Με αφορμή μια έκθεση στο παράρτημα του Μουσείου Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης της Ριέκας με θέμα τη «σχέση ανάμεσα στην τέχνη και τη βιομηχανία κατά τον 20ο αιώνα», η μεγαλύτερη εφημερίδα του Ζάγκρεμπ NOVI LIST παρουσιάζει την εξέλιξη των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων σε ναυπηγία και ορυχεία, με εργασίες όπως του Μπόρις Τβιετάνοβιτς, ο οποίος κατά τις δεκαετίες του ογδόντα και του ενενήντα απαθανάτιζε την καθημερινή ζωή των εργαζομένων στις διάφορες μονάδες παραγωγής των εργοστασίων της, τότε, Γιουγκοσλαβίας, αλλά και το έργο του Ζλάτκο Κόπγιαρ το εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική και τη συμβολική διάσταση των ηλεκτρικών λαμπτήρων «Factory», μια μοναδική βιομηχανική μονάδα που σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Λαβοσλάβ Χόρβατ και ξεκίνησε να λειτουργεί τη δεκαετία του πενήντα, ένα εργοστάσιο που για τους κατοίκους του Ζάγκρεμπ έμεινε στην ιστορία ως το μεγαλύτερο γλυπτό φωτός, ένα είδος φάρου της πόλης!
Από τους ανθρώπους που εργάζονται στα εργοστάσια, μέχρι τους ανθρώπους χωρίς εργασία, γράφει η NOVI LIST, oι δραστηριότητές τους καταγράφονται στο Μουσείο Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης, μέσα από τα έργα τριάντα καλλιτεχνών που δείχνουν πώς οι καλλιτέχνες αντιλαμβάνονται τη ζωή των εργαζομένων στα διάφορα συστήματα επί πολλές δεκαετίες…
Στην έκθεση που αγκαλιάζει όλο το φάσμα των σχέσεων βιομηχανίας και τέχνης, σύμφωνα με τη NOVI LIST, παρουσιάζονται έργα των Σάβα Σουμάνοβιτς, Ρομόλο Βενούτσι, Έντο Κοβάσεβιτς, Γκόραν Σκόφιτς και πολλών άλλων, ενώ ειδική μνεία γίνεται για το ντοκιμαντέρ των Νάντια Μούσταπιτς και Μαρίνας Λουκάνοβιτς για τη ζωή στο πρώην βιομηχανικό συγκρότημα Ρίκαρντ Μπένσιτς, με τις εμπειρίες των εργαζομένων που πέρασαν μεγάλο μέρος της ζωής του στο εργοστάσιο και τις αναμνήσεις τους από την ηρωική εποχή της προόδου, η οποία έσβησε στη δίνη του πολέμου, το εθνοτικό μίσος και την καταστροφή του εργατικού κινήματος…


