Όταν η Τζόσλιν Λάιτζινγκερ (Jocelyn Leitzinger) ζήτησε από τους φοιτητές της να διηγηθούν ένα «ανέκδοτο» από την προσωπική τους ζωή με θέμα τις διακρίσεις, παρατήρησε ότι το θύμα στις ιστορίες ονομαζόταν πολύ συχνά Σάλι. «Ήταν ξεκάθαρο ότι ήταν ένα γυναικείο όνομα συνηθισμένο στο ChatGPT», λέει η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Ιλινόι. Οι φοιτητές της δεν έκαναν καν τον κόπο «να γράψουν κάτι από την ζωή τους!».
Η Τζόσλιν Λάιτζινγκερ που διδάσκει Εμπόριο και Κοινωνία εκτιμά ότι περίπου οι μισοί από τους 180 φοιτητές της έχουν χρησιμοποιήσει ChatGPT κατά ανάρμοστο τρόπο κατά το τελευταίο εξάμηνο – ακόμη και στις περιπτώσεις που έπρεπε να γράψουν για θέματα ηθικής που συνδέονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI). Δεν εκπλήσσεται από τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας που δείχνει ότι οι φοιτητές που χρησιμοποιούν ΑΙ για να γράψουν τις εργασίες τους διαθέτουν λιγότερο κριτικό πνεύμα.
Η προκαταρκτική έρευνα έχει γίνει viral στα κοινωνικά δίκτυα βρίσκοντας απήχηση στο πλήθος των εκπαιδευτικών που βρίσκονται αντιμέτωποι με την πρακτική αυτή. Από την δημοσίευσή της τον περασμένο μήνα, περισσότεροι από 3.000 εκπαιδευτικοί έχουν γράψει στην ομάδα των ερευνητών του MIT που πραγματοποίησε την έρευνα, σύμφωνα με την Ναταλία Κοσμύνα (Nataliya Kosmyna), την βασική της συντάκτη.
(AP Photo/Michael Dwyer, File)
Για την έρευνα, η οποία δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί, 54 φοιτητές της περιοχής της Βοστώνης χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Έπρεπε να γράψουν εργασίες σε 20 λεπτά: στην πρώτη οι φοιτητές χρησιμοποίησαν το ChatGPT, στην δεύτερη μία μηχανή αναζήτησης και στην τρίτη μόνο το μυαλό τους. Οι ερευνητές μέτρησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα των φοιτητών σε συνεδρίες που απείχαν μεταξύ τους μήνες και δύο εκπαιδευτικοί επιφορτίσθηκαν με την βαθμολόγηση των γραπτών.
Αποτελέσματα της έρευνας του MIT
Όσοι χρησιμοποίησαν τοChatGPT είχαν σημαντικά λιγότερο καλά αποτελέσματα σε σχέση με εκείνους που χρησιμοποίησαν μόνο το μυαλό τους. Εγκεφαλογραφήματα έδειξαν ότι διαφορετικές περιοχές του εγκεφάλου συνδέονταν μεταξύ τους λιγότερο συχνά. Επίσης, άνω του 80% των χρηστών AI δεν ήταν σε θέση ναπαραθέσουν κανένα τμήμα της εργασίας που μόλις είχαν γράψει. Το ποσοστό αυτό είναι μόνο 10% για τις άλλες δύο ομάδες.
Κατά την τρίτη συνεδρία που πραγματοποιήθηκε, οι φοιτητές της ομάδας που χρησιμοποιούσε το chat gpt ήταν πλέον κολλημένοι στο copy-paste για την συγγραφή εργασιών.
Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί που βαθμολόγησαν τα γραπτά δήλωσαν ότι τους ήταν εύκολο να αναγνωρίσουν τις εργασίες «χωρίς ψυχή» που γράφτηκαν μέσω AI. Η γραμματική και το συντακτικό ήταν σωστά, αλλά έλειπαν η δημιουργικότητα, η προσωπικότητα και η εις βάθος σκέψη.
Ωστόσο, η επικεφαλής της έρευνας δεν δέχεται τις ερμηνείες που προέβαλαν ορισμένα μέσα ενημέρωσης σύμφωνα με τις οποίες η Τεχνητή Νοημοσύνη κάνει τους ανθρώπους χαζούς και τεμπέληδες.
Στην την τέταρτη συνεδρία, η ομάδα των φοιτητών που δεν είχε χρησιμοποιήσει μέχρι εκεί παρά μόνο το μυαλό κλήθηκε να χρησιμοποιήσει για πρώτη φορά το ChatGPT και εκεί διαπιστώθηκε ακόμη υψηλότερη νευρωνική συνδεσιμότητα, επισημαίνει η Ναταλία Κοσμύνα.
Αρχείο Ερτ
«Είναι πολύ νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα από μία τόσο περιορισμένη έρευνα» λέει η ερευνήτρια προσθέτοντας ότι θα χρειασθούν επιπλέον έρευνες για τον τρόπο χρησιμοποίησης των εργαλείων της AI για την διευκόλυνση της μάθησης.
Η Άσλεϊ Τζουαβινέτ (Ashley Juavinett), νευροεπιστήμονας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Σαν Ντιέγκο, η οποία δεν συμμετείχε την έρευνα, επικρίνει επίσης ορισμένα συμπεράσματα που έγιναν με βάση την έρευνα του MIT. «Αυτό το άρθρο δεν παρέχει ικανές αποδείξεις, ούτε διαθέτει μεθοδολογική επάρκεια για να εξαχθούν συμπεράσματα σχετικά με τις επιπτώσεις των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων, όπως το ChatGPT, στην λειτουργία του εγκεφάλου», λέει. Όμως, σύμφωνα με την Τζόσλιν Λάιτζινγκερ, τα αποτελέσματα αυτά απηχούν την δική της αντίληψη για τον τρόπο κατά τον οποίο οι γραπτές εργασίες των φοιτητών της άλλαξαν μετά την άφιξη του ChatGPT το 2022: λιγότερα ορθογραφικά λάθη, αλλά και λιγότερη αυθεντικότητα.
Η εμφάνιση της τεχνητής νοημοσύνης παραβάλλεται συχνά με την εισαγωγή των αριθμομηχανών (κομπιουτεράκια), που υποχρέωσε τους καθηγητές να αλλάξουν τις μεθόδους τους.
Η Τζόσλιν Λάιτζινγκερ ανησυχεί για το γεγονός ότι οι φοιτητές δεν έχουν ανάγκη από καμία βασική γνώση πριν χρησιμοποιήσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη, διασκελίζοντας έτσι μία θεμελιώδη φάση μάθησης. Το πρόβλημα ξεπερνά τον χώρο της εκπαίδευσης. Οι επιστημονικές επιθεωρήσεις δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τον κατακλυσμό άρθρων που αποτελούν προϊόντα της AI. Το ίδιο ανησυχεί και ο εκδοτικός τομέας, την ώρα που μία start-up σχεδιάζει να εκδίδει 8.000 βιβλία ετησίως, όλα προϊόντα της AI.
«Το γράψιμο είναι σκέψη· η σκέψη είναι γράψιμο. Αν καταργήσουμε αυτήν την διαδικασία, τι μένει από την σκέψη;», αναρωτιέται η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Ιλινόι.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ