Παρασκευή, 17 Μαΐου 2024
ΑΘΗΝΑ ΚΑΙΡΟΣ

Ράμμος σε Ευρωκοινοβούλιο: Μέλη της ΑΔΑΕ διώκονται επειδή απλά έκαναν το καθήκον τους

Μοιραστείτε το

Ηχηρή παρέμβαση στην επιτροπή LIBE έκανε την Πέμπτη 26/10 ο πρόεδρος της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών Χρήστος Ράμμος, ενώ συνεχίζονται οι κλυδωνισμοί στην Ελλάδα για το σκάνδαλο των υποκλοπών μετά την απόφαση του Άρειου Πάγου για αφαίρεση των δικογραφιών από τους εισαγγελείς Πρωτοδικών.

Ο Χρήστος Ράμμος τόνισε ότι η ελληνική δικαιοσύνη το μόνο που έχει κάνει εδώ και 18 μήνες, είναι να διώκει μέλη της ΑΔΑΕ που απλώς έκαναν τη δουλειά τους. Συγκεκριμένα, κληθείς να σχολιάσει την αποκάλυψη του avgi.gr ότι ο πταισματοδίκης καλεί σε απολογία την Κατερίνα Παπανικολάου, πρώην μέλος της ολομέλειας της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), τον καθηγητή στο πανεπιστήμιο Πειραιά Στέφανο Γκρίτζαλη και ακόμα δύο στελέχη της ΑΔΑΕ ως υπόπτους για την τέλεση του αδικήματος της διαρροής ευαίσθητων κρατικών μυστικών προς το θύμα των υποκλοπών Θανάση Κουκάκη, ανέφερε:

«Ήταν μεγάλο σοκ για μένα η δίωξη δύο εξαιρετικών συνεργατών μου Κατερίνα Παπανικολάου και Στέφανο Γκρίτζαλη. Έχω συνεργαστεί μαζί τους χρόνια και μπορώ να εγγυηθώ για τον επαγγελματισμό τους προς το καθήκον τους. Παρόλο που δεν γνωρίζω τις λεπτομέρειες για τους λόγους που έχουν διωχθεί, είμαι πλήρως πεπεισμένος ότι η εισαγγελία θα φανεί ότι θα διαψευστεί σύντομα. Λυπάμαι ότι κάποιοι από τους καλύτερους αξιωματούχους της Ελλάδας υφίσταται όλα αυτά».

«Η ελληνική δικαιοσύνη εδώ και 18 μήνες δεν έχει κάνει τίποτα, δεν έχει διώξει κανέναν για τις υποκλοπές, η ίδια δικαιοσύνη σπεύδει να διώξει 2 μέλη του εποπτικού οργάνου που απλώς έκαναν το καθήκον τους».

Ο κ. Ράμμος ξεκίνησε σημειώνοντας ότι είχε προηγηθεί στις 7 Μαρτίου η προηγούμενη κατάθεσή του στην LIBE, στην οποία περιέγραψε αναλυτικά το νομικό πλαίσιο της ΑΔΑΕ.

«Από το τέλος του 2022 σειρά δημοσιευμάτων στην Ελλάδα υπέδειξε ότι η ιδιωτικότητα των συνομιλιών συγκεκριμένων προσώπων, μεταξύ τους δημόσιων αξιωματούχων, είχε παραβιαστεί, κατά παράβαση της ελληνικής νομοθεσίας, με τη χρήση παράνομου κακόβουλου λογισμικού, κάτι που προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον στην κοινή γνώμη.

Σαν αποτέλεσμα η ΑΔΑΕ έλαβε πολυάριθμα αιτήματα, που προκάλεσαν αρκετές έρευνες που παραμένουν σε εξέλιξη και είναι μυστικές, όπως επιβάλλει ο νόμος. Υπάρχει διαρκής επαφή με τους εισαγγελείς που ερευνούν το ποινικό σκέλος της υπόθεσης. Στο τέλος του Νοεμβρίου του 2022 είχαμε νέα νομοθεσία, που μετέβαλε την διαδικασία … στη συνέχεια, όταν στο πλαίσιο έρευνας ήρθαμε σε επαφή με πάροχο τηλεπικοινωνιών, αυτός ζήτησε επιβεβαίωση από τον Άρειο Πάγο για την δυνατότητα για να παράσχει σχετικά στοιχεία, υπό το νέο νομικό πλαίσιο. Ο εισαγγελέας του ΑΠ εξέδωσε μη δεσμευτική γνωμοδότηση -και κατά τη γνώμη μου εσφαλμένη νομικά- ότι η ΑΔΑΕ δεν έχει πλέον την δυνατότητα να πραγματοποιεί έρευνες είτε αυτοβούλως είτε μετά από αίτημα πολίτη, σε σχέση με την πιθανή παραβίαση του απόρρητου των επικοινωνιών τους για λόγους εθνικής ασφάλειας. Η γνωμοδότηση συνοδευόταν από απειλές ότι αν η ΑΔΑΕ δεν συμμορφωνόταν με τη γνωμοδότηση, πιθανώς θα υφίσταντο δίωξη με κατηγορίες όπως η κατασκοπεία μέλη της διοίκησης και του προσωπικού της. Παρά ταύτα, οι έρευνες της ΑΔΑΕ είναι νόμιμες με βάση το νόμο 3115/2003, που δεν τροποποιήθηκε καθόλου από τον νόμο του 2022, στον οποίο βασίστηκε η γνωμοδότηση. Δήλωσα δημοσίως ότι αυτή η γνωμοδότηση αντίκειται στην συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξαρτησία της ΑΔΑΕ».

«Μετά από αυτά, ζήτησα να καταθέσω στην Επιτροπή Διαφάνειας του Ελληνικού Κοινοβουλίου προκειμένου να καταθέσω για να ενημερώσω τη Βουλή για τα ήδη υπάρχοντα ευρήματά μας από τις έρευνες. Το αίτημα απορρίφθηκε από τον πρόεδρο της Επιτροπής και τον πρόεδρο της Βουλής. Κατόπιν αυτού, τον Ιανουάριο με προσέβαλαν και με απείλησαν προσωπικά, δημοσίως και με ωμότητα, βουλευτές και αξιωματούχοι της κυβέρνησης, όταν η ΑΔΑΕ προσπάθησε να ενημερώσει τον τότε αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με βάση δικό του αίτημα που εδράζεται στην κείμενη νομοθεσία (5002/2022, άρθρο 8, παράγραφος 6), να μάθει αν υπήρξαν στόχος παρακολούθησης υψηλά ιστάμενοι δημόσιοι αξιωματούχοι από την κρατική υπηρεσία πληροφοριών, την ΕΥΠ».

«Τελικά, εξελίξεις τις τελευταίες ημέρες ανέδειξαν τις ανησυχίες για παρεμβάσεις στην ανεξαρτησία της ΑΔΑΕ, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα … η ΑΔΑΕ είχε πρόσφατα πραγματοποιήσει έκτακτες επιθεωρήσεις για την νομιμότητα των υποκλοπών στις εγκαταστάσεις της ΕΥΠ … όπως προείπα, η διαδικασία παραμένει σε εξέλιξη. Στις 20 Σεπτεμβρίου το Ελληνικό Κοινοβούλιο αντικατέστησε 3 από τα 7 μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΑΔΑΕ. Η θητεία τους είχε λήξει από τον Μάρτιο του 2022, αλλά η αντικατάστασή τους παρουσιάστηκε ως “επείγουσα” μετά την αδράνεια της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής επί 18 μήνες.

Η Διάσκεψη των Προέδρων του Ελληνικού Κοινοβουλίου σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 101α) έπρεπε να αποφασίσει με πλειοψηφία 3/5. Στην συγκεκριμένη περίπτωση η αντικατάσταση αποφασίστηκε με οριακά μικρότερη πλειοψηφία (16/27 ή 2,96/5), κατά παράβαση του Συντάγματος. Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως κατά τη διάρκεια της νύχτας με αξιοσημείωτη βιασύνη, υποδεικνύοντας ότι η αντικατάσταση θα μπορούσε να συνδέεται με συγκεκριμένα γεγονότα. Δεν μπορώ να προχωρήσω σε λεπτομέρειες επ’ αυτού.

Τους προηγούμενους μήνες η ΑΔΑΕ επίσης ηγήθηκε των ερευνών, μαζί με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Και οι δύο Αρχές δέχθηκαν αυξανόμενες πιέσεις ενώ προχωρούσαν τις έρευνές τους. Τα τελευταία γεγονότα στο τέλος Σεπτεμβρίου μπορούν σίγουρα να εντείνουν τις ανησυχίες για τον σεβασμό των κανόνων λειτουργίας της ΑΔΑΕ.

Σαν τελευταίο σχόλιο στην αρχική μου τοποθέτηση: η ΑΔΑΕ έχει λίγα μέσα, μικρό προϋπολογισμό, αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες στο έργο του ελέγχου της νομιμότητας τηλεπικοινωνιών που τίθενται υπό εισαγγελική εντολή. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες. Θα σταματήσω εδώ και θα απαντήσω στις ερωτήσεις σας.

Σχετικά Άρθρα

Δείτε Επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή

Μην χάνετε καμία στιγμή ενημέρωσης. Παρακολουθήστε το τηλεοπτικό πρόγραμμα του Kontra Channel σε
απευθείας μετάδοση 24/7.