Έμφαση στις πολύ επικίνδυνες παραβάσεις, που συνδέονται με μεγάλο αριθμό ατυχημάτων δίνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Μέσα από τις βαρύτερες ποινές, που φτάνουν ακόμη και τα ισόβια, σε περίπτωση που υπάρξει πολύνεκρο τροχαίο δυστύχημα, η κυβέρνηση στοχεύει στην αλλαγή κουλτούρας, διαχωρίζοντας την πρώτη παράβαση, από τη συνεχιζόμενη παραβατικότητα, που τιμωρείται ακόμη αυστηρότερα.
«Επιλογή ευθύνης» χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργός τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που φέρνει αυστηρότερες ποινές ανάλογες με την επικινδυνότητα των παραβάσεων. Στόχος του νέου ΚΟΚ η αλλαγή νοοτροπίας που θα οδηγήσει και σε μείωση του φόρου αίματος στην άσφαλτο.
Όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης «η ατολμία θα ισοδυναμούσε με αποδοχή μιας κατάστασης, δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία στο δρόμο. Στόχος μας είναι οι μετακινήσεις καθημερινές να γίνονται όλο και πιο ασφαλής. Για τους οδηγούς, για τους πεζούς που είναι συνήθως τα θύματα[…] ο κόμπος έφτασε στο χτένι και γι’ αυτό και απαιτείται αυτό το νέο πλαίσιο, το οποίο θα κάνει τον επιπόλαιο οδηγό να σκεφτεί διπλά και τριπλά πριν βάλει με ευκολία σε κίνδυνο τόσο τη δική του ζωή όσο και του διπλανού του».
Με τον νέο ΚΟΚ για πρώτη φορά εισάγεται η έννοια της υποτροπής και καθιερώνεται κλιμακωτό ποινολόγιο, με αυστηρότερες συνέπειες στους οδηγούς που συστηματικά παρανομούν. Το ανώτατο όριο ταχύτητας μέσα στην πόλη θα είναι τα 30 χλμ, ενώ από τον επόμενο μήνα θα λειτουργούν στην Αττική οι πρώτες 90 κάμερες με στόχο να εγκατασταθούν 1500.
Σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ θα εφαρμόζονται κλιμακωτές ποινές για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή ΣΤΟΠ, τη χρήση κινητού και την οδήγηση χωρίς κράνος.
«Δεν λύνει το πρόβλημα της οδικής συμπεριφοράς ένας νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Απαιτούνται πολύ περισσότερα μέτρα. Απαιτούνται καλύτεροι δρόμοι, έχουμε ήδη επενδύσει σε αυτό. Απαιτούνται πολύ περισσότερα και ασφαλέστερα μέσα μαζικής μεταφοράς, ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση το οποίο ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να κερδίσουμε. Απαιτείται καλύτερη εκπαίδευση στα σχολεία» επεσήμανε ο κ. Μητσοτάκης.
Θετική ψήφο δίνουν κόμματα της αντιπολίτευσης, χωρίς να λείπουν και οι ενστάσεις επί συγκεκριμένων διατάξεων του νομοσχεδίου, όπως η κίνηση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες.
Νομοθετικές βελτιώσεις Κυρανάκη στον ΚΟΚ
Σειρά νομοθετικών βελτιώσεων όπως είχε προαναγγείλει, σύμφωνα με τις προτάσεις κομμάτων και φορέων, κατέθεσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις» στην ολομέλεια της Βουλής.
Ειδικότερα, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι βελτιώσεις που έχουν ουσία αφορούν: Την θέσπιση διοικητικού προστίμου 700 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 60 ημέρες, την πρώτη φορά της παράβασης για αναστροφή, εφόσον έχει προκληθεί τροχαία σύγκρουση. Σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, οι κυρώσεις επιβαρύνουν τον παραβάτη μισθωτή οδηγό. Επίσης, οι απαγορεύσεις στάθμευσης των αυτοκινούμενων τροχοσπίτων, θα αφορούν πλέον τροχόσπιτα μήκους 7,5 μέτρων (αντί 6 μέτρων, όπως προβλεπόταν) σύμφωνα με την τεκμηρίωση που κατέθεσε ο οικείος Σύλλογος Επαγγελματιών Αυτοκινούμενων και Ρυμουλκούμενων Τροχόσπιτων Ελλάδος.
Αναφορικά με την κίνηση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, ο κ. Κυρανάκης είπε πως διευκρινίζεται στην διάταξη του νέου ΚΟΚ, πως το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων για την στάση επιβίβασης – αποβίβασης επιβάτη, δεν ισχύει όταν γίνεται σε υπάρχουσα εσοχή, όπως και όταν αφορά επιβάτες με κινητική δυσκολία. Επίσης εισάγεται εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση υπουργικής απόφασης για την κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, όταν μετακινούν κατηγορίες επιβατών για θεραπευτικούς σκοπούς, όπως π.χ. νεφροπαθών για αιμοκάθαρση.
Με νομοθετική βελτίωση στο άρθρο 17, είπε πως «μια και η τεχνολογία προχωρά, μαζί με την απαγόρευση της χρήση κινητού κατά την οδήγηση προστίθενται και οι άλλες συσκευές τηλεπικοινωνίας, όπως η χρήση επικοινωνίας μέσω φορητών ηλεκτρονικών συσκευών με την μορφή ρολογιού χειρός και αντιστοίχως των τάμπλετ».
Ποιες είναι οι ποινές για τους παραβάτες οδηγούς
Πολύ πιο αυστηρές γίνονται οι ποινές για τους παραβάτες οδηγούς, σύμφωνα με το νέο κυρωτικό πλαίσιο του ΚΟΚ, ενώ αμείλικτος θα είναι ο νόμος για τους αδιόρθωτους οδηγούς που επαναλαμβάνουν σοβαρές παραβάσεις για παράδειγμα
Οδηγός που μιλάει στο κινητό χωρίς να προκαλέσει ατύχημα, σήμερα αντιμετωπίζει αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 2 μήνες. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 1 μήνα.
Όμως, στην πρώτη φορά που επαναλάβει την παράβαση, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1000 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για 6 μήνες, ενώ στη δεύτερη φορά που επαναλάβει την παράβαση, το πρόστιμο εκτοξεύεται στα 2000 ευρώ και η το δίπλωμά του αφαιρείται για έναν ολόκληρο χρόνο.
Όσον αφορά στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ έως 1,1g/l, η ισχύουσα ποινή περιλαμβάνει πρόστιμο από 200 έως 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 3 μήνες.
Με τον νέο ΚΟΚ το χρηματικό πρόστιμο και η διάρκεια αφαίρεσης διπλώματος παραμένουν ίδια, αλλά είναι υποχρεωτική η ακινητοποίηση και η φύλαξη του οχήματος
Στην πρώτη φορά που επαναληφθεί η παράβαση το πρόστιμο φτάνει τα 1000 ευρώ και η άδεια οδήγησης αφαιρείται για 6 μήνες, ενώ στη δεύτερη επανάληψη της παράβασης, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2000 ευρώ και το δίπλωμα αφαιρείται για έναν χρόνο.
Όσο για εκείνους που έχουν καταναλώσει πολύ μεγάλη ποσότητα αλκοόλ, πάνω οπό 1,1 g/l, με την ισχύουσα νομοθεσία, τους αναλογεί πρόστιμο 1200 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και φυλάκιση έως 2 μήνες. Με τον νέο ΚΟΚ, το πρόστιμο παραμένει ίδιο, αλλά η φυλάκιση φτάνει έως 5 χρόνια, ενώ αφαιρούνται και οι πινακίδες του οχήματος.
Στην πρώτη φορά που ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ και το δίπλωμα του οδηγού αφαιρείται για 7 χρόνια, ενώ στη δεύτερη υποτροπή του παραβάτη οδηγού, το πρόστιμο εκτινάσσεται στα 4.000 ευρώ και το δίπλωμά του αφαιρείται για 10 ολόκληρα χρόνια.
Νομοθετικές βελτιώσεις Κυρανάκη για ταξί, τροχόσπιτα, πρόστιμα
Σειρά νομοθετικών βελτιώσεων όπως είχε προαναγγείλει, σύμφωνα με τις προτάσεις κομμάτων και φορέων, κατέθεσε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις» στην ολομέλεια της Βουλής.
Ειδικότερα, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι βελτιώσεις που έχουν ουσία αφορούν: Την θέσπιση διοικητικού προστίμου 700 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 60 ημέρες, την πρώτη φορά της παράβασης για αναστροφή, εφόσον έχει προκληθεί τροχαία σύγκρουση. Σε περίπτωση μισθωμένου οχήματος, οι κυρώσεις επιβαρύνουν τον παραβάτη μισθωτή οδηγό. Επίσης, οι απαγορεύσεις στάθμευσης των αυτοκινούμενων τροχοσπίτων, θα αφορούν πλέον τροχόσπιτα μήκους 7,5 μέτρων (αντί 6 μέτρων, όπως προβλεπόταν) σύμφωνα με την τεκμηρίωση που κατέθεσε ο οικείος Σύλλογος Επαγγελματιών Αυτοκινούμενων και Ρυμουλκούμενων Τροχόσπιτων Ελλάδος.
Αναφορικά με την κίνηση των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, ο κ. Κυρανάκης είπε πως διευκρινίζεται στην διάταξη του νέου ΚΟΚ, πως το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων για την στάση επιβίβασης – αποβίβασης επιβάτη, δεν ισχύει όταν γίνεται σε υπάρχουσα εσοχή, όπως και όταν αφορά επιβάτες με κινητική δυσκολία. Επίσης εισάγεται εξουσιοδοτική διάταξη για την έκδοση υπουργικής απόφασης για την κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, όταν μετακινούν κατηγορίες επιβατών για θεραπευτικούς σκοπούς, όπως π.χ. νεφροπαθών για αιμοκάθαρση.
Με νομοθετική βελτίωση στο άρθρο 17, είπε πως «μια και η τεχνολογία προχωρά, μαζί με την απαγόρευση της χρήση κινητού κατά την οδήγηση προστίθενται και οι άλλες συσκευές τηλεπικοινωνίας, όπως η χρήση επικοινωνίας μέσω φορητών ηλεκτρονικών συσκευών με την μορφή ρολογιού χειρός και αντιστοίχως των τάμπλετ».