Μπιόρν Αντρέσεν: Έφυγε από τη ζωή ο Σουηδός ηθοποιός από το «Θάνατος στη Βενετία» – το «πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο»
Ο Μπιόρν Αντρέσεν, ο Σουηδός ηθοποιός που σφράγισε με την εφηβική του παρουσία τον «Θάνατο στη Βενετία» (1971) του Λουκίνο Βισκόντι και έγινε σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής, πέθανε σε ηλικία 70 ετών.
Την είδηση ανακοίνωσαν οι σκηνοθέτες του ντοκιμαντέρ «The Most Beautiful Boy in the World» (2021), Κρίστιαν Πέτρι και Κριστίνα Λιντστρεμ, που είχαν καταγράψει τη ζωή και τη μακρόχρονη μάχη του ηθοποιού με τη φήμη και τις σκιές που τη συνόδευαν. Ο Πέτρι δήλωσε στην εφημερίδα Dagens Nyheter ότι ο Αντρέσεν πέθανε το Σάββατο, χωρίς να ανακοινωθεί η αιτία θανάτου.

Ήταν μόλις 15 ετών όταν ο Λουκίνο Βισκόντι τον επέλεξε για να υποδυθεί τον Τάτζιο, το αγόρι-ενσάρκωση της ομορφιάς και της αθωότητας, στη μεταφορά της νουβέλας του Τόμας Μαν «Θάνατος στη Βενετία».
Η ταινία, με φόντο τη μελαγχολική Βενετία της χολέρας, έγινε αμέσως πολιτισμικό ορόσημο. Ο Βισκόντι τον αποκάλεσε τότε «το πιο όμορφο αγόρι στον κόσμο» — μια φράση που θα τον καθόριζε για πάντα. Για τον ίδιο όμως, ο χαρακτηρισμός αυτός έμελλε να γίνει και βάρος.
«Ένιωθα σαν ένα εξωτικό ζώο μέσα σε κλουβί», είχε δηλώσει ο Αντρέσεν στον Guardian το 2003, περιγράφοντας τη δίνη της δημοσιότητας και τη δύσκολη σχέση του με τον σκηνοθέτη. «Η ταινία κατέστρεψε τη ζωή μου με αρκετά αξιοπρεπή τρόπο», πρόσθεσε αργότερα με πικρή ειρωνεία.
Ο Μπιόρν Αντρέσεν γεννήθηκε στη Στοκχόλμη το 1955. Ορφανός από μητέρα στα δέκα του —εκείνη αυτοκτόνησε— μεγάλωσε με τη γιαγιά του, η οποία τον ενθάρρυνε να στραφεί στην υποκριτική και το μόντελινγκ, «επειδή ήθελε έναν διάσημο στην οικογένεια», όπως ο ίδιος έλεγε.

Η επιτυχία του «Θανάτου στη Βενετία» τον εκτόξευσε στη διεθνή σκηνή. Στην Ιαπωνία έγινε ποπ είδωλο και τηλεοπτικό πρόσωπο, προκαλώντας υστερία ανάλογη των Beatles. Παρ’ όλα αυτά, προτίμησε τη μουσική — ήταν ταλαντούχος πιανίστας και συνέθετε δική του μουσική — ενώ συνέχισε να παίζει σε περισσότερες από 30 ταινίες και σειρές, κυρίως στη Σουηδία.
«Η καριέρα μου είναι μία από τις λίγες που ξεκίνησαν από την απόλυτη κορυφή και μετά πήραν την κατηφόρα», είχε πει. «Κι αυτό ήταν μοναχικό».
Το 2003, ο Αντρέσεν αντέδρασε δημόσια όταν η συγγραφέας Ζερμαίν Γκρηρ χρησιμοποίησε φωτογραφία του από τον Ντέιβιντ Μπέιλι στο εξώφυλλο του βιβλίου της «The Beautiful Boy» χωρίς την άδειά του. Ο ίδιος εξήγησε ότι η αντίδρασή του πηγάζει από τα τραύματα που κουβαλούσε από τη συνεργασία του με τον Βισκόντι.
«Η ενήλικη αγάπη για εφήβους είναι κάτι που απορρίπτω εκ προοιμίου. Με ενοχλεί συναισθηματικά και διανοητικά, γιατί ξέρω πολύ καλά τι σημαίνει», είχε πει τότε.
Με το πέρασμα των χρόνων, ο Αντρέσεν βρήκε ένα είδος ειρήνης με το παρελθόν του. Το 2019 εμφανίστηκε στην ταινία «Midsommar» του Άρι Άστερ, όπου υποδύθηκε έναν ηλικιωμένο άνδρα που συμμετέχει σε παγανιστική τελετή αυτοθυσίας. «Το να σκοτώνεσαι σε ταινία τρόμου είναι όνειρο κάθε αγοριού», είχε πει αστειευόμενος.
Ήταν πατέρας δύο παιδιών με την ποιήτρια Σουζάνα Ρόμαν: της κόρης του Ρομπίν και του γιου του Έλβιν, ο οποίος πέθανε βρέφος από σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου — μια απώλεια που τον σημάδεψε βαθιά.
Στο πρόσωπο του Μπιόρν Αντρέσεν, το σινεμά είδε την πιο εύθραυστη εκδοχή της ομορφιάς — κι εκείνος πέρασε τη ζωή του προσπαθώντας να ξαναγίνει απλώς ένας άνθρωπος πίσω από τον μύθο.
Πηγή: The Guardian
Σχετικά Άρθρα
27/10/2025 - 17:50
27/10/2025 - 15:50
27/10/2025 - 14:50
27/10/2025 - 13:50
Δείτε επίσης