«Δεν θα υπάρξει καμία υπαναχώρηση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών», τόνισε η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη στο διοικητικό συμβούλιο της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ), μεταδίδοντας το μήνυμα στο σύνολο των 140.000 μονίμων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, που αποτελούν τον μεγαλύτερο κλάδο του δημόσιου τομέα.
Αλλωστε, η αξιολόγηση αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης για όλο το Δημόσιο και οι διαδικασίες έχουν δρομολογηθεί ήδη από το υπουργείο Εσωτερικών. Την ίδια στιγμή, πάντως, εξετάζονται από το υπουργείο Παιδείας αλλαγές στο σημερινό μοντέλο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, ώστε η διαδικασία να γίνει πιο γρήγορη. Από την άλλη, δεν λείπουν οι αντιδράσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι, σύμφωνα με πληροφορίες της«Καθημερινής», περίπου 2.500 εκπαιδευτικοί έχουν παραπεμφθεί σε πειθαρχικό συμβούλιο, επειδή αρνήθηκαν να συμμετάσχουν στην αξιολόγηση ή την παρεμπόδισαν.
«Αποσκοπεί στη βελτίωση»
Κατά την τρίωρη συζήτηση, από πλευράς της ΔΟΕ τέθηκε εμφατικά το ζήτημα της αξιολόγησης και των πειθαρχικών διαδικασιών που βρίσκονται σε εξέλιξη. Για το θέμα η κ. Ζαχαράκη επανέλαβε ότι «η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητική διάσταση, αλλά αποσκοπεί στη βελτίωση και την ενδυνάμωση του δημόσιου σχολείου». Η ηγεσία του υπουργείου εξετάζει μόνον επιμέρους αλλαγές που αφορούν το γραφειοκρατικό σκέλος της διαδικασίας. Αλλωστε, η διαδικασία για τους μονίμους εκπαιδευτικούς έχει «βαλτώσει». Οι αιτίες είναι δύο: πρώτον, ο μεγάλος φόρτος των αξιολογητών, οι οποίοι έδωσαν βάρος στην αξιολόγηση των περίπου 30.000 νεοδιόριστων την τελευταία διετία, οι οποίοι πρέπει να αξιολογηθούν στο τέλος της πρώτης διετίας τους στο σχολείο για να μονιμοποιηθούν και, δεύτερον, η μεγάλη γραφειοκρατία στη διαδικασία.
Ενδεικτικά, πρέπει να γίνουν τρεις συναντήσεις του αξιολογητή με τον αξιολογούμενο: η συνάντηση προετοιμασίας, η συνάντηση της αξιολόγησης (σε συμφωνημένη ώρα – ημέρα ο αξιολογητής παρακολουθεί τον αξιολογούμενο σε δύο διδασκαλίες) και η συνάντηση για αποτίμηση της διαδικασίας. Ετσι, σε πολλές περιπτώσεις η διαδικασία εξελίχθηκε προσχηματικά και βιαστικά.
Μείωση χρόνου
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» και με βάση τις προτάσεις που έχουν ήδη τεθεί από τα στελέχη της εκπαίδευσης, για τη μείωση της γραφειοκρατίας σχεδιάζονται οι εξής αλλαγές:
• Η σύνδεση δύο πεδίων αξιολόγησης των εκπαιδευτικών: του πεδίου 1 (αξιολογείται το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού στο πλαίσιο της γενικής και ειδικής διδακτικής του γνωστικού του αντικειμένου) και του πεδίου 2 (το παιδαγωγικό κλίμα και η διαχείριση της τάξης).
• Η αξιολόγηση να μη γίνεται κάθε δύο χρόνια, αλλά κάθε τέσσερα.
• Η επικοινωνία του συμβούλου με τον υπό αξιολόγηση εκπαιδευτικό να γίνεται διαδικτυακά, ενώ διά ζώσης μόνο η αξιολόγηση της διδασκαλίας στην τάξη.
• Οι αξιολογούμενοι εκπαιδευτικοί να αναρτούν την έκθεση αυτοαξιολόγησής τους στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή μία φορά για όλες τις αξιολογήσεις και όχι κάθε φορά πριν αξιολογηθούν.
Παράλληλα, στόχος της κ. Ζαχαράκη είναι να αυξηθεί ο αριθμός των 750 συμβούλων Εκπαίδευσης, που είναι αρμόδιοι μαζί με τον διευθυντή κάθε σχολικής μονάδας για την αξιολόγηση. «Γεγονός που θα βελτιώσει τους χρόνους απόκρισης, θα κάνει πιο ουσιαστική τη σχέση με τον εκπαιδευτικό και θα μπορέσει να ενισχύσει και την επιμορφωτική αξία της διαδικασίας», όπως δήλωσε η ίδια στην «Κ». Ενδεικτικό είναι ότι, καθώς την τελευταία διετία έγιναν περίπου 30.000 διορισμοί, οι 750 σύμβουλοι Εκπαίδευσης που έχουν επωμιστεί την αξιολόγηση δεν επαρκούν.
Την ίδια στιγμή, οι επιφυλάξεις των εκπαιδευτικών να αξιολογηθούν τροφοδοτούν το κλίμα γενικής αναβλητικότητας, ενώ δεν λείπουν και όσοι απέχουν για πολιτικούς λόγους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της κ. Χρύσας Χοτζόγλου, η οποία είχε τεθεί σε αργία επειδή ακολούθησε την απόφαση της ΟΛΜΕ για απεργία – αποχή κατά τη διαδικασία επιβολής ατομικής αξιολόγησης σε νεοδιόριστη εκπαιδευτικό στο σχολείο της.
Προ ημερών το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά έκανε δεκτή την αίτηση προσωρινής διαταγής αναστολής της κ. Χοτζόγλου. Ωστόσο, στο δικαστήριο δεν εκπροσωπήθηκε το κράτος, με ευθύνη, όπως ανέφερε το υπουργείο Παιδείας, του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Το υπουργείο δήλωσε ότι «είχε ενεργήσει εγκαίρως και σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες, καθώς από τις 30 Μαρτίου είχε διαβιβάσει το σύνολο των δικογράφων στην αρμόδια υπηρεσία του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για τις απαιτούμενες ενέργειες δικαστικής εκπροσώπησης». Η συζήτηση της αίτησης αναστολής έχει προσδιοριστεί για τις 20 Μαΐου ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά.
Νέοι διορισμοί
Στη συνάντηση με τη ΔΟΕ, επίσης, η κ. Ζαχαράκη επανέλαβε τη δέσμευση για 10.000 νέους διορισμούς εντός του καλοκαιριού, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με δίκαιη κατανομή. Παράλληλα, σημείωσε ότι η πρώτη φάση πρόσληψης αναπληρωτών τα τελευταία χρόνια υλοποιείται εγκαίρως, πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, γεγονός που επιτρέπει την ομαλή έναρξή της. Στο ίδιο πλαίσιο, υπογράμμισε την πρόθεση του υπουργείου να μειωθεί το χρονικό διάστημα μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης φάσης προσλήψεων για την κάλυψη των κενών.
Τέλος, διευκρίνισε ότι δεν θα υπάρξει αύξηση των ωρών διδασκαλίας των αγγλικών στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Κάτι που θα περιόριζε τις ώρες των δασκάλων, με πιθανή συνέπεια κάποιοι να αναγκάζονταν να διδάξουν σε όμορο σχολείο για να καλύψουν το ωράριό τους.
Πηγή: Καθημερινή emakedonia.gr