Τετάρτη, 8 Οκτωβρίου 2025

Δεν έχει το Θεό της η Hellenic Train! Άσκησε αναίρεση κατά απόφασης που επιδίκαζε αποζημίωση σε συγγενείς θυμάτων των Τεμπών

Ο ΟΣΕ έσπευσε την επόμενη μέρα να απαντήσει με ανακοίνωση, ότι παρά την προβλεπόμενη διαδικασία, θα κάνει δεκτό το αίτημα της κυβέρνησης και δεν θα καταθέσει αναίρεση. Σημειωτέον ότι η ανακοίνωση εκδόθηκε την Παρασκευή 26/9 με τη σημείωση ότι η προθεσμία για την αναίρεση λήγει τη Δευτέρα 29/9.

Κι ενώ κυβέρνηση και ΟΣΕ διαχειρίζονταν επικοινωνιακά τη στήριξη στους συγγενείς, σήμερα αποκαλύπτεται ότι εν τέλει η Hellenic Train στην εκπνοή της προθεσμίας, κατέθεσε αναίρεση κατά της απόφασης – κάτι που σημαίνει ότι οι συγγενείς θα υποβληθούν και πάλι στη βάσανο των δικαστηρίων και ο Αρειος Πάγος θα κληθεί να επανεξετάσει την υπόθεση.

Η κυβέρνηση αποδείχθηκε ανίσχυρη απέναντι στη Hellenic Train, αδύναμη να προστατεύσει τους πολίτες απέναντι στους ιδιώτες που διαχειρίζονται κρατικές υποδομές, ακόμα και σε μια υπόθεση όπως αυτή των Τεμπών, όπου κυρίαρχη ευθύνη για την τραγωδία έχει το ίδιο το κράτος».

 

Σε μία κίνηση που παρατείνει την βασανιστική δικαστική διένεξη για τους συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών προχώρησε η ιταλικών συμφερόντων Hellenic Train. Άσκησε αναίρεση κατά της απόφασης που δικαίωνε 4 συγγενείς θύματος της τραγωδίας των Τεμπών – του ελεγκτή της επιβατικής αμαξοστοιχίας – και επιδίκαζε αποζημίωση 800.000 ευρώ, τόσο από την εταιρεία όσο και από τον ΟΣΕ.

Στην ενέργεια αυτή, που ήρθε την τελευταία ημέρα της προθεσμίας στις 29 Σεπτεμβρίου για την άσκηση αίτησης αναίρεσης, προχώρησε μάλιστα παρά την παρέμβαση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη λίγες μέρες νωρίτερα (στις 26/9) να παραιτηθούν του δικαιώματος αυτού, καθώς και της ανακοίνωσης από τον ΟΣΕ με την οποία ανταποκρινόταν θετικά. Η Ιταλική εταιρία (που ανήκει στο Ιταλικό δημόσιο) δηλαδή εν τέλει και η Ιταλική κυβέρνηση, αρνήθηκαν τελικά (όπως προκύπτει εκ τους αποτελέσματος) να ακολουθησουν το παράδειγμα της ελληνικής κυβέρνησης και του ΟΣΕ, που παραιτήθηκαν των ενδίκων μεσων, όπως ειχαν δεσμευθεί, και επιμένουν σε ατέρμονη δικαστική ταλαιπωρία των θυμάτων, προσπαθώντας μάλιστα να αποποιηθούν και τις ευθύνες!

Ισχυρισμοί
Μεταξύ των ισχυρισμών της Hellenic Train για την άσκηση αίτησης αναίρεσης είναι αφ’ ενός πως κατηγορείται για παραλείψεις μέτρων ασφαλείας που δεν υπάγονται στην αρμοδιότητά της, αφ’ ετέρου ότι το ποσό που επιδικάστηκε για ψυχική οδύνη είναι δυσανάλογο και παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας.

Στο θέμα αναφερόταν η Hellenic Train και στην τελευταία ετήσια οικονομική έκθεση. “Όσον αφορά το ατύχημα στα Τέμπη, κατά την ημερομηνία σύνταξης της παρούσας Έκθεσης, ενώ οι έρευνες των αρμόδιων αρχών βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, έχει δημοσιευτεί μόνο μία απόφαση αστικής δίκης σε πρώτο βαθμό. Η αναγνωρισμένη (σε πρώτο βαθμό) αξίωση κατά της εταιρείας και του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος “ΟΣΕ” ανέρχεται σε ποσό 800.000 ευρώ.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτό το αποτέλεσμα και τις νέες διαθέσιμες πληροφορίες σχετικά με την ανακατασκευή της δυναμικής του ατυχήματος, η οποία εξακολουθεί να είναι μερική καθώς ο φάκελος διερεύνησης δεν έχει ακόμη κλείσει, η εκτίμηση της Διοίκησης σχετικά με την πιθανή οικονομική υποχρέωση που προκύπτει από το ατύχημα παραμένει αμετάβλητη σε σχέση με το 2023, δηλαδή ότι οι υπάρχουσες ασφαλιστικές καλύψεις εξακολουθούν να καλύπτουν πλήρως τον εκτιμώμενο κίνδυνο για την εταιρεία” αναγράφεται.

Στο θέμα παρενέβη και ο πρόεδρος της ΕΝΥΠΕΚΚ, Αλέξης Μητρόπουλος. “Παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις μελών της κυβέρνησης, η HELLENIC TRAIN άσκησε τελικά, την τελευταία ημέρα της προθεσμίας (26-9-2025), αναίρεση κατά της υπ’αριθ. 3886/2025 απόφασης του Εφετείου Αθηνών που είχε δικαιώσει τους συγγενείς θανόντος υπαλλήλου της, κατά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και είχε επιδικάσει ποσά αποζημίωσης. Η τραγωδία συνεχίζεται στα απελπισμένα πρόσωπα των συγγενών των θυμάτων που ζητούν δικαίωση!!” τονίζει.

“Μιλάμε για εργατικό ατύχημα, ο συγκεκριμένος ελεγκτής χάθηκε πάνω στο καθήκον, σκοτώθηκε ακαριαία … Θα τους δικάσουμε αν δε παραιτηθούν που δεν πρόκειται να παραιτηθούν, ετοιμαζόμαστε για τρίτο δικαστήριο και για νέα ταλαιπωρία” σημείωσε.

ΚΟΝΤΡΑ ΛΙΑΚΟΥΛΗ – ΚΥΡΑΝΑΚΗ

Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε την έντονη αντίδραση της βουλευτή Λάρισας και τομεάρχη Δικαιοσύνης του ΠΑΣΟΚ, Ευαγγελίας Λιακούλη, η οποία κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αποδείχθηκε «ανίσχυρη απέναντι στους ιδιώτες» και ότι αντιμετωπίζει το θέμα «με όρους επικοινωνίας». Από την πλευρά του, ο κ. Κυρανάκης απάντησε με ανάρτησή του, επιμένοντας ότι το ΠΑΣΟΚ «παραπληροφορεί συνειδητά» και πως η αναίρεση αποτελεί αποκλειστική απόφαση «μιας ιδιωτικής, 100% ξένης εταιρείας».

Η δήλωση της Ευαγγελίας Λιακούλη

«Είκοσι μέρες πριν, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών κ. Κυρανάκης δημοσιοποιούσε επιστολή του προς τον ΟΣΕ με την οποία ζητούσε να γίνει σεβαστή η απόφαση του Εφετείου που δικαίωσε συγγενείς θυμάτων στην τραγωδία των Τεμπών και η δικαστική διαδικασία να λήξει, χάριν σεβασμού στη μνήμη των θυμάτων.

Πρόκειται για τελεσίδικη απόφαση, που υποχρέωσε τον ΟΣΕ και τη Hellenic Train να αποζημιώσουν τους συγγενείς, επικυρώνοντας την πρωτόδικη δικαστική απόφαση.

Ο ΟΣΕ έσπευσε την επόμενη μέρα να απαντήσει με ανακοίνωση, ότι παρά την προβλεπόμενη διαδικασία, θα κάνει δεκτό το αίτημα της κυβέρνησης και δεν θα καταθέσει αναίρεση. Σημειωτέον ότι η ανακοίνωση εκδόθηκε την Παρασκευή 26/9 με τη σημείωση ότι η προθεσμία για την αναίρεση λήγει τη Δευτέρα 29/9.

Κι ενώ κυβέρνηση και ΟΣΕ διαχειρίζονταν επικοινωνιακά τη στήριξη στους συγγενείς, σήμερα αποκαλύπτεται ότι εν τέλει η Hellenic Train στην εκπνοή της προθεσμίας, κατέθεσε αναίρεση κατά της απόφασης – κάτι που σημαίνει ότι οι συγγενείς θα υποβληθούν και πάλι στη βάσανο των δικαστηρίων και ο Αρειος Πάγος θα κληθεί να επανεξετάσει την υπόθεση.

Η κυβέρνηση αποδείχθηκε ανίσχυρη απέναντι στη Hellenic Train, αδύναμη να προστατεύσει τους πολίτες απέναντι στους ιδιώτες που διαχειρίζονται κρατικές υποδομές, ακόμα και σε μια υπόθεση όπως αυτή των Τεμπών, όπου κυρίαρχη ευθύνη για την τραγωδία έχει το ίδιο το κράτος.

Αλλά ταυτόχρονα, αποδείχθηκε και η επιλογή της κυβέρνησης να αντιμετωπίζει τα Τέμπη με όρους επικοινωνίας, θέλοντας να κατευνάσει τη λαϊκή κατακραυγή, καθώς η επιστολή του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών μόλις τρεις ημέρες πριν τη λήξη της προθεσμίας για αναίρεση δεν ήταν καθόλου τυχαία, ούτε προφανώς αυθόρμητη ήταν η ανακοίνωση του ΟΣΕ ότι τελικά θα κάνει δεκτό το αίτημα!

Ο σεβασμός στη μνήμη των θυμάτων αποδίδεται με πράξεις κι όχι με μεγάλες δηλώσεις και χειροκροτήματα. Ο αγώνας των συγγενών για δικαίωση δεν μπορεί να γίνεται αντικείμενο “διαχείρισης” και ανακοινώσεων στον Τύπο εκ μέρους της κυβέρνησης, όταν μάλιστα οι ίδιοι οι υπουργοί αποδεικνύονται ανίσχυροι απέναντι στις εξελίξεις».
Η απάντηση Κυρανάκη

Η απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, στις δηλώσεις της Ευαγγελίας Λιακούλη, ήρθε με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα, όπου τόνισε πως «το ΠΑΣΟΚ επιλέγει να παραπληροφορεί. Χρεώνει στην κυβέρνηση την απόφαση μιας ιδιωτικής εταιρείας, 100% ξένης ιδιοκτησίας, με την οποία προφανώς διαφωνούμε».

Ολόκληρη η ανάρτηση

«Λίγες ημέρες πριν, έστειλα επιστολή στον ΟΣΕ ζητώντας να μην ασκήσει αναίρεση στην πρώτη απόφαση αποζημίωσης για συγγενείς θύματος των Τεμπών. Ο ΟΣΕ το έκανε πράξη. Αυτό είναι το αυτονόητο καθήκον μας απέναντι σε οικογένειες που έχασαν τα παιδιά τους. Αντί να το αναγνωρίσει, το ΠΑΣΟΚ επιλέγει να παραπληροφορεί. Χρεώνει στην κυβέρνηση την απόφαση μιας ιδιωτικής εταιρείας, 100% ξένης ιδιοκτησίας, με την οποία προφανώς διαφωνούμε. Ξέρουν την αλήθεια, αλλά παραπληροφορούν συνειδητά. Και όλοι γνωρίζουμε τα κίνητρά τους».

Η παρέμβαση Κυρανάκη και η ανταπόκριση ΟΣΕ
Με επιστολή του προς τη διοίκηση του ΟΣΕ στις 26 Σεπτεμβρίου ο κ. Κυρανάκης είχε ζητήσει να παραιτηθεί από το δικαίωμα της άσκησης αναίρεσης.

“Σε συνέχεια της υπ’ αριθ. 3886/2025 αποφάσεως του Μονομελούς Εφετείου Αθηνών κρίνεται επιβεβλημένο ότι η εταιρία “Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.” οφείλει να μην ασκήσει αίτηση αναιρέσεως κατά της ανωτέρω τελεσίδικης δικαστικής αποφάσεως. Η επιλογή αυτή υπαγορεύεται από την ανάγκη σεβασμού της δικαστικής κρίσης και αποφυγής περαιτέρω ταλαιπωρίας των συγγενών των θυμάτων. Η Πολιτεία και η εταιρία έχουν ηθική υποχρέωση να δείξουν έμπρακτο σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων και στις οικογένειές τους. Ως εκ τούτου, σας καλώ να μην προβείτε στην άσκηση αναιρέσεως κατά της ανωτέρω αποφάσεως” σημείωνε ο αναπληρωτής υπουργός.

Άμεση υπήρξε η ανταπόκριση του ΟΣΕ, ο οποίος την ίδια ημέρα εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε: “Στις 21 Ιουλίου 2025 δημοσιεύθηκε η εφετειακή απόφαση που προβλέπει αποζημιώσεις ύψους 200.000 ευρώ σε τέσσερις συγγενείς θύματος (σύνολο 800.000 ευρώ) της τραγωδίας των Τεμπών. Πρόκειται για την πρώτη απόφαση που εκδίδεται για αποζημιώσεις.

Την Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου είναι η προθεσμία για την άσκηση αναίρεσης από πλευράς ΟΣΕ και Hellenic Train. Παρά την προβλεπόμενη διαδικασία για εξάντληση των ενδίκων μέσων, ο Αν. Υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης, εκφράζοντας την Κυβέρνηση, ζήτησε από την νέα διοίκηση του ΟΣΕ να παραιτηθεί από αυτήν την αξίωση, ώστε να μην ταλαιπωρηθούν περαιτέρω οι συγγενείς του θύματος”.

 

Απόσυρση από ένδικα μέσα για Μάτι και Μάνδρα
Το παράδειγμα της απόσυρσης του Δημοσίου από την άσκηση ένδικων μέσων έχει εφαρμοστεί στις τραγωδίες στο Μάτι και τη Μάνδρα και έχουν καταβληθεί αποζημιώσεις ύψους 2,9 εκατ. ευρώ.

Το ελληνικό δημόσιο, όπως ανακοίνωσε προ εβδομάδων το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, έως και σήμερα αποδέχθηκε 31 αποφάσεις των Διοικητικών Δικαστηρίων και παραιτήθηκε από 6 ασκηθείσες εφέσεις, εφαρμόζοντας πιστά τη νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε τον Απρίλιο 2025.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, βασικός στόχος της Πολιτείας είναι η ταχεία ολοκλήρωση της διαδικασίας αποπληρωμής, χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια και με απλουστευμένες διαδικασίες. Σήμερα, ο μέσος χρόνος καταβολής των αποζημιώσεων δεν ξεπερνά τον έναν μήνα, εφόσον έχουν κατατεθεί εγκαίρως και ορθά όλα τα απαραίτητα έγγραφα.

Η ρύθμιση που ψηφίστηκε στο Κοινοβούλιο ύστερα από εισήγηση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκου Πιερρακάκη, προβλέπει τη μη άσκηση από το Δημόσιο ενδίκων μέσων κατά των αποφάσεων που εκδίδονται, καθώς και την παραίτηση του Δημοσίου από τα ασκηθέντα ένδικα μέσα κατά αποφάσεων που επιδικάζουν χρηματική ικανοποίηση λόγω ψυχικής οδύνης ή ηθικής βλάβης για θανάτους και τραυματισμούς, που προκλήθηκαν από τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι και τις πλημμύρες στη Μάνδρα, καθώς και αποζημιώσεις για έξοδα νοσηλείας και κηδείας.

Από την ψήφιση της ρύθμισης έως σήμερα, σε διάστημα μόλις έξι μηνών, το Δημόσιο έχει αποσυρθεί από:

* 32 ένδικα μέσα που αφορούσαν στο Μάτι

* 5 ένδικα μέσα που αφορούσαν στη Μάνδρα.

Το ακριβές ποσό που έχει καταβληθεί στους δικαιούχους ανέρχεται σε 2.863.914,30 ευρώ.

πηγή capital.gr, ναυτεμπορική, Καθημερινή, κτλ

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή