Κομφούζιο επικρατεί στις ελληνικές φυλακές, καθώς τέσσερις μήνες μετά τις εκλογές, δεν έχει συγκροτηθεί ακόμα η Κεντρική Επιτροπή Μεταγωγών και εκκρεμούν αιτήματα κρατουμένων για μετακίνησή τους.
Οι ελληνικές φυλακές ασφυκτιούν ξανά, χωρίς -αυτή τη φορά- να υπάρχουν οι έντονες διαμαρτυρίες του παρελθόντος από τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, ενώ οι κατά τόπους εισαγγελείς και οι διευθύνσεις των φυλακών μοιάζει να μην έχουν εξοικειωθεί ακόμα με τον νέο Ποινικό Κώδικα που ισχύει από 1ης Ιουλίου.
Εκείνο όμως που πραγματικά μοιάζει αδιανόητο είναι ότι τέσσερις μήνες μετά τις εκλογές δεν έχει συγκροτηθεί ακόμα η Κεντρική Επιτροπή Μεταγωγών (ΚΕΜ), που ήταν και είναι το μόνο θεσμικό όργανο που εγγυάται στοιχειωδώς την ορθή και ισορροπημένη συμπεριφορά του κράτους απέναντι στους κρατούμενους.
Η κυβέρνηση άλλαξε πρόσφατα τον νόμο για τη σύνθεση του Κεντρικού Επιστημονικού Συμβουλίου των Φυλακών (ΚΕΣΦ), εξοβελίζοντας από αυτό τους καθ’ ύλην αρμόδιους πανεπιστημιακούς καθηγητές, εγκληματολόγους, αλλά παρ’ όλα αυτά δεν προχώρησε στη συγκρότηση της Κεντρικής Επιτροπής Μεταγωγών.
Οι κακές γλώσσες λένε ότι και στην περίπτωση αυτήν αιτία είναι τα πρόσωπα που δεν είναι αρεστά στη σημερινή κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον νόμο, στις συνεδριάσεις της ΚΕΜ, στις οποίες δεν παρίσταται ως πρόεδρος η γ.γ. Αντεγκληματικής Πολιτικής, δηλαδή σήμερα η Σοφία Νικολάου, αντικαθίσταται από τον γενικό διευθυντή (που είναι υπάλληλος της υπηρεσίας).
Τα άλλα δύο μέλη της ΚΕΜ είναι, σύμφωνα με τον σωφρονιστικό κώδικα, ο πρόεδρος του ΚΕΣΦ και ο εισαγγελέας Κορυδαλλού. Ενώ εκκρεμεί το σοβαρότατο θέμα συγκρότησης της ΚΕΜ, η αρμόδια γραμματεία καθημερινά εκδίδει δελτία Τύπου σχετικά με τα «λάφυρα» (κυρίως κινητά και μικροποσότητες ουσιών) που βρίσκει στις αστυνομικές εφόδους στις φυλακές.
Κομβικός θεσμός
Οι βουλευτές παραθέτουν τα άρθρα του Σωφρονιστικού Κώδικα για τη συγκρότηση της ΚΕΜ, που κανονικά οφείλει να συνεδριάζει δύο φορές τον μήνα, αφού «είναι θεσμός που θέτει το ευαίσθητο θέμα των μεταγωγών των κρατουμένων σε μια ορθή βάση, που προστατεύει την ηγεσία του υπουργείου, αποκλείει παρεμβάσεις και προσφέρει εχέγγυα αμεροληψίας» (εισηγητική έκθεση του ισχύοντος κώδικα).
Επιπλέον ρητώς κατοχυρώνεται (άρθρο 31 παρ. 39) το δικαίωμα των κρατουμένων «να ζητούν τη μεταγωγή τους σε άλλο κατάστημα για λόγους προσωπικούς, οικογενειακούς, εκπαιδευτικούς και για τοποθέτηση σε εργασία».
Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση, «οι κρατούμενοι διαμαρτύρονται γιατί τα αιτήματά τους για μεταγωγή δεν εξετάζονται, στερούνται το δικαίωμα μεταγωγής τους σε αγροτική φυλακή για εργασία, ενώ και τα Καταστήματα κράτησης δεν μπορούν να διαχειριστούν τον πληθυσμό των κρατουμένων που βρίσκονται σ’ αυτά».
Παράλληλα, «τα τελευταία στοιχεία (16/10/2019) δείχνουν ότι στις τέσσερις (4) αγροτικές φυλακές κρατούνταν συνολικά 596 κρατούμενοι, ενώ υπάρχουν 1.062 θέσεις.
Την ίδια στιγμή, δηλαδή, που πολλές κλειστές φυλακές είναι υπερπλήρεις, οι αγροτικές φυλακές είναι άδειες, καθώς η πληρότητά τους δεν υπερβαίνει το 56%, με αρνητικές συνέπειες και στην παραγωγική δραστηριότητά τους.
Όσες μεταγωγές πραγματοποιούνται, αποφασίζονται αποκλειστικά με την εξαιρετική διαδικασία της διαταγής γεν. γραμματέα, χωρίς δηλαδή την εγγύηση που προσφέρει ένα συλλογικό όργανο και ιδίως η συμμετοχή εισαγγελικού λειτουργού σ’ αυτό».
Ερωτάται όμως ο υπουργός και για το πλέον κρίσιμο θέμα, αν δηλαδή έχει απώτερο στόχο να καταργήσει τις αγροτικές φυλακές.