Κώστας Καζάκος: Το ιατρικό ανακοινωθέν για την αιτία θανάτου του σπουδαίου ηθοποιού

Ανακοίνωση για την αιτία θανάτου του ηθοποιού Κώστα Καζάκου εξέδωσε το νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» όπου νοσηλευόταν τις τελευταίες ημέρες.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του νοσοκομείου, η αιτία θανάτου του σπουδαίου ηθοποιού ήταν η πολυοργανική ανεπάρκεια.

Η ανακοίνωση του νοσοκομείου

Συγκεκριμένα η ανακοίνωση του νοσοκομείου αναφέρει τα ακόλουθα:

«Ο Κωνσταντίνος Καζάκος εισήχθη στο Γ.Ν.Α « Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ-ΠΟΛΥΚΛΙΝΙΚΗ» στις 26-7-2022 με αναπνευστικά προβλήματα.

Η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε ραγδαίως, όπου και σήμερα Τρίτη 13-9-2022 απεβίωσε λόγω πολυοργανικής ανεπάρκειας.

Τα θερμά συλλυπητήρια μας στους οικείους του».

Πανελλήνιο πένθος
Ο σπουδαίος ηθοποιός, Κώστας Καζάκος «έφυγε» σε ηλικία 87 ετών. Τις τελευταίες εβδομάδες νοσηλευόταν στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», αντιμετωπίζοντας σοβαρό αναπνευστικό πρόβλημα.

Στο παρελθόν είχε νοσήσει από κορωνοϊό και σύμφωνα με πληροφορίες αυτό είχε δυσχεράνει την κατάσταση με την ήδη επιβαρυμένη υγεία του.

Τον περασμένο Απρίλιο, μάλιστα, είχε αποχωρήσει από παράσταση στην οποία πρωταγωνιστούσε και είχε αντικατασταθεί από άλλον ηθοποιό, λόγω προβλημάτων υγείας.

Ο Κώστας Καζάκος γεννήθηκε το 1935 στον Πύργο Ηλείας. Στα 18 του, εγκαταστάθηκε στην Αθήνα για να σπουδάσει παιδαγωγός ωστόσο η αριστερή κληρονομιά του πατέρα του έγινε λόγος αρνητικής αντιμετώπισής του από το πανεπιστήμιο. Του ζητούσαν χαρτί κοινωνικών φρονημάτων και επειδή δεν το είχε, δεν του επέτρεψαν την εγγραφή του στη σχολή. Έτσι, άλλαξε σταδιοδρομία και φοίτησε στην Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου (1953-1956) και στην Δραματική Σχολή Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν (1954-1957).

Υπήρξε αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Ελεύθερου Θεάτρου και Πρόεδρος της Πανελλήνιας Πολιτιστικής Κίνησης. Ιδρυτικό μέλος του Ελληνοαραβικού Συνδέσμου και μέλος της Επιτροπής Αδείας Άσκησης του Επαγγέλματος του Ηθοποιού. Τιμήθηκε με τον «Χρυσό Απόλλωνα», βραβείο ηθοποιού Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών το 1967, και Α΄ Χρυσό Βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1973 για την αρτιότερη θεατρική παραγωγή («Λυσιστράτη»).Τιμήθηκε ακόμα με το Βραβείο της Ένωσης Θεατρικών Συγγραφέων και Κριτικών για το σύνολο της προσφοράς του.

Από το 1968 μέχρι το 1992 υπήρξε παντρεμένος με την ηθοποιό Τζένη Καρέζη, με την οποία απέκτησε τον γιο τους, τον επίσης ηθοποιό Κωνσταντίνο Καζάκο (γενν. 1969). Από το 1997 έως σήμερα ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Τζένη Κόλλια, με την οποία είχαν αποκτήσει τέσσερα παιδιά: τον Αλέξανδρο (γενν. 1997), την Άρτεμι-Γεωργία (γενν. 1998), την Ηλέκτρα (γενν. 2002) και τη Μάγια (γενν. 2008). Η Άρτεμις-Γεωργία έχασε τη ζωή της στις 25 Ιουνίου 1999, σε ηλικία 8 μηνών και μία εβδομάδα μετά την βάπτισή της, πάσχοντας από μία σπάνια ασθένεια.

Στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2007 και του Οκτωβρίου 2009 εκλέχθηκε βουλευτής με το ΚΚΕ, ως επικεφαλής του ψηφοδελτίου Επικρατείας.

Ο Κώστας Καζάκος έχει αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι του στο θέατρο. Διακρίθηκε για τη συμμετοχή του στις παραστάσεις: Η μικρή μας πόλη, Η αυλή των θαυμάτων, Η κυρία δεν με μέλλει, Ασπασία, Το μεγάλο μας τσίρκο, Πάπισσα Ιωάννα, Η Παναγία των δολαρίων, Πολίτες δεύτερης κατηγορίας, Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ.

Από το 1973 είχε συχνή συμμετοχή και σε τηλεοπτικές σειρές ως ηθοποιός ή ως σκηνοθέτης, όπως Μαρίνα Αυγέρη, Μεγάλη περιπέτεια, Ο μεγάλος ξεσηκωμός, Μαύρη χρυσαλλίδα, Κλειστά παράθυρα, Τμήμα ηθών, Το γελοίον του πράγματος, Εκτός πορείας, Βέρα στο δεξί, Ζωή ξανά.

Ο πολιτικός κόσμος αποχαιρετά τον σπουδαίο ηθοποιό
Τη θλίψη του για τον θάνατο του σπουδαίου ηθοποιού και πρώην βουλευτή του ΚΚΕ Κώστα Καζάκου, εκφράζει μέσα από συλλυπητήρια μηνύματα ο πολιτικός κόσμος της χώρας.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σημειώνει σε ανάρτησή του ότι ο θάνατός του είναι μεγάλη απώλεια τόσο για την Τέχνη, όσο και για την δημόσια ζωή ως βουλευτής:

«Με θλίψη πληροφορήθηκα τον θάνατο του Κώστα Καζάκου. Μιας πληθωρικής και δυναμικής προσωπικότητας, που υπήρξε διαρκώς παρούσα στην Τέχνη, όπως και στη δημόσια ζωή ως βουλευτής. Και από τις δύο θα λείψουν, τώρα, τόσο η επιβλητική του εμφάνιση, όσο και η χαρακτηριστική φωνή του», αναφέρει σε ανάρτησή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Μενδώνη για Καζάκο: “Αφήνει πίσω του μια μεγάλη παρακαταθήκη”

“Ο Κώστας Καζάκος υπήρξε σπουδαίος ηθοποιός, σκηνοθέτης και δάσκαλος, απόλυτα αφοσιωμένος στη θεατρική τέχνη. Από την αρχή της σταδιοδρομίας του, τη δεκαετία του ’50, ξεχώρισε, με τη χαρακτηριστική του αυστηρή και δυναμική προσωπικότητα και την άνεση του πρωταγωνιστή. Στοιχεία που έκαναν τον Κάρολο Κουν να τον επιλέξει και να του δώσει στέρεες βάσεις, δίνοντάς του σημαντικούς ρόλους σε σπουδαίες παραστάσεις του Θέατρου Τέχνης.

Συνέχισε την πορεία του σε μεγάλους θιάσους ερμηνεύοντας σπουδαίους ρόλους με εμβληματικό χαρακτήρα. Θα τον θυμόμαστε στον «Θάνατο του εμποράκου», την «Όπερα της πεντάρας», την «Αντιγόνη», τον «Βασιλιά Λιρ», τον «Προμηθέα Δεσμώτη», το «Περιμένοντας τον Γκοντό».

Μαζί με την Τζένη Καρέζη, υπήρξαν από τα κορυφαία ζευγάρια του ελληνικού κινηματογράφου και του θεάτρου, πρωταγωνιστώντας σε μερικές από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές επιτυχίες και σε παραστάσεις που έχουν μείνει στην ιστορία της ελληνικής θεατρικής σκηνής, όπως το «Μεγάλο μας Τσίρκο» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, το «Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», το «Διαμάντια και Μπλουζ». Με την θεατρική του κληρονομιά, αλλά και με την έντονη και διαρκή πολιτική δράση του, ως μέλος του Κοινοβουλίου και ως ενεργός πολίτης, ο Κώστας Καζάκος αφήνει πίσω του μια μεγάλη παρακαταθήκη. Εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένειά του”, αναφέρει στη δήλωσή της η κ. Μενδώνη.

Αντίστοιχα, ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

“Αποχαιρετούμε έναν από τους σπουδαιότερους ηθοποιούς που με τη παρουσία του σφράγισε το ελληνικό θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Πολυβραβευμένος στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και με πλήθος άλλων διακρίσεων, και πάντοτε ενεργός στα θεατρικά δρώμενα τόσο ως θιασάρχης, όσο και μέσα από το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και την Πανελλήνια Ένωση Ελεύθερου Θεάτρου.

Αποχαιρετούμε επίσης έναν αγωνιστή της δημοκρατίας που τίμησε τα έδρανα του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Εκφράζω τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους συναδέλφους του”.

ΣΥΡΙΖΑ: Ο Κώστας Καζάκος «απηχούσε πάντα το ευρύτερο λαϊκό αίσθημα»

Ο Κώστας Καζάκος υπήρξε ένας ηθοποιός και σκηνοθέτης που συνδύαζε με δυναμισμό την καλλιτεχνική με την πολιτική δραστηριότητα, αναφέρει στην ανακοίνωση για την απώλειά του το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.

Από την παράσταση «Η μικρή μας πόλης» μέχρι τον Μπέκετ και τους αρχαίους Έλληνες τραγικούς, προσδιόριζε με τον δικό του χαρακτηριστικό τρόπο τα μεγάλα θεατρικά κείμενα, αφήνοντας εποχή με τις ερμηνείες του.

Στο «Μεγάλο μας τσίρκο» εν μέσω δικτατορίας, σε κείμενο του Ιάκωβου Καμπανέλλη και μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου, έχοντας στο πλευρό του την Τζένη Καρέζη, πραγματοποίησε μια πράξη αντίστασης στο ελληνικό θέατρο με συγκλονιστική απήχηση. Η έμπνευσή του για την υλοποίηση αυτής της παράστασης αποδείχθηκε τομή στην ιστορία του πολιτικού θεάτρου της Ελλάδας.

Άνθρωπος πληθωρικός και ευθύς δεν έχασε ποτέ το ενδιαφέρον του για τα δημόσια πράγματα, καταφέρνοντας να αποτελεί μια φωνή που απηχούσε πάντα το ευρύτερο λαϊκό αίσθημα.

Εκφράζουμε συλλυπητήρια στην οικογένειά του και τους φίλους του».​

Σ. Αναγνωστοπούλου: «μεγάλο ευχαριστώ και βαθιά υπόκλιση για όσα μας πρόσφερε»

«Ο Κώστας Καζάκος άνηκε σε εκείνη τη γενιά των ανθρώπων, σ’ αυτή την παρέα των καλλιτεχνών, που στα μετεμφυλιακά χρόνια της αθηναϊκής άνοιξης, πέρασε μέσα από τις μασίφ πόρτες του Θεάτρου Τέχνης και της σχολής του Σταυράκου, συγχρωτίστηκε με τους μεγάλους δημιουργούς, τους ποιητές, ερμήνευσε τα παγκόσμια θεατρικά έργα», αναφέρει με δήλωσή της η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Σία Αναγνωστοπούλου.

«Με το ξεχωριστό του σθένος και την ένταση της σωματικότητας του, υπηρέτησε, με τον ίδιο τρόπο θέατρο και ιδέες. Υπερασπίσθηκε την Αριστερά, γλίστρησε μέσα στα κινήματα, εκλέχθηκε με το Κομμουνιστικό κόμμα. Ένας συνεπής, αριστερός άνθρωπος, ο Κώστας Καζάκος.

Στη μνήμη όλων έχει εγγραφεί και παραμένει ατόφια ακόμα, η ομορφιά, η κοινή πολιτική δράση και η καλλιτεχνική του συνύπαρξη με την σπουδαία Τζένη Καρέζη. Για όλα αυτά ένα μεγάλο ευχαριστώ και μια βαθιά υπόκλιση για όσα μας πρόσφερε. Τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένειά του, στους συνεργάτες του, στους συντρόφους του στο ΚΚΕ».

Π. Σκουρολιάκος: «Αθάνατος!»

Το θέατρο, που με αυταπάρνηση υπηρέτησε τόσα χρόνια ο Κώστας Καζάκος, πενθεί την απώλειά του και μαζί του όλες και όλοι εκείνες κι εκείνοι που γεύτηκαν το ταλέντο του, ταξίδεψαν θεατρικά μαζί του, βρέθηκαν πλάι-πλάι στους κοινωνικούς αγώνες, έχοντας τον Κώστα Καζάκο, αλλά και τη Τζένη Καρέζη, συνοδοιπόρους στο μεγαλείο της Τέχνης και της ζωής, αναφέρει σε δήλωσή του ο αναπληρωτής τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Πάνος Σκουρολιάκος, για να καταλήξει: «Αθάνατος!».

ΚΚΕ: Αποχαιρετούμε τον πολύτιμο σύντροφό μας Κώστα Καζάκο
Για μια μία «γενναιόψυχη προσωπικότητα» και «πολύτιμο σύντροφο στα μικρά και τα μεγάλα» κάνει λόγο το ΚΚΕ του οποίου υπήρξε βουλευτής:

«Με βαθιά θλίψη και συγκίνηση αποχαιρετούμε έναν από τους μεγάλους του θεάτρου, τον αγαπημένο, τον πολύτιμο σύντροφό μας στα μικρά και τα μεγάλα, στα εύκολα και τα δύσκολα, στις χαρές και τις πίκρες της ζωής και του αγώνα, Κώστα Καζάκο» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ και τονίζει στη συνέχεια:

«Ο Κώστας Καζάκος δεν ήταν μόνο προικισμένος ηθοποιός, σκηνοθέτης και μεταφραστής θεατρικών έργων. Ήταν μια γενναιόψυχη προσωπικότητα, με διεισδυτικό στοχασμό και βαθιά συνείδηση της κοινωνικής αποστολής της τέχνης να εξανθρωπίζει τον άνθρωπο. Όσα σπουδαία κατάφερε στον χώρο της τέχνης δεν τα όφειλε απλά στα δώρα που του χάρισε η φύση, την κραταιά φωνή, την αγέρωχη αρρενωπή μορφή, το επιβλητικό παράστημα, αλλά κυρίως στις ψυχικές και πνευματικές αρετές, που σμιλεύτηκαν κι ωρίμασαν κοπιαστικά και με θυσίες από τα νεανικά του χρόνια στο καμίνι της βιοπάλης και μέσα από το πάθος του για τη μόρφωση και την πνευματική καλλιέργεια.

Η αγωνιστική κληρονομιά του πατέρα του και τα προσωπικά του βιώματα τον τοποθέτησαν από νωρίς στην πλευρά των αδικημένων, στην πλευρά εκείνου “του τμήματος του λαού που κουβαλάει το μεγαλύτερο κοινωνικό βάρος”, όπως έλεγε ο ίδιος αναφερόμενος στην εργατική τάξη και τον ρόλο της στην υπόθεση της κοινωνικής απελευθέρωσης.

Η επιλογή του θεατρικού δρόμου ήταν συνειδητή, δεμένη άρρηκτα με την πορεία της ταξικής και ιδεολογικής του συνειδητοποίησης. Από την πρώτη του θεατρική εμφάνιση μετά την αποφοίτησή του από τη δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης του Κάρολου Κουν, στο έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ “Ο κύκλος με την κιμωλία”, αλλά και σε όλη τη διαδρομή του στο θεατρικό σανίδι και τον κινηματογράφο, ο Κώστας Καζάκος διένυσε μια εμβληματική πορεία, με πρωταγωνιστικούς ρόλους σε έργα σπουδαίων συγγραφέων, κατορθώνοντας να “δαμάσει” με καθαρό και γι’ αυτό ουσιαστικά λαϊκό τρόπο, θεατρικά κείμενα -κλασσικής και σύγχρονης δραματουργίας- που απευθύνονται στα πιο μύχια συναισθήματα και στις πιο υψηλές σκέψεις της ανθρωπότητας. Ως θιασάρχης και σκηνοθέτης επέλεγε προσεκτικά τα έργα που ανέβαζε, με κριτήριο να είναι κοινωνικά και ιστορικά χρήσιμα, όπως η παράσταση – σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα “Το μεγάλο μας τσίρκο”.

Το 2023 θα συμπλήρωνε 70 χρόνια προσφοράς στο θέατρο. Ακατάβλητος μέχρι το τέλος υπηρέτησε τη δραματική τέχνη με πίστη και πάθος θεμελιωμένα στη βαθιά εκτίμηση για τη δύναμή της, στην άποψή του ότι το θέατρο “παρέχει παιδεία και είναι η πιο λαϊκή, επίκαιρη, άμεσα κατανοητή και ζωντανή τέχνη”, στην πεποίθησή του ότι “το θέατρο σίγουρα δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, μπορεί όμως να αλλάζει τους ανθρώπους” όπως έλεγε.

Πιστός στον δημιουργικό και διαπαιδαγωγητικό ρόλο της προοδευτικής τέχνης και έχοντας εμπιστοσύνη στις αστείρευτες δυνατότητες του εργαζόμενου λαού, ο Κώστας Καζάκος αφιέρωσε όλη του τη ζωή, τη σκέψη, το συναίσθημα και το ταλέντο του στο να μας βοηθήσει “να συνειδητοποιήσουμε τη δύναμή μας, να ανεβάσουμε το ηθικό μας και αποφασιστικά να αποκεφαλίσουμε το ανθρωπόμορφο τέρας που μας καταστρέφει τη ζωή”.

Αισθάνονταν πάντα την τέχνη ως αγώνα για ανάταση, πρόοδο, εξέλιξη που δεν σταματάει ποτέ και θεωρούσε σύμφυτη με τον καλλιτέχνη την αγωνιστική στάση ζωής, την οποία ο ίδιος ακολούθησε σταθερά και αταλάντευτα μέχρι το τέλος. Ανταποκρινόμενος στην ιστορική αναγκαιότητα της εποχής μας, ο Κώστας Καζάκος συστρατεύθηκε επί δεκαετίες, στην πρώτη γραμμή, με το ΚΚΕ, ακόμα και από τη θέση του βουλευτή του, πάντα παρών σε όλους τους αγώνες του εργατικού-ταξικού και του αντιϊμπεριαλιστικού κινήματος.

Η πολιτική δράση του ήταν μια αρμονική συνύπαρξη της ζωής και της καλλιτεχνικής πράξης. Η ιδεολογία του καθόριζε τη ζωή του και αυτό έβγαινε αβίαστα και στη δουλειά του. Δεν μπορούμε να διακρίνουμε στον Κώστα Καζάκο την πολιτική δράση από την καλλιτεχνική του δραστηριότητα. Πρώτα από όλα με το έργο του υπηρέτησε τα προωθημένα κοινωνικά ιδανικά του και την τάξη- φορέα τους κι έπειτα, με την ενεργή παρουσία του σε όλες τις μεγάλες πολιτικές μάχες, επιβεβαίωσε όσα με το έργο του εννοούσε.

Ο σύντροφος Κώστας θα μείνει στις καρδιές μας, θα μείνει στις καρδιές όλου του κόσμου του λαϊκού, αυτού του “εχθρού λαού”, που τόσο αγαπούσε και τόσο του έμοιαζε με την απλότητα, τη ζεστασιά και τη λαϊκότητα της μεγάλης του ψυχής. Δεν θα ξεχαστεί, γιατί ήταν ένας γεμάτος πάθος και δύναμη πρωταγωνιστής, όχι απλά στη σκηνή, στα πλατό, στις εξέδρες των διαδηλώσεων, αλλά τελικά στην Ιστορία. “Λαχτάρησε μια χώρα” όπου ο λαός θα πάψει “να περιμένει μάταια τον καιρό”. Και αν οι λίγοι αυτό δεν του το συγχωρούν, είναι μια επιβεβαίωση ότι έκανε το καθήκον του σαν καλλιτέχνης και σαν άνθρωπος, είναι μια επιβράβευση της ζωής του. Οι μέρες που ο λαός “θα αρνιέται πια να βλέπει τον δρόμο του κλειστό”, οι μέρες που λαχτάρησε, αργά ή γρήγορα, θα ‘ρθουν. Θα φροντίσουν γι’ αυτό όλοι εκείνοι που συνεχίζουν τη ζωή του, παλεύοντας για έναν ανώτερο πολιτισμό σε μια ανώτερη κοινωνική οργάνωση.

Εκφράζουμε τα βαθιά μας συλλυπητήρια στην αγαπημένη του σύντροφο Τζένη, τα παιδιά, τα εγγόνια του και όλους τους δικούς του».

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή