Παρασκευή, 8 Αυγούστου 2025

Εργαζόμενοι στα τρόλεϊ τα “έβαλαν” με τον Κυρανάκη: Δεν ξέρει τί θα χάσει αν κοπούν τα τρόλεϊ

Σ. Ινεπέκογλου: «Αν καταργηθούν τα τρόλεϊ θα παραγκωνιστεί μια ολοκληρωμένη και διόλου ενεργοβόρα συγκοινωνιακή υποδομή»

Τους…. “μάρανε” η αισθητική και ο ουρανός της Αθήνας!

Ένας από τους βασικούς λόγους είναι να αφαιρεθούν τα σύρματα να απελευθερωθεί η θέα στον αττικό ουρανό!

Τί να κρύβεται πίσω από αυτή την αλλαγή;

Να θυμίσουμε πως πριν μόλις 3 μήνες ο ΟΑΣΑ έκανε λόγο για ανασχεδιασμό του χάρτη των συγκοινωνιών από το στρατηγικό σχέδιο μεταφορών αλλά και της εισαγωγής νέων τεχνολογιών στα τρόλεϊ με μεγαλύτερη ευελιξία (in motion charging trolleybus), για  σχέδιο αγοράς 100 τρόλεϊ νέας τεχνολογίας  και μάλιστα  ενέκρινε τη δέσμευση πίστωσης ύψους 30.000 ευρώ για να προχωρήσει σε μελέτη που αφορά τον «μετασχηματισμό του δικτύου των τρόλεϊ της Αθήνας». «Δεν πρόκειται για καταργηθεί το εναέριο δίκτυο τρόλεϊ, που είναι και το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, αλλά να γίνουν αλλαγές. Αυτό θα δείξει η μελέτη. Εάν έρθουν τρόλεϊ που μπορούν να βγαίνουν και εκτός δικτύου για 20 χλμ., τότε τα δρομολόγια αλλάζουν, μπορούν να γίνουν με άλλο τρόπο»,

Οι εργαζόμενοι του ΗΛΠΑΠ απαντούν στις δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη στην «Καθημερινή», κάνοντας λόγο για «ιστορικό λάθος»«εμμονή» και «κεραυνό εν αιθρία»χωρίς καμία προηγούμενη ανακοίνωση ή σχεδιασμό, ενώ διερωτώνται τι μπορεί να σημαίνει αυτό στο πλαίσιο της ευρύτερης συγκοινωνιακής πολιτικής στην πρωτεύουσα.

«Το υπουργείο Μεταφορών έρχεται ξαφνικά να μιλήσει για την αντικατάσταση ενός δοκιμασμένου μέσου, με ολοκληρωμένη και αποπληρωμένη υποδομή. Το τρόλεϊ είναι συνυφασμένο με τη μετακίνηση στο κέντρο της Αθήνας. Είναι οικολογικό, ευέλικτο και έχει σηκώσει για 70 χρόνια, ανελλιπώς, το βάρος της μεταφοράς στην πόλη και τις γειτονιές της» δήλωσε στον ΑΘΗΝΑ 9.84 και στον Γιώργο Αποστολίδη ο Πρόεδρος των Εργαζομένων ΗΛΠΑΠ, Στέλιος Ινεπέκογλου.

Αναφορικά με τα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία σημειωτέον «γονάτισαν» κατά τη διάρκεια του πρόσφατου καύσωνα εξ αιτίας της συνεχούς λειτουργίας των κλιματιστικών, τόνισε ότι «η απόδοσή τους δεν έχει ακόμα αξιολογηθεί, επειδή είναι πολύ πρόσφατα».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής των εργαζομένων στον ΗΛΠΑΠ συνιστά «ιστορικό λάθος και έγκλημα» να παραγκωνίζεται μια πανέτοιμη συγκοινωνιακή υποδομή.

«Εμείς, μιλάμε για αξιοποίηση των δομών που ήδη υφίστανται» αντέτεινε. «Υπάρχουν οχήματα in motion chargining» όπως εξήγησε «που μπορούν να φορτίζουν εν κινήσει, ώστε να αποφεύγεται η συγκέντρωση τεράστιων ενεργειακών φορτίων σε συγκεκριμένο σημείο, με κίνδυνο να καταρρεύσουν».

Για τον κ. Ινεπέκογλου είναι ξεκάθαρο: «Δεν χρειάζονται καινούργιες υποδομές και σπατάλες με δαπάνες εκατομμυρίων, προκειμένου να ενταχθούν τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στους χώρους φόρτισης, ενώ είναι πασίγνωστο ότι προσδόκιμο ζωής ενός μπαταριοκίνητου οχήματος, φθίνει από την ώρα κατασκευής του».

Επίσης, χαρακτήρισε απορίας άξια τη δήλωση Κυρανάκη ότι τα τρόλεϊ είναι ενεργοβόρα.

«Με την ίδια λογική, είναι ασύμφορα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς όπως το Μετρό και ο ΗΣΑΠ.. Δεν ευσταθεί αυτό το επιχείρημα» τόνισε χαρακτηριστικά στη συνέντευξή του στον δημοτικό σταθμό της πόλης.

Δύο σωματεία εργαζομένων στα τρόλεϊ απαντούν στους παραπλανητικούς ισχυρισμούς Κυρανάκη που έχει ανακοινώσει κατάργηση των τρόλεϊ.

Η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών και Υποδομών να καταργηθούν τα τρόλεϊ έχει προκαλέσει πολλές συζητήσεις και αντιδράσεις ειδικά εξαιτίας των άκυρων επιχειρημάτων που χρησιμοποιεί ο αρμόδιος υπουργός για να υποστηρίξει την κατάργησή τους.

Στον Κωνσταντίνο Κυρανάκη και τους παραπλανητικούς ισχυρισμούς του απάντησαν με ανακοίνωσή τους δύο σωματεία εργαζομένων στα τρόλεϊ.

Το Σωματείο Τεχνικών και Υπαλλήλων ΟΣΥ Α.Ε. υποστηρίζει ότι οι δηλώσεις του Κωνσταντίνου Κυρανάκη περί συνεχούς κατανάλωσης ενέργειας από το δίκτυο των τρόλεϊ, ακόμα και όταν δεν κινούνται τα οχήματα, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.

Όπως εξηγεί το Σωματείο Τεχνικών στην ανακοίνωσή του, η κατανάλωση είναι ελάχιστη και μπορεί να μειωθεί περαιτέρω μέσω της σύγχρονης τεχνολογίας.

Όσο για το επιχείρημα περί «αισθητικής επιβάρυνσης» του ουρανού της Αθήνας από τα καλώδια του δικτύου, αυτό χαρακτηρίζεται ως προσχηματικό και παραπλανητικό, αφού η πραγματική επιβάρυνση προέρχεται από την κυκλοφοριακή συμφόρηση η οποία θα αυξηθεί αν καταργηθούν τα τρόλεϊ.

Το σωματείο ζητά από τον αναπληρωτή υπουργό να παρουσιάσει τεκμηριωμένα στοιχεία για την ενεργειακή κατανάλωση και να σεβαστεί την τεχνογνωσία των εργαζόμενων στο μέσο. Επιπλέον, ζητείται από τις διοικήσεις του ΟΑΣΑ και της ΟΣΥ να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις όπως για παράδειγμα την προμήθεια οχημάτων νέας τεχνολογίας (in motion charging), δηλαδή τρόλεϊ που φορτίζονται κατά την κίνησή τους.

Στο θέμα της κατάργησης των τρόλεϊ παρέμβαση και η παράταξη Πρωτοβουλία Οδηγών ΗΛΠΑΠ. Όπως επισημαίνει «δεν υπάρχει κατανάλωση ρεύματος όταν δεν κινούνται τρόλεϊ, με ελάχιστες τεχνικές εξαιρέσεις».

Όπως εξηγούν οι εργαζόμενοι στα τρόλεϊ, οι υποσταθμοί του δικτύου βρίσκονται σε κατάσταση «stand by» όταν δεν υπάρχει ζήτηση ενέργειας από οχήματα και έτσι δεν καταναλώνεται ενέργεια. Επιπλέον, οι απώλειες ενέργειας στο δίκτυο είναι ελάχιστες της τάξης των μερικών watt ανά μετασχηματιστή που αντιστοιχούν σε μηδενικό κόστος για το σύνολο της λειτουργίας.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι σε σύγκριση με τα συστήματα φόρτισης μπαταριών ηλεκτρικών λεωφορείων, το δίκτυο των τρόλεϊ χαρακτηρίζεται ενεργειακά αποδοτικότερο.

 

Να παρθούν μέτρα για την ενίσχυση και την αναβάθμιση του τρόλεϊ και να ενταχθεί σε ένα συνολικά νέο, σύγχρονο σχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιών ζητούν με Ερώτησή τους προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών οι βουλευτές του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, Νίκος Αμπατιέλος, Γιάννης Γκιόκας, Βιβή Δάγκα, Σεμίνα Διγενή, Λιάνα Κανέλλη, Αφροδίτη Κτενά, Διαμάντω Μανωλάκου, Χρήστος Τσοκάνης.

Η Ερώτηση έχεις ως εξής:

«Σύμφωνα με δηλώσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Μεταφορών Κ. Κυρανάκη, η κυβέρνηση έχει στο σχεδιασμό της τη διάλυση του τρόλεϊ. Ισχυρίζεται μάλιστα, στην προσπάθειά της να βρει ερείσματα για να προωθήσει τον αντιλαϊκό αυτό σχεδιασμό, ότι υπάρχει αρνητική αξιολόγηση του επιβατικού κοινού για το τρόλεϊ.

Η αλήθεια όμως είναι ότι οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα που χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (Μ.Μ.Μ.) αξιολογούν αρνητικά συνολικά την πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ, όπως και αυτή των προηγούμενων κυβερνήσεων, που έχουν δημιουργήσει μια άθλια και επικίνδυνη κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες. Ανυπόφορη ταλαιπωρία με πολύωρη αναμονή στις στάσεις κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, ιδιωτικοποίηση με συνέπεια αλλεπάλληλα τροχαία ατυχήματα λόγω της εντατικοποίησης της εργασίας, με 16ωρες βάρδιες που επιβάλλουν οι ιδιώτες επιχειρηματίες, στους οποίους με διαδοχικούς νόμους του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΡΙΖΑ και της διακυβέρνησης της ΝΔ έχει παραχωρηθεί συγκοινωνιακό έργο. Αλλά και στην Ο.ΣΥ. τα προβλήματα είναι μεγάλα, όπως οι τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, η εντατικοποίηση με εργασία για πολλούς εργαζόμενους μέχρι και 30 μέρες συνεχόμενες το μήνα, η υποχρηματοδότηση, τα πολύ λιγότερα οχήματα σε σχέση με αυτά που έπρεπε να δρομολογούνται με βάση τις λαϊκές ανάγκες. Ειδικά σε ότι αφορά τα τρόλεϊ, η προμήθεια των συγκεκριμένων οχημάτων χρονολογείται κάποιες δεκαετίες πίσω.

Όλα αυτά δημιουργούν εκείνες τις προϋποθέσεις της απαξίωσης και υποβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών. Στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ είναι η παραχώρηση του συγκοινωνιακού έργου και των λαϊκών αναγκών μετακίνησης στους επιχειρηματικούς ομίλους. Ενώ οι εταιρείες των συγκοινωνιών του αστικού κράτους λειτουργούν με μοναδικό κριτήριο τη σχέση κόστους – οφέλους. Αυτά επιβεβαιώνουν και οι εξαγγελίες της “κυβέρνησης” ότι από το 2024 η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών θα είναι με το “μοντέλο ΔΕΗ”.

Η πολιτική αυτή στο τμήμα των αστικών συγκοινωνιών που αφορά τα τρόλεϊ, σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων, είχε ως αποτέλεσμα οι οδηγοί τρόλεϊ σήμερα να είναι περίπου 500 από 1100 το 2009. Ενώ το 2009 ήταν 365 οχήματα, σήμερα είναι 150 με 170 μετά βίας. Με τον συγκεκριμένο σχεδιασμό, επιδιώκεται να “ξηλωθούν” 300 χιλιόμετρα υποδομή που έχει πληρωθεί από τους φόρους του εργαζόμενου λαού. Επισημαίνουμε ότι με διάφορες συμβάσεις το αστικό κράτος τα προηγούμενα χρόνια προμηθεύτηκε κολώνες και άλλα υλικά συντήρησης του δικτύου που όμως σαπίζουν στα αμαξοστάσια, αφού αυτή η συντήρηση έχει προχωρήσει ελάχιστα.

Με βάση τις εξαγγελίες της κυβέρνησης και τους νόμους που αφορούν τις αστικές συγκοινωνίες και γενικότερα την πολιτική εμπορευματοποίησης των κοινωνικών αναγκών που ασκεί και η κυβέρνηση της ΝΔ, ακολουθώντας αντίστοιχους κανονισμούς και οδηγίες της Ε.Ε., είναι ολοφάνερο ότι η διάλυση του τρόλεϊ δίνει ένα ακόμα χτύπημα στην πολύπαθη αστική συγκοινωνία με μοναδικό στόχο την εξυπηρέτηση ιδιωτικών επιχειρηματικών συμφερόντων. Σύμφωνα, μάλιστα, με αυτά που διαρρέουν, η κυβέρνηση επιδιώκει να ντύσει τις αντιλαϊκές επιδιώξεις της για τη διάλυση του τρόλεϊ με ένα δήθεν επιστημονικό ένδυμα μέσω της διενέργειας οικονομοτεχνικής μελέτης, όπως άλλωστε γίνεται σε πολλές περιπτώσεις για να υπάρχει άλλοθι για την πολιτική της.

Αντί να ενισχυθεί το μεταφορικό μέσο των τρόλεϊ με τις απαραίτητες προσλήψεις προσωπικού, τον απαραίτητο αριθμό σύγχρονων οχημάτων τρόλεϊ με βάση τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις, να επισκευαστούν, να ανανεωθούν και να επεκταθούν οι υποδομές του δικτύου και με έναν συνολικά νέο, σύγχρονο σχεδιασμό του συγκοινωνιακού έργου, με επανασχεδιασμό των γραμμών, έχοντας ως κριτήριο την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών μετακίνησης του λαού με τα Μ.Μ.Μ., σχεδιάζεται η κατάργηση του μέσου. Κι αυτό γιατί από τη μία μεριά η λειτουργία του τρόλεϊ με βάση τις συγκεκριμένες προτάσεις που έχουν αναφερθεί, αποτελούν για την κυβέρνηση κόστος ενώ από την άλλη η κατάργησή του ανοίγει το δρόμο για αγορά οχημάτων μεταξύ άλλων και με την προσφιλή μέθοδο του leasing καθώς και για την παράδοση ενός ακόμα τμήματος συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες παρόχους, κάνοντας πιο ελκυστική την περαιτέρω εμπλοκή επιχειρηματιών στις αστικές συγκοινωνίες. Στο όνομα της δήθεν καθαρότερης πόλης, επιχειρείται το “ξήλωμα” των υποδομών του δικτύου γιατί ως επιπλέον στοιχείο του σχεδιασμού της κυβέρνησης είναι η προώθηση της τουριστικής ανάπλασης της Αθήνας για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα των επιχειρηματιών των τουριστικών λεωφορείων, των μεγαλοξενοδόχων και γενικότερα του τουριστικού κεφαλαίου.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός, τι προτίθεται η κυβέρνηση να πράξει για να ενισχύσει το τρόλεϊ, ώστε να μπορεί να ενταχθεί σε ένα συνολικά νέο, σύγχρονο σχεδιασμό των αστικών συγκοινωνιών με βάση την ικανοποίηση των αναγκών μετακίνησης του λαού με τα ΜΜΜ».

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή