Ο αποπληθωρισμός διαρκείας υποβαθμίζει τον έλληνα καταναλωτή και σύμφωνα με τα στοιχεία Ιανουαρίου της Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο αντίστοιχος δείκτης κινήθηκε με αρνητικό ρυθμό 0,7% συνεχίζοντας μία τάση που καταγράφεται για 35ο συνεχόμενο μήνα.
Όμως γιατί η είναι κακό αυτό; Πως επηρεάζει τον έλληνα καταναλωτή; Μεγάλη μερίδα των καταναλωτών βλέπουν την καταναλωτική του δύναμη να μειώνεται και με τα ίδια λεφτά να αγοράζουν όλο και λιγότερα πράγματα.
Μπορεί το ευρώ να παραμένει δυνατό, μπορεί ο μισθός να παραμένει σταθερός, αλλά ο έλληνας κάθε φορά που πηγαίνει στην αγορά, μπορεί να αγοράζει όλο και λιγότερα.
Τι είναι όμως ο πληθωρισμός και τι ο αποπληθωρισμός;
Ο πληθωρισμός είναι η συνεχής αύξηση του επιπέδου των τιμών σε μία οικονομία μέσα σε μία χρονική περίοδο. Είναι η μεταβολή στην συγκεκριμένη περίοδο που μετράμε και όχι το αν οι τιμές είναι γενικά υψηλές ή χαμηλές.
Στην Ελλάδα έχουμε μία μεγάλη περίοδο αποπληθωρισμού, που είναι όταν ο μέσος όρος των τιμών των προϊόντων και υπηρεσιών, αντί για να ανεβαίνουν κάθε χρόνο, αυτές πέφτουν. Ο αποπληθωρισμός για το πούμε απλά, δεν είναι καλό πράγμα, καθώς, βάζει την οικονομία σε αδιέξοδο.
Οι καταναλωτές σταματούν να αγοράζουν προϊόντα, είτε γιατί δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, είτε γιατί περιμένουν ότι οι τιμές θα πέσουν τις επόμενες ημέρες.
Αυτό στραγγίζει την αγορά, «παγώνει» τις επενδύσεις και οδηγεί τα καταστήματα να ρίξουν και άλλο τις τιμές μήπως πουλήσουν τίποτα, γιατί έχει πέσει η ζήτηση. Αυτό φέρνει υποβάθμιση της Οικονομίας, με πτώση του επιπέδου της αγοράς, μείωση μισθών, απολύσεις και γενικά μία μιζέρια.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η σύγκριση του πληθωρισμού τον Ιανουάριο του 2016 με τον Ιανουάριο του 2015 φέρνει μείωση 0,7%, έναντι µείωσης 2,8%, στην σύγκριση του 2015 με το 2014.
Ο μέσος δείκτης δωδεκαμήνου (Φεβρουαρίου 2015-Ιανουαρίου 2016) σε σύγκριση προς τον ίδιο δείκτη του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2014-Ιανουαρίου 2015 καταγράφει κάμψη 1,6% έναντι πτώση 1,4% που καταγράφηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο.
Η υποχώρηση του πληθωρισμού προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
Από τις μειώσεις των δεικτών:
Κατά 23,0% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
Κατά 1,3% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης και στον ηλεκτρισμό.
Κατά 1,8% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
Κατά 2,0% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα διόδια.
Aπό τις αυξήσεις των δεικτών:
Κατά 0,3% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα ψάρια νωπά και νωπά λαχανικά. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα νωπά φρούτα.
Κατά 0,3% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα κρασιά.