Πάνω από 30.000 πολίτες έχουν απαντήσει στο ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση – Το Δημόσιο πρέπει να υπηρετεί τους πολίτες, το μήνυμα Μητσοτάκη

Για μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία του Υπουργείου Εσωτερικών για να πάρουμε μια πρώτη εκτίμηση των υπηρεσιών πρώτης γραμμής που οι πολίτες χρησιμοποιούν, έκανε λόγο ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου μιλώντας στην εκπομπή Newsroom για την πλατφόρμα axiologisi.ypes.gov.gr. Πρόσθεσε ότι
το ερωτηματολόγιο θα διαρκέσει έως τις 24 Μαΐου και ότι χθες για τρίτη φορά έστειλαν κάποιες ειδοποιήσεις μέσω wallet ενώ πάνω από 30.000 πολίτες έχουν ήδη απαντήσει.

Δύο φορές το χρόνο θα δίνεται αυτό το ερωτηματολόγιο καθώς όπως είπε ο κ. Παπαστεργίου «σκοπός δεν είναι μία φορά απλά να πούμε ότι κάτι μετρήσαμε και κάτι έγινε. Ο σκοπός είναι να μετρήσει το Υπουργείο Εσωτερικών, να κάνει την εκτίμηση την οποία θα την ανακοινώσει κιόλας, τα δεδομένα θα είναι ανοιχτά. Οι φορείς που θα δουν ότι κάτι πρέπει να βελτιώσουν, να κάνουν άμεσα κινήσεις και σε 6 μήνες από τώρα το Υπουργείο Εσωτερικών να ξαναβγάλει μια δεύτερη τέτοια μέτρηση[…] Είναι πάρα πολύ ωραίο να συνδιαμορφώνουμε τη δημόσια διοίκηση».

Ο υπουργός υπενθύμισε ότι «δεν είναι το μόνο ερωτηματολόγιο. Να θυμίσω ότι πρώτον τρέχει η αξιολόγηση σε επίπεδο δημοσίου εσωτερικά[…] στην εσωτερική αξιολόγηση οι διευθυντές, προϊστάμενοι και υπάλληλοι μπορούν να αξιολογήσουν την υπηρεσία τους με 7, 8, ότι πάνε καλά. Την ίδια ώρα όμως οι πολίτες για την ίδια υπηρεσία, μιας και υπάρχει και χωρική πληροφορία για την τάδε υπηρεσία, μπορεί να την αξιολογήσουν με 4 ή με 3. Άρα να δούμε μήπως κάτι δεν πάει καλά; Και το ανάποδο βέβαια, να υπάρχει μικρότερη αξιολόγηση εσωτερικά και οι πολίτες τελικά να βλέπουν πως αυτή η υπηρεσία δουλεύει πάρα πολύ καλά.

Είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε τη γνώμη και αυτή η γνώμη έρχεται συνδυαστικά με δύο ακόμη πρωτοβουλίες του υπουργείου Υγείας, το οποίο δεν περιλαμβάνεται στο ερωτηματολόγιο και δεν περιλαμβάνεται επίτηδες γιατί έρχεται με μια μεγάλη διαδικασία αξιολόγησης των υπηρεσιών από τους πολίτες στους ίδιους. Το υπουργείο Υγείας τον επόμενο μήνα, μήνα και κάτι, βγάζει η υπηρεσία για τους πολίτες που έχουν περάσει πρόσφατα από υπηρεσίες υγείας και ρωτάει με πολύ λεπτομέρεια τα ζητήματα αυτά. Για να δούμε τελικά είχαν τις υπηρεσίες που θέλανε; Υπάρχει κάποιο θέμα εκεί; Δεν επαρκεί το προσωπικό; οι υποδομές είναι ανεπαρκείς; είναι οι υποδομές επαρκείς και πρέπει να αλλάξουμε κάτι άλλο; Αλλά και ο ΕΦΚΑ παράλληλα ετοιμάζει και εκείνος εσωτερικό ερωτηματολόγιο[…]]».

« Δεν πρέπει να φοβηθούμε να κοιταχτούμε στον καθρέφτη. Δεν πρέπει να φοβηθούμε να αναμετρηθούμε με τον κακό μας εαυτό. Γι’ αυτό και κάνουμε όλες αυτές τις διαδικασίες αξιολόγησης. Να δούμε ενδογενώς τι πιστεύει το δημόσιο για τον εαυτό του, αλλά να δούμε και το βασικότερο τι λένε οι πολίτες για τη δημόσια διοίκηση» επεσήμανε ο κ. Παπαστεργίου.

Υπενθυμίζεται ότι στην κρίση των πολιτών μπήκαν κομβικές υπηρεσίες του δημοσίου, όπως η ΑΑΔΕ,  o ΕΦΚΑ, οι αστικές συγκοινωνίες, η συνταγογράφηση, και υπηρεσίες των δήμων μέσω της πλατφόρμας axiologisi.ypes.gov.gr. Η αξιολόγηση γίνεται ανώνυμα, μέσω τακτικού ερωτηματολογίου που θα μπορούν να συμπληρώσουν εθελοντικά όσοι ενδιαφέρονται.

Στο νέο σύστημα αξιολόγησης του Δημοσίου περιλαμβάνονται υπηρεσίες, όπως:

  • Ο e-ΕΦΚΑ.
  • Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
  • Η καθαριότητα, ο φωτισμός στους δρόμους, οι χώροι στάθμευσης και οι παιδικοί σταθμοί των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
  • Η ΑΑΔΕ
  • Η ΔΥΠΑ
  • Το Κτηματολόγιο
  • Τα ΚΑΠΗ
  • Οι Πολεοδομίες
  • Η ανακύκλωση
  • Οι χώροι πρασίνου.
  • Η κάλυψη των αναγκών ατόμων με αναπηρία.
  • Τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Τα δημοτικά ιατρεία.

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό στη λίστα θα βρεθούν και ψηφιακές υπηρεσίες, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, οι υπηρεσίες που πλέον παρέχονται μέσω του gov.gr. Άμεσος στόχος του νέου συστήματος είναι ο εντοπισμός δυσλειτουργιών.

Κ. Μητσοτάκης: Σκοπός αυτών των προσπαθειών δεν είναι η τιμωρία, αλλά η βελτίωση

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στη διυπουργική σύσκεψη όπου παρουσιάστηκε η νέα ηλεκτρονική αξιολόγηση δεκάδων υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα από τους πολίτες είχε αναφέρει μεταξύ άλλων ότι « σχεδόν 5 εκατομμύρια πολίτες έχουν τη δυνατότητα να βαθμολογούν οι ίδιοι τις δημόσιες υπηρεσίες, έχοντας πια τον πρώτο λόγο, με στόχο ένα κράτος το οποίο να είναι πιο αποτελεσματικό και πιο φιλικό. Έτσι μπορούν να στείλουν το δικό τους μήνυμα για όσα απασχολούν την καθημερινότητά τους, από τον ΕΦΚΑ, το Κτηματολόγιο, την ΑΑΔΕ, τις δημόσιες συγκοινωνίες, αλλά και την κατάσταση που επικρατεί στις γειτονιές, στα σχολεία, την καθαριότητα, τον ηλεκτροφωτισμό και πολλά ακόμα».

Μάλιστα στην τελευταία του εβδομαδιαία ανασκόπηση ο πρωθυπουργός ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «Ξεκινώ αμέσως με δύο “επαναστατικά αυτονόητα”: το πρώτο είναι η δυνατότητα που δίνουμε στους πολίτες να βαθμολογούν οι ίδιοι τις δημόσιες υπηρεσίες μέσω του axiologisi.ypes.gov.gr. Είναι μια διαδικασία που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και τρέχει παράλληλα με τις διαδικασίες εσωτερικής αξιολόγησης υπηρεσιών και υπαλλήλων που καθιερώσαμε από το 2023. Το ερωτηματολόγιο αφορά τους πιο βασικούς τομείς του Δημοσίου και τα αποτελέσματά του θα εξάγονται και θα δημοσιοποιούνται, αποτελώντας έναν χρήσιμο οδηγό για να βελτιώσουμε το κράτος τόσο σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης, όσο και σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης. Σκοπός αυτών των προσπαθειών δεν είναι η τιμωρία, αλλά η βελτίωση. Να εντοπίσουμε τις αδυναμίες και να παρέμβουμε όπου χρειάζεται, για ένα κράτος πιο φιλικό και αποτελεσματικό. Αν δεν το έχετε ήδη κάνει, σας προτρέπω να μπείτε στην πλατφόρμα και να υποβάλετε την αξιολόγησή σας.

Πολυ σύντομα, επίσης, θα αρχίσουν να αποστέλλονται ψηφιακά και ειδικά ερωτηματολόγια για την αξιολόγηση υπηρεσιών πρώτης γραμμής, όπως είναι οι υπηρεσίες υγείας, που θα αξιολογούνται από όσους λαμβάνουν εξιτήριο κατόπιν νοσηλείας σε κάποιο από τα νοσοκομεία μας. Έτσι, θα μπορέσουμε να καταγράψουμε την άποψη για κάθε νοσοκομείο και να γίνουμε συνολικά καλύτεροι.

Το ελληνικό δημόσιο πρέπει να υπηρετεί τους πολίτες και όχι τον εαυτό του. Και λέγοντας αυτό, περνάω στο δεύτερο “επαναστατικό αυτονόητο”, για το οποίο σας είχα μιλήσει ξανά τον Ιανουάριο: τη διαφάνεια στην πειθαρχική διαδικασία για τους δημόσιους υπαλλήλους. Για πρώτη φορά, μέσα από τη πλατφόρμα e-peitharxika.aead.gr/public-stats, όλοι οι πολίτες μπορούν να δουν τα -πλέον- ανοιχτά και ανωνυμοποιημένα δεδομένα για το τι πραγματικά συμβαίνει: πόσες προκαταρκτικές και ένορκες διοικητικές εξετάσεις έγιναν, ποια η τύχη τους, σε πόσους υπαλλήλους ασκήθηκε δίωξη ή απαλλάχθηκαν, σε πόσους επιβλήθηκαν πειθαρχικές ποινές ή διοικητικές κυρώσεις.

Με την αναμόρφωση του πειθαρχικού κώδικα που θα νομοθετήσουμε λίαν συντόμως, οι διαδικασίες αυτές θα γίνονται επιτέλους με ταχύτητα και θα ολοκληρώνονται μέσα σε λίγους μήνες, αντί για χρόνια. Σε αυτό θα συμβάλει και η στελέχωση των Πειθαρχικών Συμβουλίων αποκλειστικά από νομικούς συμβούλους του κράτους πλήρους απασχόλησης. Παράλληλα, θα αυστηροποιηθούν και οι ποινές για τους δημόσιους υπαλλήλους που είναι συστηματικά «αρνητές αξιολόγησης», οι οποίοι θα παραπέμπονται με ποινή οριστικής απόλυσης στα νέα Πειθαρχικά Συμβούλια. Η λογοδοσία δεν είναι απειλή. Είναι προϋπόθεση για ένα καλύτερο, δίκαιο και αποτελεσματικό δημόσιο».

Κ. Χατζηδάκης: Έννοιες όπως αξιολόγηση, αξιοκρατία και λογοδοσία στη δημόσια διοίκηση θα πρέπει να μας απασχολούν

«Είναι βέβαιον ότι έννοιες όπως αξιολόγηση, αξιοκρατία και λογοδοσία στη δημόσια διοίκηση θα πρέπει να μας απασχολούν και το συγκεκριμένο θέμα δεν μπορούμε να το προσπεράσουμε χωρίς συζήτηση» επισήμανε ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Επικρατείας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8. «Είναι όμως ένα ζήτημα για το οποίο θα τοποθετηθεί ο πρωθυπουργός, θα τοποθετηθεί η Νέα Δημοκρατία συνολικά ενόψει της συνταγματικής αναθεώρησης και δεν θα ήθελα σήμερα να προκαταλάβω τη θέση μας. Επαναλαμβάνω πάντως, ότι δεν μπορούμε να το προσπεράσουμε αδιάφορα. Είναι πολύ μεγάλα τα ποσοστά και πολύ σημαντικό το θέμα γενικά» προσέθεσε ο κ. Χατζηδάκης.

Ειδικά σε σχέση με τα υψηλά νούμερα αποδοχής της κοινής γνώμης σε δημοσκόπηση της marc για την άρση μονιμότητας στους δημοσίους υπαλλήλους, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε «προσωπικά δεν με εκπλήσσουν αυτά τα μεγάλα ποσοστά, διότι και οι συζητήσεις νομίζω των περισσοτέρων από εμάς στις παρέες μας, στους κύκλους μας, εκεί κατατείνουν και μάλιστα εδώ και κάμποσα χρόνια».

«Θέλω να υπενθυμίσω ότι πριν από είκοσι περίπου χρόνια είχε αναληφθεί, στο πλαίσιο της τότε προσπάθειας για συνταγματική αναθεώρηση, μια πρωτοβουλία από τη Νέα Δημοκρατία, η οποία δεν καρποφόρησε, διότι τα άλλα κόμματα ήταν απέναντι» σημείωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.

Απαντώντας στην κριτική που λέει ότι πώς έφτασε η συζήτηση στην άρση της μονιμότητας όταν δεν έχει προηγηθεί το βήμα της ουσιαστικής αξιολόγησης στο δημόσιο, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι πράγματι η εντύπωση των περισσοτέρων είναι ότι δεν έχει προχωρήσει η αξιολόγηση, ωστόσο, τόνισε, η αλήθεια είναι ότι έχουν γίνει αρκετά βήματα.

Θ. Κοντογεώργης: Λογοδοσία και αξιολόγηση με συνέπειες, σε όλες τις βαθμίδες της διοίκησης

Σε ερώτηση για τα θέματα του δημόσιου τομέα, ο Θανάσης Κοντογεώργης μιλώντας στο ΕΡΤΝews, υπογράμμισε τη δέσμευση του πρωθυπουργού να φέρει τρία θέματα, εν όψει συνταγματικής αναθεώρησης: την αλλαγή του τρόπου εκλογής ηγεσίας της Δικαιοσύνης, την ποινική μεταχείριση των υπουργών και τη συνταγματική κατοχύρωση της αξιολόγησης.

«Στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης όλα θα εξετασθούν», υπογράμμισε ενώ κλείνοντας τόνισε «η αξιολόγηση του Δημοσίου από τους πολίτες βοηθά όλους μας για να δούμε τι πάει καλά και τι λιγότερο καλά. Όταν διαχειρίζεσαι υποθέσεις των πολιτών, δεν νοείται – σε όλες τις βαθμίδες της ιεραρχίας, με διαφορετική ευθύνη σε κάθε θέση – να μην υπάρχει λογοδοσία που εμπεριέχει αυτομάτως την αξιολόγηση, και χωρίς συνέπειες. Επομένως, αυτή η συζήτηση νομίζω ότι θα ξεκινήσει όταν έρθει η ώρα της και θα έχουμε χρόνο να τα συζητήσουμε».

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή