Σάββατο, 18 Μαΐου 2024
ΑΘΗΝΑ ΚΑΙΡΟΣ

Πτώση Canadair στην Κάρυστο: Νεκροί οι δύο πιλότοι

Μοιραστείτε το

Νεκροί είναι ο κυβερνήτης σμηναγός Χρήστος Μουλάς, 34 ετών και ο συγκυβερνήτης, ανθυποσμηναγος Περικλής Στεφανίδης, 27 ετών

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Πτώση Αεροσκάφους CL-215

Την Τρίτη 25 Ιουλίου 2023 και ώρα 14:52 αεροσκάφος τύπου CL-215 της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, κατέπεσε, κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης, στον Πλατανιστό Ευβοίας με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη, Σμηναγού (Ι) Χρήστου Μουλά, 34 ετών και του συγκυβερνήτη, Ανθυποσμηναγού (Ι) Περικλή Στεφανίδη, 27 ετών.

Καναντέρ έπεσε στην Κάρυστο, κατά τη διάρκεια της μεγάλης προσπάθειας για την κατάσβεση της πυρκαγιάς που κατακαίει από χθες την Εύβοια. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες και οι δύο πιλότοι είναι νεκροί.

 

Η ανακοίνωση της Πολεμικής Αεροπορίας για την πτώση του Canadair

Στις 15:05 της Τρίτης, κατά τη διάρκεια επιχείρησης κατάσβεσης πυρκαγιάς στην Κάρυστο κατέπεσε πυροσβεστικό αεροσκάφος Canadair με πλήρωμα δύο ιπτάμενους, αναφέρει η ανακοίνωση της Πολεμικής Αεροπορίας.

Στην περιοχή της πτώση έχουν σπεύσει δύο ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας για την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.

Η ανακοίνωση της Πολεμικής Αεροπορίας

Την Τρίτη 25 Ιουλίου 2023 και ώρα 15:05 αεροσκάφος τύπου CL-215, με πλήρωμα δύο Ιπταμένους, της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, κατέπεσε κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης στον Πλατανιστό Ευβοίας.

Σε εξέλιξη βρίσκεται επιχείρηση έρευνας – διάσωσης για τους δύο Ιπταμένους. Στην περιοχή έχουν σπεύσει 1 ελικόπτερο Super Puma και 1 ελικόπτερο ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας.

Τα συντρίμμια του καναντέρ

«Πέρασε δίπλα μου με κλίση 90 μοίρες», λέει αυτόπτης μάρτυρας

Μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα από τη ρίψη νερού πάνω από εστία της φωτιάς, το πυροσβεστικό αεροσκάφος συνετρίβη και τυλίχτηκε στις φλόγες

Τα δραματικά δευτερόλεπτα από τη μοιραία ρίψη μέχρι τη συντριβή του Canadair στον Πλατανιστό Καρύστου περιγράφει στο protothema.gr ένας κάτοικος της περιοχής ο οποίος είδε το αεροσκάφος να τυλίγεται στις φλόγες μέσα στο ρέμα.

Στο βίντεο-ντοκουμέντο που παρουσιάζει από το protothema.gr φαίνεται το ελικόπτερο την ώρα που ρίχνει νερό πάνω από τα φλεγόμενα συντρίμμια του Canadair.

Ο κ. Σπύρος Γεωργίου παρακολουθούσε την πτήση του Canadair το οποίο επιχειρούσε στο σημείο προκειμένου να σβήσει μια μικρή εστία ώστε να μην υπάρξει αναζωπύρωση.

Όπως λέει, είδε το αεροσκάφος να παίρνει μια επικίνδυνη κλίση και ελάχιστα δευτερόλεπτα μετά άκουσε την έκρηξη από τη συντριβή του.

«Το είδα να περνάει δίπλα μου με κλίση 90 μοίρες. Λέω ‘τι κάνει;’. Θεώρησα ότι έχει πάρει μια παρακινδυνευμένη κλίση πτήσης.

» Στα 3 δευτερόλεπτα άκουσα την έκρηξη. Τυλίχθηκε αμέσως στις φλόγες», εξηγεί ο κ. Γεωργίου ενώ επισημαίνει πως ήταν άμεση η αντίδραση των πυροσβεστών που βρίσκονταν στην περιοχή και έσπευσαν να σβήσουν τη φωτιά που προκλήθηκε από την πτώση του Canadair.

«Έκανε ρίψη σε μια μικρή εστία επειδή φοβούνταν για το βράδυ τους ανέμους. Κάποιο κομμάτι από το Canadair πήρε στο δέντρο.

Με το που έπεσε δημιουργήθηκαν δύο εστίες φωτιάς. Κατέβηκαν αμέσως τα πυροσβεστικά οχήματα που ήταν κοντά για να αποτελειώσουν τη φωτιά», αναφέρει ο ίδιος.

Ακόμη, ο αυτόπτης μάρτυρας τονίζει πως πρώτα έφτασε στο σημείο της συντριβής ένα ελικόπτερο της Πυροσβεστικής που έκανε ρίψη νερού για να σβήσει τη φωτιά.

Με Canadair 48 ετών η πυρόσβεση – Το 1975 παραλήφθηκαν τα πρώτα αεροσκάφη CL-215

Ένα επικίνδυνο έργο με αεροσκάφη σχεδόν 50 ετών εκτελεί κάθε χρόνο η 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών η οποία έχει στην ευθύνη της τα πυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair.

Η Μοίρα με έδρα την αεροπορική βάση της Ελευσίνας απέκτησε τον Δεκέμβριο του 1975 τα πρώτα πέντε αεροσκάφη CL-215, του ίδιου τύπου με αυτό που κατέπεσε την Τρίτη στον Πλατανιστό Καρύστου.

Αμέσως η μοίρα άρχισε να μετέχει στην αεροπυρόσβεση πυρκαγιών επ’ ωφελεία του υπουργείου Γεωργίας.

Το 1996, η Μοίρα παρέλαβε τέσσερα αεροσκάφη CL-215 από τη Γιουγκοσλαβία, ενισχύοντας το στόλο της.

Στις 30 Ιανουαρίου 1999 παρελήφθη το πρώτο αεροσκάφος CL-415, ως προπομπός ενός στόλου δέκα αεροσκαφών του τύπου.

Τον Μάιο του 2003, λόγω του μεγάλου όγκου προσωπικού και μέσων που διέθετε τότε η Μοίρα, αποφασίστηκε, από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ο διαχωρισμός της σε τρεις νέες Μοίρες (355ΜΤΜ, 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης και Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών), οπότε και αποχωρίστηκε τα αεροσκάφη CL-415.

Ομάδες διάσωσης έχουν φτάσει στο σημείο της συντριβής του Canadair στην Κάρυστο, με τις έρευνες να συνεχίζονται.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ελικόπτερο από την ομάδα που επιχειρεί αποβίβασε ήδη, από αέρος με γάντζο, διασώστη στο σημείο, όπου υπάρχει μεγάλη επικινδυνότητα λόγω των καυσίμων (κηροζίνης) του αεροσκάφους που κατέπεσε.

Μαζί με τα πυροσβεστικά οχήματα, έχει σπεύσει και ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και βρίσκεται σε αναμονή.

Το χρονικό της συντριβής

Συναγερμός σήμανε στην Πυροσβεστική καθώς λίγο πριν από τις 15:00 έγινε γνωστό πως έπεσε Canadair στην Κάρυστο, στην περιοχή του Πλατανιστού. Το πυροσβεστικό αεροσκάφος με χειριστές δύο Έλληνες πιλότους από την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης στην Ελευσίνα συνετρίβη ενώ επιχειρούσε στο έργο κατάσβεσης στην Κάρυστο.

Ειδικότερα, το Canadair που ανήκει στην Πολεμική Αεροπορία, έπεσε σε ρεματιά στο χωριό Ποτάμι. Στην περιοχή έσπευσαν στρατιωτικά συνεργεία για να δουν τι ακριβώς έχει συμβεί και σε τι κατάσταση βρίσκεται το πλήρωμα του αεροσκάφους, ενώ ενεργοποιήθηκε το εθνικό κέντρο επιχειρήσεων.

 

 

Αεροναυπηγός Καραϊωσηφίδης: H εικόνα που βλέπουμε δυστυχώς δεν δίνει πολλές ελπίδες – Τι έφταιξε

Λεπτομέρειες σχετικά με το τι μπορεί να έχει συμβεί με την πτώση του Canadair στην Κάρυστο έδωσε ο αεροναυπηγός Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

Μιλώντας στην ΕΡΤ, σημείωσε ότι τα συγκεκριμένα αεροπλάνα (CL-215) δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής και ότι η καλύτερη ελπίδα που ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια.

Παρόλο που η εικόνα που βλέπουμε δυστυχώς δεν δίνει πολλές ελπίδες, είναι σημαντική, τόνισε, καθώς δείχνει τον πλωτήρα (το βοηθητικό εξάρτημα του αεροπλάνου το οποίο τον βοηθάει στην προσθαλάσσωση για να μην ακουμπήσει το φτερό κάτω) να ακουμπάει στις κορυφές των δέντρων.

«Δεν υπήρχε χώρος ελιγμών»

Άγνωστο ωστόσο παραμένει τι συνέβη προηγουμένως και η τροχιά του αεροπλάνου το οδήγησε μέσα στο εδαφικό ανάγλυφο. «Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών. Και αμέσως μετά τη ρίψη, επειδή το αεροπλάνο ελαφρώνει, εκτινάσσεται στον αέρα και λαμβάνεται κι αυτό υπόψη για το πώς μπορεί να ακολουθήσει μετά η τροχιά του ιπτάμενου μέσου» τόνισε ο κ.Καραϊωσηφίδης.

Όσον αφορά στο πώς αποφασίζεται το ύψος από το οποίο θα γίνει η ρίψη απάντησε ότι η εκπαίδευση των πιλότων γίνεται με βάση προδιαγραφές. Δηλαδή υπάρχει ένα σημείο εισόδου στην περιοχή της φωτιάς και ένα υπολογιζόμενο σημείο εξόδου.

Προτού γίνει η ρίψη, τα αεροπλάνα περνούν από πάνω και κάνουν επιθεώρηση του χώρου, ιδιαίτερα αν είναι η πρώτη φορά η πρώτη ρίψη της ημέρας μετά την υδροληψία.

«Είναι θέμα εμπειρίας, είναι θέμα συνθηκών και βέβαια όλα γίνονται με γνώμονα την ασφάλεια. Είναι απόφαση του πιλότου μέχρι τι βάθος θα κατέβει για να κάνει τη ρίψη, χωρίς να υπάρχει κάποιο σύστημα ή κάποιο άλλο βοήθημα, δυστυχώς» κατέληξε ο αεροναυπηγός.

Εμπειρογνώμονας Φραγκούλης: Πέταξε πολύ χαμηλά, προσέκρουσε σε δέντρα και δεν είχε την ταχύτητα να σηκωθεί

«Δεν είχαν κανένα περιθώριο ζωής οι πιλότοι μετά την αποκόλληση του πλωτήρα από το αεροσκάφος» δήλωσε ο Παντελής Φραγκούλης, πιλότος και εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων, μετά την πτώση του canadair στην Κάρυστο.

«Το αεροσκάφος πέταξε πάρα πολύ χαμηλά προκειμένου να στοχεύσει ακριβώς στη φωτιά. Το δεξί φτερό προσέκρουσε πάνω σε δέντρα, αποκολλήθηκε ο πλωτήρας, μειώθηκε πάρα πολύ η ταχύτητα του αεροπλάνου γιατί ήταν πάνω σε στροφή. Δεν είχε την ταχύτητα να σηκωθεί. Από την στιγμή που χτύπησε ήταν σε στροφή και δεν υπήρχε κανένα περιθώριο σωτηρίας του αεροσκάφους και του πληρώματος» συμπλήρωσε μιλώντας στην ΕΡΤ.

Ο κ. Φραγκούλης υπογράμμισε τα εξής: «Οι πιλότοι βρίσκονται σε “πόλεμο” με τη φωτιά. Οι φωτιές πρέπει να προλαμβάνονται στον πρώτο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης. Όταν ξεφεύγει η φωτιά και μπούμε σε αυτόν τον “πόλεμο” δηλαδή τα αεροσκάφη να είναι παντού και να σβήνουν τις φωτιές παντού, το προσωπικό κουράζεται. Είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση προκειμένου να διαχειριστούμε τόσο πολύ δύσκολες καταστάσεις».

Όσο για το συγκεκριμένο αεροπλάνο είπε ότι δεν είχε απολύτως τίποτα αλλά βρισκόμαστε σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση. «Είναι δύσκολες οι συνθήκες που πετούν τα αεροπλάνα. Αυτό πρέπει να πούμε και μόνο».

«Όλη την περίοδο, πλην της καλοκαιρινής, οι χειριστές εκπαιδεύονται να κάνουν αυτό το πράγμα και το έχουνε κάνει πάρα πολλές ώρες. Αυτοί οι χειριστές δυστυχώς έτυχαν σε μία πολύ δύσκολη κατάσταση, μία φωτιά η οποία ήταν σε ένα πολύ δύσκολο σημείο» σημείωσε δε ο εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων .

Σχετικά Άρθρα

Δείτε Επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή

Μην χάνετε καμία στιγμή ενημέρωσης. Παρακολουθήστε το τηλεοπτικό πρόγραμμα του Kontra Channel σε
απευθείας μετάδοση 24/7.