Οι μακροοικονομικοι δείκτες που μέχρι σήμερα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η εθνική μας οικονομία εξακολουθεί να βρίσκεται καθηλωμένη στο βάλτο της ύφεσης. Για τα αντικειμενικά δεδομένα μιας προηγμένης χώρας, μέσοι ετήσιοι αναπτυξιακοί ρυθμοί της τάξης του 2% ή του 3% σε χρονικό ορίζοντα εικοσαετίας, αρκούν για τη βελτίωση του συνόλου των μακροοικονομικών της δεικτών. Για παράδειγμα, χώρες που επί μια δεκαπενταετία επιτυγχάνουν μέσες ετήσιες αναπτυξιακές επιδόσεις γύρω στο 3%, παρατηρείται ότι αυξάνονται συνεχώς τα κρατικά έσοδα, οι καταθέσεις (αποταμιεύσεις) των πολιτών στις τράπεζες, οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου, οι εισροές ξένων επενδυτικών κεφαλαίων και οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Δυστυχώς, τα μαντάτα που μας στέλνουν τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους ως προς την πορεία των Δημοσίων Οικονομικών εντός του 2017, είναι αποκαρδιωτικά και προκαλούν ερωτηματικά για την αποτελεσματικότητα της ασκούμενης μνημονιακής οικονομικής πολιτικής. Η λαϊκή λέει: «Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται». Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του ΓΛΚ, οι κάτωθι στατιστικές παρατηρήσεις πιστοποιούν τη συντελούμενη επιδείνωση της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας κατά τη διάρκεια του 2017:
1) Την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2016- Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2017, το σύνολο των καθαρών εσόδων του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού (ΓΚΠ) από 9,62 ελαττώθηκε σε 8,33 δις ευρώ (€), που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης των εσόδων της τάξης του -13,41%!!! Ναι μεν η εντυπωσιακή συρρίκνωση των εσόδων του ΓΚΠ αποδίδεται σε σημαντικό βαθμό στην υστέρηση των εσόδων του ΠΔΕ (Προϋπολογισμός Δημοσίων Επενδύσεων), ωστόσο δεν θα πρέπει να παραβλεφθεί ότι το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2017 μπήκαν στα κρατικά ταμεία 734 εκατ/ρια € από μερίσματα της Τράπεζας της Ελλάδας. Αυτό σημαίνει ότι η συντελούμενη μείωση των δημοσιονομικών εσόδων, οφείλεται σε ενδογενή αίτια που άμεσα σχετίζονται με τη φάση παρατεταμένης ύφεσης που διέρχεται η εθνική μας οικονομία.
2) Η πτωτική πορεία των κρατικών εσόδων κατά τη διάρκεια του πρώτου διμήνου του 2017, οδήγησε το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο να προβεί σε εσωτερική στάση πληρωμών, με συνέπεια την περίοδο Δεκέμβριος 2016-Φεβρουάριος 2017, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές στο σκέλος των δαπανών και των εσόδων του ελληνικού δημοσίου προς φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, από 4,53 να εκτιμάται ότι αυξήθηκαν σε 5,15 δις €. Κατ’ αυτό τον τρόπο, η διεύρυνση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του ελληνικού δημοσίου κατά 620 εκατ. € (5,15-4,53=0,62), συνέβαλε στην εικονική συγκράτηση των δαπανών και άρα στην εμφάνιση πλασματικών πλεονασμάτων στο τελικό ισοζύγιο του ΓΚΠ κατά το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2017.
3) Την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2016/Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2017, το πρωτογενές πλεόνασμα του ΓΚΠ από 2,85 ελαττώθηκε σε 2,12 δις €. Πάμπολλες φορές έχουμε υποστηρίξει ότι τα συγκεκριμένα πρωτογενή πλεονάσματα είναι ανύπαρκτα και όσοι τα επικαλούνται συνειδητά κοροϊδεύουν τους πολίτες. Είναι δυνατόν ο κρατικός προϋπολογισμός να έχει πρωτογενή πλεονάσματα και ταυτόχρονα το ελληνικό δημόσιο να αυξάνει συνεχώς τον βραχυπρόθεσμο δανεισμό υπό τη μορφή εντόκων γραμματίων; Εφόσον ο ΓΚΠ είναι πλεονασματικός, γιατί την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2016/Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2017, ο επιπρόσθετος βραχυπρόθεσμος δανεισμός εντόκων γραμματίων ξεπέρασε τα 30 δις €; Σύμφωνα με αξιόπιστες εκτιμήσεις, το Φεβρουάριο του 2017, το απόθεμα του βραχυπρόθεσμου χρέους της κεντρικής κυβέρνησης σε έντοκα γραμμάτια και ρευστό ανερχόταν σε 600 δις €. Σε ποιους παράγοντες οφείλεται ο ακατάσχετος βραχυπρόθεσμος δανεισμός του ελληνικού δημοσίου εντός του 2017;
Εκτός των ανωτέρω τριών καίριων παρατηρήσεων, θα μπορούσαμε να παραθέσουμε και άλλα επιχειρήματα, που καταδεικνύουν τη σοβαρή επιδείνωση των Δημοσίων Οικονομικών της χώρας κατά τη διάρκεια του 2017. Τα κρατικά έσοδα εμφανίζουν τάσεις έντονου κορεσμού. Όποια μέλη του κυβερνητικού οικονομικού επιτελείου, πιστεύουν ότι με τα φορολογικά χαρατσώματα των πολιτών, τα πετσοκόμματα μισθών και συντάξεων, το φοροκυνηγητό των επιχειρήσεων και την περαιτέρω μείωση του αφορολογήτου από τα 8.634 στα 5.900 ευρώ, θα επιτευχθούν η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους, πλανώνται οικτρά. Αν η κάμψη των κρατικών εσόδων συνεχιστεί και οι καταθέσεις στις εγχώριες τράπεζες σημειώσουν περαιτέρω συρρίκνωση εντός του 2017, αυτοί που ευαγγελίζονται την ορθότητα των ασκούμενων μνημονιακών πολιτικών δεν θα ξέρουν από ποια πόρτα να φύγουν ή από ποιο παράθυρο να πηδήξουν.