Οι κάμερες στο οδικό δίκτυο της Αττικής έχουν εξελιχθεί σε σίριαλ με πολλά επεισόδια. Η Περιφέρεια έχει αναγγείλει από το 2024 την τοποθέτηση 388 σε διάφορα σημεία, ωστόσο ήδη σημειώνεται καθυστέρηση και επιβλήθηκε πρόστιμο στην ανάδοχο εταιρεία.
Η Τροχαία έχει γνωστοποιήσει την τοποθέτηση καμερών σε επικίνδυνα σημεία και διασταυρώσεις, ενώ πρόσφατα προέκυψε, από ρεπορτάζ, το ποιες από τις υπάρχουσες λειτουργούν για καταγραφή παραβάσεων, για διαχείριση κυκλοφορίας και ποιες είναι εκτός λειτουργίας.
Το «θολό» τοπίο που υπάρχει επιχείρησε να ξεδιαλύνει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας το πρωί της Πέμπτης (13/11) στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ. Αρχικά, ξεκαθάρισε ότι υπάρχει σαφής διαφοροποίηση ανάμεσα στις κάμερες και στο λογισμικό που θα διαχειρίζεται τις κλήσεις.
«Δεν έχει σχέση το λογισμικό των κλήσεων με τις κάμερες. Έχουμε πολλές διαφορετικές κάμερες. Έχουμε κάμερες που σήμερα υπάρχουν στην Αττική Οδό, υπάρχουν κάμερες που μπαίνουν στα λεωφορεία, υπάρχουν κάμερες που δουλεύουν ήδη στους λεωφορειόδρομους. Οι κάμερες, τελικά, το προϊόν που σου δίνουν είναι μια φωτογραφία. Συνεπώς το λογισμικό στο οποίο θα πέσει η φωτογραφία για να βγει η κλήση δεν έχει καμία σχέση με την κάμερα. Θα ήταν επιλήψιμο να πάμε σε συγκεκριμένο λογισμικό για να ‘εξυπηρετήσει’ μια συγκεκριμένη κάμερα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Και πρόσθεσε: «Βγάλαμε ένα διαγωνισμό για το λογισμικό το οποίο δεν είναι το λογισμικό των καμερών. Οι κάμερες είναι αυτοτελείς. Είναι κάμερες που έχουν AI. Συνεπώς δεν έχει καμία σχέση το λογισμικό. Όμως, επειδή έχουμε πολλές τεχνολογίες καμερών προτιμήσαμε να αφήσουμε ανοικτό το διαγωνισμό σε κάμερες και να υπάρχει ένα λογισμικό το οποίο θα παίρνει τη φωτογραφία, θα γίνεται η ένσταση και θα μπορεί ο πολίτης να βλέπει αν έχει κάνει την παράβαση ή όχι.
Ο διαγωνισμός για το λογισμικό είχε βγει τον Μάιο, κατατέθηκαν ενστάσεις… Για να αποφύγουμε να πηγαίνουν κλήσεις από Δήμους μετά από πολλούς μήνες ή και χρόνια, να υπάρχουν οι έγγραφες κλήσεις της Τροχαίας που και σήμερα υπάρχουν, επιλέξαμε να κάνουμε ένα σύστημα, ένα λογισμικό, πάνω στο οποίο θα πέφτουν όλες οι κλήσεις από κάμερες αλλά και οι κλήσεις από ραντάρ χειρός για παράδειγμα, προκειμένου να υπάρχει μία διαδικασία, να πληρώνεται σε ένα σημείο η κλήση και να μπορεί η Τροχαία να παρακολουθεί το σύνολο των στατιστικών των παραβάσεων. Αυτός ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί, καλώς εχόντων των πραγμάτων, στις 9 Δεκεμβρίου, όταν στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά αναμένουμε την απόφαση της εκδίκασης, καθώς υπήρξαν στο μεταξύ ενστάσεις. Συμμετείχαν 3 εταιρείες στο διαγωνισμό και είχαμε 2 ενστάσεις».
Για τις κάμερες στο οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας τόνισε:«Σήμερα που συζητάμε υπάρχουν έξω 39 κάμερες, στην Αττική Οδό και στις λεωφορειολωρίδες. Η Περιφέρεια Αττικής, επειδή γράφτηκε το αντίθετο, συνεχίζει το διαγωνισμό της, προκειμένου μέσα στον Δεκέμβριο να μας δώσει τις πρώτες από τις 388 κάμερες. Εκεί το λογισμικό είναι μαζί, παρότι ο σκοπός – επειδή αυτές οι κάμερες είναι διαφορετικής τεχνολογίας – είναι τελικά το προϊόν τους, που είναι η φωτογραφία, να έρθει σε αυτό το κεντρικό σύστημα διαχείρισης των κλήσεων. Επικοινώνησα χθες με τον Περιφερειάρχη και, σύμφωνα με τον Νίκο Χαρδαλιά, με τα προβλήματα που είχαν, τελείωσαν οι ενστάσεις, αλλά υπήρχαν προβλήματα με τον ανάδοχο. Σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη, όλα αυτά ολοκληρώνονται, έχουν τεθεί συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα προκειμένου να παραδοθεί το έργο και ελπίζουμε μέσα στον Δεκέμβριο να έχουμε τις πρώτες κάμερες».
Ο κ. Παπαστεργίου κατέστησε σαφές πώς θα λειτουργεί το σύστημα:«Δεν υπάρχει αυτόματη κλήση. Ο σκοπός είναι να πέφτουν σε ένα κεντρικό σύστημα, από το οποίο θα γίνεται η διαχείριση της κλήσης, της βεβαίωσης της παράβασης, της ένστασης από τον πολίτη μέσα σε 5 μέρες και της πληρωμής. Η ΑΑΔΕ θα ‘επέμβει’ όταν ο πολίτης, μετά από 2-3 μήνες… (σ.σ. δε θα έχει πληρώσει)».
Τι άλλο αλλάζει με τις νέες κάμερες; «Η διαφορά των καμερών έγκειται στο ότι είναι διπλές, και από μπροστά και από πίσω, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία και για το αυτοκίνητο αλλά και για τον οδηγό. Για ποιο λόγο; Γιατί είχαμε ανακαλύψει στην Ελλάδα το πολύ ωραίο τέχνασμα ότι δεν ήμασταν εμείς αυτοί που οδηγούσαμε, αλλά ήταν ο πατέρας μου κλπ. Επίσης, αυτές οι καινούριες κάμερες, που έχουν AI πάνω στην κάμερα και όχι ξεχωριστό λογισμικό, είναι κάμερες οι οποίες καταγράφουν και χρήση κινητού και ζώνη ασφαλείας και φυσικά και κράνος».
Για το αν οι κάμερες θα μπορούν να διαβάζουν και πινακίδες που είναι «σκοτεινές» με χρήση ειδικών μεμβράνων δήλωσε: «Οι κάμερες υπό συνθήκες μπορούν να διαβάζουν, αλλά πρέπει να αφαιρεθούν τα πλεξιγκλάς ή οποιοδήποτε αυτοκόλλητο ή κάτι άλλο, γιατί τελευταία έχουν ανακαλυφθεί κάποια τέτοια τεχνάσματα για να αποφεύγονται οι κλήσεις.
Παρόλα αυτά, η Τροχαία της Αθήνας τρέχει εδώ και ένα χρόνο ένα πιλοτικό πρόγραμμα που στέλνει σήμερα στο Wallet τις κλήσεις. Έρχεται το καινούριο λογισμικό που θα είναι οριζόντιο για όλη την Ελλάδα, για να μην έχουμε τον κατακερματισμό που οι κλήσεις πληρώνονταν σε κάθε Δήμο στον οποίο γίνονταν. Τα χρήματα θα πηγαίνουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα είναι εξασφαλισμένη η εισπραξιμότητα και προφανώς οι κάμερες θα γράφουν πολύ περισσότερες κλήσεις».
Μάλιστα, τόνισε ότι το νέο σύστημα θα έχει και νομική κατοχύρωση: «Το νομοσχέδιο για τις κάμερες έχει ολοκληρώσει τη διαβούλευση. Σε μια-δύο εβδομάδες μπαίνει στη Βουλή προκειμένου όλο αυτό το θέμα να νομοθετηθεί, να έχει και το νομικό μανδύα για να μπορέσει να δουλέψει. Το πληροφοριακό σύστημα, που δεν είναι των καμερών, είναι διαχείρισης κλήσεων – γιατί ο σκοπός είναι πάνω σε αυτό το σύστημα να πέσουν και οι κλήσεις από ραντάρ χειρός – προκειμένου να κόβονται κλήσεις αλλά και να πληρώνονται. Γιατί μέχρι σήμερα κόβονταν κλήσεις, κάμερες υπήρχαν αλλά δεν δούλευαν γιατί ήταν ασυντήρητες και επίσης οι κλήσεις δεν πληρώνονταν γιατί αργούσε πάρα πολύ όλη αυτή η διαδικασία. Άρα καλό είναι να νοικοκυρέψουμε και να τακτοποιήσουμε και αυτές τις διαδικασίες.
Ήδη έχουν σταλεί κλήσεις σε παραβάτες με αυτό το σύγχρονο σύστημα, με το πιλοτικό που τρέχει στην Αττική η Τροχαία. Σύντομα θα δείτε ότι από τις κάμερες που τοποθετούνται – δεν θα μπουν όλες μαζί και δεν είναι και όλες ίδιας τεχνολογίας – θα δουλεύουν όλες με το ίδιο σύστημα και θα μπορέσουμε, πλέον, να αστυνομεύσουμε και να δημιουργήσουμε πιο ασφαλείς συνθήκες στους δρόμους».
Οι 8 κάμερες που μπαίνουν άμεσα
«Ο ΟΑΣΑ έβγαλε προχθές το διαγωνισμό για 600 κάμερες στα λεωφορεία. Αυτές θα μπουν το επόμενο διάστημα και θα καταγράφουν κλήσεις σε λεωφορειόδρομους. Σήμερα λειτουργούν ήδη κάμερες στην Αττική Οδό, όπως υπάρχουν κάμερες και σε κάποια σημεία σε λεωφορειολωρίδες, σταθερές κάμερες», τόνισε αρχικά ο κ. Παπαστεργίου.
Και πρόσθεσε: «Την επόμενη εβδομάδα μπαίνουν 8 νέες κάμερες σύγχρονου τύπου, δύο διαφορετικών εταιρειών, για να δούμε πώς δουλεύουν σε 8 κρίσιμες διασταυρώσεις στην Αττική. Είναι εμφανείς κάμερες. Κάμερες που φαίνονται. Δε θέλουμε ξαφνικά να τρομάξουμε τους πολίτες. Πρέπει να ξέρουν ότι οι κάμερες είναι εκεί και δουλεύουν. Πρόκειται για 8 σημεία στα οποία έχουμε πολλές παραβάσεις του κόκκινου σηματοδότη, οι οποίες θα στέλνουν κανονικότατα κλήσεις. Οπότε αρχίζουμε και μπαίνουμε σε αυτή τη διαδικασία τοποθέτησης των καμερών, εν αναμονή και των πρώτων καμερών από την Περιφέρεια Αττικής, η οποία μας διαβεβαίωσε ότι τον Δεκέμβριο ξεκινά η τοποθέτηση των καμερών. Προφανώς δε θα μπουν 388 κάμερες αμέσως, αλλά από την ώρα που θα ξεκινήσουν να μπαίνουν, από τις πρώτες κάμερες, θα μπορέσουμε να έχουμε φωτογραφία και άρα καταγραφή κλήσεων».
Αναφορικά με τις δηλώσεις του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στην αρχή της εβδομάδας στον ΣΚΑΪ ότι τον ερχόμενο Ιούνιο θα αρχίσουν να τοποθετούνται οι κάμερες της Τροχαίας, οι οποίες θα λειτουργούν με ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών, σχολίασε: «Είναι ο μεγάλος διαγωνισμός, τα 1.000 σημεία που ανέφερε ο κ. Χρυσοχοΐδης, είναι 2.000 κάμερες. Για ποιο λόγο διπλές; Για το λόγο που εξηγήσαμε ήδη, θα είναι και πίσω για να φαίνεται η παράβαση παραβίασης κόκκινου και η πινακίδα αλλά και μπροστά για να φαίνεται ο οδηγός, ότι είναι εκείνος και όχι κάποιος συγγενής που θα φέρει το δίπλωμα για να μην αφαιρεθεί το δικό του δίπλωμα. Επίσης, θα φαίνεται αν φοράει ζώνη ή αν μιλάει στο κινητό.
Στη φωτογραφία θα φαίνεται ο οδηγός και μόνο, χωρίς να καταγράφεται το υπόλοιπο περιβάλλον, γιατί στο παρελθόν υπήρχαν ζητήματα με τα προσωπικά δεδομένα. Η διαδικασία θα γίνεται αυτόματα, δε θα αναλαμβάνει κάποιος αστυνομικός να θολώνει το τοπίο, μιας και προφανώς με τις τεχνολογίες που υπάρχουν αυτά είναι πολύ απλά πράγματα».
Τέλος, για το αν οι κάμερες της Αττικής Οδού σήμερα στέλνουν κλήσεις, ξεκαθάρισε: «Στέλνουν κλήσεις. Το πρόβλημα ήταν πως από τη στιγμή που μια κάμερα σταθερή ή ένα ραντάρ χειρός βεβαίωνε μία κλήση, αυτή μετά από κάποιο διάστημα πήγαινε στον οικείο Δήμο και η διαδικασία ήταν αργή. Αυτό πάμε να αυτοματοποιήσουμε. Και οι κάμερες της Αττικής Οδού θα συνδεθούν σε αυτό το λογισμικό. Μετά το Διοικητικό Εφετείο, που και το τελευταίο στάδιο των ενστάσεων, είναι στις 12 του Δεκέμβρη, πολύ γρήγορα μετά θα προχωρήσουμε. Θεωρώ ότι δε θα μας πάρει μεγάλο διάστημα γιατί ένα μεγάλο κομμάτι αυτού του λογισμικού, του προγράμματος των κλήσεων, το δουλεύουμε και εμείς από τη μεριά του Υπουργείου».

