Υπενθυμίζεται το εν λόγω πόρισμα κατέληγε στο συμπέρασμα ότι η φονική έκρηξη οφείλεται σε έκλυση αερίων των ελαίων σιλικόνης από έκρηξη λόγω «ηλεκτρικού τόξου» – βραχυκυκλώματος εντός του μετασχηματιστή, δίνοντας την ευκαιρία στα κυβερνητικά στελέχη να ισχυριστούν πως κάτι τέτοιο «καταρρίπτει οριστικά κι αμετάκλητα τη θεωρία του παράνομου φορτίου».

Τα πράγματα πλέον είναι αρκετά διαφορετικά, με τον εφέτη ανακριτή, Σωτήρη Μπακαΐμη, να αναζητά πλέον άλλη πλέον εκδοχή για την πυρόσφαιρα που κόστισε τη ζωή 5-7 ατόμων από εκείνη της έκλυσης ελαίων σιλικόνης εντός του μετασχηματιστή, για τουλάχιστον τρεις λόγους που αναλύονται παρακάτω.

Τέμπη: Τι δείχνει δια…γυμνού οφθαλμού ο «εκραγείς» μετασχηματιστής

Ειδικότερα, το επίμαχο συμπέρασμα καθηγητή του ΕΜΠ φαίνεται να έχει κύριο προβληματικό σημείο ότι ο επίμαχος «εκραγείς» μετασχηματιστής της επιβατικής αμαξοστοιχίας κι ο οποίος βρίσκεται με τα υπόλοιπα συντρίμμια στην θέση Κουλούρι, δεν φαίνεται να έχει κανένα σημάδι εσωτερικής έκρηξης-καύσης.

Υπενθυμίζεται πως στις 6 Ιουνίου ο δικηγόρος, Αντώνης Ψαρόπουλος, που εκπροσωπεί νομικά τις οικογένειες θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών και το οποίου η κόρη είχε σκοτωθεί στο δραματικό συμβάν, ζήτησε από τον κ. Μπακαΐμη να ορισθεί πραγματογνώμονας. Κι αυτό προκειμένου να συντάξει μελέτη σχετικά με την ύπαρξη ή μη ιχνών έκρηξης στο εσωτερικό του εν λόγω μετασχηματιστή.

Τέμπη: Η κατάθεση Πασπαλά

Επιπλέον, φαίνεται πως υπάρχουν νεότερες εξελίξεις που κλονίζουν περαιτέρω το «πόρισμα Καρώνη».

Συγκεκριμένα, στις 11 Ιουνίου 2025 έδωσε κατάθεση στον Εφέτη Ανακριτή της Λάρισας κ. Μπακαΐμη ο μηχανολόγος ηλεκτρολόγος επιστημονικός συνεργάτης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μέλος των τεχνικών επιτροπών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κωσταντίνος Πασπαλάς. Ο εν λόγω επιστήμονας -του οποίου η άποψη θεωρείται πλέον καθοριστική για την έρευνα- επανέφερε την θεωρία ότι η έκρηξη οφείλεται στο «εκνέφωμα»- σπρέι σταγονιδίων των ελαίων σιλικόνης κάτι το οποίο ο κ. Καρώνης αμφισβητούσε πλήρως στο έγγραφό του.

Ο κ. Πασπαλάς όταν ρωτήθηκε από τον κ. Μπακαΐμη για την αναφορά του κ. Καρώνη για «εκρηξη στους μετασχηματιστές», ήταν απολύτως αρνητικός κι απορριπτικός λέγοντας δεν έχει καμιά σχέση το εσωτερικό του μετασχηματιστή με τη δημιουργία αερολύματος.

Το αερόλυμα δημιουργήθηκε από την εκτόξευση ποσότητας ελαίου, όχι από τα ανοίγματα των μετασχηματιστών αλλά από την καταστροφή των λοιπόν δομικών στοιχείων του κυκλώματος ψύξης του μετασχηματιστή».

Μάλιστα η σχετική μελέτη κι η κατάθεση του κ. Πασπαλά που απορρίπτει την «θεωρία Καρώνη» στάλθηκε ως περιέχουσα «σημαντικά κι αξιοποιήσιμα στοιχεία».

Τέμπη: Ενστάσεις και από αξιωματικούς της Πυροσβεστικής

Τέλος, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, έμπειροι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής, παραλαμβάνοντας το «πόρισμα Καρώνη», ενημέρωσαν εγγράφως τον ανακριτή ότι το συγκεκριμένο πόρισμα αφήνει αναπάντητα πολλά από τα προηγούμενα ερωτήματα που είχαν ήδη θέσει. Τα ερωτήματα αυτά αφορούν τον πιθανό ρόλο που μπορεί να διαδραμάτισε η έκρηξη περίπου 67 λίτρων φρέον από το σύστημα κλιματισμού του ίδιου τρένου, η εκτόνωση των συνολικά 1.180 λίτρων πεπιεσμένου αέρα του συστήματος πέδησης, καθώς και οι ηλεκτρικοί συσσωρευτές (μπαταρίες) που περιέχουν υδροξείδιο του καλίου και λιθίου.

Παράλληλα, ζητούν διευκρινίσεις για τη χρήση μονωτικού υγρού στο σύστημα ψύξης του μετατροπέα έλξης, για την ύπαρξη οκτώ πυροσβεστήρων υπό πίεση σε κάθε ηλεκτράμαξα, αλλά και για τα δοχεία των 300 λίτρων ανά βαγόνι που συγκεντρώνουν οργανικά λύματα.

Οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής ζητούν πλέον επίσημες απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω, προκειμένου να ολοκληρώσουν το τελικό πόρισμα, το οποίο εκτιμάται ότι θα παραδοθεί περί τον Σεπτέμβριο, καθώς εν τω μεταξύ απασχολούνται και με τη διερεύνηση εκατοντάδων περιπτώσεων εμπρησμών.