Στην Ελλάδα ο χώρος του θεάματος, αποτελεί σημείο αναφοράς, με τους εγχώριους star, τα δημόσια πρόσωπα, τους καλλιτέχνες και τους influencers να είναι συνεχώς στο προσκήνιο μέσα από τα ΜΜΕ (τηλεόραση, sites, περιοδικά, εφημερίδες) αλλά και μέσα από τα social media, τα οποία αποτελούν ένα νέο, ξεχωριστό, ισχυρότατο εργαλείο αλληλεπίδρασης κι επικοινωνίας με το κοινό τους!
Πίσω, όμως, από κάθε επιτυχημένο δημόσιο πρόσωπο, καλλιτέχνη ακόμα και influencer, πίσω από έναν star,βρίσκεται και δουλεύει καθημερινά και πυρετωδώς μια ολόκληρη ομάδα ειδικών, εξειδικευμένων συνεργατών με «μπροστάρη» τον μάνατζερ. Σωματοφύλακες, προσωπικοί βοηθοί, γραμματείς, στυλίστες, make upartists, ειδικοί για τα ΜΜΕ, ειδικοί για τα social media,ειδικοί για τις χορηγίες και τις εμπορικές συμφωνίες,αλλά και ειδικοί για τις μουσικές εμφανίσεις, τις παραγωγές, τις συναυλίες, τις περιοδείες όταν πρόκειται για τραγουδιστές, οι οποίοι έχουν και το υψηλότερο «κασέ».
Όσο πιο διάσημος, όσο πιο πολλές δουλειές κάνει έναςκαλλιτέχνης τόσο μεγαλύτερες οι απαιτήσεις και ο αριθμός συνεργατών. Ειδικά όταν πρόκειται για τραγουδιστές, που έχουν πολλά πεδία δράσης καιορισμένες φορές ξεφεύγουν από το ρόλο του τραγουδιστή και «ακουμπούν» λόγω της αναγνωρισιμότητάς τους το ρόλο του ηθοποιού, του τηλεοπτικού προσώπου (παρουσιαστές, μέλη κριτικής επιτροπής κ.α.), τόσο πιο πολλοί είναι οι άνθρωποι, οι ειδικοί που εργάζονται για αυτούς και είναι απαραίτητοι για τη διαχείριση όλων των θεμάτων τους.
Και, φυσικά, πάνω από όλους αυτούς ο μάνατζερ, οποίος είναι αυτός που καλείται να επιλέξει, να διαχειριστεί, να διευθύνει, να τους οδηγήσει όλους στο σωστό δρόμο, για να οδηγήσει και να διατηρήσει τον πελάτη του, τον starτου στην κορυφή!
Ο μάνατζερ τραγουδιστών έχει την ευθύνη τηςδιαχείρισης στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας και όχι μόνο. Ένας χώρος σκληρός, με φρενήρεις ρυθμούς, για γερό στομάχι, χωρίς ωράριο που απαιτεί γνώσεις και προσβάσεις σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται ένας τραγουδιστής-star. Το Α και το Ω στην καριέρα ενός star είναι ο μάνατζερ του και οι άνθρωποί του.
Όπως γράφει και η έγκυρη, παγκόσμια συνδρομητική πλατφόρμα masterclass.com, ο μάνατζερ καλλιτεχνών είναι ο επίσημος εκπρόσωπος και σύμβουλος ενός μουσικού ή συγκροτήματος. Ο μάνατζερ συμβάλλει στην οικοδόμηση της καριέρας ενός καλλιτέχνη και στη διαμόρφωση της μουσικής (και όχι μόνο) πορείας του πελάτη του. Συνεργάζεται με παραγωγούς και στελέχη δισκογραφικών, με νομικούς και οικονομικούς συμβούλους, ενώ διαπραγματεύεται τις συμφωνίες, τα συμβόλαια, τις αμοιβές και οργανώνει συναυλίες, περιοδείες και ζωντανές εμφανίσεις.
Ένας καλός μάνατζερ καλλιτεχνών οφείλει να κρατάει πολλούς άσους στο μανίκι, στο χειρισμό της επιχειρηματικής και επαγγελματικής ανάπτυξης κι εξέλιξης των πελατών του. Οι μάνατζερ καλλιτεχνών αναλαμβάνουν και είναι υπεύθυνοι για ένα ευρύ φάσμα ευθυνών που περιλαμβάνουν:
Διαπραγμάτευση συμβολαίων: Τα συμβόλαια της μουσικής βιομηχανίας είναι απίστευτα περίπλοκα. Ο μάνατζερ καλλιτεχνών συμβουλεύει τον πελάτη του για επιχειρηματικές αποφάσεις και διαπραγματεύεται για λογαριασμό του. Επειδή οι μάνατζερ έχουν οικονομικό μερίδιο (ποσοστό) και success fee στην επιτυχία του πελάτη τους, είναι προς το συμφέρον τους να διαπραγματευτούν σκληρά για τις καλύτερες δυνατές συμφωνίες. Ένας καλός κι επιτυχημένος μάνατζερ χαρακτηρίζεται από ισχυρές διαπροσωπικές δεξιότητες και διαπραγματευτική οξυδέρκεια.
Μάρκετινγκ, επικοινωνία και εικόνα: Η επιτυχία ενός καλλιτέχνη εξαρτάται πολύ από το καλό μάρκετινγκ, τη σωστή στρατηγική επικοινωνίας και το κατάλληλο branding. Ο μάνατζερ αναλαμβάνει τη δημιουργία και διαχείριση της δημόσιας εικόνας ενός μουσικού λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τις τρέχουσες τάσεις στη μουσική τόσο στη χώρα που δραστηριοποιείται όσο και σε παγκόσμια κλίμακα.
Περιοδείες και live εμφανίσεις: Οι μάνατζερ καλλιτεχνών – ορισμένες φορές και σε συνεργασία με τη δισκογραφική εταιρεία ενός καλλιτέχνη-, συνθέτουν τα προγράμματα περιοδείας του πελάτη τους φροντίζοντας όλες τι λεπτομέρειες. Τα ταξίδια έχουν πολλά κινούμενα μέρη και απαιτούν ισχυρές δεξιότητες προγραμματισμού και συντονισμού πολλών και διαφορετικών ομάδων. Οι μάνατζερ εργάζονται για να εξασφαλίσουν στους πελάτες τους ζωντανές εμφανίσεις σε καλούς συναυλιακούς χώρους, συντονίζοντας και την προώθηση των εμφανίσεων παράλληλα.
Ανάπτυξη καλλιτέχνη: Οι μάνατζερ συμβάλλουν ουσιαστικά στην εξέλιξη ενός καλλιτέχνη. Μέσα από κομβικές επαφές και συνεργασίες στη μουσική βιομηχανία με μουσικούς παραγωγούς ή άλλους καλλιτέχνες που μπορούν να συνεργαστούν με τους πελάτες τους και να τους βοηθήσουν να αναπτυχθούν ως καλλιτέχνες. Οι μάνατζερ μιλούν με τους πελάτες τους σε καθημερινή βάση και τους βοηθούν, τους καθοδηγούν σε μια ποικιλία μουσικών και επιχειρηματικών αποφάσεων.
Προώθηση: Η επιτυχία ενός καλλιτέχνη εξαρτάται από την καλή προώθηση, τη σωστή και αποτελεσματική στρατηγική επικοινωνίας. Ένας μάνατζερ καλλιτεχνώνεργάζεται σκληρά για να προωθήσει αποτελεσματικά τη μουσική των πελατών του. Ο μάνατζερ βρίσκει τους κατάλληλους ανθρώπους, τους καλύτερους στον τομέα τους για να εργαστούν για αυτόν και τον πελάτη-starτους. Συνεργάζεται και συντονίζει τις εξειδικευμένεςαυτές ομάδες συνεργατών του, οι οποίες είναι υπεύθυνες για το πεδίο των ενεργειών στα ΜΜΕ, αλλά και τις ομάδες που διαχειρίζονται τους επίσημους λογαριασμούς στα social media και όλα τα άλλα θέματα. Έτσι, όλοι μαζί συντονίζουν τις δράσεις τους για να ενισχύσουν τη φήμη του καλλιτέχνη και των projects του μέσα από πρόγραμμα αρθρογραφίας, δελτίων τύπου και δημοσιεύσεων στα ΜΜΕ αλλά και αναρτήσεων και δημιουργικών ενεργειών στα social media, σε δημόσιες εμφανίσεις, σε φιλανθρωπικές εκστρατείες και ενέργειες που προσδίδουν λάμψη και κύρος.
Προϋπολογισμός και διαχείριση χρημάτων: Οι καλοί μάνατζερ δημιουργούν ομάδες εξειδικευμένων επαγγελματιών γύρω από έναν καλλιτέχνη για να διαχειριστούν αποτελεσματικά όλους τους τομείς και πεδία δράσεις του πελάτη τους, εξασφαλίζοντας την επιτυχία. Ειδικοί για το πεδίο των ΜΜΕ, ειδικοί για τα social media, ειδικοί για τα οικονομικά και νομικά ζητήματα, ειδικοί για την εμφάνισή τους, ειδικοί για τις περιοδείες και την παραγωγή τους, ειδικοί για ζητήματα που αφορούν και φροντίζουν την ομαλή ροή της καθημερινότητάς τους. Οι μάνατζερ καλλιτεχνών πολλές φορές προτείνουν και συνδέουν τους πελάτες τους με καλούς λογιστές ή και νομικούς συμβούλους για να τους βοηθήσουν να διαχειριστούν τα χρήματά τους και σε προσωπικό επίπεδο, πέραν του επιχειρηματικού και μέσα από συμφωνίες με εταιρίες που τους προσφέρουν ανταλλακτικά προϊόντα και υπηρεσίες.
Δημόσιες εμφανίσεις: Καθώς οι καλλιτέχνες γίνονται όλο και πιο επιτυχημένοι, οι ευκαιρίες προβολής και δράσης προκύπτουν κι εκτός της μουσικής βιομηχανίας. Οι σούπερ σταρ της μουσικής εμφανίζονται συχνά σε τηλεοπτικές εκπομπές και ταινίες προκειμένου να ενισχύσουν τις εμπορικές τους συμφωνίες και να αυξήσουν τη φήμη τους.
Είναι σαφές, λοιπόν, ότι για κάθε τομέα ευθύνης, υπάρχει ξεχωριστή ομάδα ειδικών με ξεχωριστή εξειδίκευση στο πεδίο δράσης τους για την αποτελεσματική λειτουργία και διαχείριση των projectsτου πελάτη τους.
Τι ισχύει στην Ελλάδα;
Στην Ελλάδα, είναι ελάχιστοι οι άνθρωποι ή για να είμαστε πιο σωστοί οι εταιρίες που μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες μάνατζμεντ και διαχείριση φήμης. Η αμοιβή για την παροχή μιας πλήρης γκάμας υπηρεσιών διαχείρισης φήμης ξεπερνάει τα 10.000€ το μήνα. Επίσης, υπάρχει επιπρόσθετα της αμοιβής ποσοστό επί του τζίρου και, μάλιστα επί των ακαθάριστων εσόδων που ξεπερνάει το 30% και φθάνει και το 50% και 60%. Οι καλλιτέχνες επενδύουν σε τέτοιου είδους εταιρίες να τους εκπροσωπούν, ώστε να ενισχύουν τη φήμη τους και κατ’ επέκταση την εμπορική και καλλιτεχνική τους αξία, την οποία εξαργυρώνουν σε επικερδείς εμφανίσεις, χορηγίες και συνεργασίες.
Πολλές φορές το ρόλο του μάνατζερ αναλαμβάνουν και οι δισκογραφικές εταιρίες ή και δικηγορικές εταιρίες. Ωστόσο είναι δύσκολο να ανταποκριθούν, αφού εκτός από την απαραίτητη εμπειρία, δικτύωση κι εξειδίκευσηπου χρειάζεται, απαιτείται άπλετος χρόνος που πολλοί δε μπορούν και δεν είναι διατεθειμένοι να αφιερώσουν, καθώς πρέπει για 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, να είναι διαθέσιμοι για να λύσουν αναπάντεχα θέματα, να φροντίσουν για το πιο ασήμαντο έως το πιο σημαντικό στην καριέρα ενός καλλιτέχνη, χωρίς αργίες, γιορτές, διακοπές!
Τελικά, φαίνεται ότι ο χώρος της showbiz είναι ένας χώρος με πολλά χρήματα, αρκεί να έχεις τους σωστούς ανθρώπους τόσο μπροστά όσο και πίσω από τις κάμερες.