Σε εξέλιξη η κρίσιμη συνεδρίαση του ΣτΕ για τις τηλεοπτικές άδειες

ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ                                      

Σε εξέλιξη βρίσκεται η κρίσιμη συνεδρίαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις τηλεοπτικές άδειες.

Η συνεδρίαση ξεκίνησε λίγα λεπτά μετά τις 5:30 το απόγευμα με αντικείμενο το νόμο για τις τηλεοπτικές άδειες.

Οι μέχρι στιγμής εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το ανώτατο δικαστήριο θα καταλήξει διά ψηφοφορίας στα δύο κρίσιμα θέματα που αφορούν στις αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και στον αριθμό των τηλεοπτικών αδειών που χορηγεί ο νόμος Παππά και οι προσβαλλόμενες υπουργικές αποφάσεις.

Τα σενάρια

Όλα τα σενάρια είναι ανοιχτά σύμφωνα με εκτιμήσεις δικαστικών κύκλων, καθώς οι ισορροπίες που καταγράφηκαν με το 16-9 επί του παραδεκτού των αιτήσεων, ουσιαστικά δεν σημαίνουν και πολλά πράγματα καθώς πλέον τίθενται θέματα ουσίας στο τραπέζι της διάσκεψης.

ΣΕΝΑΡΙΟ 1ο

Κεντρικό θέμα είναι η παράκαμψη του ΕΣΡ (Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηελόρασης) και η εκχώρηση των αρμοδιοτήτων του στον υπουργό Επικρατείας Νίκο Παππά. Αν οι ανώτατοι δικαστικοί, που έχουν ήδη τοποθετηθεί και κατά τη χθεσινή Ολομέλεια για το επίμαχο θέμα, οδηγηθούν σε κρίση ότι είναι αντισυνταγματικός ο νόμος της κυβέρνησης, γιατί μόνον το ΕΣΡ είχε – κατά το σύνταγμα- την αρμοδιότητα για τη χορήγηση των τηλεοπτικών αδειών, τότε ο ισχύων νόμος θα αντιμετωπίσει προβλήματα εφαρμογής και θα πρέπει να υπάρξει διορθωτική νομοθετική πρωτοβουλία. Σε αυτό συνηγορούν και δυο ακόμα αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ που συνιστούν νομολογία σύμφωνα με τις οποίες μονο αρμόδιο για να ρυθμίζει το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο είναι το ΕΣΡ. Και οι δυο αποφάσεις αφορούν στην ΕΡΤ και στη ια προήδρευε ο νυν πρόεδρος Νικος Σακελλαρίου.

Εκτιμάται μάλιστα πως στο σκεπτικό μιας τέτοιας απόφασης θα υπάρχουν αναφορές και «πολιτικής διαχείρισης», δηλαδή θα αναφέρεται πιθανόν πως για τη μη συγκρότηση  του ΕΣΡ ευθύνεται το πολιτικό φάσμα που δεν συναίνεσε προς τούτο ενώ  ενδέχεται να αναφέρεται πως έγιναν προσπάθειες από την κυβέρνηση να το συγκροτήσει αλλά απέβησαν άκαρπες και γι αυτό αναγκάστηκε ο υπουργός να παρει τις αρμοδιότητες. 

ΣΕΝΑΡΙΟ 2ο

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει πως το δικαστήριο θα προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα και ορίσει συγκεκριμένη προθεσμία 9μηνών) για την συγκρότηση του ΕΣΡ και την διοργάνωση του διαγωνισμού, τον οποίο όπως θα αναφέρει –πιθανόν – επιτάσσει το δημόσιο συμφέρον (και ταμείο)  αλλά και η κατάσταση στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.   Πάντως, εκτιμήσεις δικαστικών πηγών, ανέφεραν, πως αν το σκεπτικό της απόφασης δίνει προθεσμία ολίγων μηνών για συγκρότηση του ΕΣΡ, πέραν των δυνατοτήτων πολιτικής διαχείρισης που ενδεχομένως θα δοθούν στην κυβέρνηση για την επιχειρηματολογία που θα αναπτύξει, η αντιπολίτευση, διά δικαστικής αποφάσεως πλέον, θα κληθεί να συναινέσει σε λύσεις συγκρότησης του ΕΣΡ εντός της προθεσμίας.

Σε τέτοια περίπτωση τον αριθμό των αδειών – το δεύτερο μείζων θέμα- πιθανότατα θα τον κρίνει και αυτόν το νέο ΕΣΡ.

ΣΕΝΑΡΙΟ 3ο

Το τρίτο σενάριο προβλέπει να κριθεί ο νόμος  συνταγματικός με την αναφορά πως η αδυναμία συγκρότησης του ΕΣΡ ελέω πολιτικής ασυνεννοησίας ήταν η αιτία που οι αρμοδιότητες πήγαν στον υπουργό.  Αν συμβεί αυτό τότε το δικαστήριο μπορεί να θέσει  σε ψηφοφορία και για θέμα του αριθμού των τηλεοπτικών αδειών.

ΠΟΙΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΒΑΛΛΟΝΤΑΙ

Όλοι οι τηλεοπτικοί  σταθμοί ζητούν να ακυρωθεί ο νόμος 4339/2015, και οι εξής αποφάσεις:

1. Του υπουργού Επικρατείας με αριθμό 4297/2016 γι την «μεταβίβαση επιμέρους αρμοδιοτήτων της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου στην Γενική Γραμματεία Ενημερώσεως και Επικοινωνίας και ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων της διαγωνιστικής διαδικασίας».

2. Του υπουργού Επικρατείας με αριθμό 7230/2016   για την «μεταβίβαση αρμοδιότητας στην Γενική Γραμματεία Ενημερώσεως και Επικοινωνίας για τη σύσταση Ειδικής Επιτροπής Ενστάσεων στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειών παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition)».

3. Του γενικού γραμματέα Ενημερώσεως και Επικοινωνίας (Α. Π.7752/8.4.2016) με την οποία εγκρίνεται η διενέργεια πρόχειρου διαγωνισμού με σταθμισμένα κριτήρια για την παροχή ελεγκτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο της διενέργειας της διαδικασίας αδειοδοτήσεως παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου σε εφαρμογή των άρθρων 5 παρ. 6 και 6 παρ. 5 ν. 4339/2015 και με την οποία καλούνται οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν προσφορές.

4. Των υπουργών Οικονομικών και Επικρατείας με αριθμό 7984/2016   για τον  «καθορισμός τιμής εκκλήσεως για τις δημοπρατούμενες άδειες παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου για μετάδοση υψηλής ευκρίνειας (high definition)».

5. Των υπουργών Εργασίας, Υποδομών και Επικρατείας με αριθμό 7577/2016 για τον καθορισμό  ελάχιστου αριθμού εργαζομένων πλήρους απασχόληση ανά ειδικότητα των παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψεως εθνικής εμβέλειας ενημερωτικού προγράμματος γενικού περιεχομένου.

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή