Και πού να έρθουν οι αυξήσεις…
Παρότι το λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού» έχει ήδη αυξηθεί
σημαντικά ως προς το κόστος του, όλα δείχνουν ότι τα δύσκολα
δεν έχουν έρθει ακόμη. Είναι κοινό μυστικό στην αγορά ότι οι
μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά και οι μεγάλοι εισαγωγείς
και παραγωγοί προϊόντων, απλώς «κρατιούνται» για να μην
περάσουν ακόμη την αύξηση του κόστους παραγωγής ή
εισαγωγής στους καταναλωτές.
Εξάλλου, και μόνο η αλματώδης αύξηση των τιμών στα καύσιμα
είναι αρκετή προκειμένου να επηρεάσει την αλυσίδα της
παραγωγής και του εμπορίου, αφού όλα τα εμπορεύματα έχουν
ενσωματωμένο στην τιμή τους και το κόστος μεταφοράς τους. Αν
συνυπολογίσει κανείς και το αυξημένο κόστος στους λογαριασμούς
του ρεύματος και του φυσικού αερίου –που επίσης επηρεάζει το
κόστος παραγωγής- τότε είναι αυτονόητο πως οι πιέσεις να
μετακυλιστούν όλα αυτά στους καταναλωτές είναι ισχυρές.
Κι αν ακόμη δεν έχει γίνει αυτό, ο λόγος είναι πολύ απλός: η
«βουτιά» στην κατανάλωση ακόμη και στα σούπερ μάρκετ δείχνει
ότι το πορτοφόλι των καταναλωτών πιέζεται και οι αρμόδιοι κάνουν
«κράτει» ενόψει του Δεκεμβρίου, που λόγω των Εορτών
παραδοσιακά οι τζίροι είναι αυξημένοι και η κατανάλωση μεγάλη.
Με άλλα λόγια, τα μεγάλα σούπερ μάρκετ και οι μεγάλη
προμηθευτές της αγοράς δεν θέλουν να χαλάσουν (κι άλλο) το
κλίμα στην αγορά ενόψει των χριστουγεννιάτικων αγορών.
Αντιθέτως, προσδοκώντας ότι ούτως ή άλλως λόγω των
Χριστουγέννων τα έσοδά τους θα είναι αυξημένα, αφήνουν τις
αυξήσεις για τον Ιανουάριο, όταν πλέον οι Γιορτές θα είναι πίσω
μας.
Εξάλλου, στα σούπερ μάρκετ έχουν αρκετούς λόγους να μην
βιαστούν για αυξήσεις, αφ’ ης στιγμής αυτό τον μήνα αναμένουν
αυξημένη κατανάλωση –άρα και κέρδη: το Νοέμβριο οι πωλήσεις
στα σούπερ έφτασαν στο 10%, ενώ αυτό έρχεται να αθροιστεί με
την αντίστοιχη μείωση του Οκτωβρίου, που έφτασε το 6%.
Αναλυτικά, αν και τα ποσοστά συγκρίνονται με τους περυσινούς
μήνες, θα μπορούσε κάποιος, έστω και λίγο αυθαίρετα, να
υποστηρίζει ότι το τελευταίο δίμηνο τα σούπερ μάρκετ έχουν χάσει
το 15% των εσόδων τους και, άρα, το τελευταίο που θα ήθελαν θα
ήταν να δημιουργήσουν ένα νέο «κράτημα» στους καταναλωτές
ενόψει Χριστουγέννων. Όπως λένε οι επιτελείς της αγοράς, η
μείωση της κατανάλωσης στα είδη σούπερ μάρκετ (δηλαδή στα
βασικά, χρειώδη και αυτονόητα είδη κατανάλωσης…) αποδίδεται
κυρίως στο γεγονός ότι τα νοικοκυριά ήδη πιέζεται από την
κατακόρυφη αύξηση των πάγιων εξόδων και του κόστους ζωής.
Υπάρχουν περιπτώσεις που οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος
ήρθαν διπλάσιοι, το «βενζινάδικο» της εβδομάδας πλέον «πονάει»
και για την θέρμανση –που έχει αρχίσει να γίνεται απαραίτητη,
λόγω πτώσης της θερμοκρασίας- ούτε λόγος.
Συμπέρασμα: Αν οι αυξήσεις έχουν αρχίσει εδώ και αρκετές
εβδομάδες να «δαγκώνουν», μετά τις Γιορτές και την Πρωτοχρονιά
θα διαπιστώσουμε ότι ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα…