδίο.
Την επόμενη ημέρα, στις 10:07 αναχωρούν από το ξενοδοχείο, με μια μικρή στάση στη Λάρισα και ύστερα αποχωρούν για Αθήνα. Δεν πραγματοποίησαν καν αυτοψία.
Τέμπη: Σαφείς αιχμές από την έκθεση του πραγματογνώμονα
Μόνον με εντολή -φυσικά παράνομη- «άνωθεν», δηλαδή από όργανο κρατικό αξιωματούχο εκτός του Πυροσβεστικού Σώματος μπορούσαν να δοθούν, αναφέρεται στο ρεπορτάζ του ΑΝΤ1, δεδομένου η εντολή να μεταβούν για τη διερεύνηση των αιτίων της θανατηφόρου πυρκαγιάς, όπως προεκτάθηκε, δόθηκε από τον αρχηγό της Υπηρεσίας.
«Απαιτούνταν πολλές ημέρες να γίνει αυτοψία για ένα τόσο σοβαρό δυστύχημα. Τα 37 λεπτά που αποδεικνύεται από τα τηλεματικά δεδομένα ότι παρέμεινε το κλιμάκιο της Πυροσβεστικής από τη Λάρισα στη σκηνή του εγκλήματος, δεν επαρκούσαν σε καμία περίπτωση για τη διενέργεια της απαραίτητης έρευνας», τονίζει ο Ανδριανός Γκουρμπάτσης, πρώην υπαρχηγός ΠΣ.
Τα στίγματα των οχημάτων αποκαλύπτουν πως η πρώτη κινητοποίηση από τον Πυροσβεστικό Σταθμό Λάρισας έγινε στις 23:30, δηλαδή 11 λεπτά μετά τη στιγμή που υπήρξε γνώση του δυστυχήματος, ενώ το ΕΚΑΒ, η Αστυνομία και η Πολιτική Προστασία ειδοποιήθηκαν στις 23:25:00.
Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι οι δυνάμεις που εστάλησαν, προκύπτει ότι στην αρχική φάση και για μισή ώρα επιχειρούσαν στο σημείο με εγκλωβισμένους επιβάτες, φωτιές, καμένα βαγόνια και τραυματίες, ήταν μόνο 6 πυροσβέστες.
Πραγματογνώμονας συμπεραίνει ότι κατά τα πρώτα λοιπόν κρίσιμα για τη ζωή των επιβατών και εργαζομένων 30 περίπου λεπτά της ώρας, εξαιτίας του απειλούμενου κινδύνου της εν λόγω πυρκαγιάς, επιχείρησαν συνολικά μόνον δώδεκα πυροσβέστες (έξι οδηγοί και έξι μάχιμοι).
«Εάν κινητοποιούνταν άμεσα, δηλαδή 23:19 οι πρώτες δυνάμεις και ξεκινούσαν να πάνε, πόσοι από αυτούς που διασώθηκαν από τη σύγκρουση και κάηκαν από την πυρκαγιά, πόσοι θα ήταν σήμερα ζωντανοί. Είναι υπό έρευνα αυτό το σημείο», αναφέρει επίσης ο κ. Γκουρμπάτσης.
Μέσα στις επόμενες ώρες αναμένεται να ενημερωθεί για τις διαπιστώσεις του πορίσματος και η ηγεσία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.