Μερικοί κλάδοι της εθνικής οικονομίας ανθίστανται στην παρατεταμένη κρίση

Ο βαθμός ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων αντανακλά, τόσο το επίπεδο ανταγωνιστικότητας των κλάδων, όσο και το επίπεδο ανταγωνιστικότητας του συνόλου της οικονομίας μιας χώρας. Στο χθεσινό μας άρθρο επισημάναμε το γεγονός, ότι, μετά το 2008 που η χώρα μας εισήλθε σε φάση παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, οι πωλήσεις των επιχειρήσεων κατακρημνίζονται και η υψηλή κερδοφορία έχει υποκατασταθεί από τις υψηλές ζημίες. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων της ICAP, την περίοδο 2007-2014 οι πωλήσεις των επιχειρήσεων του δείγματος της ICAP από 188 ελαττώθηκαν σε 155 δις ευρώ (€) και ταυτόχρονα τα κέρδη των 14 δις μετατράπηκαν σε ζημίες της τάξης των -1,5 δις €. Όσο το ρήγμα ύφεσης της εθνικής μας οικονομίας θα διευρύνεται, τόσο οι πωλήσεις των επιχειρήσεων θα συρρικνώνονται και οι ζημίες τους θα πολλαπλασιάζονται.

Πωλήσεις και κέρδη μεγάλων σουπερ μάρκετ (εκατομ. ευρώ) Επιχειρήσεις            2007 Πωλήσεις  Κέρδη           2014 Πωλήσεις  Κέρδη -Carrefour Μαρινόπουλος -ΑΒ Βασιλόπουλος -Lidl -Σκλαβενίτης -Μασούτης -Βερόπουλος Αφοί -Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) 1.899             25 1.142             46 840                20 912                13 542                18 648                7 601                21             2.140            131 1.790              52 1.505              140 1.240                17 742                   42 571                  -4 462                  21

Παρατηρήσεις: Πηγή των στοιχείων είναι η ICAP. Τα κέρδη είναι προ φόρων. Τα στοιχεία του Βερόπουλος Αφοί αφορούν το έτος 2013. Αν και το Lidl δεν δημοσιεύει ισολογισμούς, τα στοιχεία βασίζονται σε εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς. Αν και η οικονομία του τόπου μαστίζεται από μια πρωτοφανή δημοσιονομική-οικονομική κρίση, εντούτοις μερικές επιχειρήσεις σε ορισμένους οικονομικούς κλάδους καταφέρνουν και αυξάνουν τις πωλήσεις τους. Ένας από τους κλάδους αυτούς είναι ο κλάδος των σούπερ μάρκετ. Τα στοιχεία του πίνακα είναι αποκαλυπτικά και επιβεβαιώνουν τις αξιοσημείωτες πωλήσεις (τζίρους) των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη χώρα μας. Για πολλά χρόνια, το Carrefour Μαρινόπουλος κατέχει τα πρωτεία στις πωλήσεις και αξιομνημόνευτο είναι ότι το συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ θεωρείται αμιγώς ελληνική επιχείρηση. Οι πρόσφατες φήμες περί αναμενόμενου μεγάλου κανονιού από μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ διαψεύστηκαν στην πράξη, καθώς το Carrefour Μαρινόπουλος, ο Βερόπουλος και οι  υπόλοιπες αλυσίδες είναι σαφές ότι ανταποκρίνονται επαρκώς στις χρηματοοικονομικές τους υποχρεώσεις. Στον πίνακα του κειμένου, θα μπορούσαν να προστεθούν τουλάχιστον 15 μικρομεσαίες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, με πωλήσεις δεκάδων εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση. Σε όλο τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, οι συνολικές πωλήσεις ανέρχονται σε αρκετά δις  και τα προ φόρων κέρδη τους σε εκατοντάδες εκατ. ευρώ. Αναμφίβολα, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στέκεται όρθιος από την παρατεταμένη κρίση που μετά το 2008 σφυροκοπεί την εθνική μας οικονομία. Ναι μεν τα μικρά παντοπωλεία και τα μίνι μάρκετ αντιμετωπίζουν εντονότατο ανταγωνισμό και ασφυκτιούν από τον επεκτατισμό των πανίσχυρων αλυσίδων, ωστόσο η πραγματικότητα είναι σκληρή και η εξέλιξη των γεγονότων έχει καταστήσει τα gigamarket την δεσπόζουσα δύναμη του ελληνικού λιανεμπορίου. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των  μικρομεσαίων και των μεγάλων επιχειρήσεων στο χώρο του λιανικού εμπορίου, θα πρέπει να διεξάγεται με ίσους και δίκαιους όρους. Άλλωστε αυτός θα πρέπει να είναι ο κύριος  ρόλος του κράτους δικαίου, δηλαδή με τα θεσμικά του όργανα να επιβάλλει κανόνες ισότιμου και επωφελούς για την κοινωνία όρους ανταγωνισμού.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή