Τι πραγματικά λείπει από την Παιδεία

Του Δημήτρη Κοιλάκου από την Κυριακάτικη Kontranews

Το άνοιγμα των σχολείων, μετά από δύο μήνες αναστολής της λειτουρ­γίας των Δημοτικών και των Νηπι­αγωγείων και εγκλεισμού των παιδιών, επιβεβαίωσε ότι καμία από τις συγκεκρι­μένες διεκδικήσεις που έχουν διατυπωθεί από τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές δεν ικανοποιήθηκε.

Η πραγματικότητα φέρνει άμεσα στο προσκήνιο τις τεράστιες ευθύνες της κυβέρ­νησης και των προκατόχων της για τα 25άρια και 27άρια τμήματα, που λειτουρ­γούν σε κοντέινερ, καθώς και για τα μεγά­λα κενά σε εκπαιδευτικούς, ακόμα και σε μαθήματα κατεύθυνσης για τους μαθητές που προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές. Ακόμα πιο ουσιαστικό, όμως, είναι ότι εν έτει 2021 ο λαός μας καλείται να συμβιβα­στεί με αριθμό μαθητών, ανά τμήμα, πολύ πιο πάνω από τον εκπαιδευτικά δόκιμο, με μειωμένο αριθμό εκπαιδευτικών που δεν αρκεί για να αναβαθμιστεί ουσιαστι­κά το περιεχόμενο της εκπαίδευσης (κι ενώ υπάρχει επάρκεια αποφοίτων από τις αντίστοιχες σχολές), αλλά και με σχολικές υποδομές και εξοπλισμό που αντιστοιχεί στις απαιτήσεις του προηγούμενο αιώνα.

Πρόκειται μήπως για αδιαφορία των κυβερνώντων; Αν ήταν έτσι, τότε δε θα βλέ­παμε τόσο μεγάλη σπουδή να νομοθετού­νται διαρκώς σοβαρές αλλαγές στην εκπαί­δευση. Λίγο πριν τις γιορτές, η κυβέρνηση έσπευσε να νομοθετήσει -καθ’ υπόδειξη του ΣΕΒ- αλλαγές στην τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση και ρυθμίσεις για την ισοτίμη­ση των κολεγίων με τα πανεπιστήμια, ενώ προ ημερών παρουσίασε νομοσχέδιο που περιλαμβάνει αλλαγές στο σύστημα πρό­σβασης στα πανεπιστήμια. Είναι αξιοσημεί­ωτο ότι πρόκειται ακριβώς για τους ίδιους τομείς στους οποίους εστίασε το νομοθε­τικό της έργο και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Συνδυαστικά, τα παραπάνω αποσκο­πούν στην εξώθηση μεγάλου ποσοστού παιδιών της λαϊκής οικογένειας απ’ το να ολοκληρώσουν το Γενικό Λύκειο, με προ­φανή αρνητικό αντίκτυπο στη μόρφωσή τους. Κι όλα αυτά τη στιγμή που ακούμε από την κυβέρνηση και τα άλλα αστικά κόμματα πομπώδη φληναφήματα περί «4ης βιομη­χανικής επανάστασης» κ.λπ., που -αν μη τι άλλο- υποδεικνύει ως ανάγκη την ολό­πλευρη μόρφωση.

Δεν είναι τυχαίο ότι με το νομοσχέδιο, όπου περιλαμβάνονται τα μέτρα που δυσχε­ράνουν την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, επιχειρείται να επανέλθουν τα χρονικά όρια φοίτησης και να νομιμοποιηθεί η περαι­τέρω κατηγοριοποίηση των τμημάτων. Η στόχευση είναι διπλή: Αφενός, η ενίσχυση της κατηγοριοποίησης μεταξύ αποφοίτων διάφορων μορφών και βαθμίδων εκπαί­δευσης, ώστε να συμπιεστούν προς τα κάτω τα δικαιώματα και οι προοπτικές τους στη «ζούγκλα» της αγοράς εργασίας. Αφετέρου, η αύξηση του τζίρου μιας παράλληλης αγο­ράς εκπαιδευτικών προϊόντων και υπηρεσι­ών, ενός εμπορίου πιστοποιήσεων κατάρ­τισης και προσόντων, για να εξασφαλίζεται και η διαθεσιμότητα εργατικού δυναμικού προσαρμοσμένου στις πρόσκαιρες απαι­τήσεις των διαφόρων μεγαλοεπιχειρημα­τιών. Αυτή είναι και η περίφημη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά.

Την ώρα που παραμένουν οι τεράστιες ελλείψεις σε καθηγητές, εργαστηριακό εξο­πλισμό και φοιτητική μέριμνα, η κυβέρνη­ση βρίσκει στο άψε – σβήσε 30 εκατ. ευρώ για μηχανισμούς καταστολής στα πανεπι­στήμια, αλλά προχωρά σε 8% μείωση του τακτικού προϋπολογισμού των πανεπιστη­μίων για το 2021.

Με χιλιάδες πανεπιστημιακούς, φοι­τητές και νέους επιστήμονες, εκατοντά­δες μαθητικά συμβούλια, Συλλόγους και Ενώσεις Γονέων, Συλλόγους Φοιτητών και μελών ΔΕΠ, να εκφράζουν την αντί­θεσή τους στις προθέσεις της κυβέρνησης να προωθήσει περαιτέρω την ατζέντα που παρέλαβε από τους προκατόχους της, είναι γελασμένοι όσοι νομίζουν ότι μπορούν να νομοθετήσουν ανεμπόδιστοι, ειδικά εν μέσω της φετινής σχολικής χρονιάς, αλλα­γές στο τρόπο πρόσβασης στα ΑΕΙ και εγκα­θίδρυση αστυνομικού σώματος στα πανε­πιστημιακά. Το ΚΚΕ, με όλες του τις δυνά­μεις, μπαίνει μπροστά για τη αγωνιστική διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών της νεολαίας σε μόρφωση, δουλειά και ζωή.

* Μέλος του Τμήματος Παιδείας και Έρευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή