Να φύγουν όλα τα σαπιοκάραβα από τις θάλασσές μας

Πριν καταστρέψουν οι λαθρέμποροι τον Τουρισμό μας, που αποτελεί τη μεγάλη ελπίδα για τη σωτηρία της χώρας μας – Πετρέλαιο να μεταφέρουν μόνο διπύθμενα πλοία, για περισσότερη ασφάλεια και να απαγορευθεί και στα ξένα πετρελαιοφόρα να περνούν από την περιοχή μας, όταν είναι μονοπύθμενα

Η ΑΛΛΑΓΗ νομοθεσίας και η θέσπιση αυστηρών κανόνων για τα πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο είναι επιβεβλημένη για να αποφευχθεί νέα περιβαλλοντική καταστροφή.

Οι ναυτικοί που γνωρίζουν από πρώτο χέρι τα κόλπα με τα σαπιοκάραβα που χρησιμοποιούν οι λαθρέμποροι και οι αεριτζήδες, προειδοποίησαν ότι θα έχουμε νέες περιπέτειες αν το κράτος δεν τσακίσει την ασυδοσία και δεν θεσπίσει αυστηρούς κανόνες.

Με δεδομένο ότι η μοναδική βαριά βιομηχανία που έχει απομείνει στη χώρα είναι ο Τουρισμός, που διασώζει την οικονομία από βέβαιη χρεοκοπία, οι αποφάσεις των αρμοδίων υπουργών θα πρέπει να είναι άμεσες και τολμηρές για να σπάσει το απόστημα της διαπλοκής που δίνει άδειες σε πλοία φαντάσματα τα οποία δεν πληρούν κανένα όρο ασφαλείας.

Η Ελλάδα θα πρέπει να απαγορεύσει τη διέλευση από τις θάλασσες όλων των μονοπύθμενων πλοίων γιατί μια βύθιση ή ένα ναυάγιο μπορεί να καταστρέψει ολοσχερώς τον Τουρισμό.

Η μεταφορά πετρελαίου να επιτρέπεται μόνο σε διπύθμενα και τριπύθμενα πλοία που παρέχουν ασφάλεια στη μεταφορά. Βέβαια μια τέτοια απόφαση θα προκαλούσε την αντίδραση της μαφίας των λαθρεμπόρων που για δεκαετίες αλωνίζει στην κυριολεξία έχοντας αποκτήσει ιδιότυπη ασυλία εξαιτίας της διαπλοκής της με το παλιό πολιτικό σύστημα.

Οι αεριτζήδες με τα σαπιοκάραβα έχουν αποκτήσει μεγάλη οικονομική και πολιτική ισχύ, ενώ ελέγχουν με τα λαδώματα και τους νευραλγικούς τομείς των ελεγκτικών μηχανισμών και γι΄ αυτό εξασφαλίζουν άδειες χωρίς να έχουν ελεγχθεί τα πλοία.

Η σημερινή κυβέρνηση που δεν έχει εξαρτήσεις και διαπλοκές με τη μαφία των λαθρεμπόρων πρέπει να τολμήσει και να θεσπίσει τώρα αυστηρούς νόμους για να σταματήσουν οι περιπέτειες με την περίεργη βύθιση και τα ναυάγια των σαπιοκάραβων.

Μέχρι τη Σαρωνίδα έφθασε η ρύπανση

Σε ατελείωτο εφιάλτη εξελίσσεται για τις Αρχές το έργο απορρύπανσης του Σαρωνικού, αφού ακόμη και οι παραλίες που έχουν καθαριστεί ξαναμαυρίζουν, με τη μόλυνση να εκτείνεται πλέον μέχρι την Σαρωνίδα.

Το συσσωρευμένο μαζούτ στο βυθό της Σαλαμίνας, ακόμη και στα ρηχά, λίγα μέτρα μόνο από την ακτή, μαρτυρά το μέγεθος της καταστροφής από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Οι εικόνες των μικρών παιδιών με τα μαυρισμένα από την πίσα πόδια στις πλαζ των νοτίων προαστίων είναι αποκαρδιωτικές.

Μέρα με τη μέρα η οικολογική τραγωδία λαμβάνει όλο και πιο δραματικές διαστάσεις. Χθες, ξεκίνησε η συστηματική δειγματοληψία του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), για τη διερεύνηση των επιπτώσεων της πετρελαιοκηλίδας από την Βούλα μέχρι την Ανάβυσσο.

Σύμφωνα με τα πρώτα δείγματα η ρύπανση φτάνει μέχρι την Σαρωνίδα. «Είδαμε ότι κάποια δείγματα τα οποία πήραμε από την Σαρωνίδα την Πέμπτη είναι επιβαρυμένα. Όχι όπως είναι στην Γλυφάδα, αλλά υπάρχει επιβάρυνση. Η συγκεκριμένη δειγματοληψία έγινε μετά από τηλεφώνημα που δεχθήκαμε από κάποιους πολίτες οι οποίοι μένουν κοντά στην περιοχή», δήλωσε σχετικά ο διευθυντής Ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ, Γιάννης Χατζηανέστης.

Για το αν οι κάτοικοι μπορούν να κολυμπήσουν στην περιοχή, ο κ. Χατζηανέστης επιφυλάχθηκε να απαντήσει μετά την επεξεργασία των αποτελεσμάτων.

Πιο ευχάριστα είναι τα νέα για την περιοχή της Βούλας, όπου δεν προκύπτει  επιμόλυνση με πετρελαιοειδή κατάλοιπα στη θάλασσα εντός των ορίων του Δήμου, σύμφωνα με τον εργαστηριακό έλεγχο.

 «Δεν εφησυχάζουμε, αλλά συνεχίζουμε τις προσπάθειες που καταβάλλουμε να κρατήσουμε τους ρύπους από την πετρελαιοκηλίδα μακριά από τις ακτές της πόλης μας. Μέχρι την οριστική απομάκρυνση του κινδύνου από το Σαρωνικό, θα συνεχίσουμε να κάνουμε σε καθημερινή βάση οπτικό έλεγχο σε όλη την ακτογραμμή του Δήμο και κάθε δέκα ημέρες θα επαναλαμβάνουμε τον εργαστηριακό έλεγχο» τόνισε σε δήλωσή του ο Δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.

Στο μεταξύ, η επιχείρηση αντιμετώπισης της θαλάσσιας μόλυνσης συνεχίζεται με αμείωτη ένταση ενώ στην μάχη της απορρύπανσης έχουν ριχτεί πλέον και οι ένοπλες δυνάμεις.

Από το Πολεμικό Ναυτικό διατέθηκαν 30 στελέχη στην Σαλαμίνα και άλλα 60 στελέχη στην Γλυφάδα καθώς και δύο αντιρρυπαντικά φράγματα, ένα στο Παλαιό Φάληρο και ένα στην Σαλαμίνα.

Σε δύο χρόνια θα καθαρίσουν οι θάλασσες

Οι επιστήμονες, πάντως, εκτιμούν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια για να καθαρίσουν πλήρως τα μολυσμένα νερά του Σαρωνικού ενώ κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις της ρύπανσης στην τροφική αλυσίδα, μέσω επικίνδυνων αλιευμάτων που μπορεί να φτάσουν μέχρι τα πιάτα μας.

«Είναι η πρώτη φορά που αντιμετωπίζουμε τέτοια ρύπανση κοντά σε κατοικημένη περιοχή. Είναι διαφορετικό από ό,τι στο πέλαγος» επεσήμανε ο καθηγητής και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Τοξικολογίας, Δημήτρης Κουρέτας.

Όπως εξήγησε, «τέτοιου είδους φαινόμενα χρειάζονται 3 μήνες μετρήσεων, για να παρακολουθήσουμε τι γίνεται», ενώ διευκρίνισε ότι «για να επανέλθει το σύστημα στην πρότερη κατάσταση θα χρειαστούν δύο χρόνια».

Ερωτηθείς ποιες είναι οι συνέπειες της κολύμβησης σε μολυσμένα νερά, τόνισε ότι το πιο επικίνδυνο στάδιο είναι η ώρα της επαφής, ακόμα και με το περπάτημα, «γιατί υπάρχει εξάτμιση, που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε άτομα με αναπνευστικά προβλήματα ή εγκύους».

Στάθηκε, επίσης, το ζήτημα των ψαριών που κινούνται στις μολυσμένες περιοχές, σημειώνοντας πως έπρεπε να είχε υπάρξει πρόβλεψη και ενημέρωση των καταναλωτών.

Περίπου 300 τόνοι πετρελαιοειδών διέφυγαν από το βυθισμένο «Αγία Ζώνη ΙΙ» στη θάλασσα κατ’ εκτίμηση του υφυπουργού Ναυτιλίας, Νεκτάριου Σαντορινιού.

Ο ίδιος επανέλαβε ότι λουόμενοι και ψαράδες θα πρέπει να περιμένουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων του ΕΛΚΕΘΕ προτού προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια, υπογραμμίζοντας ότι μέσα στις επόμενες 20 – 30 ημέρες θα έχει καθαριστεί το μεγαλύτερο τμήμα των μαυρισμένων ακτών.

Απόσυρση πλοίων και αυστηρούς ελέγχους ζητεί η ΠΕΝΕΝ

Εξονυχιστικούς ελέγχους σε όλα τα δεξαμενόπλοια που εφοδιάζουν με καύσιμα τα νησιά, καθώς και σε αυτά που τροφοδοτούν με ναυτιλιακά καύσιμα διάφορα μεγάλα πλοία ζήτησε το προεδρείο της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) από τη γενική γραμματεία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Παράλληλα, το ναυτεργατικό σωματείο πρότεινε την απόσυρση των παλαιών, γερασμένων και επικίνδυνων πλοίων, ως ένα ελάχιστο πλαίσιο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Χθες το μεσημέρι, τα μέλη της ΠΕΝΕΝ προχώρησαν σε οργανωμένη διαμαρτυρία μπροστά από το υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ αύριο αντιπροσωπεία της με επικεφαλής τον πρόεδρο της Ένωσης, Αντώνη Νταλακογιώργο, θα συναντηθεί με τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή.

Στη χθεσινή συγκέντρωση συμμετείχαν ακόμη αντιπροσωπείες από την Λαϊκή Ενότητα, την ΑΝΤΑΡΣΥΑ καθώς και εκπρόσωποι διάφορων δημοτικών και εργατικών φορέων της περιοχής.

Νέες αγωγές

Στην υποβολή αγωγών για αποζημιώσεις, εκτός από τη μήνυση κατά παντός υπευθύνου που έχει καταθέσει, θα προβεί ο Δήμος Πειραιά για τη μεγάλη οικολογική καταστροφή που έχει υποστεί από την πετρελαιοκηλίδα του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Αυτό ανακοίνωσε ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου της πόλης. Επίσης, γνωστοποίησε ότι ο δήμος θα προχωρήσει και σε δικές του μετρήσεις στη θαλάσσια περιοχή που έχει ρυπανθεί.

Για  έγκλημα που χρήζει παραδειγματικής τιμωρίας κάνει λόγο η περιβαλλοντική οργάνωση WWF Ελλάς που κατέθεσε κι αυτή με τη σειρά της μήνυση κατά παντός υπευθύνου.

«Αφού δεν αποτράπηκε η τραγωδία, πρέπει τουλάχιστον να διασφαλιστεί ότι οι ευθύνες θα αποδοθούν με παραδειγματικό τρόπο και ότι μέσα από την εξονυχιστική ανάλυση των αιτιών θα βγούμε καλύτερα προετοιμασμένοι για να προλάβουμε ή να ελέγξουμε αντίστοιχα ατυχήματα στο μέλλον», σχολίασε ο γενικός διευθυντής του WWF Ελλάς Δημήτρης Καραβέλλας.

Η λίστα με τις μαύρες παραλίες

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από το Λιμενικό Σώμα, στην Ακτή Τζελέπη δεν βρέθηκαν ίχνη ρύπανσης, ενώ στη θαλάσσια περιοχή της Ψυτάλλειας και της εισόδου στο λιμάνι του Πειραιά, εντοπίστηκαν διάσπαρτοι, μικρού μεγέθους, ιριδισμοί που αντιμετωπίστηκαν. Στη Σαλαμίνα, πραγματοποιήθηκαν εργασίες απορρύπανσης από προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών, ενώ στις εργασίες συμμετείχαν 30 στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.

Από το φράγμα που έχει τοποθετηθεί στον όρμο Σεληνίων-Λημνιώνα-Κυνόσουρας απαντλήθηκαν πετρελαιοειδή κατάλοιπα με τη βοήθεια βυτιοφόρου οχήματος, ενώ το πρωί εντοπίστηκε κηλίδα, περίπου 50 μέτρων, μπροστά από την παραλία «ΦΛΩΡΑΣ ΣΕΛΗΝΙΩΝ», η οποία εγκλωβίστηκε με φράγμα και περισυνελέγη από αντιρρυπαντικό σκάφος.

Από τον μόλο Αγίου Νικολάου Σεληνίων μέχρι και την παραλία «ΦΛΩΡΑΣ ΣΕΛΗΝΙΩΝ» τοποθετήθηκε πλωτό φράγμα 245 μέτρων.

Επίσης, παρατηρήθηκε ρύπανση ιριδίζουσας μορφής στον Όρμο Κακής Βίγλας, η οποία αντιμετωπίστηκε.

Στη θαλάσσια περιοχή Περάματος δεν βρέθηκαν ίχνη ρύπανσης, ενώ στο Παλαιό Φάληρο η κατάσταση παρουσιάζεται σταθερά βελτιωμένη.

Μπροστά από το Πολιτιστικό Κέντρο Παλαιού Φαλήρου έχουν τοποθετηθεί δύο πλωτά φράγματα μήκους συνολικά 500 μέτρων και επιχειρούν τέσσερα άτομα συνεργείου της αναδόχου εταιρείας.

Επίσης, τοποθετήθηκε πλωτό φράγμα 150 μέτρων μπροστά από την παραλία Παλαιάς Φαντασίας Δήμου Αλίμου, καθώς και στις ακτές του Αθλητικού Κέντρου Αγίου Κοσμά, ενώ στο λιμανάκι του Ναυτικού Ομίλου Αγίου Κοσμά υφίστανται διάσπαρτα πετρελαιοειδή κατάλοιπα μικρής έκτασης.

Στην παραλία του Αγίου Κοσμά επιχειρεί συνεργείο 18 ατόμων, έξι άτομα από την «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ» και επτά εθελοντές δόκιμοι λιμενοφύλακες.

Στην περιοχή του Ναυτικού Ομίλου Αιγυπτιωτών επιχειρεί ένα βυτιοφόρο όχημα αναδόχου εταιρείας, συνεργείο καθαρισμού από την ακτή με 18 άτομα και δεκαπέντε δόκιμους λιμενοφύλακες. Μπροστά από την παραλία του ΕΝΟΑ και την παραλία ΕΛΚΕΘΕ βρίσκεται τοποθετημένο φράγμα μήκους 500 μέτρων.

Στη 2η-3η-4η μαρίνα Γλυφάδας επιχειρεί συνεργείο 37 ατόμων, ενώ στην εγκατάσταση ARC-BALUX 25 άτομα της αναδόχου εταιρείας, δέκα της λουτρικής εγκατάστασης «ΝΑΥΣΙΚΑ ΑΕ» και 35 εθελοντές του Πολεμικού Ναυτικού. Στο σημείο επιχειρούν δύο βυτιοφόρα οχήματα και ένας φορτωτής.

Στα ανοιχτά του ARC-BALUX επιχειρούν δύο αντιρρυπαντικά σκάφη και ένα αντιρρυπαντικό της αναδόχου εταιρείας. Στο Μεγάλο και Μικρό Καβούρι συνεχίζονται, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, οι εργασίες καθαρισμού των ακτών, στις οποίες εμφανίζονται σποραδικά ψήγματα πετρελαιοειδών.

Στην περιοχή της Βουλιαγμένης έχει τοποθετηθεί, προληπτικά, πλωτό φράγμα κατά μήκος της ακτογραμμής της λουτρικής εγκατάστασης «ASTIR BEACH» με μέριμνα της εν λόγω εγκατάστασης και εντός του ξενοδοχειακού συγκροτήματος «ΑΣΤΕΡΑΣ» τοποθετήθηκαν τρία πλωτά φράγματα για την προφύλαξη των παραλιών ΑΡΙΩΝ-ΝΑΥΣΙΚΑ-ΑΦΡΟΔΙΤΗ.

Στη θαλάσσια περιοχή Λαγονησίου δεν παρουσιάζεται θαλάσσια ρύπανση. Ωστόσο, για προληπτικούς λόγους, στο ξενοδοχειακό συγκρότημα «GRAND RESORT» έχουν ποντιστεί δύο πλωτά φράγματα και ένα απορροφητικό φράγμα κατά μήκος των παραλιών «MEDITERRANEO» και «GRAND BEACH».

Σε όλα τα σημεία, όπου έως τώρα είχε παρατηρηθεί θαλάσσια ρύπανση, επιτηρεί καθημερινά αεροσκάφος του Λιμενικού Σώματος και η γενική εικόνα του θαλασσίου μετώπου της Αττικής παρουσιάζεται βελτιωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες.

Έως τώρα έχουν απαντληθεί τουλάχιστον 1.500 κυβικά πετρελαιοειδών από το βυθισμένο τάνκερ νότια της Αταλάντης στον Σαρωνικό.

Τσίπρας: «Απορρύπανση και στη διακίνηση υγρών καυσίμων»

«Δύσκολη υπόθεση» χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, την προσπάθεια αντιμετώπισης της ρύπανσης στον Σαρωνικό, διαβεβαιώνοντας ωστόσο ότι «έχουν κινητοποιηθεί όλοι οι συναρμόδιοι φορείς και όλα τα διαθέσιμα μέσα».

«Η βύθιση του δεξαμενόπλοιου στο Σαρωνικό, που ναυάγησε κάτω από συνθήκες που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, δημιούργησε μια μεγάλη εστία ρύπανσης και ένα εύλογο αίσθημα ανησυχίας στους πολίτες της αττικής και όχι μόνο» ανέφερε ο κ. Τσίπρας στη χθεσινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου.

Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι «η κυβέρνηση δεν θα ενεργήσει με γνώμονα τις πρόσκαιρες εντυπώσεις, αλλά με βάση την ουσιαστική αντιμετώπιση του προβλήματος».

Σημείωσε, ωστόσο, ότι «η απορρύπανση δεν είναι κάτι που πρέπει να εξαντλείται στις προσπάθειες που γίνονται αυτή την ώρα στις ακτές» τονίζοντας με νόημα ότι «απορρύπανση χρειάζεται και το σύστημα διακίνησης και ελέγχου της μεταφοράς υγρών καυσίμων στη θάλασσα». «Χρειάζεται να προβληματιστούμε για τις βαθιές τομές που πρέπει να επιχειρήσουμε στο θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης ελέγχου και αυστηρής τήρησης των κανόνων αξιοπλοΐας, προκειμένου να είμαστε σε θέση να προστατεύσουμε αποτελεσματικότερα το μεγάλο πλούτο της πατρίδας μας που είναι το φυσικό και δη το θαλάσσιο περιβάλλον» συνέχισε ο κ. Τσίπρας, προσθέτοντας παράλληλα ότι η κυβέρνηση έθεσε σε εφαρμογή μία δέσμη μέτρων για τη διερεύνηση και απόδοση ευθυνών σχετικά με το συμβάν.

ΣΥΡΙΖΑ: «Να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι»

Στο ίδιο μήκος κύματος, το κυβερνών κόμμα κάνει λόγο για αναγκαία ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου και  των μηχανισμών του δημοσίου για τον έλεγχο των θαλάσσιων μεταφορών και την πρόληψη παρόμοιων περιστατικών.

Από την Κουμουνδούρου υποστηρίζουν πως το υπουργείο Ναυτιλίας, η Περιφέρεια Αττικής και οι δήμοι κινητοποιήθηκαν άμεσα, αποτρέποντας την εξάπλωση της ρύπανσης και ζητούν καταλογισμό των ευθυνών με τιμωρία των υπαιτίων αυτής της περιβαλλοντικής κρίσης.

«Είναι αναγκαίο να καταλογιστούν ευθύνες και οι υπεύθυνοι για τη ρύπανση να τιμωρηθούν» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση. Ο ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει, ακόμη, πως θα πρέπει να ληφθούν άμεσες πρωτοβουλίες σε όλα τα επίπεδα, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, ωστόσο σημειώνει πως «η επιχείρηση αυτή ανέδειξε και τις χρόνιες παθογένειες των μηχανισμών της δημόσιας διοίκησης, οι οποίες αποτελούν ένα ακόμα σύμπτωμα του δικομματικού συστήματος του τρόπου και της αδράνειας με τον οποίο αντιμετώπισε τον κρατικό μηχανισμό».

 

 

Δείτε επίσης

Τελευταία Άρθρα

Τα πιο Δημοφιλή