Παρασκευή, 18 Ιουλίου 2025

Οι πωλήσεις Οχημάτων ως Βαρόμετρο της Ελληνικής Οικονομίας

 

Συμφώνα με διάφορες εκτιμήσεις, ο κλάδος των μεταφορών συμβάλλει κατά 7% περίπου στην παραγωγή του ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) της ελληνικής οικονομίας. Οι “μεταφορές” είναι τεσσάρων ειδών, θαλάσσιες, χερσαίες, εναέριες και σιδηροδρομικές. Ένας οικονομικός κλάδος που έχει αλληλένδετες σχέσεις με τον κλάδο των μεταφορών, είναι εκείνος της παραγωγής και της εμπορίας οχημάτων. Ως “οχήματα” θεωρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα λεωφορεία (πούλμαν, κ.ά.), τα φορτηγά (νταλίκες, κ.ά.) και οι μοτοσικλέτες. Το σύνολο των οχημάτων παράγονται σε κάποιον από τους κλάδους της μεταποιητικής βιομηχανίας. Αν αναλογιστούμε ότι οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων παγκοσμίως υπερβαίνουν τα 100.000.000 αυτοκίνητα ετησίως και η ετήσια αξία τους εκτιμάται σε εκατοντάδες δις δολάρια ($), συνάγεται ότι ο κλάδος της παραγωγής και της εμπορίας αυτοκινήτων, είναι ένας από τους σπουδαιότερους οικονομικούς κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας. Αξιομνημόνευτο είναι ότι με βάση τα στοιχεία του περιοδικού Fortune, το 2015 οι πωλήσεις της Volkswagen ανήλθαν σε 237 δις $, της Toyota σε 236 δις $, της Benz-Daimler σε 166 δις $, της General Motors με 152 δις $ και της Ford με 149 δις $. Πέντε πολυεθνικές επιχειρήσεις παραγωγής αυτοκινήτων και των εξαρτημάτων τους, που συγκαταλέγονται στις 21 μεγαλύτερες πολυεθνικές εταιρίες του κόσμου.

BAMB

Παρατηρήσεις: Πηγή των στοιχείων είναι η ΕΛΤΑΤ.

Ως γνωστόν, η χώρα μας δεν κατάφερε να αναπτύξει εγχώρια βιομηχανία παραγωγής αυτοκινήτων. Κάποιες προσπάθειες που έγιναν την περίοδο 1970-1985 έληξαν άδοξα και δεν είχαν το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Ο κλάδος των οχημάτων στη χώρα μας έχει βασικά εμπορικό χαρακτήρα και η συμβολή του στην παραγωγή του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας εκτιμάται γύρω στο 0,5%. Αν και ο κλάδος της εμπορίας αυτοκινήτων έχει μηδαμινή συμμετοχή στην παραγωγή του ΑΕΠ της χώρας, εντούτοις οι πωλήσεις οχημάτων αποτελούν ένα από τα βαρόμετρα προσδιορισμού των βραχυπρόθεσμων τάσεων και προοπτικών της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας. Από τα στοιχεία του πίνακα εξάγονται αρκετές ενδιαφέρουσες συμπερασματικές διαπιστώσεις, όπως:

1) Την περίοδο 1985-2011, ο αριθμός των κυκλοφορούντων οχημάτων από 2.036.625 αυξήθηκε σε 8.086.910, δηλαδή 232.703 οχήματα κατά μέσο όρο κάθε χρόνο. 2) Τα επιβατικά αυτοκίνητα αποτελούν την σημαντικότερη κατηγορία οχημάτων. Την περίοδο 1985-2010, τα επιβατικά αυτοκίνητα από 1.259.335 ανήλθαν σε 5.216.873. Δηλαδή, την εικοσιπενταετία 1985-2010, οι πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων αυξάνονταν κατά μέσο όρο 158.302 αυτοκίνητα κάθε χρόνο. Μετά το 2010 ο συνολικός αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων σημειώνει καθοδική τάση, λόγω της παρατεταμένης ύφεσης που διέρχεται η ελληνική οικονομία. 3) Αξιοπρόσεκτο είναι ότι την περίοδο 1985-2015, η μοναδική κατηγορία οχημάτων που παρουσιάζει αυξητική πορεία είναι οι μοτοσικλέτες. Ο αριθμός των κυκλοφορούντων μοτοσικλετών στη χώρα μας, από μόλις 162.295 το 1985 εκτοξεύονται σε 1.124.172 το 2005 και 1.619.621 μοτοσυκλέτες το 2015.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, την περίοδο 2007-2013 οι πωλήσεις οχημάτων από 476.771 συρρικνώθηκαν σε 109.372 οχήματα. Μετά το 2013 οι πωλήσεις τους ακολουθούν ανοδική πορεία. Την περίοδο 2013-2016 οι πωλήσεις από 109.372 αυξάνονται σε 173.015 οχήματα. Εμφανές είναι ότι οι πωλήσεις οχημάτων το 2016 υπολείπονται κατά 303.756 οχήματα σε σχέση με το 2007 (476.771-173.015=303.756). Βέβαιο είναι ότι θα απαιτηθούν ίσως άνω 25 ετών για να επανέλθουν οι πωλήσεις οχημάτων στα επίπεδα του 2007. Και με την βασική προϋπόθεση, το πραγματικό εισόδημα των εργαζομένων να σημειώνει ικανοποιητική ανοδική τάση επί 25 συνεχή χρόνια. Σίγουρα το τοπίο της ελληνικής οικονομίας εξακολουθεί να είναι ομιχλώδες και αβέβαιο ως προς τις βραχυμεσοπρόθεσμες προοπτικές της.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή